Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jag behåller allt förutom moderkort, RAM och processor.

Jag känner att det kommer bli ett liknande scenario för mig fast inkluderat den löjligt stora phanteks kylaren som jag har, om jag inte hittar stock kylaren i någon låda utomhus

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kanske har länkats tidigare men nu finns det detaljerade bilder på alla bord & förpackningar

https://videocardz.com/66116/amd-ryzen-motherboard-update

Bristen på information om mITX oroar mig

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Jag känner att det kommer bli ett liknande scenario för mig fast inkluderat den löjligt stora phanteks kylaren som jag har, om jag inte hittar stock kylaren i någon låda utomhus

Har också en PH-TC14PE
Bra kylare. Nyfiken på hur mycket Ryzen klockas med den kylaren!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Bristen på information om mITX oroar mig

Ja, jag fattar inte hur de INTE kan ha några mITX vid launch? För just nu ser det väldigt tomt ut :/
Oh well, jag har inte bråttom. Väntar ändå på Vega också

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@pellen: Min formulering kanske inte var den bästa, "alla som visats hitintills" kanske hade varit bättre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Gå inte till er lokala datorbutik och fråga efter ryzen, dom tittar på en som man var dum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Gå inte till er lokala datorbutik och fråga efter ryzen, dom tittar på en som man var dum.

Skickades från m.sweclockers.com

det är väl vad man behöver göra för att de ska sluta spy ut intel och nvidia på folk utan att få något annat val (ett bättre val).

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Ytbehandlad: Om Ryzen TDP är något att lita på och av egen erfarenet av en 3770k med stabila 4.8 GHz på alla kärnor en gång, borde gå att få kring 4.3-4.5 GHz på en octa om man kan vill och vågar. (Kör inte mer än 4.6 på min dock)
Läste nånstans att TDP ligger kring 200W på PH-TC14PE (någon watt eller två bakom NH-D14), så en 2x bred vatten borde också ligga därikring (vore intressant med en 3x bred vatten + OC )
Sedan får man ta i åtanke att Ryzen inte kommer använda skräpigt TMI som Intel har förkärlek till, så man kan nog öka lite mer/bättre (gissar att det kan ha en invärkan på hur högt TDP är/blir på färdiga CPU'n).

spännande tider vi lever i, får jag 4-6k riksdaler för jetmotorn blir det uppgradering

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Vad är då denna NPU?

CPU (Central Processing Unit), APU (Accelerated Processing Unit), NPU (N?? Processing? Unit?)

De kallar Vegas nya GCN variant för Vega NCU, så det är nog inte samma. So what gives? :):)

http://www.biostar.com.tw/app/en/mb/introduction.php?S_ID=874...

" Chipset
AMD X370
CPU SUPPORT
AMD A-series APU / Ryzen CPU / NPU for Socket AM4
Maximum CPU TDP (Thermal Design Power) : 95Watt
MEMORY
Support Dual Channel DDR4 2667/ 2400/ 2133/ 1866 MHz
4 x DDR4 DIMM Memory Slot
Max. Supports up to 64GB Memory
* DDR4 2667 for AMD Ryzen CPU
EXPANSION SLOT
2 x PCI-E x16 3.0 Slot(x16 + NA or x8 + x8 for Ryzen CPU, x8 + NA for APU / NPU)
1 x PCI-E x16 2.0 Slot(x4)
3 x PCI-E x1 2.0 Slot
STORAGE
6 x SATA3 Connector
Support SATA RAID: 0,1,10
1 x M.2 Key M 32Gb/s Connector, support M.2 type 2242/ 2260/ 2280 SATA 6Gb/s & PCI-E Storage
* M.2 (32Gb/s) : The bandwidth is depended on CPU, Ryzen is 32Gb/s ; APU & NPU is 16Gb/s.
USB
1 x USB 3.1 Gen2 Type-C Port
1 x USB 3.1 Gen2 Port
4 x USB 3.1 Gen1 Port
2 x USB 3.1 Gen1 Header
2 x USB 2.0 Header
LAN
Realtek RTL8118AS - 10/100/1000 Controller
Support Super LAN Surge Protection
INTEGRATED VIDEO
By CPU model
Supports DX12
Supports HDCP
CODEC
Realtek ALC1220 8-Channel Blu-ray Audio
Support Biostar Hi-Fi
REAR I/O
1 x PS/2
1 x USB 3.1 Gen2 Type-C Port
1 x USB 3.1 Gen2 Port
4 x USB 3.1 Gen1 Port
1 x DisplayPort Connector, resolution up to 4096 x 2160 @60Hz
1 x HDMI Connector, resolution up to 4096 x 2160 @60Hz
1 x DVI-D Connector, resolution up to 1920 x 1200 @60Hz
1 x RJ-45 Port
5 x Audio Connector
1 x S/PDIF Out Port
INTERNAL I/O
2 x USB 3.1 Gen1 Header
2 x USB 2.0 Header
6 x SATA3 6Gb/s Connector
1 x M.2 Key M 32Gb/s Connector, support M.2 type 2242/ 2260/ 2280 SATA 6Gb/s & PCI-E Storage
1 x Front Audio Header
1 x Front Panel Header
2 x CPU Fan Header
3 x System Fan Header
1 x LN2 Switch
2 x 5050 LED Header
H/W MONITORING
CPU / System Temperature Monitoring
CPU / System Fan Monitoring
Smart / Manual CPU / System Fan Control
System Voltage Monitoring
DIMENSION
ATX Form Factor Dimension: 30.5cm x 24.4cm ( W x L )
OS SUPPORT
Support Windows 7(x64) / 10(x64)
BUNDLE SOFTWARE
Racing GT Utility
FLY.NET
BullGuard
ACCESSORIES
4 x SATA Cable
1 x I/O Shield
1 x DVD Driver
1 x Quick Guide
FEATURES
VIVID LED DJ
VIVID LED ARMOR
5050 LED FUN ZONE
Digital Power+
Lightning Charger
M.2 Cooling Protection
Supports Double Hi-Fi
GT TOUCH
Supports 100% Solid capacitor
Supports Rapid Debug3
Supports BIOS-Flasher
Supports BIOS Online Update
"

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@HenKenny: om jag minns rätt så är det helt enkelt Next Processing Unit. har för mig att det var med i nån presentation AMD gjorde.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Network Processing Unit?

Både APUn och NPUn verkar även ha längre bandbredd externt, t.ex. så bara 8x PCIe istället för 8+8 eller 16x. Så vad är de anslutna till som kräver denna bandbredd, eller är det offrat för intern koppling inom dem?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

APU har en integrerad GPU så där används pci-e banor redan, förmodligen precis samma i NPU fast man kanske fokuserar mer på compute än grafik i NPU.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HenKenny:

@Bernd_P1: Network Processing Unit?

Både APUn och NPUn verkar även ha längre bandbredd externt, t.ex. så bara 8x PCIe istället för 8+8 eller 16x. Så vad är de anslutna till som kräver denna bandbredd, eller är det offrat för intern koppling inom dem?

Intern koppling, troligtvis också internt HBM minne.
Deras nya APU kommer att bli mycket intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/66149/amd-ryzen-cpus-pictured

Ganka cool look måste jag säga +1 AMD

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Gå inte till er lokala datorbutik och fråga efter ryzen, dom tittar på en som man var dum.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte här där jag bor, men dessa är också gamers och hoppas att Ryzen ska bli bra. Jag handlar dock inte så mycket därför att dom är så jävla dyra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

"If you look closely then you will notice the codename of each CPU: AMD Ryzen X XXXX, so I guess that part is confirmed."

Tack då för att de laddar upp bilder i potatiskvalitet så att man inte kan se vad som faktiskt står på IHSen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Its Ryzen inside

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

"If you look closely then you will notice the codename of each CPU: AMD Ryzen X XXXX, so I guess that part is confirmed."

