AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

@Lothbrok: Har inte kollat just efter dina inlägg nu, men med dina egna argument, varför har du köpt en i7:a?:)

För jag fick min 4790K för 2290 kr..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Hjälpsam

Blir lite irriterad på er som säger att Ryzen presterar sämre än i7 7700k.
Ryzen presterar sämre i spel, i annat presterar den oftast bättre, lär er att skilja på saker och ting.
Om nu spel är det viktigaste för er, skriv då sämre i spel inget annat.

utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej.
Vad därutöver är, det är av ondo.

Matteus 5:37

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Lätt vem vill ha en tråkig 2007 Quad core ? jag vill kunna streama utan problem om jag så vill och med tanke på att jag inte byter dator varje år och brukar vänta i 5 år så är octa mer talande än quad.

Varför köpte du inte då en AMD CPU med 8 kärnor då? Det har funnits länge.
Spel kommer fortfarande inte använda mer än 4 ordentligt, på säkert mer än 5 år.
De använder ju inte ens 4 ordentligt idag.

Så för en GAMER så är AMD helt meningslöst med dagens pris. Och jag tvivlar på att du är Twitch kändis så att satsa extra pengar på en 8 kärnig CPU känns meningslöst innan man ens byggt en tittarbas (vilket är nästan omöjligt numera).

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Mitt påstående bygger på uppgiften (från AMD) om att X370 kommer att ha 8x PCIe 2.0-banor (för t.ex. alla SATA-hårddiskar m.m. inkopplade via X370). Samtidigt matas X370 av en 4x PCIe 3.0-länk från CPUn, så bandbredden bör ju finnas ju där för en "fullsnabb" M.2-plats. 4x PCIe 3.0 kan bli ~3,95 GB/S eller 32 Gbit/s... jag hänger inte med varifrån du får kombon 2x PCIe 3.0 + 2x PCIe 2.0?

Från sidan 4 i artikeln vi kommenterar:

Skrivet av SweClockers:

Styrkretsen X370 har dessutom åtta banor PCI Express 2.0, som primärt är tänkt att ge moderkortstillverkarna möjligheten att erbjuda extra anslutningar genom användningen av kretsar från tredjepart. Två av dessa kan även användas med två PCI Express 3.0 från en SATA Express, för att skapa en ensam NVM Express x4 (32 Gbps) för SSD-enheter baserade på formfaktorn M.2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lothbrok:

Du försöker såå hårt. Har du förbokat?

Skiljer ca 1900 kr (vilket inte är långt ifrån hälften) mellan dessa. Intel är fortf bättre i Spel.
Vem skulle välja AMD, som gamer?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258268-intel...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263195-amd_r...

Skulle aldrig köpa en i5:a för 2700 kr som gamer, skulle hellre lägga på 1000 kr och köpa en i7 7700k.

Skulle också hellre köpa en R7 1700 för samma pris som i7 7700k, men den som enbart är en gamer är nog en i7 7700k ett bättre val.

Nu gör jag mer än spelar och en R7 1700 har dubbelt så många kärnor som en i7 7700k har, så för mig är valet lätt, det blir en R7 1700.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Från sidan 4 i artikeln vi kommenterar:

Någonting är fel i den texten känns det som.

[CPU]->[4x PCIe 3.0]->[X370]->[8x PCIe 2.0]->[massa externa enheter]

Så långt är vi överens antar jag? Att 2x PCIe 2.0-banor plötsligt skulle bli till 3.0-banor mot ett interface anslutet via X370 har jag väldigt svårt att se. Dels motsäger det AMDs egna infografik, och sen kräver ju två stycken SATA Express (2x 1,97 GB/s) lika mycket bandbredd som hela X370 har tillgång till från CPU.

Permalänk
Medlem

Test på Ryzen med linux för dom/oss som sitter på linux, verkar som den presterar riktigt bra under linux också, tidiga tester under 4.10 kerneln, fungerar också under kernel 4.4, fler funktioner väntas bli implementerade under 4.11 kerneln.

