Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Frågade du chefen hur han motiverar att en mer junior person har högre lön än du?

Nej inte direkt, vi rekryterade den personen tillsammans (även om inte jag var med i slutfasen) och det var väl lite prislappen på den personen just då.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Vad har ni i/har ni julbonus/årsbonus på era arbetsplatser? I så fall vad brukar de ge?

Nuvarande arbetsplats ger i snitt ut 3-4 månadslöner i bonus per år. Fick 1.5 extra vid jul, och får 2 extra nu sista Mars. Dock arbetar jag inte i Sverige, men är nyfiken på hur det ligger till.

Dock har jag bara 18 semesterdagar om året, det är lite bittert.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Lego Master

Systemadministratör på verksamhetssidan, jobbat i koncernen i 8½ år på lite olika tjänster, nuvarande i ungefär 2½ år.
31'000 före statliga snyltfingrar. Fick precis nytt avtal som innebär ingen övertidsersättning, men en vecka extra semester istället. Har en okej överenskommelse med chefen gällande flextid däremot, så om jag jobbar över kan jag ta ut det i betald ledig tid x2 istället.

Har en del verksamhetsrelaterade förmåner, plus friskvårdsbidrag och en del relationsbaserade rabatter på andra företag.

Sen tillkommer traktamente när jag jobbar utomlands, vilket händer ett par dagar var eller varannan månad.

Det enda som stör mig just nu är att med det nya avtalet har jag ingen möjlighet att ta igen förlorad inkomst vid sjukdom genom att jobba över.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av mattoys:

@Starscreamer: Har du kontaktat dem? Att det inte går att ändra i inställningarna betyder inte att det inte går att ändra.

Te.x namn går inte att ändra på det flesta ställen själv, så byter man namn så får man mail till de ansvariga och be dem ändra.

Har inte varit i kontakt med Steam workshop, men med andra.

steam svarar aldrig på nånting typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Systemadministratör på verksamhetssidan, jobbat i koncernen i 8½ år på lite olika tjänster, nuvarande i ungefär 2½ år.
31'000 före statliga snyltfingrar. Fick precis nytt avtal som innebär ingen övertidsersättning, men en vecka extra semester istället. Har en okej överenskommelse med chefen gällande flextid däremot, så om jag jobbar över kan jag ta ut det i betald ledig tid x2 istället.

Har en del verksamhetsrelaterade förmåner, plus friskvårdsbidrag och en del relationsbaserade rabatter på andra företag.

Sen tillkommer traktamente när jag jobbar utomlands, vilket händer ett par dagar var eller varannan månad.

Det enda som stör mig just nu är att med det nya avtalet har jag ingen möjlighet att ta igen förlorad inkomst vid sjukdom genom att jobba över.

Verkar bli vanligare med 30+ semesterdagar och ingen övertid inom IT..

Jag har nyss skaffat mig ett nytt jobb med 27K brutto (oförändrad) och 30 semesterdagar samt friskvård och egen regi över arbetstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Bara jag som tycker att den här tråden har spårat ur totalt?

Den känns ju inte alls seriös längre.

Visa signatur

Även jag har en dator, mobiltelefon och stereo.
Dock har jag inget behov av att skryta om vad det är eller vad den innehåller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Verkar bli vanligare med 30+ semesterdagar och ingen övertid inom IT..

För att företagen oftast tjänar av att göra så med tanke på att många inom IT jobbar en hel del övertid.
Jag själv skulle aldrig välja det och vad jag vet är det vanligast att man får just välja hur man vill göra.

Trådens fråga: 26 år och 39000 som drift/implementationstekniker inom allt Microsoft men framförallt Azure/O365. Skulle säga att jag ligger nära max för rollen men siktar mot att jobba mer som teknisk projektledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJohansson:

Bara jag som tycker att den här tråden har spårat ur totalt?

Den känns ju inte alls seriös längre.

Vad är det du tycker spårat ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Svårdefinierat. Anställd som utbildningsledare på en YH-utbildning men är typ IT-alltiallo och utbildare också
Plus att jag gör andra mer eller mindre relevanta saker inom företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Vad har ni i/har ni julbonus/årsbonus på era arbetsplatser? I så fall vad brukar de ge?

Nuvarande arbetsplats ger i snitt ut 3-4 månadslöner i bonus per år. Fick 1.5 extra vid jul, och får 2 extra nu sista Mars. Dock arbetar jag inte i Sverige, men är nyfiken på hur det ligger till.

Dock har jag bara 18 semesterdagar om året, det är lite bittert.

