Är Xeon E5-2670 det mest prisvärda för mina behov just nu?

Permalänk
Medlem

Är Xeon E5-2670 det mest prisvärda för mina behov just nu?

Min nuvarande dator är gammal, så det är dags för en ny.

Jag använder datorn främst till att surfa på nätet, men ibland sysslar jag med bild- och videoredigering. En del kalkylblad i Excel blir det också, men det är sällan det går långsamt ens med nuvarande härke. Jag spelar sällan spel, så det är inget jag prioriterar.

Jag har tittat på att sätta ihop en dator med begagnade Xeon E5-2670-processorer, en eller två stycken. I övrigt vill jag ha 32GB RAM och 240GB SSD.

En färdig dator, en begagnad HP z420 arbetsstation med 1x E5-2670, 32GB RAM, 240GB SSD går att köpa för 6100kr.
En begagnad HP z620 med 2x E5-2670, 32GB RAM, 240GB SSD kostar 8700kr. Dessa arbetsstationer finns att hitta i England och Tyskland på eBay. Nu såg jag att det finns en passande dator till salu på marknaden också, vi får se vad slutpriset blir på den.

Om jag köper lösa begagnade delar och sätter ihop en motsvarande dator blir kostnaden ca 4000kr med en processor eller 6000kr med två. Här känner jag mig dock lite tveksam eftersom det handlar om att köpa begagnade delar från flera olika leverantörer långt bort (processor från Kina, moderkort från USA osv). Om något inte funkar så blir det svårt och dyrt att reklamera. Risken är att jag lägger ut flera tusen men sedan ändå inte får ihop någon fungerande dator.

Hårdvara jag redan har:

  • Nätagg

  • Chassi

  • HD5850 x2

  • HD5770

  • Hårddiskar för sekundär lagring

Grafikkorten är gamla bitcoin-mining-grejer, så de går att använda men jag tror inte att de tål någon överklockning längre. Vad det nu spelar för roll.

Jag har två frågor:

  1. Är ett system med Xeon E5-2670 prisvärt givet mina förutsättningar, eller finns det något annat som ger bättre prestanda för samma pengar? Nytt eller begagnat spelar ingen roll, men jag kan tänka mig att betala lite extra för att få nya grejer.

  2. Är den utökade prestandan som en extra processor ger värd ca 2500kr? Eller är det bättre att lägga de pengarna på något annat?

Permalänk
Medlem

2. Jag vågar nästan svära på att det är bortkastat om du inte kör datorn som en värd för flera gäster.
Har kastat videoredigering av alla dess slag på olika cores och efter 6-8 threads någonstans så händer det absolut ingenting extra (sitter med 2690 dvs 12 cores+HT som referens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

2. Jag vågar nästan svära på att det är bortkastat om du inte kör datorn som en värd för flera gäster.
Har kastat videoredigering av alla dess slag på olika cores och efter 6-8 threads någonstans så händer det absolut ingenting extra (sitter med 2690 dvs 12 cores+HT som referens)

Jag kör Sony Vegas och då öser det på med 20 trådar (10c). Så det beror nog mycket på din setup/mjukvara.
För rendering med Xeon, många cores=bra. För normalt datoranvändande så är det overkill.

Permalänk
Medlem

@Dunde:
fast har du kikat i device manager så de drar 100% per cpu?
Adobe tar typ 8% cpu på 24 proppar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

@Dunde:
fast har du kikat i device manager så de drar 100% per cpu?
Adobe tar typ 8% cpu på 24 proppar :/

Det beror på vad du renderar. Du lägger för lite last på. Körde tidigare AMD octacore, alltid full load på alla kärnor vid 4K XAVC. Har bara precis testat nu med nya Xeon 10-Core, load ligger på 60-80% på alla 20 trådar. Man kan troligtvis optimera så man kan belasta hårdare, får kika på det efterhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

2. Jag vågar nästan svära på att det är bortkastat om du inte kör datorn som en värd för flera gäster.
Har kastat videoredigering av alla dess slag på olika cores och efter 6-8 threads någonstans så händer det absolut ingenting extra (sitter med 2690 dvs 12 cores+HT som referens)

Har du 12 cores sitter du nog med haswell processorn e5-2690v3 på socket 2011-3 och inte sandy-bridge processorn e5-2690 på socket 2011

On topic så kanske dte är värt de extra slantarna att hosta upp för en Ryzen 1700, finns billiga moderkort för runt en tusing och cpun kostar 3700. Blir ju en dyrare burk men betydligt modernare och snabbare än en lågklockad sandy-bridge

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för dator idag?

Permalänk
Medlem

bygg en dator med dubbla xeons bättre prestanda kommer du inte få, släng in dina gamla grejor gpu, lagring osv. om du inte vill lägga 20000 på en bättre renderingsmaskin så blir det inte böttre än med gamla xeon's sålänge du anvädera optimerade program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad har du för dator idag?

Jag har en gammal Core2Duo med 8GB RAM och 128GB SSD samt vanlig hårddisk för skrymmande bös.

Permalänk

Hej!

Jag är inne på min andra Z620 köpt på ebay.de i år.

Jag kollade en massa benchmarks och z620 med dubbla 2670 är nästan omöjlig att slå för 8700. Jag köpte min med 32GB ram och 256 SSD för 8800 sek ink frakt och Windows 10 Licens. Jag köpte sen 32Gb extra RAM för 700sek från dr.memory på ebay. Kollade på att bygga en Hackintosch med dubbla 2670 men hade svårt att komma under 10k mest p.g.a moderkorten var dyra och svåra att få tag i.

Jag har kört både dubbla AMD Rx480 och Nvidia 1070 och dom funka utmärkt.

https://www.youtube.com/watch?v=ak8GsI0bbjA

Permalänk
Medlem

kanske nått för dig?
https://m.sweclockers.com/marknad/139303-dell-precision-t7600...

geekbench 4 compute resultat med ett HD7850 2GB eyefinity 6 och enbart 32GB ram i. (använde resterande i min mac vid tillfället.)
https://browser.geekbench.com/v4/compute/194749