Tack då för att de laddar upp bilder i potatiskvalitet så att man inte kan se vad som faktiskt står på IHSen

Kanske inte är så bra att låta folk veta en hel drös serienummer heller

definitivt står det AMD Ryzen Y ZZZZ(X) uppe i vänstra hörnet. (inte den blekaste susning om vilken modell dock, ser ut som en blandning mellan 4 och 5 tecken breda blobbar i slutet)
sedan i mitten står det AMD (och loggan) och under det RYZEN med stora fina läsbara bokstäver

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter från

https://fossbytes.com/linux-kernel-4-10-released-new-features...

- AMDGPU DRM driver fixes
- ADM Zen code mainlined

Det betyder att

https://forum.level1techs.com/t/type-1-hypervisor-ryzen-linux...
man kommer att kunna köra på två grafikkort av olika märken (nVidia + AMD) och ha det ena för operativsystemet (Linux) och det andra för ett virtualiserat (t.ex. Windows) med full hastighet.

Det lär bli lite bökigt att få ihop det. Men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: 1800X med 3x bred vatten kylare + XFR, kör linux och delegera 4 kärnor + andra GPU'n till windows VM... Oj vad skoj

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ryzen är det bästa som hänt på 12 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt liv kan inte ha varit speciellt bra de senaste 12 åren om det bästa som hänt är att en ny cpu kommer
Skämt o sido.. Det ska blir kul detta!

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@sAAb: 1800X med 3x bred vatten kylare + XFR, kör linux och delegera 4 kärnor + andra GPU'n till windows VM... Oj vad skoj

@Oegat har tydligen kört det sedan 2011, men jag fick inte till det tidigare fullt ut pga hårdvaran.

Men, med Ryzen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite dubbla måttstockar kanske?

Min utsaga om att väldigt få har någon relevant nytta av åtta kärnor på skrivbordet är tydligen förbjuden, du dikterade precis att 60 Hz skärm kan man minsann inte ha för det anser du är så dåligt och då är det dåligt för alla?

Om nu det är så extremt användbart med massor med kärnor, varför har mobila enheter börjat backa på det? Fyra kärnor var vanligare på laptops för ett par år sedan och Qualcomm har till slut insett att octacore inte är da-shit på mobiler. Sett till total prestanda per Watt är fler lägre kärnor klart bättre då effekten är allt annat än linjär mot frekvens.

Ja skillnaden är att du inte lyckas övertyga speciellt många eller mig om din diktering kring att MT inte är något för skrivbordet när vi kan se tydligt hur det förändras hela tiden. Det är absolut ingen som inte vill ha högre ST, men det har stagnerat och kommer förhoppningsvis accelerera igen när AMD börjar kriga nu. Samtidigt tackar man ja till mer MT. Mer MT är aldrig dåligt.

På dig låter det som att du inte äger eller testat en 144Hz skärm alls för det övertygar sig självt i samma sekund som du upplever det. Mer bevis för min "diktering"? Gör en poll på internet om du är minsta osäker på mitt påstående. Även när man kör med Freesync eller G-Sync aktiverat med perfekt synkronisering som sådan teknologi möjliggör i t.ex 60Hz så ökar latens med låg/lägre Hz då många paneler (overdrive beter sig inte alltid optimalt i alla frekvensområden) tyvärr fungerar så vilket gör att du får en klart märkbar försämring i bildkvalité (ghosting)/flyt. Det är en våldsam skillnad och klarar man inte uppfatta den så har man väldigt allvarliga problem med synen. Vill du köpa en 60Hz panel idag så gör det, men det är inte ekonomiskt försvarbart längre. Det duger utmärkt för kontorsanvändning, men tom Windows får högre tick-rate med högre uppdateringsfrekvens. Man känner det direkt i mouse-input/muspekaren/allt som rör sig på skärmen, inte minst när man scrollar i websidor då är det fantastiskt behagligt med klar text och mjuka övergångar. Jag upprepar: Skillnaden i upplevelse är ENORM.

Går gärna in på ämnet djupare då jag är ett fan av paneler/frekvens/fps/spelupplevelse. Risken är bara att alla citat eskalerar som dom gjort och övergår till offtopic för att sen öka i kvadrat för att en alltid ska ha sista ordet. Tar hellre sådant via PM.

Jag kan bara komma fram till att du vägrar se den utveckling som skett. Minns när många skulle köpa Athlon64 eller P4, där dom flesta kände att det inte var lönt att gå över till en A64 X2 eller Pentium-D för att det mesta var singeltrådat. Vilken enorm ändring det blev för att senare gå över till quad som också blev en större hit än vad man kunde trott då om man ser till stöd för 4 trådar/kärnor. Sen kom quad med SMT där många stängde av SMT på grund av sämre prestanda. Idag är det nog ingen som vill stänga av SMT, för att man börjat tjäna på det istället, tom i spel som ingen trodde skulle hända.

Trots alla exempel och svar från mig samt andra användare som hävdar/visar samma sak som jag gör så ser jag inte ens att du tänker lite framöver, att en flertrådad CPU som köpes idag kanske får ett fantastiskt användningsområde i fler applikationer/spel längre fram. Dikterar du att alla programvaror och spel kommer stanna på 2 eller 4 kärnor med SMT? Jag vet många som jobbar med produktion där programvarorna skalar fint med många trådar. Jag vet dom som kör massa applikationer som äter CPU i bakgrunden eller kör sin PC som server/VM och vill ha en interaktiv upplevelse samtidigt på datorn. Väldigt många som ska köpa ny dator vill också vara försäkrade om att datorn aldrig någonsin faller på knäna över en tid framöver. Jag har 1100hk i min audi. Det är sällan jag behöver använda all den effekten, men tror du jag vill minska effekten för det?

Ang din jämförelse med mobil/SOC's så fick du svar så det räcker från andra användare före mig. Personligen tycker jag att jämförelsen med en mobiltelefon/platta mot en persondator är väldigt konstig.

Citat:

Tvivlar starkt att det blir någon skillnad i latens oavsett NIC när man kör spel. Att lägga på interrupt coalescing (som minskar CPU-last i lägen där man hanterar väldigt många paket per sekund) lägger absolut på latens, men det handlar om tiotals mikrosekunder. Latens för spel mäts i millisekunder så skiljer två tiopotenser.

Går att stänga av interrupt coalescing samt minska storleken på RX/TX-köerna på de flesta NICs, inklusive Intels. Det kommer sänka högsta latensen med kanske upp till 100 mikrosekunder, kanske spelar roll med 144 Hz skärm

Jag tror som du att skillnaden oavsett NIC i spel idag är närmast irrelevant, men det som diskuterades var uppmätta resultat där Killer NIC presterade bättre än Intel med färre CPU-cykler i förhållande till dess prestanda, åtminstone när vi såg på latens som dom uppmätte i testet. Det som skiljer Killer NIC stort från andra NIC's är den uppdaterade programvaran (den förra var buggig/memory leaks osv) som låter en tanka fullt och spela samtidigt utan extrem ping. Men men, Intel gör tydligen världsbästbäst NIC's fortfarande vad någon tillverkare än kommer med...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Enigma:

Jag ser minsann att du har planerat Ryzen + Vega i din signatur Kan dock inte säga att jag blir lika hypad av vega, om inte det kommer launcha med kort i 4500 kr klassen som typ ett billigt 1070, annars blir man ju nästan ledsen av att man inte kan sälja hela innanmätet av datorn

edit:
På tal om Ryzen, är det någon här som vet hur AMD löder fast värmeplattan i kislet? Jag kollade på en sida som påstod att det endast gick att göra med indium samt att det kan skada CPU'n / lödningen om man gör för snabba temperaturändringar från typ rumstemp till flytande kväve?