Det är ju en löjligt generös bonus du har, du har inte rätt att whine:a om semesterdagar
Om jag uppfyller fyra mätbara projekt till 100% så kan jag få en månadslön extra som bonus. Men det skattas så hårt att den snarare är mer lönsamt att lata sig och strunta i projekten...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

38000,- brutto, innan övertid & bonus.

Jobbar som servicechef för infrastruktur & appdrift. Ingen utbildning alls och började som firstline tekniker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Make.Sense:

Vad har ni i/har ni julbonus/årsbonus på era arbetsplatser? I så fall vad brukar de ge?

Nuvarande arbetsplats ger i snitt ut 3-4 månadslöner i bonus per år. Fick 1.5 extra vid jul, och får 2 extra nu sista Mars. Dock arbetar jag inte i Sverige, men är nyfiken på hur det ligger till.

Dock har jag bara 18 semesterdagar om året, det är lite bittert.

Det där är ju ganska meningslöst. Låt säga att du tjänar 1 kr i månaden men har en bonus på 3-4 kronor så tjänar jag ju mer än dig ändå.
Det är ganska vanligt i andra länder med bonus men grundlönen är låg.

En månadslön i bonus för mig kanske betyder 100.000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Näbbdjuret:

Om jag uppfyller fyra mätbara projekt till 100% så kan jag få en månadslön extra som bonus. Men det skattas så hårt att den snarare är mer lönsamt att lata sig och strunta i projekten...

Så du menar att du skattar mer än 100% ? I så fall arbetar du nog inte i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donkey:

Verkar bli vanligare med 30+ semesterdagar och ingen övertid inom IT..

Tror det har varit så ett tag, tyvärr. Det är billigare helt enkelt. Däremot tycker jag man ska vara uppriktig med hur man talar om övertid. För mig finns det inte på kartan att övertid är:

* Beredskap eller Jour på något sätt, i någon som helst form.
* Konsekvent behöver lägga till timmar varje dag för att få jobbet gjort.

Utökad semester i min mening ska kompensera för att man några gånger om året kanske behöver göra ett schemalagt arbeta som sker utanför ordinarie arbetstid. Det kan vara en uppgradering av infrastruktur som måste göras på en söndag natt exempelvis. Då ska det kompenseras med extra semester.

Om detta inte stämmer överens med verkligheten ser ut får man tala med sin chef och kompensera med antagligen mer semester eller mer cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Så du menar att du skattar mer än 100% ? I så fall arbetar du nog inte i Sverige.

Du är nog ganska ensam om att värdera din tid till 0 kronor per timme.

Permalänk
Inaktiv

@Efta: Nu svarade du nog fel person

Permalänk
Medlem

36000

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Har jobbat nu som automationstekniker med att driftsätta en pilotanläggning och programmera för nästan process i 3 månader och får socialbidrag...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

@Efta: Nu svarade du nog fel person

Nej. Merjobb för bonus ska vägas mot extra tid spenderad plus sveda och värk, och får du inte ihop ekvationen så är det helt enkelt inte lönsamt.

Man ska jobba för att leva, inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

30 dagar semester och ingen övertid är nog rätt standard numera,
Förhandlade bort min övertidsersättning i december, 15% högre lön och en vecka mer semester.. all ev övertid tas ut i pengar x1 eller x2 beroende på när jobbet infaller.

Permalänk
Medlem

Business Intelligence-Konsult. 5 års erfarenhet. 37k i grundlön. 63k/mån i genomsnitt föregeånde år.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Business Intelligence-Konsult. 5 års erfarenhet. 37k i grundlön. 63k/mån i genomsnitt föregeånde år.

Jag blir nyfiken på hur ditt bonus system fungerar, jobbar själv som konsult.

du får gärna Pma om du inte vill skriva här

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Läste i denna tråden för snart 1 år sedan och blev deprimerad över min lön, tjänade då ca 28kbrutto och jobbade 60h i veckan (2 jobb).

Jobbar 60h i veckan nu och har ca 40k brutto=) vilket är jättehöjning för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

Nej. Merjobb för bonus ska vägas mot extra tid spenderad plus sveda och värk, och får du inte ihop ekvationen så är det helt enkelt inte lönsamt.

Man ska jobba för att leva, inte tvärt om.

Jag har inte sagt något annat, läste du mitt inlägg?
Låt oss ta ett exempel, verkar vara enklare så.

Du arbetar på ett företag som ger dig 5 veckors semester, du är nöjd och du jobbar 08.00-17.00 vanlig kontorstid.

