Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lite offtopic kanske, men är det inte dags att du gör en Benchmarktråd snart?

Det är en synnerligen god idé!

Skrivet av wowsers:

Ok kollade omkring lite om varför vissa grejer kör soldered (med indium) och vissa kör med pasta, en fastlödd cpu blir mångt och mycket bättre på att ge faktisk kylning då metall leder bra, kylpasta blir mycket billigare i produktion då man inte måste införskaffa dyrt indium och plättera både kislet och värmespridaren för att indium ska över huvud taget fästa. Tydligen ska också många repeterade snabba uppvärmningar/kylningar göra att indiumet blir mer och mer poröst eller något, för att inte tala om att indium har en ganska stor skillnad i flytande och fast storlek. På andra sidan (Intel / AMD apu) använder man sig av kylpasta för att billigt och enkelt lösa alla potentiela problem med att sprida värme i tillvaron men Intel's lösning använder inte så bra kylpasta som de kanske egentligen borde, men det största problemet på långa vägar är att Intel har alldeles för höga toleranser då de har designat sina IHS'er, vilket leder till att kontakten är mindre "tight" än vad den borde vara för att ge optimal kylning med kylpastan.

Min egen spekulation är att kvaliten kan ha ökat på senare generationer av CPU'er och att det ger en mindre skillnad (och förmodligen varför LinusTechTips inte fick någon relevant bättre prestanda då han testade att delidda en senare gen CPU av Intel), om man jämför med äldre generationer där vissa får 10 C skillnad vid full load.

Helt enkelt, Intel vill vara miljövänligare och blir bättre och bätre på att göra så att det inte märks prestandamässigt (vilket jag tycker är bra), och AMD lyckas använda det dyrare alternativet och ändå få mycket billigare CPU'er (vilket jag också tycker är bra)

Man får se över ett större perspektiv, och vad man kan läsa sig till så är det väldigt vanligt att folk får CPU'er med mycket dålig kontakt. Vet inte hur många haswell's jag testat som throttlar med originalspec (AVX2 lägger automatiskt på högre spänning och stressar dessa CPU'er något helt sinnessjukt).

Det största problemet hos Intel är inte själva kylpastan i sig som använder sig utav även om det inte är den bästa, utan problemet ligger i att det svarta lim man limmar IHS'en med som bygger för mycket höjd. Detta är ett så klantigt och idiotiskt fel som det kan bli om man betänker vad för resurser, skicklighet och kunskap som krävs för att konstruera resten av det vi kallar en CPU.

IHS kan som sagt också vara konkav mot kylaren. Filat på en del Intel CPU'er och det är nästan alla gånger den yttre kanten som slipas ned medans mitten där kärnan är ligger i en grop.

På en processor som är lödd så är det förmodligen optimalt att slipa ovansidan och köra med flytande metall pasta mot kylare/block. Införskaffade själv ett gäng kit från Tyska Cool Laboratory som jag tänkte ha mellan min Zen och vattenblocket. Behövs det så åker slippapper fram igen.

Här är en delid av en AMD APU och det ser ut som flytande metall även här:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lite offtopic kanske, men är det inte dags att du gör en Benchmarktråd snart?

Jag startade en sådan tråd i mitten på december, för att man skulle kunna testa blender-filen som användes vid förhandstitten av Ryzen. Det blev en knagglig start, två dygn, då AMD inte hade konfigurerat sin blender-fil på samma sätt som i demot. Sedan upptäcktes det att Windows och Linux hade olika optimeringar i sina binärer... Dessutom har en ny version dykt upp av Blender, 2.78b som förändrar prestandan, igen.

Det som var positivt var att många bidrog med sina värden och att en användare ställde upp med ett Google Drive kalkylark! Därför gick det snabbt att få en bra överblick över ungefär var Ryzen skulle hamna och vilka som säkert skulle vilja uppgradera till den.

Jag har inget emot att den tråden låses då det blir ett h-e att maintaina den.

Det vore fint med en ny Ryzen benchmark-tråd, och har man ett Google Drive kalkylark så går det snabbt att fylla det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag startade en sådan tråd i mitten på december, för att man skulle kunna testa blender-filen som användes vid förhandstitten av Ryzen. Det blev en knagglig start, två dygn, då AMD inte hade konfigurerat sin blender-fil på samma sätt som i demot. Sedan upptäcktes det att Windows och Linux hade olika optimeringar i sina binärer... Dessutom har en ny version dykt upp av Blender, 2.78b som förändrar prestandan, igen.

Det som var positivt var att många bidrog med sina värden och att en användare ställde upp med ett Google Drive kalkylark! Därför gick det snabbt att få en bra överblick över ungefär var Ryzen skulle hamna och vilka som säkert skulle vilja uppgradera till den.

Jag har inget emot att den tråden låses då det blir ett h-e att maintaina den.

Det vore fint med en ny Ryzen benchmark-tråd, och har man ett Google Drive kalkylark så går det snabbt att fylla det.

Jo den känner jag till. Ville ha en med som inte är enbart Blender. Spelprestanda, 3DMark m.m och sedan göra en topplista. Man kan även göra en lista med blandade CPUer från både AMD och Intel Top 10 räcker för att hålla listan så kort som möjligt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lite offtopic kanske, men är det inte dags att du gör en Benchmarktråd snart?

