AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad snackar du om? "Dålig upplösning" och "verklighetsbaserad hög upplösning".

De flesta kör på 1080. Den räcker och blir över för alla former av spel. Sluta lägg in dina egna skeva värderingar på en marknad. Den stämmer inte överens med det du säger.

Det är knappast "mina egna värderingar" att upplösningen stadigt ökar, och att det blir vanligare och vanligare med mer högupplösta skärmar. Undrar egentligen vems värderingar det är som är skeva? Tala om för mig att "sluta" osv... ts ts ts... Sicket trams. Håll dig till ämnet istället.

Det jag vill ha sagt, är att det idag är vanligare med högupplösta skärmar, jag själv faller inte i den kategorin, jag är gravt synskadad och har sk "tunnelseende", dvs begränsat tynfält, så jag sitter med en 1280x1024-skärm, men jag ser ju att det som går åt vid inköp osv är 2560X1440 och uppåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

@Ekorrism: som svar på fråga 3, varför skulle AMD inte släppa den så högt klockad som det bara går från fabrik? Finns ju inget självändamål att ha hög marginal för klock, drabbar bara de som inte klockar. Sen tror jag inte IT avdelningen på jobbet hade varit överförtjust i om jag får köpa en 1800x till en beräkningsdator om jag börjar klocka den heller. Så hög klock från fabrik är ju bara positivt.

Eller hur, visserligen är det kul att överklocka. Men optimalt vore ju om AMD och Intel testade alla sina processorer för att hitta högsta möjliga maxklocka och sedan märka dessa i olika "binning-nivåer" för respektive processor, dessa nivåer är baserade på hur överklockningsvänliga processorerna är och hur högt tillverkaren lyckas klocka de från fabrik och sedan låter de kunden själv välja binning-nivå.

Typ såhär:

Nivå Standard, 4.0 Ghz: Ryzen 7,- $499
Nivå Brons, 4.1 Ghz: Ryzen 7 - $549
Nivå Silver, 4.15 Ghz: Ryzen 7, - $599
Nivå Guld, 4.20 Ghz: Ryzen 7, - $649
Nivå Platina, 4.25 Ghz: Ryzen 7, - $699
Nivå Titan, 4.3 Ghz: Ryzen 7 - $799

Då får de som vill ha det bästa punga ut mer, medans de som har tightare budget eller inte bryr sig om maximal prestanda inte behöver betala lika mycket. Detta skulle även lösa problemet med "silicon lottery"

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

Synt att man inte tar med streaming på benchmarks.

Ett exempel

Dold text

Vet att jag såg något med Ashes of the Singularity också, där användes QuickSync på 7700K så den klarade sig klart bäst prestandamässigt.

Skrivet av TurboFreak68:

Då borde du kolla in AMD´s AMA på reddit idag, Lisa Su svarar på frågor om just spel o.s.v. med Ryzen.

AMD_LisaSuCEO of AMD 389 poäng 3 timmar sen
Ryzen is doing really well in 1440p and 4K gaming when the applications are more graphics bound. And we do exceptionally well in rendering and workstation applications where more cores are really useful. In 1080p, we have tested over 100+ titles in the labs…. And depending on the test conditions, we do better in some games and worse in others. We hear people on wanting to see improved 1080p performance and we fully expect that Ryzen performance in 1080p will only get better as developers get more time with “Zen”. We have over 300+ developers now working with "Zen" and several of the developers for Ashes of Singularity and Total Warhammer are actively optimizing now

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creat...

Hon får det att låta att alla "Workstation" laster skalar i det närmaste perfekt med CPU-kärnor, det är en väldigt felaktig slutsats. Faktum är att för CAD, bildbehandling och även programutveckling i de flesta fall presterar bättre på i7-7700K än de gör på både E-serien och Ryzen.