Själv jobbar jag på ett företag som ger mig 6 veckors semester, jag har alltså en 40 timmar betald ledighet för spendera tillsammans med familj och vänner när du istället måste jobba.

För den veckan, 40 timmar händer det att jag måste rycka in någon gång i kvartalet på obetald övertid. Låt oss säga att det tar 4 timmar. Då har jag arbetat gratis 16 timmar om året och för det får jag 40 timmar ledigt.

Det anser jag vara motiverat och jag byter gladeligen ut det mot min extra vecka ledigt. Jag kan även tänka mig, och det har jag gjort vid ett antal tillfällen tillsammans med chef att arbeta utan betalt övertid om jag blir skäligt kompenserad. Jag kanske måste jobba en kväll av någon anledning. Då betyder det att jag kan vara ledig på fredagen och ta långhelg istället.

Så nej jag anser inte att jag värderar min tid till 0 Kr - Snarare tvärtom!

Permalänk
Skrivet av Starscreamer:

31 000 före skatt + 70 000-150 000 (steam workshop inkomst).

Börjar bli lite rörigt med deklarationen nu.

Skrivet av Starscreamer:

@Quiki: just nu är det ganska mycket Warframe som gäller. Både DOTA/CS:Go är lite för saturerade för att det ska vara värt det. . Är svårt att hantera som huvud inkomst men är ju en vidrigt välbetald hobby. Synd bara att allt åker in på enskild firma istället för AB. Fun fact när man väll lagt in konto/uppgifter i Steam workshop så går det inte att ändra...

Hej!! lite nyfiken på detta. hur fungerar steam workshop? man gör skins(?) till spel? men köper folk dom sen eller hur kan du tjäna såna enorma summor på detta?

skulle du kunna länka någon av dina skapelser, så man får se? grymt jobbat av dig !!! att tjäna det "på sidan av"

som sagt väldigt nyfiken och tycker detta är ett intressant område

Permalänk
Medlem

Jobbar som maskinförare, ligger på 32k plus reseersättning och eventuell övertid, rätt nöjd kan jag ju säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

För att företagen oftast tjänar av att göra så med tanke på att många inom IT jobbar en hel del övertid.
Jag själv skulle aldrig välja det och vad jag vet är det vanligast att man får just välja hur man vill göra.

Trådens fråga: 26 år och 39000 som drift/implementationstekniker inom allt Microsoft men framförallt Azure/O365. Skulle säga att jag ligger nära max för rollen men siktar mot att jobba mer som teknisk projektledare.

Jobbar en hel del med O365 men har knappt rört Azure, något jag tycker är väldigt intressant dock och skulle vilja lära mig mer om. Hur ser behovet ut på kompetens inom Azure?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jobbar en hel del med O365 men har knappt rört Azure, något jag tycker är väldigt intressant dock och skulle vilja lära mig mer om. Hur ser behovet ut på kompetens inom Azure?

Rätt stort, kan du dessutom Linux och AWS så blir du jagad rejält.
Powershell är väl det som är "störst" just nu med tanke på automatisering, där försöker jag förbättra mig mest även om jag kan en hel del.
Det man tyvärr fortfarande ser är IT-organisationer som sitter med ett lag fullt med gammal kompetens som inte vill lära sig något nytt och vill därför inte förbättra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Rätt stort, kan du dessutom Linux och AWS så blir du jagad rejält.
Powershell är väl det som är "störst" just nu med tanke på automatisering, där försöker jag förbättra mig mest även om jag kan en hel del.
Det man tyvärr fortfarande ser är IT-organisationer som sitter med ett lag fullt med gammal kompetens som inte vill lära sig något nytt och vill därför inte förbättra sig.

Jo allt för vanligt, något som inte klingar väl i denna bransch för att milt uttrycka mig.. Ypperligt läge för oss yngre att klättra fort dock..

Permalänk
Skrivet av perelli38:

Hej!! lite nyfiken på detta. hur fungerar steam workshop? man gör skins(?) till spel? men köper folk dom sen eller hur kan du tjäna såna enorma summor på detta?

skulle du kunna länka någon av dina skapelser, så man får se? grymt jobbat av dig !!! att tjäna det "på sidan av"

som sagt väldigt nyfiken och tycker detta är ett intressant område

Yep är skins+modeller som gäller för warframe, gör även en del för planetside 2, men där är det mest modeller.

Det är ju "tyvär" en väldigt volatil bransh, nånting som säljer säg, för 5000 en månad kanske nästa säljer för 200. Och cyklarna för att få in saker är långa så är lite lotto typ.

http://steamcommunity.com/id/faven_Ps/myworkshopfiles/?appid=...