Netflix prövar att ta betalt per avsnitt

Permalänk
Medlem

"Netflix denied the discussions. A spokesman said: "Netflix is not, nor has ever, considered a pay as you go service where consumers could rent individual series or films."

Sista stycket i referensartikeln. Höna av fjäder och klickhoreri, måntro?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Varför inte försöka öka utbudet? Netflix suger hårt...

Skickades från m.sweclockers.com

Netflix har ju grymt utbud. Det har ju mer än 100 tv-serier och filmer som inte finns någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Är det bara jag som tycker att nyheten som ni länkar till är skriven väldigt konstig?

"Mobile operators are pushing Netflix to introduce a ‘pay as you go’ option for smartphones in collaboration with mobile operators, in what would mark a departure from the TV and film streaming service’s subscription charges."

Här står det liksom att mobil operatörer pushar netflix att introducera detta medans längst ner står det.

"Netflix denied the discussions. A spokesman said: "Netflix is not, nor has ever, considered a pay as you go service where consumers could rent individual series or films.

"We are a subscription service that, for a flat fee, provides members access to all of our content."

Enligt mig låter detta som ett rykte och att mobil operatörerna vill detta men att netflix inte vill utan att dom vill ha månads betalning. Eller har jag missuppfattad detta helt?

Är detta sant då säger jag samma sak som i nintendo-nyheterna, ge fan i att publicera rykten som nyheter! förvånar mig inte om det kommer en artikel i övermorgon "Netflix kommer inte lansera en OTG-tjänst"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Netflix har ju grymt utbud. Det har ju mer än 100 tv-serier och filmer som inte finns någon annan stans.

Dock har Sverige väldigt dåligt utbud jämnförelse med andra länder,
dock är det ganska förståeligt då dom får inte in lika mycket i Sverige som andra länder.
Något jag skulle kunna tänka mig är att ha 2 olika prenumeranter, den idag sen även en lite dyrare
som kanske har större utbud, liknande usa? Jag skulle inte ha något emot att betala 200kr i månaden om jag får utbudet som USA har eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Varför inte försöka öka utbudet? Netflix suger hårt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det jobbiga är ju regionslåsningarna... Hade varit bra om alla länder i hela världen hade samma utbud. Sen vill inte alla företag ha sina filmer och serier på Netflix, antingen har de egna tjänster eller tänker i gamla banor eller kräver för mycket betalt av Netflix. De kan inte bara mitt i allt visa en film de inte har rättigheter till att visa på sin tjänst.

Netflix vill nog mer än gärna visa allt på sin tjänst till alla länder och ha alla de senaste filmerna och serier. Tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Netflix har ju grymt utbud. Det har ju mer än 100 tv-serier och filmer som inte finns någon annan stans.

kvalité över kvantitet, tar hbo över netflix

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt nya uppgifter ska Netflix börja testa en ny betalmodell i Storbritannien, där mobilanvändare får kan betala per avsnitt istället för att prenumerera.

Tycker att får känns lite fel här, eller var det tänkt att det skulle stå "Där mobilanvändarens får kan betala per avsnitt"?

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Tror du det är Netflix som sitter och inte ger oss mer utbud? Skulle det vara upp till dem så skulle dem lägga ut allt som finns på Netflix men som vanligt är det seglivade dinosaurier i de andra bolagen som äger filmer/serier som sätter stopp.

Givetvist, men dinosaurien kanske bör halshuggas i så fall

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Varför inte försöka öka utbudet? Netflix suger hårt...

Skickades från m.sweclockers.com

För att i Sverige så föredrar man att folk piratkopierar så man kan tjäna pengar på det sättet istället (ta fast folk, hutlösa skuldkrav) för att leverera en tjänst som kan (faktiskt) konkurrera ut Piratkopieringen.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Netflix har ju grymt utbud. Det har ju mer än 100 tv-serier och filmer som inte finns någon annan stans.

Netflix Sverige har ju ingenting.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Varför inte försöka öka utbudet? Netflix suger hårt...

Skrivet av Bloodstainer:

kvalité över kvantitet, tar hbo över netflix

Netflix sade för ett år eller två sedan att de skulle minska sitt utbud och fokusera på kvalité. De hade helt enkelt för mycket skräp som åt licenspengar. För mig har 90% av Netflix utbud varit helt ointressant (iaf sist jag kollade, har inte Netflix nu).