I många fall skalar dessa till viss del med kärnor, men de skalar inte till väldigt nära 100 % perfekt som tyvärr allt för många benchmarks gör. Gör en lista för dig själv: hur många saker gör du på din dator där du ser nära perfekt skalning med kärnor?

"Problemet" (är egentligen inte ett problem för användaren, bara för de som pushar fler långsammare kärnor på skrivbordet) är att de få saker som faktiskt skalar perfekt med kärnor kan ofta köras betydligt effektivare på en GPU än på en CPU då GPUer är specialdesignde just för den typen av problem. Se på Blender t.ex., Ryzen och E-serien är chanslös mot ett GTX 1060 (mer än en faktor 2:1 i prestanda).

Några exempel

Dold text

Kompileringstestet på slutet är illustrativt för något som består både av delar som skalar i det närmaste helt perfekt (kompileringssteget) blandat med delar som är seriella (länksteget). Det optimala här vore 6 kärnor, fast lika bra enkeltrådprestanda som i7-7700K.

Sedan är det ändå en skev bild, förhoppningsvis sitter ingen utvecklare och kör "rebuild all" hela dagarna utan det normala är det händer någon enstaka gång följt av massor med inkrementella "skriv test/skriv kod/inkrementellt bygge/kör tester" om och om igen. I det läget är i7-7700K det bästa man hittar idag då den har tillräckligt med kärnor för att det ändå ska finnas de som inte gör något och ingen annan CPU har högre prestanda per kärna.

Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker fortfarande detta är konstigt. Prestanda vid samma klockfrekvens BF1 720p, i princip identisk som 6700K. I Cinebench ungefär likvärdigt med Haswell, det säger mig att det är inte singeltrådprestandan som är problemet, utan klockfrekvensen. När CPUn sen överklockas, så ger det i princip INGEN prestanda i Bf1? Är det kanske för att den inbyggda turboboost redan ger så mkt överklockning som den kan i det "oklockade" läget? Samtidigt skenar effektmätningen iväg ganska rejält efter 4ghz. Vad är det som händer?

Fast titta hur i7-6900K och i7-6950X presterar jämfört med i7-6700K. Den senare har högre IPC, så är ju uppenbart att spelen man testar faktiskt kan dra nytta av mer än 8 kärnor (i7-6950X är något snabbare än i7-6900K). Detta tycker jag rätt uppenbart visar att prestanda per kärna är märkbart lägre i Ryzen jämfört med de andra.

Den stora skillnaden mellan spel och alla renderingsbenchmark är att spel, likt de flesta program vi kör, främst jobbar med skalära heltal medan rendering, 3D Mark physics m.m. jobbar med skalära flyttal.

Tittar man på Zens mikroarkitektur ser man att den är extremt stark på skalära flyttal, lär knappast varit en slump att alla "läckta" benchmarks för Ryzen nästan uteslutande testade just detta.

Var också uppenbart från Zens mikroarkitektur att den inte skulle matcha Haswell/Broadwell i heltal, men gick inte alls att säga hur stor gapet skulle bli utan tester.

Så AMDs > 50 % högre IPC är en sanning med en stor portion modifikation. Intel skulle kunna hävda ~80 % högre IPC i Haswell över Ivy Bridge om man bara tittar på prestanda i program som Matlab, Matematica, Octave och liknande (d.v.s. de som beskriver sina problem med matriser och använder MKL eller liknande).

Båda fallen är både relevanta och totalt irrelevanta på samma gång. De är ju relevanta för de som faktiskt jobbar med saker där man ser denna prestanda boost, det är irrelevant för den stora massan då de flesta program inte beror av något av ovanstående. De flesta programs prestanda, inklusive spel (om man nu inte är GPU-bunden vilket ändå är normalfallet), dikteras av kapaciteten för skalära heltal.

Skrivet av Ratatosk:

Blir lite irriterad på er som säger att Ryzen presterar sämre än i7 7700k.
Ryzen presterar sämre i spel, i annat presterar den oftast bättre, lär er att skilja på saker och ting.
Om nu spel är det viktigaste för er, skriv då sämre i spel inget annat.

utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej.
Vad därutöver är, det är av ondo.