Skrivet av sAAb:

Jag startade en sådan tråd i mitten på december, för att man skulle kunna testa blender-filen som användes vid förhandstitten av Ryzen. Det blev en knagglig start, två dygn, då AMD inte hade konfigurerat sin blender-fil på samma sätt som i demot. Sedan upptäcktes det att Windows och Linux hade olika optimeringar i sina binärer... Dessutom har en ny version dykt upp av Blender, 2.78b som förändrar prestandan, igen.

Det som var positivt var att många bidrog med sina värden och att en användare ställde upp med ett Google Drive kalkylark! Därför gick det snabbt att få en bra överblick över ungefär var Ryzen skulle hamna och vilka som säkert skulle vilja uppgradera till den.

Jag har inget emot att den tråden låses då det blir ett h-e att maintaina den.

Det vore fint med en ny Ryzen benchmark-tråd, och har man ett Google Drive kalkylark så går det snabbt att fylla det.

Fixat!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1466425-amd-zen-ryzen-b...

Lämna gärna synpunkter på om något behöver tilläggas eller ändras i huvudposten!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma:
Bildbevis borde vara ett krav med CPU-Z samt bildbevis på programmet man testar med. Men trådskaparen kan välja vilka program som ska användas

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

*snip*

Här är en delid av en AMD APU och det ser ut som flytande metall även här:

*snip*

Hmm, flytande metall låter som den vettigaste lösningen om AMD faktiskt skulle använda det i någon form på deras vanliga CPU'er (de APU'er jag såg som snabbast på nätet var äldre och hade vanlig pasta), intel borde göra lite research i att sätta IHS'en på lämpligare höjder över die samt användning av bättre TMI'er (smågrej, intel löder fast IHS på typ xeon om jag minns rätt)

Lite partisk till flytande metall, funkar säkert bra normalt men tydligen funkar det inte bra med flytande kväve, men tack vare att det är flytande går det iaf att delidda om det blir problematiskt

Kommer nu på efterhand ihåg att det fanns någon som bytte TMI till flytande metall i sin Intel CPU vid något tillfälle, kommer ihåg att kislet såg helt konstigt ut för att det inte gick att få bort flytande metallen från alla små ojämnheter i ytan (samma på insidan/utsidan av IHS'en), sen var det något om att dopingen kunde ändras på kislet om det kom i kontakt med X metall efter Y tid, så någon inhibitor finns säkert med där inne i metallen

glömde prata lite om flytande metall som TMI
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Fixat!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1466425-amd-zen-ryzen-b...

Lämna gärna synpunkter på om något behöver tilläggas eller ändras i huvudposten!

Skrivet av AMD-FX:

@Enigma:
Bildbevis borde vara ett krav med CPU-Z samt bildbevis på programmet man testar med. Men trådskaparen kan välja vilka program som ska användas

För att det skall blir rimligt så tror jag fortfarande att ett redigerbart Google Drive kalkylark vore bra, med en kolumn för varje relevant parameter. Man kan utgå från de kolumner som @Yoshman och @Oegat testade i sina modeller, då blir det bara att kåppypejsta för de som vill gå in djupare med dessa data.

En länk till www.theenemy.dk/table är bra för de som vill få fina tabeller redan från början.

Man kan nog också begränsa vilka program som bör ingå, eller? 45 olika och ojämförbara benchmarks är inte så informativt. När jag försökt hitta data till de jämförelser jag gjort tidigare så är det ju bristen på dem som är mest besvärande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Synpunkter hörda! Kanon.

Tror inte det nämnts tidigare i tråden med AM4 kommer ha kortare pins:

Dock exakt samma höjd som befintliga AM3 CPU's när den är monterad i socketen.

Det ska också bli live-stream från AMD's event Capsaicin & Cream @GDC2017 den 28'e Februari 10:30AM PT vilket borde betyda 19:30 Svensk tid:

http://radeon.com/en-us/gdc-2017

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Tror inte det nämnts tidigare i tråden med AM4 kommer ha kortare pins:

http://i.imgur.com/Do84gux.png

Dock exakt samma höjd som befintliga AM3 CPU's när den är monterad i socketen.

https://techreport.com/thumbs.x/lgnew/2017_02_14_AMD_teases_upcoming_Capsaicin_livestream/featurecapsaicinlogo.jpg

Det ska också bli live-stream från AMD's event Capsaicin & Cream @GDC2017 den 28'e Februari 10:30AM PT vilket borde betyda 19:30 Svensk tid:

http://radeon.com/en-us/gdc-2017

Bra då blir det mindre risk att böja pinnarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

NDA sägs lyftas kl. 15-16 den 28e för skarp lansering den 2:a mars.
Personligen är jag sjukt hyped inför lanseringen, längtar tills testerna kommer ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Bristen på information om mITX oroar mig

https://www.ocaholic.ch/uploads/extgallery/public-photo/mediu...

https://www.ocaholic.ch/uploads/extgallery/public-photo/mediu...