Länk till test: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800x-linux&num=1

Ledsen ifall någon redan länkat detta inte orkat läsa igenom 400-500 kommnetarer!

Så trollen kan vara lungna nu, Ryzen fungerar under linux, redan idag!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Ryzen inte verkar vara en spel-processor, men kanske inte så oväntat. 7700K krossar 1800x och 1700x samtidigt som den har lägre pris.

Däremot har Ryzen en hel del att ge för produktivitet men så många kärnor där den enda processorn som kan så den kostar tre gånger så mycket! Till och med den billigare 1700X slår allt utom 6950X.

Men frågan är hur stor skillnad prestandavinsten i spel gör i praktiken? I alla test med 1080 eller mer är det nästan uteslutande grafikkortet som flaskhalsar. Spelar man i 1440p eller 4K är det inte många FPS man vinner. Å andra sidan är det inte väldigt många som sitter och kodar video hela dagarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaktree:

Slänger in denna video, som berättar en del om nvme och chipset m.m

https://www.youtube.com/watch?v=G_6rs9cBzvE

Verkar som att man ska ta de första 1-2 veckornas tester med en nypa salt då det fortfarande verkar som moderkortstillverkarna håller på med Bios uppdateringar, så dagens resultat kan vara irrelevanta om någon vecka.

Rekommenderar varmt denna youtube kanal för dom som är teknikintresserade!

Kommer själv ta det lungt en stund och se om några veckor hur det ligger till, troligtvis behövs en del Bios och mjukvaru uppdateringar innan Ryzens prestanda kan framhävas ordentligt.

Skiljer sig iof. inte mycket från GPU tester på dagen av släpp egentligen. Byt bara ut "Bios firmware" mot "Drivrutiner" så inser man snabbt att man ibland vinner på att vänta. Samtidigt hinner priset eventuellt gå ned något.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: måste bara peka ut det, Ryzen 7. det är Ryzen 5 och 3 som är mer tänkt för spel. och vi få se hur dem slå sig när dem kommer. går inte att döma ut hela Ryzen baserat bara på vad Ryzen 7 gör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Blir det inte skilnad på överklockningen om man inte kör by all cores utan maxar en single istället för spel? De flesta spel är ju fortfarande gammaldags och kräver 1 snabb core och några andra i halvfart.

Låter som att 8 cores bara blir varma i onödan. maxa OC på en och eventuellt disabla några (tex varannan)?
(inte läst så noga, kanske redan påpekats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4 joker får mycket bättre siffror än alla andra. kanske han har ett moderkort med ett bättre bios ?

jämför gpu-tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skiljer sig iof. inte mycket från GPU tester på dagen av släpp egentligen. Byt bara ut "Bios firmware" mot "Drivrutiner" så inser man snabbt att man ibland vinner på att vänta. Samtidigt hinner priset eventuellt gå ned något.

Sant kan ju inte skada att vänta 1-2 veckor så man ser hur Bios m.m mognar, under denna tid, kommer troligtvis bli lite bättre iaf, vet inte om pris kommer röra sig så mycket under den korta tiden, men vi får ju se som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För att vid extremt hög upplösning kan andra flaskhalsar än GPU inträda som gör resultaten missvisande och/eller irrelevanta. Ta exempelvis VRAM – fyll det och du har 0 fps. Dessutom kan två kort prestera olika relativt varandra i olika upplösningar (exempelvis ena kortet 20 % bättre i 1080p men bara 10 % bättre i 1440p), beroende på hur de är designade.

Huvudsaken är att det man testar är en flaskhals, och det är GPU:er ofta redan i 1440p.

Såklart. Men om man som många reviewers gör med Cpu-tester och kör med 720 upplösning med Low-inställningar för att att ta bort all Gpu-bottleneck, borde man i så fall vara konsekvent och köra alla GPU-tester i extremt höga upplösningar för att ta bort all CPU-bottleneck?
Men av någon anledning anses det viktigaste för GPU:er att presterar i 1920 och kanske 1440, trots att det idag vore mer intressant att testa i 3440 x 1440 och 4k. Det är ju det alla kommer ha inom snar framtid. men när det gäller spel-CPU-tester utgår man av någon anledning oftast efter orimligt låga grafikinställningar som ingen använder. Då är det helt plötsligt mindre viktigt för konsumenten?
Varför då? Jo därför att det inte skulle bli någon större skillnad på CPU:erna. Och hur ska man då kunna motivera den x gånger dyrare processorn? Inkonsekvent.

Är det inte i själva verket som så att om man spelar moderna AAA-spel, så är grafik + upplösning på skärmen det som i huvudsak är det som sätter begränsningarna för fps:en?
Så har det i alla fall varit så länge jag kan minnas. Några FPS mer eller mindre i låga grafikinställningar spelar ingen som helst roll eftersom grafikkortet är den största flaskhalsen om man vill ha allt visuellt godis.
Om man är E-sportare duger alla hyfsat nya processorer ändå. 200 eller 300 fps i CS, spela roll?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Bra med lite konkurrens!
Känner dock fortfarande att min 6800k var ett bra köp. Ofta lite bättre i spel, men blir klådd i tyngre applikationer.. Ligger precis perfekt för mig

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 1800X Vs Intel Core i7 6900K Gaming Performance Benchmarked
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-i7-6900k-gaming-perform...

Dual RX 480s i CrossFire

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Testpilot

Hade jag inte redan köpt en 6700k förra året så hade jag helt klart slagit till på en 1700.

Som redan nämnts så om en 6900k hade kostat som en 1800x, då hade ingen valt en 7700k över den. Men det är hur jag känner i det hela i alla fall.

Sedan att fler utvecklare hoppar på flera kärnor kommer gynna AMD mer i framtiden, speciellt eftersom trenden på konsollerna verkar även vara mera cores.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Det sa va också när Phenom II X6 kom, och sen när FX-serien kom...och nu igen
Sen sa vi, nu när DX12 kommer så kommer de komma till sin rätt.....

Fast en dator med en core 2 q eller en Phenom X4 är ju idag användbar idag än en core 2 duo eller vad nu de tvåkärniga phenom kallades. Även om de när de var nya sågs som onödiga kärnor för de flesta.

Phenom II x6 och speciellt FX led ju av att intel var betydligt bättre per kärna medan i ryzenfallet så Ger AMD liknande prestanda vi får hoppas de lyckas få upp frekvenserna i framtida versioner.

Jag kommer nog behålla min i7 6700 minst en eller två generationer till men tror inte jag kommer byta till något med färre än 8 kärnor när det är dags.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sitter med en 2500K och hade hoppats på en uppgradering till AMD. Men nu verkar det bli en 7700k från intel. Personligen är spel den viktigaste faktorn. Grafikkortet behöver också en uppgradering från 290x men just nu är jag en aning skeptisk gällande Vega.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Kanske sammafatta det lite så här:
Spel med låg upplösning och >120Hz: 7700k

Ryzen slår i7 7700k i Overwatch när det kommer till frames per second. Hardware Canucks fick över 260 fps i sitt benchmark med OW för Ryzen.

Det ska tilläggas att Overwatch är ett tungtrådat spel som använder så många kärnor/trådar det bara får för att nå upp till din fps cap som du själv valt i video option.

Så din slutsats stämmer inte för allt, du kan definitivt välja Ryzen med gott samvete om du vill ha skyhög fps på låg upplösning i ett av dagens nyaste och mest populära spel.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem

ryzen verkar ju för det mesta inte prestera dåligt i spel, förstår inte riktigt varför det klagas så mycket på det. Dom här första modellerna är ju 8 kärniga, säger sig ju självt att det är bortkastade pengar på en dator som inte kommer nyttja dom ordentligt. Dom billigare varianterna som kommer med Färre kärnor bör bli mycket mer attraktiva för gamers och oss andra dödliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Härligt med en sån grundlig recension, tack Sweclockers!

Vad jag skulle vilja veta är om ryzen är bättre än 7700k ifall man kör någon form av video capture eller streaming.
Finns det någon som har kört tester med OBS, xsplit, AMD Relive eller motsvarande nvidia lösning i bakgrunden?
Rimligtvis så borde prestandan i spelet inte påverkas lika mycket om man kör 8 kärnor jämfört med 4 kärnor.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Härligt med en sån grundlig recension, tack Sweclockers!

Vad jag skulle vilja veta är om ryzen är bättre än 7700k ifall man kör någon form av video capture eller streaming.
Finns det någon som har kört tester med OBS, xsplit, AMD Relive eller motsvarande nvidia lösning i bakgrunden?
Rimligtvis så borde prestandan i spelet inte påverkas lika mycket om man kör 8 kärnor jämfört med 4 kärnor.

Det är det enda jag har hittat än så länge. 7:35

Permalänk
Medlem

AMD aktien föll bara 7% idag. Misstänker att investerarna hade hoppas på mer.
Det är alltså inte gaming användarna som sagt sitt utan marknadens reaktion på den enormt viktiga gamingmarknanden som är så långt mycket större än de som sitter och trycker 100% load 8 kärnor på desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

I så höga upplösningar så skapar man en gpu bottleneck och då blir det en gpu istället för cpu review. Processorerna använder grafikkortet som krycka där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

AMD aktien föll bara 7% idag. Misstänker att investerarna hade hoppas på mer.
Det är alltså inte gaming användarna som sagt sitt utan marknadens reaktion på den enormt viktiga gamingmarknanden som är så långt mycket större än de som sitter och trycker 100% load 8 kärnor på desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gyllene ordet är "hoppas". Aktievärdet baseras på folks förväntningar.. vilket inte alltid överensstämmer med verkligheten.. denna tråd är bevis på detta t.ex.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det verkar som om att Ryzen är gravt påverkad av vilken version av UEFI som körs, enligt L1techs så hade dom testat med olika UEFI betor osv, och hade väldigt olika testresultat, så om man väntar ett par veckor så kommer vi nog se ännu bättre testresultat.. Det är värt att betänka att det här är en ny plattform för AMD, så dom behöver ha lite tid att optimera saker och ting, när X99 dök upp så hade dom samma problem i början.

Det här påverkar även OC möjligheterna, så vänta på stabilare UEFI..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det gyllene ordet är "hoppas". Aktievärdet baseras på folks förväntningar.. vilket inte alltid överensstämmer verkligheten.. denna tråd är bevis på detta t.ex.

Förväntningar bygger den på.
Mer behöver jag inte förklara för just dig för jag tror du förstår även om det även om marknaden och du inte är överens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Förväntningar bygger den på.
Mer behöver jag inte förklara för just dig för jag tror du förstår även om det även om marknaden och du inte är överens.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Spekulation och förhoppning att AMD presterar bra. Att aktien går ned betyder inte att AMD lanserat en dålig produkt. Sedan hur kan marknaden inte vara överens om jag är en del av marknaden? Det är snarare så att andra som även de tillhör marknaden eventuellt anser att AMD inte lever upp till förhoppningarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Spekulation och förhoppning att AMD presterar bra. Att aktien går ned betyder inte att AMD lanserat en dålig produkt.

Jag skrev aldrig att den var dålig, det lyckades du anta helt själv.
Dock uppfattade nog marknaden inte den som en helt fulländad produkt.

Edit: så länge du inte är aktieägare eller analytiker eller något likande är du konsument i detta fallet.
Like it or not.

Skickades från m.sweclockers.com