Skulle gärna vilja veta hur AMD har gått tillväga tidigare också om någon vet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@Enigma:

Jag ser minsann att du har planerat Ryzen + Vega i din signatur Kan dock inte säga att jag blir lika hypad av vega, om inte det kommer launcha med kort i 4500 kr klassen som typ ett billigt 1070, annars blir man ju nästan ledsen av att man inte kan sälja hela innanmätet av datorn

Kört Intel sista tiden men Intel har stagnerat kraftigt och tom skrotat tick-tock strategin som inte gav speciellt stora ökningar mellan varje generation (därför samtliga sitter kvar med sin 2500K/2600K). Sen mjölkar dom sönder sina köpare på nytt moderkort varje "generation" som är patetiskt så länge man inte måste göra radikala byten av standarder (t.ex DDR3 till DDR4). AM4 kommer bevisa att motsatsen är möjlig (som med tidigare AMD sockets) och Zen är bara början, så det blir en extremt kul övergång till en sådan plattform där senare iterationer av Zen kommer passa på samma socket och ge oss högre IPC och kanske ISA utökningar/funktioner. Har vi tur så kommer 7nm CPU'er till AM4 också.

Ang Vega så tror jag att det lägger sig på Pascal Titan X nivå eller högre. Gjorde ett större inlägg för ett tag sen där jag går in lite mer i detalj om varför:

#16597027

Citat:

edit:
På tal om Ryzen, är det någon här som vet hur AMD löder fast värmeplattan i kislet? Jag kollade på en sida som påstod att det endast gick att göra med indium samt att det kan skada CPU'n / lödningen om man gör för snabba temperaturändringar från typ rumstemp till flytande kväve?

Skulle gärna vilja veta hur AMD har gått tillväga tidigare också om någon vet.

AMD verkar köra flytande metall. Exakt vad för typ har jag inte kollat upp men det går att utföra delid på dom, men det kräver mycket värme och tålamod. Det finns dock ingen som helst vettig anledning att göra de-lid på en AMD CPU. Det enda som skulle göra en vettig förbättring är att slipa ovansidan av IHS som ligger mot kylaren då den ofta är konkav (iaf på Intel).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ja skillnaden är att du inte lyckas övertyga speciellt många eller mig om din diktering kring att MT inte är något för skrivbordet när vi kan se tydligt hur det förändras hela tiden. Det är absolut ingen som inte vill ha högre ST, men det har stagnerat och kommer förhoppningsvis accelerera igen när AMD börjar kriga nu. Samtidigt tackar man ja till mer MT. Mer MT är aldrig dåligt.

På dig låter det som att du inte äger eller testat en 144Hz skärm alls för det övertygar sig självt i samma sekund som du upplever det. Mer bevis för min "diktering"? Gör en poll på internet om du är minsta osäker på mitt påstående. Även när man kör med Freesync eller G-Sync aktiverat med perfekt synkronisering som sådan teknologi möjliggör i t.ex 60Hz så ökar latens med låg/lägre Hz då många paneler tyvärr fungerar så vilket gör att du får en klart märkbar försämring i bildkvalité (ghosting)/flyt. Det är en våldsam skillnad och klarar man inte uppfatta den så har man väldigt allvarliga problem med synen. Vill du köpa en 60Hz panel idag så gör det, men det är inte ekonomiskt försvarbart längre. Det duger utmärkt för kontorsanvändning, men tom Windows får högre tick-rate med högre uppdateringsfrekvens. Man känner det direkt i mouse-input/muspekaren/allt som rör sig på skärmen, inte minst när man scrollar i websidor då är det fantastiskt behagligt med klar text och mjuka övergångar. Jag upprepar: Skillnaden i upplevelse är ENORM.

Går gärna in på ämnet djupare då jag är ett fan av paneler/frekvens/fps/spelupplevelse. Risken är bara att alla citat eskalerar som dom gjort och övergår till offtopic för att sen öka i kvadrat för att en alltid ska ha sista ordet. Tar hellre sådant via PM.