Lär dyka upp mer också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma:

@AMD-FX:

Böjgränsen blir nog ungefär lika, med tanke på att alla pins är tunnare, svårare att komma åt dem. Att de inte har en plast pegg i varje CPU hörn är egentligen konstigt med tanke på att det skulle minska risken att böja pinnarna med i stort sett 100% om man tappar CPU'n på platt mark.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Ok, så du gör mycket jobb på din telefon då som till ex. 3d renderande/modellering, video editering och post process hantering och bildredigering/hantering osv osv osv? Inbillar du dig att alla applikationer på en PC består enbart av det en faster agda pysslar med? Kommer all skalning av kärnor alltid vara 100% på dubblering av kärnor, nej det finns ingenting som tyder på att du får en dubblering av prestanda med dubblering av antal tillgängliga trådar, förutsatt inget annat ändras. För det mesta så har du en faktor av diminishing returns över 6-8 trådar. Men du får likväl en förbättring av prestanda, problemet på desktop är att vi har sprungit på ett tak för IPC, tillverkare har under de senaste åren stannat av nästan helt i IPC ökning och för att vi då ska kunna få ut mer prestanda så krävs det fler kärnor & trådar (helst riktiga kärnor och inte bara smt). På mobilsidan handlar det uteslutande om perf/w, det gör det absolut inte på PC sidan. Detta bör även du kunna erkänna.

Bildhantering
Photoshop CC
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=36559&width=800&height=800
Lightroom
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41401&width=651

Rendering i cad applikation
SOLIDWORKS 2017 Intel Core i7 7700K & i5 7600K Performance
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=37955&width=602
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=41421&width=800&height=800

Videohantering (nej ingen post process kan göras i quicksync alls så börja inte ens, gpu används inte heller då GPU rendering inte stödjer olika övergångar och post process grejer som inte är inluderat i hårdvarustödet, därför används uteslutande CPU kraft för detta ändamål.)
Adobe Premiere Pro CC 2015.3 CPU Comparison
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=40787&width=800&height=800
Adobe After Effects CC 2015.3 Multi Core Performance
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=40617&width=800&height=800
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=40603&width=800&height=800

Jag använder alla dessa mjukvaror hemma så jag måste med andra ord enligt dig vara ett totalt unikum bland användare, eller är jag verkligen det? Behöver vi fylla på med mer underlag för hur multicore presterar i en modern dator och med mjukvara som high end prylar används till? Eller du kanske tror att en FB surfande farmor skulle vara den tilltänkta konsumenten för säg en oktacore?
Kan passa på att slänga in två mjukvaror till som jag personligen inte använder men känner dom som gör det, både hemma och på jobbet och uteslutande kör dom 6900k eller 6950x, gissa varför.
Mental Ray multi core test
Keyshot multi core test

Alla dessa programvaror visar ju exakt det jag påpekat kring dimishing returns, även fast du kanske inte gjort en helt slumpmässigt urval är det flera som viker av rejält vid fyra/fem kärnor. Finns undantag, t.ex. vissa fall av rendering men dessa fall skalar bra därför att de gör något som går ännu snabbare att köra på en GPU (så varför nöja sig med mindre än halva prestanda mot vad ett GTX 1060 ger, kanske en femtedel mot GTX Titan X?). Kul att se att vi ändå är överens, är bara att slutsatserna vi drar har lite mindre nyansskillnader

Jag och ca 15-20 % alla Xeon-köpare använder programvaror som skalar nära nog perfekt med AVX (typ allt som går att beskriva med matriser), ändå har vi åtskilliga gånger lärt oss i denna tråd att AVX-prestanda är irrelevant då "ingen har nytta av det". Och har ingen invändning mot det, på det stora hela pratar vi om max 1 % av totala marknaden, men 1 % är väsentligt mycket större andel än många andra fall som förs fram som "men jag gör ju detta, alltså är det viktigt" (och det ÄR säkert viktigt för dig, men det är ändå en extrem nisch)!

1-2 % är nog ungefär storleken på hela marknaden där prestanda beror av flyttal, det som spelar roll för en brutalt förkrossande majoritet är prestanda för skalära heltal (det är vad som spelar roll i normala C++, Java och C# program). Även detta kan bli bra med Ryzen, vi vet dock fortfarande inte då inga bechmarks som testar detta har läckt än.

Gör en lång rad saker som i praktiken inte skalar förbi en/två kärnor, bara en sådan enkel sak som att söka igenom din disk på Windows blir med tillräckligt mycket RAM och/eller tillräckligt snabb SSD ett helt CPU-bundet problem. Bundet av enkeltrådprestanda. De flesta som jobbar framför en PC har mer än nog med kraft oavsett CPU, men när de gör något där "datan är seg" och disken inte är boven så är det väldigt sannolikt att inget annat än högre enkeltrådprestanda som hjälper.

Det finns ca 1,5 miljarder Windows-användare och i alla fall runt hundra miljoner macOS och Linux-användare på skrivbordet. Självklart kommer du kunna hitta precis var enda typ av användarfall, även om något bara är relevant för en promille av alla så handlar det ändå om tiotals miljoner personer.

Av denna 1,5 miljard Windowsanvändare är det LÅNGT fler som använder sin dator mer likt hur de använder sin telefon än vad som använder dator som du och jag gör (du verkar bildbehandlar, jag programutvecklar och gör tekniska beräkningar, inget är speciellt vanligt fall). Tänk på att även om apparna är något enklare är också CPU-delen svagare + mobilerna har en väldigt stor anledning att nyttja flera kärnor då de går på batteri och fler lägre klockade kärnor har i teorin bättre perf/W (i praktiken har nog Apple med all tydlighet visat att så inte är fallet).

