Permalänk
Medlem

Ja datorer var väldigt dyra förr, minns min första bärbara Ibm 386sx-16Mhz också någon gång första halvan 90-tal som inte var billig.

Tror också jag hade 40Mb hårddisk i den fast det var gråskale Vga på den inbyggda skärmen om jag inte minns fel men det blev färg på extern(dyr)monitor.

Dock var det inte min första dator då jag redan hade haft en mängd andra datorer ända sedan slutet av 70-talet innan men det var åtminstone min första riktiga PC.

(spelade annars bl.a. Microprose Project stealth fighter innan på min SX-64(en bärbar dvs släpbar C-64 med disketter) och kommer ihåg triumfen då man lyckades smyga in under radarn och skjuta ned fiendens IL-76 Mainstay radarövervakningsplan för att sedan efter uppdraget flyga västerut och landa i Nordnorge.

Spelade mycket flygspel då som nu, även om grafiken blivit ljusår bättre idag så levde man sig in i spelen minst lika mycket då för det var ju vad som fanns att tillgå och upplevdes fantastiskt med den tidens mått.

Härlig film som verkligen visar känslan med inklippta filmbilder, för visst kände man sig som ett flygaress när man gjorde en snygg manöver i spelen.

Man blir riktigt sugen på retrogaming nu då man är så gammal att man i princip upplevt allt från tv-spelet pong (det där svartvita tennispelet med en fyrkant som boll och två rörliga plattor, det var allt utom poängräknaren) och framåt till dagens spel.

Permalänk
Medlem

Underbart !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ibm model-f? Inte varje dag man ser i bruk.

Nja, nog tror jag att det är ett Model M, fast terminalversionen, 122 key. IBM-logotypen uppe i vänster hörn ser absolut ut att vara den som IBM gick över till efter att de pensionerat Model F-serien. (Med det sagt är detta inlägg faktiskt skrivet på ett Model F )
Undrar om någon adapter/signalomvandlare använts för att få det att fungera ihop med PC:n dock? Brukar ju inte direkt vara XT, AT eller PS/2 på terminaltangentborden.

Sjukt bra video också, fångade 80-talsatmosfären utmärkt!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat OP!

Min första pc var en 486 och mitt första spel på den vart doom.

Good times!

Permalänk

Snyggt jobbat!, urskön video och nostalgin bara sköljer över en. Själv så gick jag inte över till PC förrän 1998 när man lyckades övertala farsan att ta en hemdator genom jobbet (Compaq Presario), innan dess så var det C64 och Amiga som gällde men givetvis så känner jag igen många av spelen och har spelat dom. Nostalgi av högsta klass!

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se! Va fina alla delarna va.

Jag blir lite sugen på att fixa i ordning min gamla 386:a när man ser det här ju.

Permalänk
Medlem

5/5 Floppys

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Får lite blandade känslor, min första var en 8086, saknar den absolut inte 😂
Men ändå häftigt att du lyckats hitta alla delar som behövs. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vacker maskin. 4mb Ram i en 286 var drömmen på den tiden, vill jag tro.

Edit

Videon är något av det coolaste jag sett på youtube. Jobbar du med videoediting eller något sådant?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Fint, och välgjord video. Själv hade jag Amiga fram till ~1997-98, men morsan hade en 386:a som man utsattes för ibland.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag har kvar min Amiga, tror jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jättefin maskin! Äkskar det chassi! Första PC'n hos oss var en Commodore PC20-III med en 4,7MHz 8080 samt 640KB ram och Hercules Monokrom som jag än idag har kvar Självfallet en uppsjö av C= maskiner samt Amiga med genom åren!

Många gamla pirater här 4D Sports driving hette just det och inte Stunts i Sverige men många hade den amerikanska pirat releasen och där hette spelet Stunts (fler regioner där det hette Stunts, men inte i Sverige) ^^ Jag själv köpte originalet dvs 4D sports driving och det var lustigt att nästan ingen visste vad det var för spel innan dem såg det och då sa jaha det är Stunts xD Var dock alltid avundsjuk på PC versionen som flöt på bättre än Amiga versionen på min egna A500 men jag hade iallafall bättre ljud

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Back to the 80s?

Permalänk
Medlem

Nice!
Komplettera med ett Sound Blaster Pro så har du en riktigt schysst retrorig.

Själv var min första PC en IBM PS/2 50Z med 10Mhz 286:a, VGA-grafik och 60MB ESDI-hårddisk. Micro Channel arkitektur och inte ISA, så instickskort var rätt dyra. Men det räckte bra till flatshaded vektor-3D-spel, var kul att jämföra med polarnas Amiga 500:or och liknande, som hade mer avancerade grafik och ljudchip som standard.

Men VGA var lättprogrammerat i alla fall, 640x480 16 färger eller 320x200 256 färger, funkade bra till den tidens spel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Hög mysfaktor på både dator och film! Jag minns min första PC, en 80586/75, den saknar jag idag. Den åkte ut när jag delade rum i en studentbostad och just hade köpt en nyare maskin, en AMD 1600+ vill jag minnas. Den köpte jag via en annons jag såg på text-tv (!) och den skulle komma utan operativsystem men hade Windows ME, CS och lite porr på skrivbordet... Underklockad var den också, till 1400+. Bolaget hade någon koppling till gamla datorbutiken.com om jag minns rätt. En anekdot.

75:an har jag gott om goda minnen av. SkiFree, Chips Challenge, Larry Laffer-serien, Doom 2, Cyberia (en flygsimulator enligt On Offs annons), Phantasmagoria, Shivers, Kings Quest, Lotus 3... osv. Saknar PC speakern också. Det var bättre förr!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Väldigt lik min första dator.
Kul bygge!

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

5 poäng för videon och det eminenta musikvalet.

Tack!!

Permalänk
Medlem

Man blir knäsvag.. har inte sett videon än men tänkte nämna några spel du borde ha:

Pinball Fantasies
Kings Quest ( 5 vet jag går på en 286a, snyggt också !)
Ironman ( fanns även till NES men osäker på vad det hette då )
Lotus

funderar på några fler men är lite osäker på vad som gick på en 286a och vad som krävde 386..

Just 286:an är lite magisk för mig, började PC karriären med en beg IBM PS/1 286 10Mhz 1Mb 30Mb VGA, har haft ett antal andra 286 efter det och många snabbare burkar, men just 286 var såpass bra att den klarade mycket roligt i DOS, 8086:an var lite väl begränsad.. 386:an är väl trevlig också. Sen börjar det bli väl modernt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Boss302:
Yes det är ett äkta M men med dubbla funktionsknappar. PS/2 anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Nja, nog tror jag att det är ett Model M, fast terminalversionen, 122 key. IBM-logotypen uppe i vänster hörn ser absolut ut att vara den som IBM gick över till efter att de pensionerat Model F-serien. (Med det sagt är detta inlägg faktiskt skrivet på ett Model F )
Undrar om någon adapter/signalomvandlare använts för att få det att fungera ihop med PC:n dock? Brukar ju inte direkt vara XT, AT eller PS/2 på terminaltangentborden.

Sjukt bra video också, fångade 80-talsatmosfären utmärkt!

Tack så mycket!
Det är ett äkta M med PS/2 anslutning. Har ett rätt många vanliga M men just detta har dubbla funktionsknappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakhill:

@Joyride: Vilken nostalgitripp Riktigt snyggt bygge, en solklar 5:a och en extra 5:a för filmen!
Riktigt bra färg på plasten också, har du aft tur och hittat sånt som inte varit så gulnat eller har du behandlat den?

/F

Tack så mycket!! kul att du fick det

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nice!
Komplettera med ett Sound Blaster Pro så har du en riktigt schysst retrorig.

Själv var min första PC en IBM PS/2 50Z med 10Mhz 286:a, VGA-grafik och 60MB ESDI-hårddisk. Micro Channel arkitektur och inte ISA, så instickskort var rätt dyra. Men det räckte bra till flatshaded vektor-3D-spel, var kul att jämföra med polarnas Amiga 500:or och liknande, som hade mer avancerade grafik och ljudchip som standard.

Men VGA var lättprogrammerat i alla fall, 640x480 16 färger eller 320x200 256 färger, funkade bra till den tidens spel.

50Z hade snabbare minnen än standard modell 50, de bromsade inte CPU, så den var lite piggare..

Minnen om minnen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Bra video och även intressant kanal, fastnade på den en stund av nostalgin man upplevde!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Nice!
Komplettera med ett Sound Blaster Pro så har du en riktigt schysst retrorig.

Själv var min första PC en IBM PS/2 50Z med 10Mhz 286:a, VGA-grafik och 60MB ESDI-hårddisk. Micro Channel arkitektur och inte ISA, så instickskort var rätt dyra. Men det räckte bra till flatshaded vektor-3D-spel, var kul att jämföra med polarnas Amiga 500:or och liknande, som hade mer avancerade grafik och ljudchip som standard.

Men VGA var lättprogrammerat i alla fall, 640x480 16 färger eller 320x200 256 färger, funkade bra till den tidens spel.

Tack! Där sitter redan ett 8-bit Soundblaster Pro v2 som jag köpte nytt 1993 till min dåvarande 286
Det var underbart att spela Wolfenstein med riktigt ljud istället för PC-Speakern

Permalänk
Medlem
Skrivet av toffe:

Tumme upp, fy fan vad härligt!

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deempan:

Bra jobbat, cool film, jag praoa på Tulip computers i Haninge (såg klistermärket) Vart grymt sugen på att se igenom Miami vice serien igen ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket! Coolt att du praoade där. Vilket år var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jäklar va cool!

Och videon! Herre, sökte upp låten på Spotify också och la till i min lista.

5a för galleriet och en 10a för filmen!

Hehe man tackar så mycket!! ja den är go som f**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darnatin:

Så vackert, vilken nostalgitripp. alla gamla minnen kommer tillbaka.
Alla timmar man satt och pilla i config.sys och autoexec.bat.

Edit:
can it run crysis ?

Tack det glädjer mig att höra. Det var lite av en tjusning att få till config.sys samt autoexec.bat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misak Koim:

@Joyride

Jag fick tårar i ögonen av lycka. Den där filmen är helt fenomenal. Jag blev så lycklig. Vackert i sann nörd- och nostalgianda.

Oj tack så mycket! underbart att du känner så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Snyggt! måste erkänna att jag är smått imponerad över att en 286a klarar endel av spelen i videon. framförallt 3d titlarna som stunts och winter challenge.

Tack! ja den är ganska rapp för sina MHz och ålder