Jag kan bara komma fram till att du vägrar se den utveckling som skett. Minns när många skulle köpa Athlon64 eller P4, där dom flesta kände att det inte var lönt att gå över till en A64 X2 eller Pentium-D för att det mesta var singeltrådat. Vilken enorm ändring det blev för att senare gå över till quad som också blev en större hit än vad man kunde trott då om man ser till stöd för 4 trådar/kärnor. Sen kom quad med SMT där många stängde av SMT på grund av sämre prestanda. Idag är det nog ingen som vill stänga av SMT, för att man börjat tjäna på det istället, tom i spel som ingen trodde skulle hända.

Trots alla exempel och svar från mig samt andra användare som hävdar/visar samma sak som jag gör så ser jag inte ens att du tänker lite framöver, att en flertrådad CPU som köpes idag kanske får ett fantastiskt användningsområde i fler applikationer/spel längre fram. Dikterar du att alla programvaror och spel kommer stanna på 2 eller 4 kärnor med SMT? Jag vet många som jobbar med produktion där programvarorna skalar fint med många trådar. Jag vet dom som kör massa applikationer som äter CPU i bakgrunden eller kör sin PC som server/VM och vill ha en interaktiv upplevelse samtidigt på datorn. Väldigt många som ska köpa ny dator vill också vara försäkrade om att datorn aldrig någonsin faller på knäna över en tid framöver. Jag har 1100hk i min audi. Det är sällan jag behöver använda all den effekten, men tror du jag vill minska effekten för det?

Ang din jämförelse med mobil/SOC's så fick du svar så det räcker från andra användare före mig. Personligen tycker jag att jämförelsen med en mobiltelefon/platta mot en persondator är väldigt konstig.

Jag tror som du att skillnaden oavsett NIC i spel idag är närmast irrelevant, men det som diskuterades var uppmätta resultat där Killer NIC presterade bättre än Intel med färre CPU-cykler i förhållande till dess prestanda, åtminstone när vi såg på latens som dom uppmätte i testet. Det som skiljer Killer NIC stort från andra NIC's är den uppdaterade programvaran (den förra var buggig/memory leaks osv) som låter en tanka fullt och spela samtidigt utan extrem ping. Intel gör dock tydligen bäst NIC's fortfarande vad någon tillverkare än kommer med.

För att inte tala om hur fantastiskt Windows flyter även med flertalet applikationer igång samtidigt när man har lite fler kärnor. Men vissa vägrar inse att det faktiskt finns flertalet fördelar med flertrådat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@Enigma:

Sprid bilden vidare på intrawebz, bästa lulzen idag.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Lite offtopic kanske, men är det inte dags att du gör en Benchmarktråd snart?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ok kollade omkring lite om varför vissa grejer kör soldered (med indium) och vissa kör med pasta, en fastlödd cpu blir mångt och mycket bättre på att ge faktisk kylning då metall leder bra, kylpasta blir mycket billigare i produktion då man inte måste införskaffa dyrt indium och plättera både kislet och värmespridaren för att indium ska över huvud taget fästa. Tydligen ska också många repeterade snabba uppvärmningar/kylningar göra att indiumet blir mer och mer poröst eller något, för att inte tala om att indium har en ganska stor skillnad i flytande och fast storlek. På andra sidan (Intel / AMD apu) använder man sig av kylpasta för att billigt och enkelt lösa alla potentiela problem med att sprida värme i tillvaron men Intel's lösning använder inte så bra kylpasta som de kanske egentligen borde, men det största problemet på långa vägar är att Intel har alldeles för höga toleranser då de har designat sina IHS'er, vilket leder till att kontakten är mindre "tight" än vad den borde vara för att ge optimal kylning med kylpastan.

Min egen spekulation är att kvaliten kan ha ökat på senare generationer av CPU'er och att det ger en mindre skillnad (och förmodligen varför LinusTechTips inte fick någon relevant bättre prestanda då han testade att delidda en senare gen CPU av Intel), om man jämför med äldre generationer där vissa får 10 C skillnad vid full load.

Helt enkelt, Intel vill vara miljövänligare och blir bättre och bätre på att göra så att det inte märks prestandamässigt (vilket jag tycker är bra), och AMD lyckas använda det dyrare alternativet och ändå få mycket billigare CPU'er (vilket jag också tycker är bra)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"