Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Turbo på alla 8 kärnor går inte alls högt. Det är inte säkert att den kan gå över basfrekvensen alls om alla 8 kärnor belastas tungt. Det är just därför det är en basfrekvens, worst case måste den nämligen ligga så lågt, hade den aldrig behövt gå så lågt i något scenario så hade basfrekvensen varit högre. Full belastning över alla kärnor som dessa tester ger är precis sådana scenarion.
Men med XFR så körs alla 8 kärnor i 4,1GHz även vid full last, eftersom datorn inte behöver bry sig om att hålla sig inom TDP-begränsningen.

Men XFR är inte relevant i diskussionen för du glömmer bort när den används. Extended frequency range. D.vs det läggs på utöver den fulla boosten. Annars fungerar 1800X stock/boost-klocka precis på samma sätt som hos 6900K. Vi vet inte heller hur "bra" 1800X boostar jämfört med 6900K. Det är fortfarande 8 kärnor. Den kanske beter sig på samma sätt som du säger att 6900K kan göra. Du kan inte bara påstå att 1800X skulle ha enklare att boosta än 6900K, även om så kanske är fallet med tanke på att den endast är 95W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har du hittat någon information om minnesstöd? Jag har kollat alla tillverkare men ingen visar minsta lilla information om vilka moduler klarar av högre hastigheter än 2400. Jag vill förbeställa men jag har bränt mig på minne tidigare (tack corsair, era svin). Så nu vill jag vara säker på att härligheten fungerar när den kommer fram.

Nä, jag läste någonstans här i tråden att vi får vänta tills efter NDA-lyft med det eftersom det är överklockning över spec. Är inte med på hur det hänger ihop riktigt, men moderkorten släpps väl idag så kanske borde komma snart. Tror man gör bäst i att avvakta med minnesköp. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

The NDA is under NDA brukar det väll heta.
Och angående intel vs amd på serversidan så handlar det mycket om vilka processorer programmen är optimerade för.

En processor från Intel eller AMD är båda x86 och kör samma kod och man programmerar normalt inte speciellt för en enskild cpu.

Däremot brukar man kompilera för specifika cpuer, men det är en jämförelsevis simpel procedur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Men XFR är inte relevant i diskussionen för du glömmer bort när den används. Extended frequency range. D.vs det läggs på utöver den fulla boosten. Annars fungerar 1800X stock/boost-klocka precis på samma sätt som hos 6900K. Vi vet inte heller hur "bra" 1800X boostar jämfört med 6900K. Det är fortfarande 8 kärnor. Den kanske beter sig på samma sätt som du säger att 6900K kan göra. Du kan inte bara påstå att 1800X skulle ha enklare att boosta än 6900K, även om så kanske är fallet med tanke på att den endast är 95W TDP.

Alltså titta här, 1800X har frekvenser från 3,6GHz till 4GHz. 6900K har från 3,2GHz till 4GHz. I båda dessa fallen måste processorerna hålla sig inom TDP, vilket innebär att när alla kärnor används tungt så ligger de troligtvis på eller mycket nära sin basfrekvens, men när endast en kärna används så ligger de troligtvis på sin högsta turbofrekvens. Överens? Men XFR verkar utanför TDP, och kan fläska på lika mycket till alla kärnor. Därför vet vi säkert att det fungerar olika mellan XFR-processorer och icke-XFR-processorer. AMD har själva sagt att 1800X går till 4,1GHz med XFR med en kärna såväl som med 8 kärnor på full belastning.

Alltså, troligt scenario:

i7 6900K
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,2GHz

1800X, XFR Off
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,6GHz

Men, jokern här är XFR:
1800X XFR On
Cinebench 1 tråd: 4,1GHz
Cinebench 8 trådar: 4,1GHz

På de alla modeller med upp till TBM 2.0 så har intel hårda gränser på hur många hundratals MHz extra som Turbon kan ge vid olika antal kärnor.
På Wikipedia kan vi läsa att t.ex. 6700K har 0/0/0/2, det betyder att den går på basfrekvens vid 4, 3 och 2 trådar, men att den kan gå upp till 4,2GHz vid en tråd. 6900K har TBM 3, så där finns inte någon sådan tydlig stege.