För oss som skriver kod: vad är den fundamentala tekniska skillnaden mellan mobilappar och applikationer för PC? Ja, PC används i fler nischer, arbetsstationer och servers används till saker som ofta kan skala på alla möjliga sätt men det är en liten fraktion av alla användare. För interaktiva applikationer är det väldigt mycket samma typ av frågeställningar och programmeringstekniska problem som ska lösas, med samma typ av algoritmer som har samma begränsningar i att skala över CPU-kärnor.

Vet du vad som förenar oss, förutom att vi är så rörande överens om dimish returns? Om vi får en CPU som har X gånger högre enkeltrådprestanda ökar alla våra CPU-bundna fall med en faktor X. Ökar antalet kärnor får ditt användarfall en viss boost (dock inte alls linjär p.g.a. Amdahls lag), vissa av mina får en boost men många får noll boost från flera kärnor.

De som främst spelar ser upp till 30 % boost av att dubbla antalet CPU-kärnor från fyra till åtta (typ i AoS och Civ), majoriteten av alla dagens titlar är det mindre än så.

I de spel SweClockers testar är genomsnittlig boost som kan hänföras till antal CPU-kärnor ca 12 % när man går från 4 till 6 kärnor, den är 20 % när man går från 4 till 8 kärnor (och borde därför vara 35-40 % när man går från 2 till 4 kärnor). Det i 1280x720 med GTX 1080 i titlar som anses skala rätt bra med kärnor. Däremot skalar det nästan perfekt med frekvens, d.v.s. nästan perfekt med ökad prestanda per CPU-kärna.

Vad ska en PC-gamer då dra för slutsats? Att spel helt automagiskt kommer lösa det forskningensvärlden så här långt gått bet på, d.v.s. hur får man problem som inte är embarrassingly parallel (vilket är fallet för t.ex. rendering) att skala och göra det till en rimlig kostnad (fast klagar inte, är som sagt mitt jobb att få små billiga multicore prylar att skala och det är lukrativt så länge det är fundamentalt svårt).

Därför anser jag att enkeltrådprestanda är odiskutabel kung på skrivbordet. Fler kärnor är att föredra när man får ungefär samma prestanda per kärna som är möjligt med de modeller med högst enkeltrådprestanda (som just nu råkar ha fyra kärnor, få se om Ryzen 1800X ändar på det).

Men finns absolut åtskilliga tiotals miljoner använder som har nytta av många kärnor även på bekostnad av prestanda per kärna. Man får heller inte glömma servers, en stor andel av dessa kan absolut ha flera långsammare kärnor. Servers är en väldigt lukrativ marknad, långt mer så än desktop PC idag.

Kan inte sticka under stolen med att det är en viss känsla att SSH:a in på vår dual E5 2699 v4, 44 kärnor och 88 trådar. Är dock fortfarande så att en i7-7700K är snabbare på långt över 90 % av allt jag gör med en dator och är övertygad att mitt användarmönster nyttjar CPU-kärnor långt mer än snittanvändaren.

Men för att avsluta i dur:
Vive la Ryzen, må kärnornas krig starta om ca två veckor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kört Intel sista tiden men Intel har stagnerat kraftigt och tom skrotat tick-tock strategin som inte gav speciellt stora ökningar mellan varje generation (därför samtliga sitter kvar med sin 2500K/2600K). Sen mjölkar dom sönder sina köpare på nytt moderkort varje "generation" som är patetiskt så länge man inte måste göra radikala byten av standarder (t.ex DDR3 till DDR4). AM4 kommer bevisa att motsatsen är möjlig (som med tidigare AMD sockets) och Zen är bara början, så det blir en extremt kul övergång till en sådan plattform där senare iterationer av Zen kommer passa på samma socket och ge oss högre IPC och kanske ISA utökningar/funktioner. Har vi tur så kommer 7nm CPU'er till AM4 också.

Tyvärr kan det bli så att man måste skaffa AM4+ till 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Tyvärr kan det bli så att man måste skaffa AM4+ till 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

de har sagt att AM4 gäller för alla deras CPUer fram till 2020. så det bör vara relativt säkert, men det kanske krävs en bios uppdatering.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

de har sagt att AM4 gäller för alla deras CPUer fram till 2020. så det bör vara relativt säkert, men det kanske krävs en bios uppdatering.

Source?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Source?

Skickades från m.sweclockers.com

google http://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors/...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla dessa programvaror visar ju exakt det jag påpekat kring dimishing returns, även fast du kanske inte gjort en helt slumpmässigt urval är det flera som viker av rejält vid fyra/fem kärnor. Finns undantag, t.ex. vissa fall av rendering men dessa fall skalar bra därför att de gör något som går ännu snabbare att köra på en GPU (så varför nöja sig med mindre än halva prestanda mot vad ett GTX 1060 ger, kanske en femtedel mot GTX Titan X?). Kul att se att vi ändå är överens, är bara att slutsatserna vi drar har lite mindre nyansskillnader
...

BVH som enkelt kan förklaras som att skapa stora nod träd (används oftast vid generation av många träd i scener), skalar superfint till fler kärnor, så det är bra med både en bra CPU för att generera pre render grejer som fungerar bäst på CPU, och sedan trycka över grovjobbet till GPU

Skrivet av Yoshman:

...
Jag och ca 15-20 % alla Xeon-köpare använder programvaror som skalar nära nog perfekt med AVX (typ allt som går att beskriva med matriser), ändå har vi åtskilliga gånger lärt oss i denna tråd att AVX-prestanda är irrelevant då "ingen har nytta av det". Och har ingen invändning mot det, på det stora hela pratar vi om max 1 % av totala marknaden, men 1 % är väsentligt mycket större andel än många andra fall som förs fram som "men jag gör ju detta, alltså är det viktigt" (och det ÄR säkert viktigt för dig, men det är ändå en extrem nisch)!
...

Jag nämde för någon sida sedan att det inte är ett nisch område, utan många nisch områden som Ryzen med många kärnor passar jättebra till, liten skara ja, men än dock mycket större än ett.

Skrivet av Yoshman:

...
1-2 % är nog ungefär storleken på hela marknaden där prestanda beror av flyttal, det som spelar roll för en brutalt förkrossande majoritet är prestanda för skalära heltal (det är vad som spelar roll i normala C++, Java och C# program). Även detta kan bli bra med Ryzen, vi vet dock fortfarande inte då inga bechmarks som testar detta har läckt än.
...

Vi får hoppas

Skrivet av Yoshman:

...
Gör en lång rad saker som i praktiken inte skalar förbi en/två kärnor, bara en sådan enkel sak som att söka igenom din disk på Windows blir med tillräckligt mycket RAM och/eller tillräckligt snabb SSD ett helt CPU-bundet problem. Bundet av enkeltrådprestanda. De flesta som jobbar framför en PC har mer än nog med kraft oavsett CPU, men när de gör något där "datan är seg" och disken inte är boven så är det väldigt sannolikt att inget annat än högre enkeltrådprestanda som hjälper.
...

Det är sant, men jag kan nästan garantera dig att åldersgruppen mellan 15 och 35 är van vid att ha många applikationer som körs samtidigt, inte ovanligt att man ser på youtube/browsar facebook samtidigt som man pratar på discord/skype och samtidigt har igång spotify körandes i bakgrunden. Klart att de flesta inte behöver 6 kärnor nu, men som folk börjar multitaska och lämna saker igång (själv fallet för det senare ) kommer behöva fler kärnor för att få en bättre användarupplevelse, vid något tillfälle iaf.

Skrivet av Yoshman:

...
Det finns ca 1,5 miljarder Windows-användare och i alla fall runt hundra miljoner macOS och Linux-användare på skrivbordet. Självklart kommer du kunna hitta precis var enda typ av användarfall, även om något bara är relevant för en promille av alla så handlar det ändå om tiotals miljoner personer.

Av denna 1,5 miljard Windowsanvändare är det LÅNGT fler som använder sin dator mer likt hur de använder sin telefon än vad som använder dator som du och jag gör (du verkar bildbehandlar, jag programutvecklar och gör tekniska beräkningar, inget är speciellt vanligt fall). Tänk på att även om apparna är något enklare är också CPU-delen svagare + mobilerna har en väldigt stor anledning att nyttja flera kärnor då de går på batteri och fler lägre klockade kärnor har i teorin bättre perf/W (i praktiken har nog Apple med all tydlighet visat att så inte är fallet).

För oss som skriver kod: vad är den fundamentala tekniska skillnaden mellan mobilappar och applikationer för PC? Ja, PC används i fler nischer, arbetsstationer och servers används till saker som ofta kan skala på alla möjliga sätt men det är en liten fraktion av alla användare. För interaktiva applikationer är det väldigt mycket samma typ av frågeställningar och programmeringstekniska problem som ska lösas, med samma typ av algoritmer som har samma begränsningar i att skala över CPU-kärnor.

Vet du vad som förenar oss, förutom att vi är så rörande överens om dimish returns? Om vi får en CPU som har X gånger högre enkeltrådprestanda ökar alla våra CPU-bundna fall med en faktor X. Ökar antalet kärnor får ditt användarfall en viss boost (dock inte alls linjär p.g.a. Amdahls lag), vissa av mina får en boost men många får noll boost från flera kärnor.
...

Igen, bara för att en applikation bara har nytta av en tråd betyder det inte att flera som körs samtidigt inte kan dra nytta av fler kärnor/trådar, vad blir enklare i slutändan, om vi har två applikationer som tar två trådar normalt sett, kommer de prestera bäst på en snabb enkärnig CPU med SMT eller en lite slöare tvåkärnig CPU med SMT, svaret borde vara ganska självklart. På samma sätt går det bättre i många fall att använda någon fler kärna för att multitaska, så att driva dit utvecklinen verkar vara på väg är inte ett dumt drag (annars skulle Intel inte heller släppa 6C12T och 8C16T CPU'er )

Skrivet av Yoshman:

...
De som främst spelar ser upp till 30 % boost av att dubbla antalet CPU-kärnor från fyra till åtta (typ i AoS och Civ), majoriteten av alla dagens titlar är det mindre än så.

I de spel SweClockers testar är genomsnittlig boost som kan hänföras till antal CPU-kärnor ca 12 % när man går från 4 till 6 kärnor, den är 20 % när man går från 4 till 8 kärnor (och borde därför vara 35-40 % när man går från 2 till 4 kärnor). Det i 1280x720 med GTX 1080 i titlar som anses skala rätt bra med kärnor. Däremot skalar det nästan perfekt med frekvens, d.v.s. nästan perfekt med ökad prestanda per CPU-kärna.

Vad ska en PC-gamer då dra för slutsats? Att spel helt automagiskt kommer lösa det forskningensvärlden så här långt gått bet på, d.v.s. hur får man problem som inte är embarrassingly parallel (vilket är fallet för t.ex. rendering) att skala och göra det till en rimlig kostnad (fast klagar inte, är som sagt mitt jobb att få små billiga multicore prylar att skala och det är lukrativt så länge det är fundamentalt svårt).

Därför anser jag att enkeltrådprestanda är odiskutabel kung på skrivbordet. Fler kärnor är att föredra när man får ungefär samma prestanda per kärna som är möjligt med de modeller med högst enkeltrådprestanda (som just nu råkar ha fyra kärnor, få se om Ryzen 1800X ändar på det).

Men finns absolut åtskilliga tiotals miljoner använder som har nytta av många kärnor även på bekostnad av prestanda per kärna. Man får heller inte glömma servers, en stor andel av dessa kan absolut ha flera långsammare kärnor. Servers är en väldigt lukrativ marknad, långt mer så än desktop PC idag.
...

Instämmer, men än en gång, multitasking som blir vanligare med starka och många kärnor!

Skrivet av Yoshman:

...
Kan inte sticka under stolen med att det är en viss känsla att SSH:a in på vår dual E5 2699 v4, 44 kärnor och 88 trådar. Är dock fortfarande så att en i7-7700K är snabbare på långt över 90 % av allt jag gör med en dator och är övertygad att mitt användarmönster nyttjar CPU-kärnor långt mer än snittanvändaren.
...

Dom 90% kanske skulle kunna dra nytta av lite lägre priser a lá AMD

Skrivet av Yoshman:

...

Men för att avsluta i dur:
Vive la Ryzen, må kärnornas krig starta om ca två veckor!

Vive la Ryzen!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Det var mig en diskussion

Får se om det håller i sig för nya spel som kommer, allt pekar på det.
gamehttp://www.gamersnexus.net/game-bench/2808-watch-dogs-2-cpu-benchmark-thread-intensive-game

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Gör en lång rad saker som i praktiken inte skalar förbi en/två kärnor, bara en sådan enkel sak som att söka igenom din disk på Windows blir med tillräckligt mycket RAM och/eller tillräckligt snabb SSD ett helt CPU-bundet problem. Bundet av enkeltrådprestanda.

Nu är indexering rätt lösning på problemet och man slipper göra detta för ofta.
Men det ovanför är ett typexempel på något som en stor majoritet inte utför och sedan sitter och väntar utan de kanske drar igång ett spel eller så under tiden.

Skrivet av Yoshman:

Vet du vad som förenar oss, förutom att vi är så rörande överens om dimish returns? Om vi får en CPU som har X gånger högre enkeltrådprestanda ökar alla våra CPU-bundna fall med en faktor X. Ökar antalet kärnor får ditt användarfall en viss boost (dock inte alls linjär p.g.a. Amdahls lag), vissa av mina får en boost men många får noll boost från flera kärnor.

Nu är väldigt mycket som körs på mångas datorer i princip 100% oberoende av varandra. (visst någon låsning kan uppstå om två program råkade vilja skriva till en fil samtidigt)
Däremot är jag väldigt fundersam på hur processorn, ramminnet (bandbredden) och allt annat beter sig, när man på en Ryzen kommer upp i 100% på 16 trådar?

Exempel ta Ryzen 1800X, disabla "HT" för tydlighet skull. Koppla in den med 2st samsung 960 pro, 64GB ram och vilket grafikkort som helst då det kvittar. På denna dator drar man igång en lösning som består av 8 st helt oberoende trådar.

Sedan skaffa 8st samma datorer som ovanför och låt dem var för sig köra sin tråd av lösningen. Så säger något mig att detta kommer i väldigt fall kommer att gå betydligt snabbare och jag syftar inte på extremt IO relaterade saker som sänker hårddiskarna eller nätverket.
Vad som flaskar vet jag inte, bandbredden på ramminnet är bland det första jag tänker på.
*edit*
Skulle man på den sista datorn disabla alla kärnor utom en, så blir den också bli belastad med windows/Linux.

*edit*
För en stor del av nördarna så handlar det dessutom att de 100% oberoende lösningar man kör, istället körs i en hypervisor. Där denna typ per definition kommer ta lite kraft ifrån en. Och frågan är som sagt, hur mycket prestanda förlorar man på att köra 8st VM på en Ryzen emot att köra 8st VM på 8st olika datorer? (Grafikkortet, så hade ett från typ 1995 räckt i prestanda)
Allt fler företag har som policy idag att man ej får utveckla på fysiska maskiner då det är vansinne på alla sätt om vis, undantagsvis är om man gör något extremt..

*edit2*
För oss som tänker belasta våran dator lite, är det kanske frågan om vi skulle vänta in Naples med fler minneskanaler? Men något säger min att ingångsmodellen kommer kosta över 10 000kr, moderkortet lär också kosta det dubbla. Och för vanliga nördar så är det bättre att köpa 2st Ryzen 1800X och fördela lasten på de båda, man vinner dessutom lite andra fördelar med detta som att kunna stänga av datorn och fortfarande kunna låta ens maskiner vara igång. (det finns mängder med tekniker för detta)

Permalänk
Medlem

Allt jag vill ha 16 trådar till är att cruncha min stream i onödigt hög kvalité (som gör typ noll skillnad men det är ändå awesome!) och börja göra mer youtubevideos.