Matteus 5:37

Se svaret till @TurboFreak68.

Är än mer fel att påstå att i7-7700K bara är bättre i spel, faktum är att den modellen är fortfarande den bästa desktop CPU pengar kan köpa för en klar majoritet av desktop-användarna.

Verkar finnas en enorm övertro på vad flera kärnor kan åstadkomma på skrivbordet. Visade t.ex. inte Linus Techs "heavy multitasking" test (som är helt designat att stressa kärnor) att i7-7700K inte alls ligger långt efter R7 1800X (R7 1700 lär i alla fall inte slå 7700K).

Dold text

Prestanda per CPU-kärna, och då främst prestanda för skalära heltal, är kung på skrivbordet.

Bilden av CPUers prestanda på skrivbordet blir rätt skeva när man t.ex. tittar på vad SweClockers testar:

  • 3 st fall testar i praktiken exakt samma sak, Cinebench, Blender, Luxmark är alla varianter på rendering. Hur många av SweClockers medlemmar kör detta på daglig basis? Det är garanterat under 1 %.

  • I fallet Photoshop gör man en batch-körning där 100 bilder konverteras, är det något speciellt många gör speciellt ofta? Och spenderar de som kör Photoshop inte mer tid i själva programmet, de benchmarks som t.ex. Toms Hardware kör, som i någon mån ska representera tunga arbetsmoment i programmet pekar på att i7-7700K är toppvalet just nu

Ryzen tar absolut AMD tillbaka till prestandasegmentet, det är ett långt mer prisvärt alternativ till E-serien (vars enda fördelar nu är fler PCIe-banor, mer RAM-bandbredd och stöd för 128 GB RAM mot 64 GB RAM). Men 8-kärnor Ryzen är precis som E-serien nischprodukter, de är bäst bara om man gör väldigt specifika saker.

För den stora massan är de fyrkärniga bäst. Inte för att fyra kärnor är ett magiskt nummer utan det är tillräckligt många kärnor och dessa modeller presterar bäst per kärna. I sinom tid kommer man antagligen ta upp de sexkärninga modellerna till samma frekvenser som dagens högst klockade fyrkärniga. Då kommer de modellerna bli toppvalet för som kör krävande saker, det då många krävande saker kan utnyttja många kärnor men det skalar inte alls perfekt så fler kärnor är bara vettig om det inte innebär att man ger upp speciellt mycket prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

På et annet forum har en fyr fra Asus tydeligvis kommet med en overklokkingsguide (ekstrem overklokking) for ROG Crosshair VI Hero kortet: https://drive.google.com/file/d/0Bz2VRRbLPrZnWTJERkhLdWtzbGM/... (pdf fil)

fra: http://www.overclock.net/t/1624560/asus-rog-ryzen-overclockin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är knappast "mina egna värderingar" att upplösningen stadigt ökar, och att det blir vanligare och vanligare med mer högupplösta skärmar. Undrar egentligen vems värderingar det är som är skeva? Tala om för mig att "sluta" osv... ts ts ts... Sicket trams. Håll dig till ämnet istället.

Det jag vill ha sagt, är att det idag är vanligare med högupplösta skärmar, jag själv faller inte i den kategorin, jag är gravt synskadad och har sk "tunnelseende", dvs begränsat tynfält, så jag sitter med en 1280x1024-skärm, men jag ser ju att det som går åt vid inköp osv är 2560X1440 och uppåt.

Du har ju i andra trådar hyllat 4k@30fps ist för 1080@60fps så lite skeva värderingar har du allt Med synsättet att fps inte spelar så stor roll kan man ju lika gärna sitta med Bulldozer och lira i 8k.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Kul med lite nytt från AMD - Billiga 8/16 CPUer som är bra för applikationer som kan utnyttja alla trådar.

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det intressanta med Ryzen blir 6/12 (1600X) och framförallt 4/8 (1400X) som kommer passa många fler som vill ha lite billigare spelprestanda. Även 1200X ser väldigt intressant ut och förhoppningsvis klockar den rätt bra också

Permalänk
Medlem

Hursomhelst. Black Friday 2017 blir intressant då AMD borde vara valbart över hela segmentet.
Ja, om man nu gillar att räkna lägsta-snitt-bildfrekvens-per-krona över hela systemet utan hänsyn till vad det står för tillverkare/märke/modell på inköpskvittot.

Har två söner som ska bygga nya datorer så ska nog styra in dem till höst-inköp.
Snart är det ändå vår och sommar. Bättre att fylla på D-vitamin förrådet i solen. Inbillar jag mig.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Kul med lite nytt från AMD - Billiga 8/16 CPUer som är bra för applikationer som kan utnyttja alla trådar.

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det intressanta med Ryzen blir 6/12 (1600X) och framförallt 4/8 (1400X) som kommer passa många fler som vill ha lite billigare spelprestanda. Även 1200X ser väldigt intressant ut och förhoppningsvis klockar den rätt bra också

https://www.techpowerup.com/img/17-02-23/df5c790c1108.jpg

Yes, det kommer onekligen bli intressant att se hur AMD's processorer med färre kärnor kommer prestera! Äntligen får vi det priskrig vi behöver

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Nej, varför är det okunnigt att jämföra Ryzenlanseringen med Bulldozer? Det finns ju många likheter som jag kan radda upp nedan:

-Högt kärnantal, låg enkeltrådig prestanda
-Hög prestanda i flertrådade specialanvändarområden
-Låg prestanda i spel (jämfört med konkurrensen i samma prisklass)
-Hög energiförbrukning
-Mycket hög energiförbrukning vid lätt OC
-Hög Hype innan release, för att sedan krasha hypetåget och aktierna dyker strax efter NDA lyft

Missförstå mig rätt, jag älskar AMD och håller alltid tummarna för de. AMD behövs, att AMD lyckas är i allas största intresse! Men jag kommer säga vad jag tycker oavsett vem som släpper ny hårdvara. Kritik behövs, och du får räkna med att folk blir besvikna när produkter inte riktigt lever upp till den hype som AMD jobbat upp.

Vadå låg enkeltrådig prestanda?

Du måste ju se det från ett annat perspektiv, Det finns ingen som hade förväntat sig att AMD skulle dra över Intel i enkeltrådig prestanda.

AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%.

Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades.

-Låg prestanda i spel (jämfört med konkurrensen i samma prisklass)

Spel har de senaste 5 åren varit primärt optimerade för Intel CPUer tack vare AMD's misslyckande med Bulldozer och Intels Dominans på marknaden.

Ge det några månader så lär de flesta AAA-titlar blivit uppdaterade och förhoppningsvis så ser vi prestandaskjuts.

-Mycket hög energiförbrukning vid lätt OC
Precis som ALLA Andra cpuer som man övervoltar.

-Hög Hype innan release, för att sedan krasha hypetåget och aktierna dyker strax efter NDA lyft
Hypen är skapat av Media och användare, angående aktier så sker det nästan alltid vid en launch som inte är bra mycket bättre prestanda än motståndaren.

-Hög energiförbrukning
Den är On-PAR med Intel Broadwell-E Vad gnäller du över på en 8 kärnig CPU? Att dne skall dra 20W i full fart med alla 8 kärnor?

Angående Överklockningspotentialen så härleder jag detta till Samsungs/GF tillverkningsteknik. Vi får väl se vad som händer med Zen 2 och Zen 3.

Men sålänge så är du fri till att köpa Intel.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Du har ju i andra trådar hyllat 4k@30fps ist för 1080@60fps så lite skeva värderingar har du allt Med synsättet att fps inte spelar så stor roll kan man ju lika gärna sitta med Bulldozer och lira i 8k.

Den diskussionen gällde konsoler, och på en TV, som har låg DPI jämfört med en datorskärm, så är det absolut vettigt med hög upplösning framför FPS.

Naturligtvis är så hög upplösning med så hög uppdateringsfrekvens som möjligt önskvärt. Det jag påpekae var att högre upplösningar blir vanligare och vanligare, och med tanke på att Ryzen och intel drar jämt skägg i högre upplösningar så behöver man inte vara nervös för att Ryzen inte är "framtidssäkrad". Lägg därtill att dagens spel helt och hållet är optimerade för intel, och anledningarna till att inte köpa Ryzen som en framtidsinvestering blir färre och färre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Varför påstår alla att Ryzen 7 har dålig spelprestanda? Folk som tittar på en 1700X vs 7700k är inte bara gamers, majoriteten av dessa kommer multi-taska, ha flera skärmar och kör spotify, Reddit, skype, discord, sweclockers, facebook, twitter, twitch, hearthstone, Civ V/VI uppe i bakgrunden medans de spelar.

Detta gör redan skillnad idag om du äger en 2600k/2700k/3770k/4770k/4790k/6700k/7700k över en i5 så märks det verkligen av, så självklart kommer Ryzen bara utmärkt för folk som vill syssla med gaming och multi-tasking. När jag sitter och bara game:ar och inget annat, då är det vissa specifika single-player upplevelser som t.ex. Witcher 3 eller DOOM, men alla multiplayer spel jag kör så multi-taskar jag oftast.

Det största problemet jag ser just nu är RAM OC, jag ser 3200MHz som minimum som de MÅSTE fixa till. Det är något som de helt enkelt måste ha för tester har visat att det här är något som faktiskt börjar påverka spel. Testa en 7600k wed 2133Mhz DDR4 vs en 7700k med 3600Mhz DDR4 när båda CPUerna kör i samma klockfrekvens ser man en ganska stor skillnad i spel som t.ex. GTA V

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man på Zens mikroarkitektur ser man att den är extremt stark på skalära flyttal

Så om man är intresserad av vetenskapliga högprestandaberäkningar, typ modellering och simuleringar av fysikaliska system där många trådar och flyttalsberäkningar används, så borde zen vara ett givet val? Särskilt om man väntar in Naples med fler kärnor, dubbel CPU, ECC-stöd och kanske fler minneskanaler. Å andra sidan är ju vektoriserade beräkningar klart intressant även för flyttal, menar du att zen inte är lika stark där? GPU är i praktiken fortfarande lite knepigt att uveckla för i många fall, även om det i teorin skulle vara effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Hade gärna sett en liten benchmark i arbetsapplikationer. För mig är Matlab av intresse, bland annat.

Ganska säker på att Matlab är enkeltrådat och att kvicka MHz är köng där.

Jag är glad att AMD är tillbaka och rätt så säker på att Zen kommer växa med tiden. Dock ville jag iaf ha några kärnor i högre frekvenser än 1800x verkar klara av. Man ska dock respektera kraften som 8 kärnor och 16 trådar medför och jag siktar på en 1700 eller en 1600x när den kommer. Generellt så tycker jag lanseringen gick bra men inte perfekt. Jag har alltid sagt att det är dom 6- och 4-kärniga CPUerna som kommer vara mest attraktiva. Men jag blir lite orolig över överklockningsresultaten för oss entusiaster.

Det, eller så går jag för någon av Intels alternativ när/om prissänkningen kommer. Det skulle ju sticka i hjärtat men det är djungelns lag som gäller.

Det är ju humor att folk tror att max FPS i Overwatch är allt som räknas i en prolle för övrigt. Man blir ju gråhårig av att läsa vissas kommentarer.

Jag väntar dock tills det finns mer minnen som kan klockas till runt 3000 MHz.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den diskussionen gällde konsoler, och på en TV, som har låg DPI jämfört med en datorskärm, så är det absolut vettigt med hög upplösning framför FPS.

Naturligtvis är så hög upplösning med så hög uppdateringsfrekvens som möjligt önskvärt. Det jag påpekae var att högre upplösningar blir vanligare och vanligare, och med tanke på att Ryzen och intel drar jämt skägg i högre upplösningar så behöver man inte vara nervös för att Ryzen inte är "framtidssäkrad". Lägg därtill att dagens spel helt och hållet är optimerade för intel, och anledningarna till att inte köpa Ryzen som en framtidsinvestering blir färre och färre.

Hur nära sitter man sin datorskärm, resp sin TV? Hög DPI spelar inte lika stor roll på 3-4m avstånd på en normalstor TV. Borde ist sättas i förhållande till "cm/synfält" så att säga. FPS däremot är oberoende avstånd, att gå tillbaka till 30fps pga megapixelhetsen är bara tragiskt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av hur Ryzen presetera i audiosammanhang där man kör diverse audioengines så finns det en hel del tester ute nu.

Tyvärr så besannades mina farhågor om att använda Ryzen till en audioproduktionsrigg. Forfarande så är det Intel som gäller, trist nog. Så i mitt fall är Intel det enda givna valet.

Får helt enkelt fortsätta köra X99 i studion. Hade förväntat mig mer.

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad jag ska säga om Sweclockers speltester men....

Enligt den här videon så presterar Ryzen 1700 @ 3.9Ghz bättre än 7700K @ 5.0Ghz i The Division och drar nästan jämnt skägg i Battlefield 1:

Det är imponerande, speciellt med tanke på hur högt 7700K är klockad. Känns som att Swecs speltester är lite konstiga. För på GDC så visades BF1 upp med Ryzen 1700 vs 6800K och då spöade Ryzen Intelmodellen på fingrarna i framerate. Källa: https://youtu.be/3rUndzpdo1I?t=8m38s

Men tittar man på Swecs test så förlorar både 1700x och 1800x rätt hårt mot i7 6800K ????? WHAT'S UP WITH THAT?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av deltascu:

Så om man är intresserad av vetenskapliga högprestandaberäkningar, typ modellering och simuleringar av fysikaliska system där många trådar och flyttalsberäkningar används, så borde zen vara ett givet val? Särskilt om man väntar in Naples med fler kärnor, dubbel CPU, ECC-stöd och kanske fler minneskanaler. Å andra sidan är ju vektoriserade beräkningar klart intressant även för flyttal, menar du att zen inte är lika stark där? GPU är i praktiken fortfarande lite knepigt att uveckla för i många fall, även om det i teorin skulle vara effektivare.

Program för vetenskapliga högprestandaberäkningar, som t.ex. Matematica och Matlab, jobbar internt med matrisberäkningar och det är precis vad SSE/AVX är specialdesignat att hantera.

AMD valde medvetet att inte gå efter denna marknad, något som syns i att de bara har halva kapaciteten per kärna och klockcykel jämfört med Haswell och senare just för AVX.

Däremot så presterar Ryzen ruggigt bra i t.ex. 3D Mark physics och andra program som bygger på motorn Bullet Physics då den motorn främst jobbar med skalära flyttal och till viss del SSE (men inte AVX, det är på ritbordet än).

Tittar man på rendering så är även dessa program idag skrivna så de jobbar med skalära flyttal. Blender har fått lite AVX-optimeringar i senaste versionen, men varför lägga krut på att fixa till det när CUDA/OpenCL-rendering på GPUer är långt snabbare än att köra det på CPU?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hur nära sitter man sin datorskärm, resp sin TV? Hög DPI spelar inte lika stor roll på 3-4m avstånd på en normalstor TV. Borde ist sättas i förhållande till "cm/synfält" så att säga. FPS däremot är oberoende avstånd, att gå tillbaka till 30fps pga megapixelhetsen är bara tragiskt.

Det får stå för dig. Jag tycker det är tragiskt att folk desperat klamrar sig fast vid arkaiska upplösningar. Jag vill att utvecklingen skall gå frammåt, och man gan inte göra en omelett utan att krossa ägg. Det är så jag ser på saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Varför påstår alla att Ryzen 7 har dålig spelprestanda? Folk som tittar på en 1700X vs 7700k är inte bara gamers, majoriteten av dessa kommer multi-taska, ha flera skärmar och kör spotify, Reddit, skype, discord, sweclockers, facebook, twitter, twitch, hearthstone, Civ V/VI uppe i bakgrunden medans de spelar.

Detta gör redan skillnad idag om du äger en 2600k/2700k/3770k/4770k/4790k/6700k/7700k över en i5 så märks det verkligen av, så självklart kommer Ryzen bara utmärkt för folk som vill syssla med gaming och multi-tasking. När jag sitter och bara game:ar och inget annat, då är det vissa specifika single-player upplevelser som t.ex. Witcher 3 eller DOOM, men alla multiplayer spel jag kör så multi-taskar jag oftast.

Det största problemet jag ser just nu är RAM OC, jag ser 3200MHz som minimum som de MÅSTE fixa till. Det är något som de helt enkelt måste ha för tester har visat att det här är något som faktiskt börjar påverka spel. Testa en 7600k wed 2133Mhz DDR4 vs en 7700k med 3600Mhz DDR4 när båda CPUerna kör i samma klockfrekvens ser man en ganska stor skillnad i spel som t.ex. GTA V

För det första, fick iOS icke förmåga att markera text utan att balla ur! Höll på att slå sönde iPaden precis.

Men jag håller med om sista stycket. Det verkar dock inte vara helt lätt att få höga frekvenser, iaf inte enligt Gamers Nexus. Det är dock något som behövs. Jag tänker inte köpa något utan 3000+ MHz DDR4.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xaves:

Jag vet inte vad jag ska säga om Sweclockers speltester men....

Enligt den här videon så presterar Ryzen 1700 @ 3.9Ghz bättre än 7700K @ 5.0Ghz i The Division och drar nästan jämnt skägg i Battlefield 1:

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

Det är imponerande, speciellt med tanke på hur högt 7700K är klockad. Känns som att Swecs speltester är lite konstiga. För på GDC så visades BF1 upp med Ryzen 1700 vs 6800K och då spöade Ryzen Intelmodellen på fingrarna i framerate. Källa: https://youtu.be/3rUndzpdo1I?t=8m38s

Men tittar man på Swecs test så förlorar både 1700x och 1800x rätt hårt mot i7 6800K ????? WHAT'S UP WITH THAT?

Hittar man ett test som visar att Ryzen är lika bra / bättre än tex 7700k i spel, och praktisk taget alla andra tester som finns visar att det inte är så. Skall man då tro att alla tester inkl Swec är BS och Jokerns test är det enda riktiga ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Kul med lite nytt från AMD - Billiga 8/16 CPUer som är bra för applikationer som kan utnyttja alla trådar.

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det intressanta med Ryzen blir 6/12 (1600X) och framförallt 4/8 (1400X) som kommer passa många fler som vill ha lite billigare spelprestanda. Även 1200X ser väldigt intressant ut och förhoppningsvis klockar den rätt bra också

https://www.techpowerup.com/img/17-02-23/df5c790c1108.jpg

Jag tror att 1400X kommer bli en vanlig processor i speldatorer framöver. En hård utmanare mot Intels 7600K och 7700K, speciellt prismässigt!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Frull3:

Kul med lite nytt från AMD - Billiga 8/16 CPUer som är bra för applikationer som kan utnyttja alla trådar.

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det intressanta med Ryzen blir 6/12 (1600X) och framförallt 4/8 (1400X) som kommer passa många fler som vill ha lite billigare spelprestanda. Även 1200X ser väldigt intressant ut och förhoppningsvis klockar den rätt bra också

https://www.techpowerup.com/img/17-02-23/df5c790c1108.jpg

Skrivet av biorrith:

Jag tror att 1400X kommer bli en vanlig processor i speldatorer framöver. En hård utmanare mot Intels 7600K och 7700K, speciellt prismässigt!

Nu när jag inte längre är under NDA – specifikationerna för alla påstådda modeller under Ryzen 7 som "läckt ut" stämmer inte. Kika in på sida 6 i recensionen så finns klockfrekvenserna för Ryzen 5 1600X och 5 1500X.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ragnarok:

Hittar man ett test som visar att Ryzen är lika bra / bättre än tex 7700k i spel, och praktisk taget alla andra tester som finns visar att det inte är så. Skall man då tro att alla tester inkl Swec är BS och Jokerns test är det enda riktiga ?

Självklart!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Eller hur? För mig är det helt obegripligt hur man inte kan känna skillnad på 60hz och 144hz. Går man dessutom från 100hz till 240hz så är skillnaden ÄNNU större. Placebo.. "Människors ögon kan inte se mer än 30hz ändå" Suck..
Yes, det kommer onekligen bli intressant att se hur AMD's processorer med färre kärnor kommer prestera! Äntligen får vi det priskrig vi behöver

Jag känner enorm skillnad från bara 60hz till 75hz, så jag kan bara tänka mig hur skönt det skulle vara med en 120+hz skärm.... suck pengar...

On topic:
Fick ingen bra känsla av Ryzen, jag menar jag bryr mig inte värst mycket ifall det tar 20 sek eller 36 sek att packa upp en zip fil eller vad man nu kan tänka sig göra. Eller att rawkonvertering av lite bilder tar några minuter längre, det kan jag leva med. Men om det börjar flaska i något spel som resulterar i hack i spelet, det pallar jag inte.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag vet inte vad jag ska säga om Sweclockers speltester men....

Enligt den här videon så presterar Ryzen 1700 @ 3.9Ghz bättre än 7700K @ 5.0Ghz i The Division och drar nästan jämnt skägg i Battlefield 1:

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

Det är imponerande, speciellt med tanke på hur högt 7700K är klockad. Känns som att Swecs speltester är lite konstiga. För på GDC så visades BF1 upp med Ryzen 1700 vs 6800K och då spöade Ryzen Intelmodellen på fingrarna i framerate. Källa: https://youtu.be/3rUndzpdo1I?t=8m38s

Men tittar man på Swecs test så förlorar både 1700x och 1800x rätt hårt mot i7 6800K ????? WHAT'S UP WITH THAT?

Tveksamt om processorerna är flaskade i hans fall.

Permalänk
Datavetare

@Jacob: inte så ni har lite cykler över kommande vecka till att köra några provskott med två och fyra kärnor avslagna på R7 1800X? Borde ge en bra vink om var de kommande modellerna hamnar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en 1800x. De presterar tillräckligt bra i spel för att jag ska välja dem (always root for the underdog ). Om spelindustrin skulle hoppa på tåget och optimera för massor med trådar så får jag se det som en bonus. Ryzen here I come

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@Yoshman: du vet vad du snackar om som vanligt Yoshman.

Där har vi ju även Ryzens största problem. Dom tävlar i mångt och mycket med GPUer i många scenarion.

Intressant lansering och AMD är definitivt ett alternativ. Dom gjorde trots allt rätt i min mening att gå efter Intels hutlöst prisade x99-plattform. Dom hade inte kunnat vinna över Intels konsumentplattform iaf.(läs 7700k, för det är den enda vettiga processorn i den plattformen)

Synd bara på minnesproblemen...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Welcome back! Alltid hälsosamt med konkurrens. Kanske blir en ryzen när det dags att uppgradera.