EDIT: Bara för att klargöra, både 1800X och 6900K kan mycket väl ligga över sin basfrekvens i flertrådat Cinebench även fast jag här listar basfrekvens som troligt, det beror på hur väl Cinebench kan maxa processorn. Men en sak är säker, det går inte långt över basfrekvens när alla kärnor används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså titta här, 1800X har frekvenser från 3,6GHz till 4GHz. 6900K har från 3,2GHz till 4GHz. I båda dessa fallen måste processorerna hålla sig inom TDP, vilket innebär att när alla kärnor används tungt så ligger de troligtvis på eller mycket nära sin basfrekvens, men när endast en kärna används så ligger de troligtvis på sin högsta turbofrekvens. Överens? Men XFR verkar utanför TDP, och kan fläska på lika mycket till alla kärnor. Därför vet vi säkert att det fungerar olika mellan XFR-processorer och icke-XFR-processorer. AMD har själva sagt att 1800X går till 4,1GHz med XFR med en kärna såväl som med 8 kärnor på full belastning.

Alltså, troligt scenario:

i7 6900K
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,2GHz

1800X, XFR Off
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,6GHz

Men, jokern här är XFR:
1800X XFR On
Cinebench 1 tråd: 4,1GHz
Cinebench 8 trådar: 4,1GHz

Bara en fråga från mitt håll, för jag har inte full koll på 6900k.
Boostar inte den till 3,5GHz på samtliga kärnor? Inget ifrågasättande alltså, utan bara en fråga.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Alltså, troligt scenario:

i7 6900K
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,2GHz

1800X, XFR Off
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,6GHz

Men, jokern här är XFR:
1800X XFR On
Cinebench 1 tråd: 4,1GHz
Cinebench 8 trådar: 4,1GHz

Vad vi kan anta från detta då, är att i AMDs prestanda-jämförelse från press-eventet har dom använt en 1800X med XFR igång? Eller vet vi om båda körde fast frekvens?

För annars är det inte konstigt att en 6900K hamnar efter en 1800X med XFR i full "turbo". Jag minns jag såg någon bild där det står att 6900K kördes i 4.0Ghz, men det kan ju syfta på att Turbo Boost 3.0 användes?

Eller har jag fel här och missat något?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Bara en fråga från mitt håll, för jag har inte full koll på 6900k.
Boostar inte den till 3,5GHz på samtliga kärnor? Inget ifrågasättande alltså, utan bara en fråga.

Den kan boosta på samtliga kärnor. Men vid tung belastning är det basfrekvens som gäller. Sedan listar inte Intel exakt hur processorer med TBM3 beter sig då det tydligen ska vara från processor till processor, alltså följer den inte en fast tabell utan går på mätdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har du hittat någon information om minnesstöd? Jag har kollat alla tillverkare men ingen visar minsta lilla information om vilka moduler klarar av högre hastigheter än 2400. Jag vill förbeställa men jag har bränt mig på minne tidigare (tack corsair, era svin). Så nu vill jag vara säker på att härligheten fungerar när den kommer fram.

Om du har två stickor kan man köra >3000mhz. Med 4st stickor så rekommenderas max 2400mhz just nu. Detta ska åtgärdas med bios uppdatering inom 1-2 månader enligt ASUS (alla andra tillverkare har samma problem).

Alltså är det bara problem med 4 stickor.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad vi kan anta från detta då, är att i AMDs prestanda-jämförelse från press-eventet har dom använt en 1800X med XFR igång? Eller vet vi om båda körde fast frekvens?

För annars är det inte konstigt att en 6900K hamnar efter en 1800X med XFR i full "turbo". Jag minns jag såg någon bild där det står att 6900K kördes i 4.0Ghz, men det kan ju syfta på att Turbo Boost 3.0 användes?

Eller har jag fel här och missat något?

Jag vet helt ärligt talat inte om XFR använts. I åtminstone de flesta fall med läckta tester och förhandsvisningar har inte exakta frekvenser presenterats. Men nästan alla läckor rör flertrådsprestanda, så det är möjligt att XFR gett oss ett intryck av att IPC är högre på 1800X än vad den faktiskt är. Även om 1800X bara har 80% av IPCn vid flertrådstest så kan den alltså slå 6900K om XFR är igång. Det jag försöker säga är att vi inte ska låta oss hypas för mycket över IPCn vi sett hittills. Måste ha XFR i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Den kan boosta på samtliga kärnor. Men vid tung belastning är det basfrekvens som gäller. Sedan listar inte Intel exakt hur processorer med TBM3 beter sig då det tydligen ska vara från processor till processor, alltså följer den inte en fast tabell utan går på mätdata.

Okay, tackar för info.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om XFR funkar så att den går upp i max boost + 100 MHz på alla kärnor med bra kylning så verkar R7 1700X ändå ganska mycket bättre än R7 1700 om man jämför 3,9 GHz på alla kärnor mot 3,0 GHz på alla kärnor. Men det kanske kommer att krävas ganska mycket extra kylning om den ska boosta alla kärnor till turbo + 100 MHz med XFR? Känns som den låga basfrekvensen på 1700 är begränsande för multitrådsprestandan men det är väl priset man betalar för att komma ner i 65W med 8 kärnor.

Jag känner mig nog mera lockad av en 1600X än av en 1700. Med XFR så ska den då kunna köra 6 kärnor i 4,1 GHz jämfört med R7 1700 som kör 8 kärnor i 3,0 GHz. Får de då ungefär samma multitrådsprestanda (8*3 = 24, 6*4,1 =24,6)? Nu pratar jag utan överklockning men med eventuell XFR aktiverad och bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om XFR funkar så att den går upp i max boost + 100 MHz på alla kärnor med bra kylning så verkar R7 1700X ändå ganska mycket bättre än R7 1700 om man jämför 3,9 GHz på alla kärnor mot 3,0 GHz på alla kärnor. Men det kanske kommer att krävas ganska mycket extra kylning om den ska boosta alla kärnor till turbo + 100 MHz med XFR? Känns som den låga basfrekvensen på 1700 är begränsande för multitrådsprestandan men det är väl priset man betalar för att komma ner i 65W med 8 kärnor.

Jag känner mig nog mera lockad av en 1600X än av en 1700. Med XFR så ska den då kunna köra 6 kärnor i 4,1 GHz jämfört med R7 som kör 8 kärnor i 3,0 GHz. Får de då ungefär samma multitrådsprestanda (8*3 = 24, 6*4,1 =24,6)? Nu pratar jag utan överklockning men med eventuell XFR aktiverad och bra kylning.

Ja det luriga är att vi inte vet ännu hur varma processorerna blir eller hur mycket kylning full XFR kan tänkas behöva. Men just nu ser det ut som att 1700 är överklockarens val, medan X-modellerna är till för de som inte vill klocka själva. 1600X med XFR med tillräckligt bra kylning ser ju som sagt ut att vara snabbare allround än 1700 @ stock. Eventuellt att 1700 kan vinna något flertrådstest med liten marginal om den kan klättra upp i 3,1GHz inom 65W i det testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså titta här, 1800X har frekvenser från 3,6GHz till 4GHz. 6900K har från 3,2GHz till 4GHz. I båda dessa fallen måste processorerna hålla sig inom TDP, vilket innebär att när alla kärnor används tungt så ligger de troligtvis på eller mycket nära sin basfrekvens, men när endast en kärna används så ligger de troligtvis på sin högsta turbofrekvens. Överens? Men XFR verkar utanför TDP, och kan fläska på lika mycket till alla kärnor. Därför vet vi säkert att det fungerar olika mellan XFR-processorer och icke-XFR-processorer. AMD har själva sagt att 1800X går till 4,1GHz med XFR med en kärna såväl som med 8 kärnor på full belastning.

Alltså, troligt scenario:

i7 6900K
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,2GHz

1800X, XFR Off
Cinebench 1 tråd: 4GHz
Cinebench 8 trådar: 3,6GHz

Men, jokern här är XFR:
1800X XFR On
Cinebench 1 tråd: 4,1GHz
Cinebench 8 trådar: 4,1GHz

På de alla modeller med upp till TBM 2.0 så har intel hårda gränser på hur många hundratals MHz extra som Turbon kan ge vid olika antal kärnor.
På Wikipedia kan vi läsa att t.ex. 6700K har 0/0/0/2, det betyder att den går på basfrekvens vid 4, 3 och 2 trådar, men att den kan gå upp till 4,2GHz vid en tråd. 6900K har TBM 3, så där finns inte någon sådan tydlig stege.

EDIT: Bara för att klargöra, både 1800X och 6900K kan mycket väl ligga över sin basfrekvens i flertrådat Cinebench även fast jag här listar basfrekvens som troligt, det beror på hur väl Cinebench kan maxa processorn. Men en sak är säker, det går inte långt över basfrekvens när alla kärnor används.

aa, okej. Då är jag bättre med på noterna

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om XFR funkar så att den går upp i max boost + 100 MHz på alla kärnor med bra kylning så verkar R7 1700X ändå ganska mycket bättre än R7 1700 om man jämför 3,9 GHz på alla kärnor mot 3,0 GHz på alla kärnor. Men det kanske kommer att krävas ganska mycket extra kylning om den ska boosta alla kärnor till turbo + 100 MHz med XFR? Känns som den låga basfrekvensen på 1700 är begränsande för multitrådsprestandan men det är väl priset man betalar för att komma ner i 65W med 8 kärnor.

Jag känner mig nog mera lockad av en 1600X än av en 1700. Med XFR så ska den då kunna köra 6 kärnor i 4,1 GHz jämfört med R7 som kör 8 kärnor i 3,0 GHz. Får de då ungefär samma multitrådsprestanda (8*3 = 24, 6*4,1 =24,6)? Nu pratar jag utan överklockning men med eventuell XFR aktiverad och bra kylning.

Ditt resonemang stämmer om du inte överklockar manuellt. Hur bra dom överklockar är dock dålt i dunkel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Testat med ett RX480, i en del tester kommer det orsaka en rätt ansenlig gpu flaskhals. Sen kör dom dessutom 2133MHz minnen på ryzen. Vet inte om skålpund räcker riktigt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om XFR funkar så att den går upp i max boost + 100 MHz på alla kärnor med bra kylning så verkar R7 1700X ändå ganska mycket bättre än R7 1700 om man jämför 3,9 GHz på alla kärnor mot 3,0 GHz på alla kärnor. Men det kanske kommer att krävas ganska mycket extra kylning om den ska boosta alla kärnor till turbo + 100 MHz med XFR? Känns som den låga basfrekvensen på 1700 är begränsande för multitrådsprestandan men det är väl priset man betalar för att komma ner i 65W med 8 kärnor.

Jag känner mig nog mera lockad av en 1600X än av en 1700. Med XFR så ska den då kunna köra 6 kärnor i 4,1 GHz jämfört med R7 1700 som kör 8 kärnor i 3,0 GHz. Får de då ungefär samma multitrådsprestanda (8*3 = 24, 6*4,1 =24,6)? Nu pratar jag utan överklockning men med eventuell XFR aktiverad och bra kylning.

R7 1700 går upp till 3.7 Ghz i Turbo missat detta ? Sett frekvens på 3668 MHz i spel på läkt info.

3 Ghz är basfrekvensen. 1700X är 3.8 ghz Turbo med xfr 3.9 ghz.

Kan tänka mig att 4 - 4.2 ghz lär R7 1700 klara med överklockning.

Tror det är den lägre basfrekvensen och ej Xfr som gör den lägre Tdp. Så för mig känns denna som grymt intressant

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

En processor från Intel eller AMD är båda x86 och kör samma kod och man programmerar normalt inte speciellt för en enskild cpu.

Däremot brukar man kompilera för specifika cpuer, men det är en jämförelsevis simpel procedur.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det var menat mer som hur AVX prestanda eller andra "edge case" operationer har olika bra eller existerande implementeringar, vi får ju ändå vänta tills Naples (alt. specs) kommer ut tills vi kan avgöra vilka marknader den kommer att slå sig in på Förhoppningsvis många fler än machine learning

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam

Wraith Spire kommer att monteras på ett ovanligt sätt.
http://www.mobipicker.com/3-new-amd-ryzen-box-coolers-reveale...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den där listan har väl någon redan listat i tråden om jag inte minns fel??

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

R7 1700 går upp till 3.7 Ghz i Turbo missat detta ? Sett frekvens på 3668 MHz i spel på läkt info.

3 Ghz är basfrekvensen. 1700X är 3.8 ghz Turbo med xfr 3.9 ghz.

Kan tänka mig att 4 - 4.2 ghz lär R7 1700 klara med överklockning.

Tror det är den lägre basfrekvensen och ej Xfr som gör den lägre Tdp. Så för mig känns denna som grymt intressant

Det är svårt att veta hur högt turbon faktiskt går vid 8-kärnor. Men den lär ju inte gå i 3,7GHz då, det lär vara närmare 3GHz. Då är som sagt en 1600X inte så dumt val om man inte klockar men kör XFR, den är ju 10% snabbare vid få trådar och ungefär jämnsnabb vid 8 trådar. 7 trådar och färre vinner 1600X.
Men ja, vi är ju SweClockers, så för min del lutar det åt 1700.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangocheesecream:

Det går att köpa MSI B350 TOMAHAWK på Inet nu?

Många har fått sina moderkort redan, så det är väl inte konstigt?

Finns flera bilder i denna tråden till och med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

R7 1700 går upp till 3.7 Ghz i Turbo missat detta ? Sett frekvens på 3668 MHz i spel på läkt info.

3 Ghz är basfrekvensen. 1700X är 3.8 ghz Turbo med xfr 3.9 ghz.

Kan tänka mig att 4 - 4.2 ghz lär R7 1700 klara med överklockning.

Tror det är den lägre basfrekvensen och ej Xfr som gör den lägre Tdp. Så för mig känns denna som grymt intressant

Men turbo körs väl inte på alla kärnor samtidigt medan XFR ska kunna göra det med 100 MHz över turbo om kylningen är tillräcklig? Jag kanske fattade fel när jag antog att R7 1700 kommer att gå i 3,0 GHz om alla 8 kärnorna belastas fullt? Därav kan det bli stor skillnad i multitrådsprestanda om man har XFR eller inte. R7 1700 saknar ju XFR.

Edit: Missade förklaringen från Aleshi som kom senare än ditt inlägg. Visst kan man överklocka manuellt och komma förbi dessa spärrar men jag var mer ute efter stock-prestandan.

Permalänk
Inaktiv

Nya rykten från Chiphell pekar på att 4GHz på samtliga kärnor är möjligt med luftkylning. 1746 poäng i Cinebench.

Det framkommer också några detaljer om XFR. Det är tydligen begränsat till max 60°C och max 128W. Verkar inte som att det boostar alla kärnor till 4,1GHz på det sättet som Aleshi påstår, utan det är bara tal om enstaka kärnor.

Permalänk
Avstängd

avaktar, 6c/12t, då vet man lite mer om överklockning, brädor samt annat gott och smått

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Om du har två stickor kan man köra >3000mhz. Med 4st stickor så rekommenderas max 2400mhz just nu. Detta ska åtgärdas med bios uppdatering inom 1-2 månader enligt ASUS (alla andra tillverkare har samma problem).

Alltså är det bara problem med 4 stickor.

Har du någon officiell källa till det? Vill helst inte dumpa 300+€ för att sitta med skägget i brevlådan så att säga

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AMD-FX:

Den där listan har väl någon redan listat i tråden om jag inte minns fel??

Inte omöjligt, kom igår så jag antog att den inte blivit listad men med tanke på hur fort denna tråden rör sig så kanske du kan ha lite förståelse att man inte har stenkoll.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bara 2 dagar kvar nu till tester är ute. Blir spännande

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har du någon officiell källa till det? Vill helst inte dumpa 300+€ för att sitta med skägget i brevlådan så att säga

Det är tryggare att vänta några timmar så får du pålitlig information. Det är mindre än 50 timmar kvar nu.

Gå på bio eller gör något annat så att du inte kommer åt köpknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Frågan är om sidan inte går ner när de släpper sin recension
Men det ska bli spännande att se hur testerna blir, hoppas nu man gjorde ett bra val när man förbokade Ryzen R7 1700