Men mest hoppas jag på rolig överklockning med lite silikonlotterispänning. Men yoshman har ju helt rätt. Single core-prestanda är king fast viktigare än det är tillräcklig prestanda för ett bra pris. Kan AMD leverera 4 kärnor, 8 trådar med bättre prestanda än Intels billiga i5:or och till ett bättre pris så är det nog den bästa nyheten för gamers! Helt plötsligt kan man få en dator som kan utföra allt väldigt bra, inklusive streama med x264, för runt 10000 kr eller tom en bit under.

Bättre prestanda till bättre/samma pris är dock ingen garant för att dom säljer. Det är lite upp till hur OEM's marknadsför dom samt hur attraktiva dom blir på laptopmarknaden.

Är det bara jag som börjar få ont i magen av denna spänning. Känner mig som Cartman i South Park när han väntar på Wii (U?) och fryser ned sig för att tiden ska gå snabbare.

Edit: Wii var det... det här är jag nu.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@SectionX2: nu har han redan gett dig en källa men 7 nm lär ju också bli försenat till efter 2020 om vi ska döma av tidigare die shrink förseningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag och ca 15-20 % alla Xeon-köpare använder programvaror som skalar nära nog perfekt med AVX (typ allt som går att beskriva med matriser), ändå har vi åtskilliga gånger lärt oss i denna tråd att AVX-prestanda är irrelevant då "ingen har nytta av det". Och har ingen invändning mot det, på det stora hela pratar vi om max 1 % av totala marknaden, men 1 % är väsentligt mycket större andel än många andra fall som förs fram som "men jag gör ju detta, alltså är det viktigt" (och det ÄR säkert viktigt för dig, men det är ändå en extrem nisch)!

1-2 % är nog ungefär storleken på hela marknaden där prestanda beror av flyttal, det som spelar roll för en brutalt förkrossande majoritet är prestanda för skalära heltal (det är vad som spelar roll i normala C++, Java och C# program). Även detta kan bli bra med Ryzen, vi vet dock fortfarande inte då inga bechmarks som testar detta har läckt än.

Gör en lång rad saker som i praktiken inte skalar förbi en/två kärnor, bara en sådan enkel sak som att söka igenom din disk på Windows blir med tillräckligt mycket RAM och/eller tillräckligt snabb SSD ett helt CPU-bundet problem. Bundet av enkeltrådprestanda. De flesta som jobbar framför en PC har mer än nog med kraft oavsett CPU, men när de gör något där "datan är seg" och disken inte är boven så är det väldigt sannolikt att inget annat än högre enkeltrådprestanda som hjälper.

Det finns ca 1,5 miljarder Windows-användare och i alla fall runt hundra miljoner macOS och Linux-användare på skrivbordet. Självklart kommer du kunna hitta precis var enda typ av användarfall, även om något bara är relevant för en promille av alla så handlar det ändå om tiotals miljoner personer.

Av denna 1,5 miljard Windowsanvändare är det LÅNGT fler som använder sin dator mer likt hur de använder sin telefon än vad som använder dator som du och jag gör (du verkar bildbehandlar, jag programutvecklar och gör tekniska beräkningar, inget är speciellt vanligt fall). Tänk på att även om apparna är något enklare är också CPU-delen svagare + mobilerna har en väldigt stor anledning att nyttja flera kärnor då de går på batteri och fler lägre klockade kärnor har i teorin bättre perf/W (i praktiken har nog Apple med all tydlighet visat att så inte är fallet).

För oss som skriver kod: vad är den fundamentala tekniska skillnaden mellan mobilappar och applikationer för PC? Ja, PC används i fler nischer, arbetsstationer och servers används till saker som ofta kan skala på alla möjliga sätt men det är en liten fraktion av alla användare. För interaktiva applikationer är det väldigt mycket samma typ av frågeställningar och programmeringstekniska problem som ska lösas, med samma typ av algoritmer som har samma begränsningar i att skala över CPU-kärnor.

Vet du vad som förenar oss, förutom att vi är så rörande överens om dimish returns? Om vi får en CPU som har X gånger högre enkeltrådprestanda ökar alla våra CPU-bundna fall med en faktor X. Ökar antalet kärnor får ditt användarfall en viss boost (dock inte alls linjär p.g.a. Amdahls lag), vissa av mina får en boost men många får noll boost från flera kärnor.

De som främst spelar ser upp till 30 % boost av att dubbla antalet CPU-kärnor från fyra till åtta (typ i AoS och Civ), majoriteten av alla dagens titlar är det mindre än så.

I de spel SweClockers testar är genomsnittlig boost som kan hänföras till antal CPU-kärnor ca 12 % när man går från 4 till 6 kärnor, den är 20 % när man går från 4 till 8 kärnor (och borde därför vara 35-40 % när man går från 2 till 4 kärnor). Det i 1280x720 med GTX 1080 i titlar som anses skala rätt bra med kärnor. Däremot skalar det nästan perfekt med frekvens, d.v.s. nästan perfekt med ökad prestanda per CPU-kärna.

Vad ska en PC-gamer då dra för slutsats? Att spel helt automagiskt kommer lösa det forskningensvärlden så här långt gått bet på, d.v.s. hur får man problem som inte är embarrassingly parallel (vilket är fallet för t.ex. rendering) att skala och göra det till en rimlig kostnad (fast klagar inte, är som sagt mitt jobb att få små billiga multicore prylar att skala och det är lukrativt så länge det är fundamentalt svårt).

Därför anser jag att enkeltrådprestanda är odiskutabel kung på skrivbordet. Fler kärnor är att föredra när man får ungefär samma prestanda per kärna som är möjligt med de modeller med högst enkeltrådprestanda (som just nu råkar ha fyra kärnor, få se om Ryzen 1800X ändar på det).

Men finns absolut åtskilliga tiotals miljoner använder som har nytta av många kärnor även på bekostnad av prestanda per kärna. Man får heller inte glömma servers, en stor andel av dessa kan absolut ha flera långsammare kärnor. Servers är en väldigt lukrativ marknad, långt mer så än desktop PC idag.

Kan inte sticka under stolen med att det är en viss känsla att SSH:a in på vår dual E5 2699 v4, 44 kärnor och 88 trådar. Är dock fortfarande så att en i7-7700K är snabbare på långt över 90 % av allt jag gör med en dator och är övertygad att mitt användarmönster nyttjar CPU-kärnor långt mer än snittanvändaren.

Men för att avsluta i dur:
Vive la Ryzen, må kärnornas krig starta om ca två veckor!

Det här stör mig med Ryzen, att AVX inte är på topp. Du nämnde fler optimeringar för några veckor sedan. Fast, jag får väl lära mig att programmera i OpenCL, vilket torde hjälpa i de allra flesta av dessa matris-baserade fall, eller?!

Er dual E5 2699 v4, med 44 kärnor och 88 trådar, går den i 2,2 GHz, enligt spec?

femtifem papp per processor https://www.dustin.se/product/5010994550/intel-xeon-e5-2699v4...

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+E5-2699+v4...

envy

Naples?! Sannolikt mindre än 55k

En vecka! NDA släpps om en vecka! Tisdag nästa vecka. Processorerna släpps för försäljning två dagar senare, 2 mars. Det betyder att ALLA kommer sitta HELA onsdagen och läsa tester OCH vara så sjukt hypade att det inte går att resonera så seriöst som du gör med folk. Det blir ett riv-och-slit i kartongerna utan dess like, fast framför skärmen, med uppdatering av webb-sidor. Ullared säljer Ryzen till halva priet, endast på torsdag, typ. Då, under några timmar hjälper det inte att i7-7700K har bättre överklockningsmöjligheter, testerna visar vad hjärnan vill se, oavsett.

Skrivet av SectionX2:

Tyvärr kan det bli så att man måste skaffa AM4+ till 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lekt med tanken på att vänta in Zen+... Mitt resonemang har varit att om taket är 5 nm så är 7 nm mindre långt bort och det blir en mindre vinst vid nästa krympning. Men, jag har släppte det. Jag skall stålsätta mig, vara seriös och vänta in tester; inte F5:a första timmen men om någon vecka, kanske. Fast, testerna kommer ju direkt, innan. Svårt.

Skrivet av Mephiston:

Det var mig en diskussion

Får se om det håller i sig för nya spel som kommer, allt pekar på det.
gamehttp://www.gamersnexus.net/game-bench/2808-watch-dogs-2-cpu-benchmark-thread-intensive-game

Här är diagrammet som diskuteras i klippet.

Men, diagrammet säger inte om 16 trådar och han nämner

Här är en till som testat ytterligare CPUer

Här är det upper-lower range, och, så klår AMD FX-8350 en Intel Core i5-6600!

Det är antalet kärnor hos AMD:n som tillåter det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb:
Och som plus i kanten kan du köra OpenCL på GPU'n

edit:
Undrar om "die shrink" kommer betyda att minska pitch mellan transistorer jämfört med nuvarande? Yielden skulle nog bli sämre, men det är det enda logiska sättet jag kan komma på...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@sAAb:
Och som plus i kanten kan du köra OpenCL på GPU'n

Det var det jag menade, även om jag inte skrev det i klartext.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sAAb:

Det var det jag menade, även om jag inte skrev det i klartext.

Implicit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Till en tunn klient duger en i3a bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Till en tunn klient duger en i3a bra.

Jo, men många har igång mer än ett program, alternativt har igång youtube i bakgrunden i någon flik samtidigt som andra grejer används i flikar

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wowsers:

Jo, men många har igång mer än ett program, alternativt har igång youtube i bakgrunden i någon flik samtidigt som andra grejer används i flikar

de allra flesta har flera saker igång idag.
kalkyl, youtube, spel, messenger,discord, steam, skype etc...
med ssd samt multicore förändrades folks vanor

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

@wowsers: Fast när man har en tunn klient körs väl sådant på servern?

Funderar på alla dessa tester som länkas kors och tvärs, körs testerna med AV och WU igång? tvivlar på det.
Det är också trevligt att kunna spela något annat medan det nya steamspelet på 100 GB laddas ned i bakgrunden.

Jag är numera övertygad att Ryzen kommer att prestera nog bra för mig.
Enda jag funderar på, är om jag skall köpa en 1700 eller en 1700x.

Kan man, så skall man ha marginal, på kraftaggregatet, på mängden lagringsminne, på mängden arbetsminne och antalet kärnor i sin CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |