AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jake61:

Som gamers ,känns det här för mig som årets flopp

näää. det bör väl i så fall vara processon för nya raspberry pi zero som är årets flopp för dig som gamer :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde testa utan SMT påslaget. verkar ge bättre resultat i spel enligt vissa siter. om det är trovärdigt eller ej vill jag låta swec se efter.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Du försöker såå hårt. Har du förbokat?

Skiljer ca 1900 kr (vilket inte är långt ifrån hälften) mellan dessa. Intel är fortf bättre i Spel.
Vem skulle välja AMD, som gamer?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258268-intel...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263195-amd_r...

Lätt vem vill ha en tråkig 2007 Quad core ? jag vill kunna streama utan problem om jag så vill och med tanke på att jag inte byter dator varje år och brukar vänta i 5 år så är octa mer talande än quad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Har inte kollat just efter dina inlägg nu, men med dina egna argument, varför har du köpt en i7:a?:)

Skrivet av Lothbrok:

Du försöker såå hårt. Har du förbokat?

Skiljer ca 1900 kr (vilket inte är långt ifrån hälften) mellan dessa. Intel är fortf bättre i Spel.
Vem skulle välja AMD, som gamer?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258268-intel...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263195-amd_r...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att det inte går att avgöra i en YT-video.

Trodde samma sak fast jag ser skillnad när bådas videos visas upp. Sen har även folk rapporterat det.

Jag köpte iaf 1700. Den är perfekt för mig. Då jag spelar inte bara. Utan jag brukar kolla på streams samtidigt som jag spelar och sånt så därför är inte 4 cores med hyperthreading lockande för mig >. <

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som Joker bara ställde in rätt minneshastighet å så funka det.. Dvs med senaste biosen som kom igår.. kanske e därför Swec å andra har så mycket sämre siffror. Låter ju logiskt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jake61:

Som gamers ,känns det här för mig som årets flopp

Då beror det snarare på dina förväntningar än på AMDs jobb med Ryzen.

Skrivet av MakeCoke:
  • Med tanke på prestandan i Photoshop, videorendering, kryptering etc. ser detta/Naples ut som ett självklart val till Apples Mac Pro. Och PC:s för samma ändamål såklart.

  • För high-end spelande är 7700K vägen att gå

  • För normalt spelande kan Ryzen 4C/8T och 6C/12T bli intressant, särskilt som det finns möjlighet att uppgradera utan moderkortsbyte i flera år.

  • Serverprestandan ska bli intressant att se, där finns nog mycket pengar.
    Bärbart återstår också att se.

Det ryktas om att AMD kommer att trycka in någon form av Vega i sina nya APUer. Det kan dels förklara förseningen av APUerna. Om det vore fallet så kan nog AMD få enormt mycket sålda laptops i mellansegmentet.

Skrivet av Vangen:

Jag vet fanemig om jag ens vill köpa mig denna.

Jag trodde aldrig att min 4670k i spel skulle nästan vara snäppet bättre, alltså det är 2 parter till varför jag vill byta mig till en annan CPU. Rendering, redigering och spel, då har denna varit extremt intressant.

Spelprestandan dräpte min förväntan rejält, jag börjar nästan titta mot Intel's 7700k men då får jag inte samma prestanda i flertrådade applikationer.

AMD ska just missa en viktig grej när det kommer till processorer, spelprestandan rakt av.

Jag hoppas det är för dessa modeller, hur blir det då för Ryzen 5 och Ryzen 3 sämre eller bättre spelprestanda?

*edit

Varför gjorde inte Sweclockers ett 1440p och 4K test för?

Av att döma från LinusTechTips recension vid högre upplösning så var resultatet betydligt bättre och närmare 7700k hos Linus test än Sweclockers som bara testade på 1080p alltså kom igen det är 2017 för fan.

Spelar du i 720P?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ser riktigt imponerande ut över förväntningarna, AMD är tillbaka på marknaden!
Säger som computerbase!
Ryzen 7 är en kung i applikationer, och en prins i spel

Kollar man klock för klock prestandan så ligger de inte långt efter i ST, och i MT presterar de bättre än intels HT klock för klock jämfört med i7 6900k, så en riktigt imponerande lansering!
Så AMDs implementering av SMT presterar bättre änn intels HT implementation.

Kolla in computerbase.de deras recension är riktigt matig, Länk: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/

Gör man mer änn enbart spelar på sin PC, d.v.s video redigering, 3d modeller, streaming m.m så är Ryzen 7 det självklara valet.
Även spel börjar ju gå mot fler trådat så inom 1-2 år så lär 8c/16t vara riktigt relevant, redan idag så finns det ju flera spel som presterar bättre med fler kärnor/trådar. kolla denna länk: https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spiele-test/

Detta är ju bara den första iterationen av deras nya arkitektur, så kommer bara att bli bättre med deras kommande versioner!

Riktigt bra gjort av deras Team med Jim Keller (Legenden) och AMD, Applåderar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sakta i backarna. Z270 är PCH:n. Du menar att Kaby Lake har fyra banor PCIe 3.0 till PCH:n (i form av DMI 3.0).

Ja, precis som i blockdiagrammet jag bifogade: http://imgur.com/JGHZv51

Z170/270 agerar som ett nav för alla 20/24x PCIe 3.0-banor som diverse enheter kan använda för att kommunicera med sinsemellan, eller med maximalt 4x PCIe 3.0 (via DMI 3.0) till CPU.

Skrivet av Alling:

Ja, Ryzen har "samma" 16 banor för GPU, "samma" 4 banor för kommunikation med styrkretsen (PCH, "sydbryggan") och därtill 4 banor för NVMe.

Precis, och alltså får vi ett övertag på X370 för en person som vill ha två snabba PCIe-SSDs över M.2-interface, beroende på hur mycket av bandbredden som går att få ut genom X370-chipset. En 16 Gb/s M.2-plats är inte fy skam, men det är ännu mer najs om det går att få två M.2-platser där vardera har tillgång till totalt 4x PCIe 3.0-banor.

Skrivet av Alling:

Inte helt säker på vad du menar här, och inte alls säker på vad som gäller. Enligt artikeln kan moderkortstillverkarna förse sina moderkort med ytterligare (minst) en NVMe x4 (32 Gbit/s):

Jag förstår inte var den bandbredden (32 Gbit/s) kommer ifrån, då

2 × PCIe 3.0 + 2 × PCIe 2.0 =
2 × ~8 Gbit/s + 2 × ~4 Gbit/s ≈
16 Gbit/s + 8 Gbit/s ≈
24 Gbit/s

Jag tror att det är frågan om en sammanblandning av gigabyte och gigabit här. En M.2 med bandbredden 32 Gb/s motsvarar alltså ca 3,95 GB/s. 24x PCIe 3.0-banor kommer ha en kombinerad bandbredd av 23,6 GB/s (ca 189 Gbit/s).

Nu är jag osäker på hur väl detta diagram stämmer, men det var det enda jag hittade. Jag misstänker att USB hanteras av X370 (och inte direkt av CPU som i diagrammet) men att det är PCIe Gen3 IO som går till A-B-C (där C är det intressantaste alternativet) som står för den utökade kapaciteten för snabba lagringsalternativ:

Permalänk
Medlem

Glödhet release och högintressant för mig och mina användningsområden, men mindre intressant för folk som köper datorer exklusivt för spelande då bättre alternativ till bättre pris redan finns. Nu vet jag inte hur det ser ut i det stora hela -- troligtvis ser det annorlunda ut, men om man utgår från mina personliga erfarenheter så är de flesta potentiella intressenter huvudsakligen inriktade på spelande.

Med det i åtanke tror jag att det krävs att Ryzen 5-processorerna, alltså de nästkommande snäppet billigare processorerna, blir ett seriöst alternativ till t. ex i5 7600k sett till pris och prestanda för att Ryzen verkligen ska lyckas. Prestandamässigt kan vi nästan utgå från att de inte kommer kunna konkurrera med Intel då singeltrådsprestanda är så oerhört viktigt i spelsammanhang, vilket i sin tur leder till att AMD måste ha ett trevligare pris.

... TL;DR: oroar mig väl egentligen över att AMD kanske inte kommer kunna konkurrera på spelinriktade processorer i lägre prisnivåer än vad vi har sett hittills.

Men den som lever får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja men nu är det ju CPU tester och inte GPU. Man kör lägre upplösning för att inte GPU ska flaskhallsa CPU. Om 7700k presterar bättre i 1080p så är det bättre i spelet även om du skulle köra 4k och få likadan FPS, du har bara likadan FPS för att GPU stryyyper CPU.

Man kan ju lika gärna köra 720p och max_fps 60 och sen ryggdunka sig och säga att "2600k är lika snabb som 7700k".

Yes. Jag håller med. Men varför kör man inte då alla GPU-tester i 4k eller över?
Fundera på det en stund.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa detta då jag har planerat att uppgradera.
CPU
Moderkort
Ram

Är AM4 och FM2+ samma stuk av sockel? Eller kommer jag behöva köpa en dyr vattenkylning igen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, precis som i blockdiagrammet jag bifogade: http://imgur.com/JGHZv51

Z170/270 agerar som ett nav för alla 20/24x PCIe 3.0-banor som diverse enheter kan använda för att kommunicera med sinsemellan, eller med maximalt 4x PCIe 3.0 (via DMI 3.0) till CPU.

Ja, så är det.

Detta låter säkert dumt för någon som kan, men jag vet ärligt talat inte om "allt måste gå via CPU" eller om DMA eller whatever gör att det "inte gör något" att DMI har betydligt lägre bandbredd än den sammanlagda bandbredden hos PCH:ns PCIe-banor.

Citat:

Precis, och alltså får vi ett övertag på X370 för en person som vill ha två snabba PCIe-SSDs över M.2-interface, beroende på hur mycket av bandbredden som går att få ut genom X370-chipset. En 16 Gb/s M.2-plats är inte fy skam, men det är ännu mer najs om det går att få två M.2-platser där vardera har tillgång till totalt 4x PCIe 3.0-banor.

Där funderar jag på om det kan vara så att bussen mellan CPU och styrkrets behövs till annat också, så att man inte bara kan "fylla den med NVMe" hur som helst.

Citat:

Jag tror att det är frågan om en sammanblandning av gigabyte och gigabit här. En M.2 med bandbredden 32 Gb/s motsvarar alltså ca 3,95 GB/s. 24x PCIe 3.0-banor kommer ha en kombinerad bandbredd av 23,6 GB/s (ca 189 Gbit/s).

Jag tror att det är frågan om en sammanblandning av Intel och AMD här. Hur kom annars 24 stycken PCIe 3.0-banor in i bilden när vi diskuterar bandbredden på SSD:er anslutna till X370?

Citat:

Nu är jag osäker på hur väl detta diagram stämmer, men det var det enda jag hittade. Jag misstänker att USB hanteras av X370 (och inte direkt av CPU som i diagrammet) men att det är PCIe Gen3 IO som går till A-B-C (där C är det intressantaste alternativet) som står för den utökade kapaciteten för snabba lagringsalternativ:
http://i.imgur.com/dG1nENj.png

Ryzen har faktiskt integrerad USB (och det har X370 också).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4 joker får mycket bättre siffror än alla andra. kanske han har ett moderkort med ett bättre bios ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Trodde samma sak fast jag ser skillnad när bådas videos visas upp. Sen har även folk rapporterat det.

Jag köpte iaf 1700. Den är perfekt för mig. Då jag spelar inte bara. Utan jag brukar kolla på streams samtidigt som jag spelar och sånt så därför är inte 4 cores med hyperthreading lockande för mig >. <

Jag har dock gjort en hel del videos med Shadowplay, och det genomgående verkar vara att det är helt random om det blir microstuttering i videon när man väl lägger upp materialet på Youtube. Personligen har jag G-Sync så jag är inte oroad för upplevelsen lokalt vid min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Sweclockers borde testa utan SMT påslaget. verkar ge bättre resultat i spel enligt vissa siter. om det är trovärdigt eller ej vill jag låta swec se efter.

Du har ju några spel testade med eller utan i testets punkt 15

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jacozz:

Yes. Jag håller med. Men varför kör man inte då alla GPU-tester i 4k eller över?
Fundera på det en stund.

För att vid extremt hög upplösning kan andra flaskhalsar än GPU inträda som gör resultaten missvisande och/eller irrelevanta. Ta exempelvis VRAM – fyll det och du har 0 fps. Dessutom kan två kort prestera olika relativt varandra i olika upplösningar (exempelvis ena kortet 20 % bättre i 1080p men bara 10 % bättre i 1440p), beroende på hur de är designade.

Huvudsaken är att det man testar är en flaskhals, och det är GPU:er ofta redan i 1440p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emrik:

Sweclockers borde testa utan SMT påslaget. verkar ge bättre resultat i spel enligt vissa siter. om det är trovärdigt eller ej vill jag låta swec se efter.

det är ju testat ;).
har fått en egen del i testet till och med.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För att citera Rafiki. "kungen har återvänt."

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man får köpa in en beräkningsdator till jobbet. 10% sämre prestanda än 6950x till mindre än en tredjedel av priset är svårslaget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, så är det.

Detta låter säkert dumt för någon som kan, men jag vet ärligt talat inte om "allt måste gå via CPU" eller om DMA eller whatever gör att det "inte gör något" att DMI har betydligt lägre bandbredd än den sammanlagda bandbredden hos PCH:ns PCIe-banor.

Bandbredden från Z170/270s alla banor blir "strypt" mot CPUn, men det är ju inte särskilt många scenarios där man kommer överföra mer än 3,95 GB/s till RAM-minnet i dagsläget. Om vi låtsas att vi har en helt bunt SATA-hårddiskar anslutna, och vill kopiera jättemycket data mellan alla samtidigt så kommer all den datan inte att passera CPUn utan gå "direkt" mellan enheterna, eftersom kontrollerinterfacen för SATA blev smarta nog efter AHCI för att klara att kommunicera utan inblandning av CPUn. Samma gäller för nyare typer av lagringsenheter.

Skrivet av Alling:

Där funderar jag på om det kan vara så att bussen mellan CPU och styrkrets behövs till annat också, så att man inte bara kan "fylla den med NVMe" hur som helst.

Åtminstone på Z170/270 så verkar den snarare funka som ett nätverk d.v.s. om ingen bandbredd används så kan en enstaka enhet använda hela bandbredden, för annars skulle det inte gått att ha 32 Gb/s M.2-portar (åtminstone inte utan falsk marknadsföring).

Skrivet av Alling:

Jag tror att det är frågan om en sammanblandning av Intel och AMD här. Hur kom annars 24 stycken PCIe 3.0-banor in i bilden när vi diskuterar bandbredden på SSD:er anslutna till X370?

Därför att AMD Ryzen har 24x PCIe 3.0-banor från CPUn, medan en Intel Skylake/Kaby Lake har 20x PCIe 3.0-banor.

Det hela kokar ner till om huruvida X370 utgör en bromskloss med sina "interna" 8x PCIe 2.0-banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Jag är glad att jag inte väntade på Ryzen o köpta mig en 6700k.

Missförstå mig inte, jag är inte "besviken" på Ryzen.
Även om jag hade hoppats på lite mer spelprestanda.
Den är en stark cpu till ett bra pris, om du behöver trådar.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Slänger in denna video, som berättar en del om nvme och chipset m.m

Verkar som att man ska ta de första 1-2 veckornas tester med en nypa salt då det fortfarande verkar som moderkortstillverkarna håller på med Bios uppdateringar, så dagens resultat kan vara irrelevanta om någon vecka.

Rekommenderar varmt denna youtube kanal för dom som är teknikintresserade!

Kommer själv ta det lungt en stund och se om några veckor hur det ligger till, troligtvis behövs en del Bios och mjukvaru uppdateringar innan Ryzens prestanda kan framhävas ordentligt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Bandbredden från Z170/270s alla banor blir "strypt" mot CPUn, men det är ju inte särskilt många scenarios där man kommer överföra mer än 3,95 GB/s till RAM-minnet i dagsläget. Om vi låtsas att vi har en helt bunt SATA-hårddiskar anslutna, och vill kopiera jättemycket data mellan alla samtidigt så kommer all den datan inte att passera CPUn utan gå "direkt" mellan enheterna, eftersom kontrollerinterfacen för SATA blev smarta nog efter AHCI för att klara att kommunicera utan inblandning av CPUn. Samma gäller för nyare typer av lagringsenheter.

Just det!

Citat:

Åtminstone på Z170/270 så verkar den snarare funka som ett nätverk d.v.s. om ingen bandbredd används så kan en enstaka enhet använda hela bandbredden, för annars skulle det inte gått att ha 32 Gb/s M.2-portar (åtminstone inte utan falsk marknadsföring).

Så är det givetvis.

Citat:

Därför att AMD Ryzen har 24x PCIe 3.0-banor från CPUn, medan en Intel Skylake/Kaby Lake har 20x PCIe 3.0-banor.

Det hela kokar ner till om huruvida X370 utgör en bromskloss med sina "interna" 8x PCIe 2.0-banor.

Jag förstår ändå inte vad du menar.

Det jag skrev var att jag inte förstår hur två stycken PCIe 3.0 plus två stycken PCIe 2.0 blir 32 Gbit/s. Jag får det till 24 Gbit/s (högt räknat, då PCIe 2.0 har 8b/10b-kodning, vilket jag antar gäller även här). CPU:ns PCIe-banor har inget med den frågeställningen att göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

surt att förköpa/uppgradera Intel 3-4xxx till Ryzen för spel bara. Tillfälle för videoredigerare dock. Jag väntar tills allt e rätt (Ryzen TDP e kass, 95 men tar massor ändå, med oc monstruöst...det kommer ingen ny Ryzen inom kort med bättre TDP/OC...tror mer på 8 cores/8 threads då)

edit /// http://www.pcworld.com/article/3176100/computers/amd-ryzen-7-...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd

Gött bra spelprestanda och ett monster multitrådat så får bli en ryzen zenare mot hösten när det kommer mer intressanta gpu och kanske lite spel som är värda att spela

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Håller på mycket med rendering i Keyshot, bildredigering, CAD och annat. Verkar som att detta kan vara ett utmärkt val för mig? Spelar lite också men det är väldigt sparsamt.

Många här verkar enbart vara intresserade hur väl processorn fungerar i spel. Varför man skulle köpa en 8-kärnig processor för att spela är något jag inte direkt kan greppa. Vid testning av den här typen av processorer borde fokus ligga på vad den faktiskt är gjord för. Istället väljer man att lägga stora delar av testet på att testa hur väl den fungerar i spel. Lite besviken blir jag allt på Sweclockers. Men det kanske är vad sajtens besökare är intresserade av, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Ska hålla på mitt köp av 7700k någon vecka till, speltesterna kan omöjligt stämma?
Hur kan 6800k springa cirklar runt ryzen i spel, här ligger en död hund begravd?

Eller är bara jag som tycker det är skumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag förstår ändå inte vad du menar.

Det jag skrev var att jag inte förstår hur två stycken PCIe 3.0 plus två stycken PCIe 2.0 blir 32 Gbit/s. Jag får det till 24 Gbit/s (högt räknat, då PCIe 2.0 har 8b/10b-kodning, vilket jag antar gäller även här). CPU:ns PCIe-banor har inget med den frågeställningen att göra.

Mitt påstående bygger på uppgiften (från AMD) om att X370 kommer att ha 8x PCIe 2.0-banor (för t.ex. alla SATA-hårddiskar m.m. inkopplade via X370). Samtidigt matas X370 av en 4x PCIe 3.0-länk från CPUn, så bandbredden bör ju finnas ju där för en "fullsnabb" M.2-plats. 4x PCIe 3.0 kan bli ~3,95 GB/S eller 32 Gbit/s... jag hänger inte med varifrån du får kombon 2x PCIe 3.0 + 2x PCIe 2.0?