Så i princip behöver de både minska och utöka utbudet. Ut med skräp och in med kvalité. HBO har inte i närheten av samma mängdmässiga utbud, men de har ändå lika många, om inte fler, serier än Netflix som jag är intresserad av att se.

Och för att förtydliga. Det gör ju inget om de har enorma mängder skräp tillgängligt, bara inte skräpet hindrar dem från att ta in annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Netflix Sverige har ju ingenting.

256 originals räknade jag det till och över 2000 andra filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

256 originals räknade jag det till och över 2000 andra filmer.

Finns AllFlicks.se som visar hela utbudet. Verkar dock inte gå att filtrera för enbart Netflix Originals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kollar nog minst ett avsnitt av nånting varje dag. Så för mig låter detta jätte dyrt.

Nej för du betalar ju 100/mån istället. detta har ju ingenting med dig att göra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Eh, Premium paketet kostar vad jag förstår 119:- i månaden(4 devices som kan streama netflix), kollar man på 6 avsnitt av en serie i månaden så är det ju lika bra att betala för ett abonnemang istället, låter lite väll dyrt med 20kr för 1 avsnitt om man ser till vad deras fasta månadskostnader för ett abonnemang är, och vill man enbart kolla på mobiltelefon och inte via TV eller dator då är ett "Basic" abonnemang bäst som kostar 79:- i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Eh, Premium paketet kostar vad jag förstår 119:- i månaden(4 devices som kan streama netflix), kollar man på 6 avsnitt av en serie i månaden så är det ju lika bra att betala för ett abonnemang istället, låter lite väll dyrt med 20kr för 1 avsnitt om man ser till vad deras fasta månadskostnader för ett abonnemang är, och vill man enbart kolla på mobiltelefon och inte via TV eller dator då är ett "Basic" abonnemang bäst som kostar 79:- i månaden

Kan bekräfta att det kostar 119:-, det är vad de drog av senast på mitt konto för premium.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Det jobbiga är ju regionslåsningarna... Hade varit bra om alla länder i hela världen hade samma utbud. Sen vill inte alla företag ha sina filmer och serier på Netflix, antingen har de egna tjänster eller tänker i gamla banor eller kräver för mycket betalt av Netflix. De kan inte bara mitt i allt visa en film de inte har rättigheter till att visa på sin tjänst.

Netflix vill nog mer än gärna visa allt på sin tjänst till alla länder och ha alla de senaste filmerna och serier. Tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Håller med, min mamma har Netflix och dem har ett jävligt tort utbud, tar mycket lång tid innan nya filmer och annat lägs till, och i vissa fall så läggs det inte till alls, tex så har dem inte Prometheus som min mamma ville titta på häromdagen, vilket jag tycker är skumt då det är en film ifrån 2012, så varken för gammal eller för ny.

Var på semester i USA hos min moster, dem har Netflix där och Netflix i USA har MYCKET bättre utbud, hade jag bott i USA hade jag prenumererat på Netflix, men eftersom vi har Netflix Sweden här så är det inte lönt då utbudet är VÄLDIGT klent.

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte att hända. Har 50Gb surf ifall jag vill titta på serier mobilt. Netflix kan ju börja med att ge oss samma utbud som i USA.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tar väl förvisso inte mer än ett par minuter max att fixa så att man ser USA utbud för dom 119kr man betalar. Det är samma inlogg på Netflix Sweden som Netflix USA. Fördelen med dessa tjänster är att man kan starta upp ett par månader för att sedan ta en paus om man tittar på mycket och inte får något nytt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Ett par pund blir väl ~25-30kr, kostar inte en netflix prenumeration 100kr i månaden?

Det problemet löser de givetvis genom att höja månadskostnaden.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det kan vara en ganska vettig idé, givetvis beroende på hur de lägger priserna.
Om de får ner priset tillräckligt per avsnitt alternativt att du kan betala för att se en hel säsong så kan det vara givande.

Jag använder SF Anytime när jag verkligen inte kan hitta något på Netflix att kolla på.
Sved lite överdrivet mycket att betala 40kr för att hyra en film i 48h, men å andras sidan så var det jäkligt bekvämt också.

De är nog inte helt ute och cyklar, det är nog priserna som kommer bli hyfsat avgörande hur stor succé det blir

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Är detta sant då säger jag samma sak som i nintendo-nyheterna, ge fan i att publicera rykten som nyheter! förvånar mig inte om det kommer en artikel i övermorgon "Netflix kommer inte lansera en OTG-tjänst"

Det är ännu mer komiskt att Sweclockers skriver en dementi i artikeln när de genom hela sagda artikel velat få det till att Netflix redan tagit beslutet.. Förstår inte riktigt vad Sweclockers håller på med..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Fin clickbait, Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Eh, Premium paketet kostar vad jag förstår 119:- i månaden(4 devices som kan streama netflix), kollar man på 6 avsnitt av en serie i månaden så är det ju lika bra att betala för ett abonnemang istället, låter lite väll dyrt med 20kr för 1 avsnitt om man ser till vad deras fasta månadskostnader för ett abonnemang är, och vill man enbart kolla på mobiltelefon och inte via TV eller dator då är ett "Basic" abonnemang bäst som kostar 79:- i månaden

Är man 4 som delar så blir det 30kr månaden jag och 3 vänner delar och har varsitt användare med vårat egna utbud helt klart värt det! så håller med om att 20 per avsnitt blir lite dyrt då

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Givetvist, men dinosaurien kanske bör halshuggas i så fall

Vilket är exakt vad Netflix gör genom att helt plötsligt vara den aktör som gör mest och bäst serier i världen och spenderar multum på detta.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag hade föredragit att betala per avsnitt framför nuvarande modell. Jag kollar på film/tvserier högst vid 2-3 tillfällen i månaden.

Om det ska kosta några tior per avsnitt blir det då inte samma pengar eller dyrare mot vad månadsavgiften kostar idag?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre betalt per avsnitt, men inte 20kr per avsnitt. För mig ser jag lite i perioder och har nog inte använt netflix nu på några veckor. 5kr för ett avsnitt, kanske 7kr om det är "nytt" typ 24 legacy eller liknande.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

256 originals räknade jag det till och över 2000 andra filmer.

Varav 250 är rent skit som väldigt få tittar på.
2000 filmer varav 1980 st är rent skit.

Jämför Svenska utbudet med USAs så kanske du förstår. Man är lite dum om man betalar för svenska netflix.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det här låter helt absurt. Vrålkorkat rent av, och lite oroväckande om man ser till prismodellen.

Nu är jag inte hundra på vad prenumeration kostar i Storbritannien, men skulle höfta att den ligger på ungefär samma nivå som här. Om man då verkligen är ute efter en specifik serie, varför inte bara betala för en månad och sen avbryta prenumerationen direkt???

Säg att en serie man är intresserad av har 12 avsnitt, typisk Netflixserie. ~20kr per avsnitt blir då 240kr för hela serien, som man lätt plöjer på 2-3dagar. En månad ligger på ~99kr. Logik?

edit: Jag börjar bli orolig för att vi som prenumererar snart kommer se en rejäl prishöjning i så fall. Då skjuter Netflix sig själv i foten, för oavsett hur suverän deras tjänst är rent tekniskt finns det en gräns för mig när smidighet plötsligt konkurreras ut av "gratisalternativen" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Det här låter helt absurt. Vrålkorkat rent av, och lite oroväckande om man ser till prismodellen.

Nu är jag inte hundra på vad prenumeration kostar i Storbritannien, men skulle höfta att den ligger på ungefär samma nivå som här. Om man då verkligen är ute efter en specifik serie, varför inte bara betala för en månad och sen avbryta prenumerationen direkt???

Säg att en serie man är intresserad av har 12 avsnitt, typisk Netflixserie. ~20kr per avsnitt blir då 240kr för hela serien, som man lätt plöjer på 2-3dagar. En månad ligger på ~99kr. Logik?

edit: Jag börjar bli orolig för att vi som prenumererar snart kommer se en rejäl prishöjning i så fall. Då skjuter Netflix sig själv i foten, för oavsett hur suverän deras tjänst är rent tekniskt finns det en gräns för mig när smidighet plötsligt konkurreras ut av "gratisalternativen" igen.

Jag håller helt med. Dessutom skulle ett sådan initiativ mer än troligt resultera i en kraftig ökning av piratkopiering och piratstreaming. Det kommer troligen helt motverka den nedåtgående trend av densamma som tjänster likt Netflix och Spotify bidragit till det senaste decenniet.

Spotify och Netflix är riktigt bra tjänster och det vore tråkigt om de gick tillbaka till daterade affärsmodeller. Jag säger dock inte att jag tror att de kommer att tjäna mindre pengar. Det återstår att se...

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD