Dålig prestanda vid hög resursanvändning (RAM/HDD).

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda vid hög resursanvändning (RAM/HDD).

Jag har 8gb ram och ifall det blir fullt vad händer då. Kommer datorn stängas av, frysa eller hacka eller något liknande?

Trådar sammanfogade /moderator
Permalänk

Prestandan minskar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den kommer börja swappa ut minnet till disk vilket gör att det blir betydligt långsammare. Ifall pagefilen blir full så kommer den börja stänga program som drar mycket ram, och som inte verkar aktiva.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Högst möjligt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Yepp, det verkar vara det dom har kommit fram till i kommentarerna också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har ni några erfarenheter om hur mycket Call Of duty modern warfare Remastered drar i ram för det var där det hackade som i videon här ovan. För då kanske det är det som är problemet att 8 gigg inte räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Har ni några erfarenheter om hur mycket Call Of duty modern warfare Remastered drar i ram för det var där det hackade som i videon här ovan. För då kanske det är det som är problemet att 8 gigg inte räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket minne det drar.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket minne det drar.

Det är ju en lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Saker som borde ligga på det snabba ram-minnet läggs i stället på den långsamma hårddisken. Det går långsamt.

Ingenting annat händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Mindre troligt.

När ett program startar så allokeras den mängd minne som skall användas av programkoden. Finns det inte plats kommer Windows växla ned inaktiva processers minne till sekundärminnet. Klippet du refererar till kan orsakas av grafikinställningar i förhållande till kortets förmåga, överhettning eller som jag misstänker; 100%-igt CPU utnyttjande.
De gånger grafiken hackar som ett resultat av att GPU laddar ny grafik kan bero på långsam laddtid eller långa svarstider över nätverk. men brukar bete sig lite annorlunda.

Du kan alltid starta resursövervakaren och titta på vad som sker i bakgrunden gällande CPU/DISK/RAM och vad som "flaskar" och varför.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Jorden går under..

Annars är frågan ofullständig, det beror på en mängd faktorer, som vilket operativsystem och program man kör.

På en mikrodator som jag kodade på en gång så resulterade ramminnesbrist enbart i att den började skriva över annat ramminne med information. Vilket blev väldigt knepigt och det var extremt svårt att felsöka och hittade felet. Jag kodade då i ett högnivåspråk (C) och det var kompilatorns fel.

Tar vi vanliga windows så har jag sett alltifrån lite prestandaförlust till total låsning som inte ens går att lösa med windows inbyggda svenskeknapp, utan man får leta upp denna på chassit. -För er som tänker besöka Norge någon gång, så lär er ordet svenskeknapp, då det finns med i typ deras SOAL och alla seniorer som lär sig använda datorer för lära sig denna knapp.

Om vi pratar vanliga spel, så brukar lite ramminnesbrist bara resulterar i prestandaförlust. Pratar man om rejält brist så kan spelet hänga sig, krascha etc.

Permalänk
Medlem

I Linux med senaste kärnan Utan swap så fryser det nästan helt eller totalt krashar när man försöker allokera mer ram-minne än vad som finns, med lika mycket swap som ram-minne fungerar det bättre, allokeras allt ram och sen börjar allokera nästan allt swap så går det segt, riktigt segt, men har inte upplevt några krashar trots att jag försökt allokera mer än vad som finns tillgängligt i swap/ram, däremot stängs program för att ge minne åt nya program.

Slutsats i Linux: Utan swap = Krasch. Med swap = Lååångsamt system men ingen 'krasch

Man rekommenderas alltid ha swap, hört en del prata om att memory manegement fungerar bättre om swap är tillgängligt, även om swap inte används. Jag dock, skiter i och kör utan swap.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat något, för många, uppenbart skämt. Tänk dock på att det finns många som kan ta detta skämt som fakta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av albeld:

Har ni några erfarenheter om hur mycket Call Of duty modern warfare Remastered drar i ram för det var där det hackade som i videon här ovan. För då kanske det är det som är problemet att 8 gigg inte räcker till

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du kan testa ganska enkelt, är att stänga ned en massa onödiga program innan du spelar.
Avinstallera också sådan du inte använder.
Testa också att slå av Fill Memory och Cache options i spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Spelet hackar till, fryser i 2 sekunder och ljudet försvinner lite ibland. Men bara efter minst 20 minuter i spelet. Enligt aktivitetshanteraren så var jag uppe i ca 98% av minnet som används och att det var en par hundra mb kvar. Så är det minnet som gör att det hackar, tror ni att det löser sig om jag installerar lite mer ram minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av albeld:

Spelet hackar till, fryser i 2 sekunder och ljudet försvinner lite ibland. Men bara efter minst 20 minuter i spelet. Enligt aktivitetshanteraren så var jag uppe i ca 98% av minnet som används och att det var en par hundra mb kvar. Så är det minnet som gör att det hackar, tror ni att det löser sig om jag installerar lite mer ram minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror redan att du vet svaret, men ja det tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albeld:

Jag har 8gb ram och ifall det blir fullt vad händer då. Kommer datorn stängas av, frysa eller hacka eller något liknande?

Datorn börjar skeppa över datan till hårddisken istället och det skapar enorm prestandaförlust eftersom hårddisken "överbelastas".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Datorn börjar skeppa över datan till hårddisken istället och det skapar enorm prestandaförlust eftersom hårddisken "överbelastas".

Kan stämma för i cod mwr så är disk användning på 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan hårddisk "flaska? Får stora lagg i spel med 100% disk usage

Jag får liknande som den är får https://www.youtube.com/watch?v=xUIoyrVFA4M&t
fast lite mer flyt imellan fps droppen och inte så grova hack. Något i den stilen. Och inte i BF1 utan i Call of duty modern warfare remastered. Tänkte först att jag har för lite ram men 8gb ska räcka för Call of duty. Men ram minnet går aldrig upp i 100% och det finns forfarande minst 2-300 mb ledigt. Medans disk usage är på 100% och då händer det ibland att det blir hack, ljudet försvinner lite osv. Så kan min disa vara för långsam? Skulle det hjälpa om jag slände in en ssd i burken och installera de tyngsta spelen där.

Tror att det här är den hårdisk allt ligger på https://www.inet.se/produkt/4304908/toshiba-1tb-7200rpm-32mb#.... Och den ända i burken.

Permalänk
Avstängd

Om du endast har 2-300mb RAM kvar kan det hända att Windows börjar "swappa", alltså använda hårddiskens kapacitet som extra RAM-minne.
Det kan definitivt leda till spikar då hårddisken får jobba mycket hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albeld: Du har ju redan tagit upp detta en gång tidigare? Varför inte fortsätta i den tråden?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1466484-vad-hander-om-r...

Men för att svara på din fråga, nej jag tror inte det är disken som "flaskar" i det här fallet. Texturer laddas till ram och ligger där. Stora spelytor läser in data allteftersom ja, men i sekvensen du länkar till befinner sig spelaren på ett och samma ställe. Texture och andra objekt skall redan befinna sig i minnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Din hdd flaskar inte men ditt ram gör. skaffa 16gb ram och du lär kunna spela utan problem.

Permalänk
Medlem

så även fast ram minnet aldrig kommer upp i 100% så använder windows disken ändå när det är lite ram kvar som gör att det hackar? Alltså en ssd skulle inte hjälpa eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

så även fast ram minnet aldrig kommer upp i 100% så använder windows disken ändå när det är lite ram kvar som gör att det hackar? Alltså en ssd skulle inte hjälpa eller?

Ja när ditt minne börjar närma sig 100% så kommer Windows swappa till din disk. Om ditt problem är att du har för lite minne (vilket det ser ut som att ditt problem är) kommer en SSD bara hjälpa delvis. Även om en SSD är långt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk är RAM fortfarande mycket snabbare än en SSD.

Har du testat att stänga av massa bakgrundsprogram etc? Jag har aldrig spelat COD men det känns ju som att 8 GB borde räcka om du inte har annat på i bakgrunden som använder mycket minne?

Permalänk

Min använder närmare 12g ram när jag kör det spelet

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Min använder närmare 12g ram när jag kör det spelet

Då lär ju 8 vara för lite alltså

Permalänk
Medlem

Ofta med tanke på att recomended specs säger 6GiB, http://www.pcgamer.com/here-are-the-minimum-specs-needed-for-...

Kanske för mycket skräp i bakgrunden?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ofta med tanke på att recomended specs säger 6GiB, http://www.pcgamer.com/here-are-the-minimum-specs-needed-for-...

Kanske för mycket skräp i bakgrunden?

det där är minimum specs

Permalänk

Första timmarna av spelandet hade jag dock 8g. Utan det problemet
Har märkt att flertalet spel använder mkt mer ram sen jag bytte.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo