AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

testar dom på något annat sätt för att få sådana resultat? konstigt att resultaten skiljer sig så mkt för vissa? vilka ska man lita på?

Jag har ärligt talat ingen aning. Det talas om att vissa moderkort fungerar sämre än andra och att vissa BIOS-typer presterar olika. Vi får helt enkelt se vad AMD har att säga om det!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Han säger ju att de inte fick någon Intel pröjs. Dessutom är ursprungliga och yttersta källan fortfarande Semi-Accurate. Däremot verkar AMD ta till extraordinära metoder - så att säga- för att få folk att recensera produkten på ett visst, väldigt speciellt sätt.

"AMD asked that we consider 4K benchmarks to more heavily load the GPU"
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Ja, fult oavsett, om det är sant dvs. Att AMD frågar om recensenter kan köra 4K tester ser jag inga problem med. Dock så ska de i så fall vara insatta som extra förutom diverse andra lägre upplösningar. Recensenten ska inte fokusera 4K bara, för då är det bias på hög nivå. Intressant dock är att Ryzen presterar bättre i höga upplösningar, där ligger den tamifan på samma nivå som 7700K och 6900K om vi pratar spelprestanda.

Skrivet av edda123:

Det har kommit in rapporter att det är fel på modekorten från ASUS (som SweClockers har använt). Att boost inte fungerar korrekt, samt fortfarande strul med minnesbandbredden. Allt kommer fixad med en framtida BIOS uppdatering.

Alla tester där Ryzen presterar mycket bättre (ibland hela 25% bättre prestanda i spel) har varit med andra tillverkares moderkort, framför allt från Gigabyte.

Intressant. Joker Productions video som jag länkade tidigare, han kör Gigabyte så det verkar stämma. Hoppas Sweclockers uppdaterar testet, förstod att siffrorna från Swec testet såg fishy ut.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Program för vetenskapliga högprestandaberäkningar, som t.ex. Matematica och Matlab, jobbar internt med matrisberäkningar och det är precis vad SSE/AVX är specialdesignat att hantera.

Tack för svar! Så sammanfattningsvis beror det alltså på hur väl utvecklarna valt att stödja AVX. Applikationer om inte är så lätta att vektorisera kan ge zen fördel, medan vektoriserbara problem där AVX utnyttjas (som tex Eigen sedan v3.3) kan få bättre prestanda/pris på intel. Vore intressant med CUDA-version av Eigen, men det verkar inte hända på ett tag.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Kingrags:

This! Det här vore intressant att undersöka närmare tycker jag... Jag vill så vansinnigt mycket att den här CPU:n ska vara det bättre valet... Min AMD fanboy bara växer och växer ju mer jag läaser om Ryzen

Som jag skrev går det inte i dagsläget. Men absolut, får vi fram siffror som är mer i linje med AMD kan vi köra en kort artikel på en "simulerad" Ryzen 7 1600X innan den släpps.

Skrivet av heatm:

Damn Jacob, är du chefredaktör nu? Jag kommer ihåg när du var en liten osäker fjölunge som recenserade bärbara datorer.

Har ni tänkt att följa upp på SMT-problematiken? Köra några spel där Ryzen underpresterade med SMT avslaget?

Trevlig helg för övrigt! Jag hoppas ni får er en rejäl AW idag för det lär ha varit ne kämpig vecka!

Jajamen, sedan oktober 2015! Vi märkte som nämnt ingen skillnad med SMT avslaget, men jag ska definitivt fråga runt hos våra branschkollegor och se vad som gäller.

Gällande AW tror jag inte det blir något, vi är alla rätt slutkörda efter den här veckan. Själva vill jag bara hem och ha en lugn helg efter två intensiva veckor.

Skrivet av ParasiteX:

Är tydligen massa strul med BIOSen på flera av release moderkorten. Så undrar om inte det har nått att göra med att ni inte kan få upp bättre klocks, trots att ni stänger av kärnorna.

Vi märker en skillnad när vi stänger av kärnor, vilken är att det går att köra med marginellt lägre spänning. Kanske kan vissa exemplar överklockas lite högre (25–50 MHz?) när man stänger av kärnor, men är det något man verkligen vill göra när man betalat för en processor med åtta kärnor?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

En sak som många tycks förbise. Prestandaskillnaderna i spel är extremt mycket mindre så fort du landar på 2k och 4k. Det rör sig om någon ynka fps i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Självklart men de jag menar varför ska det inte finnas någon OC marginal för dem som vill hålla på med sånt? Jag menar de kan ju släppa i 4ghz som maxklock men sen bör det kunna gå att kräma ur ytterligare 3-400mhz med OC men ökad effekt.
Så nej inget negativt med så hög klock de går, men borde ju finnas utrymme uppåt också som lite marginal, som vi som gillar detta kan latja med och få upp mer och nyttja bättre komponenter till. Privat och Företag måste man skilja mellan, då kan dem lägga olika prollar mot dessa ändamål. De hade AMD tjänat på även i slutändan. Tex 1700x = för privatpersoner , 1800x Företag. 1800x högre klockad fabrik, 1700x mindre klockad men marginal uppåt och klockningsbar. Då dem i slutändan ändå presterar i princip lika..

1800x hade kunnat kosta 6900kr och 1700x hade kunnat kosta 4700kr så hade dem ändå varit extremt bra prissatt för företag och privatpersoner och dom får in mer pengar och kan klyva sina produkter..

Intels 6900k är mer att företag köper än gamer som köper 7700k. pretty much och man ser prisskillnaden som ett företag skiter fullo i.

Ganska dålig affärsidé att sälja bra chip billigt bara så att vi nördar ska få leka lite med överklockning.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är jävligt roligt att amd är tillbaks och enda jag blev besviken på är överklockningen som var under förväntan men är ändå topp modellerna vi pratar om som är multitråds monster och är ganska som väntat lite efter intel singeltrådat men totalt förnedrar intel multitrådat

Men är inte modellerna som är intressant för stora massan och modellerna 1500/1600 kommer bli riktigt intressant och blir en halv 1800x och om rykterna stämmer landar billigare under 2000kr och bör prestera ganska identiskt med x1700/x1800 i spel och ligga runt 7700k multitrådat och ett prisvärt alternativ som antagligen har samma spann på oc som storebror runt 4ghz

§1.6, meme/video /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men...? Jag skrev ju att så hög upplösning med så hög uppdateringsfrekvens som möjligt är önskvärt. Så hur har det stannat?

Däremot så tycker jag att om man kan få högre upplösning och inte dippa under 30FPS så är det ett givet val med högre upplösning framför bibehållen låg dålig upplösning men några extra fps. Det är så jag ser på saken.

Men vad? Du svarar ju på din egen fråga här. Med din logik kommer ju du vilja ha 5k@30fps när 4k@60fps är standard. Därav har ditt fps-krav stannat på 30.

"Några extra fps" - det var fint formulerat. Generell faktor fps 1080p x3 och 1440p x2 jämfört 4k.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Men vad? Du svarar ju på din egen fråga här. Med din logik kommer ju du vilja ha 5k@30fps när 4k@60fps är standard. Därav har ditt fps-krav stannat på 30.

"Några extra fps" - det var fint formulerat. Generell faktor fps 1080p x3 och 1440p x2 jämfört 4k.

Jag har inget emot högre uppdateringsfrekvens än 30fps.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi märker en skillnad när vi stänger av kärnor, vilken är att det går att köra med marginellt lägre spänning. Kanske kan vissa exemplar överklockas lite högre (25–50 MHz?) när man stänger av kärnor, men är det något man verkligen vill göra när man betalat för en processor med åtta kärnor?

Ser det mer som en möjlighet i att man kan sätta upp en "4 core OC Profil" med kärnorna avstängda för tillfällen där man vill spela nått äldre spel som inte behöver alla 8 kärnor, för att boosta prestandan. T.ex Fallout 4.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag antar ingen skillnad i fps i 4k gaming gentemot Intels modeller?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Den här ser iofs ganska schyst ut

http://valid.x86.fr/sj0aqg

&

http://hwbot.org/submission/3473875_der8auer_cpu_frequency_ry...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inget emot högre uppdateringsfrekvens än 30fps.

Jag har inget emot att äta kakan och ha den kvar.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Twicefire: Varför finns inte 1700 med i leken?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se att HashCat införs som ett standard test både för grafikkort och CPU:er. BruteForcePower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är för att lägga flaskhalsen på CPU'n istället för GPU'n, det handlar inte om ett realistiskt spelscenario.
Anledningen till det är för att få ett hum om ungefär hur många FPS en CPU kan producera givet att den har GPU-kraften bakom sig för det.

Med andra ord är det väldigt intressant för oss som spelar i högre refresh rates som 120/144/165FPS.

Det vet jag mycket väl men då skulle det isf vara mycket bättre att testa spel i högre upplösning men som man får ut högre FPS ex, CS eller andra inte så grafiktunga titlar då det skulle bli mycket mer relevant om hur CPU och GPU presterar.

Eftersom detta precis som du skriver inte är ett realistiskt spelscenario blir det ju lite missvisande, även om det såklart blir CPU som blir den största flaskhalsen när man kör i 720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny K:

Det vet jag mycket väl men då skulle det isf vara mycket bättre att testa spel i högre upplösning

Jisses. Skärmupplösning har 0 påverkan på CPU användning, utan är en ren GPU inställning.

Citat:

Eftersom detta precis som du skriver inte är ett realistiskt spelscenario blir det ju lite missvisande

Det är bara missvisande om du inte förstår hur spel prestanda och bottlenecks fungerar. Ditt förslag testar inte CPU prestanda. I höga upplösningar är det ingen skillnad mellan en 2011 i3 processor och 2017 i7 processor.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Man kan, men det är fel då jag testat på flera personer som inte kan någonting om datroer och får samma reslutat.

Sen har jag kanske minst 50 andra backa upp det med.

Gör gärna det. Att säga att man kan backa upp något utan att backa upp det är motsatsen av att backa upp det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

Han säger ju att de inte fick någon Intel pröjs. Dessutom är ursprungliga och yttersta källan fortfarande Semi-Accurate. Däremot verkar AMD ta till extraordinära metoder - så att säga- för att få folk att recensera produkten på ett visst, väldigt speciellt sätt.

"AMD asked that we consider 4K benchmarks to more heavily load the GPU"
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Det är en väldig skillnad på att komma in med önskemål, om hur den egna produkten skall testas och hur konkurentens produkt skall testas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Men... antingen köper du baserat på prestanda, eller så överklockar du. Varför vänta för högre klockade istället för att bara klocka själv?

3,9-4,1Ghz OC i bästa fall är inte bra...vill inte ha en första revision AMD igen när min Phenom II x4 revision C2 inte klockar högre än 3,6Ghz i bästa fall heller...i dagsläget ska CPUer med denna IPC klocka runt 4,5Ghz innan man spenderar sina schekels på den Blir nog att vänta för min del :/ Värdesätter lång livslängd med min ekonomi haha! Visst en speltillverkare kanske optimerar för mer än fyra kärnor i framtiden med då kommer fortfarande en i7 7700k prestera bättre, det är inte förrän dom optimerar för mer än åtta kärnor en Ryzen kommer att prestera nämvärt bättre utan högre klockfrekvenser! Skulle jag ha pengar så det räcker och blir över så skulle det som sagt blivit ett givet köp men när inte ens 6kkr modellen klår i7 7700k i spel så får man tänka om lite, om 3 år flaskar nog Ryzen GPUer som bara den!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Har ju redan gjort det..... jag orkar inte mer.

Behövs inte för min skull, jag är nöjd med 60 Hz, du vill ha högre, varför skulle jag missunna dig det?
Jag köper en R7 1700, andra en i7 7700k, vi behöver inte kritisera varandras val för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ratatosk:

Behövs inte för min skull, jag är nöjd med 60 Hz, du vill ha högre, varför skulle jag missunna dig det?
Jag köper en R7 1700, andra en i7 7700k, vi behöver inte kritisera varandras val för det.

Kör Eizo 60Hz jobbet för bildkvalité och älskar det.

Exakt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Märks flera inte varit med i FPS scenen länge...

Jo, alltid lika trökkul när "ögat kan inte se mer än 24fps"-gruppen kommer och påstår det ena och det andra för att de inte ser skillnad över en viss Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som många också glömmer är att det bara är i dåliga upplösningar som Ryzen släpar. Testerna med mer verklighetsbaserad hög upplösning ser helt annorlunda ut.

Som AMD's ingengörer också påpekat så är ju i princip allt optimerat för intel idag, men när AMD åter får en stor marknadsandel kommer det ju ändras. Folk är så kortsiktiga och gör sig själva en björntjänst genom att fokusera på hur det ser ut precis just nu. Skärpa sig, tycker jag de ska göra.

Håller med om din slutsats, man bör alltså vänta med att köpa Ryzen tills AMD fått bukt med optimeringar om sisådär ~5 år.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med om din slutsats, man bör alltså vänta med att köpa Ryzen tills AMD fått bukt med optimeringar om sisådär ~5 år.

Det tycker jag inte. Om AMD's marknadsandel ökar så ökar ju också anledningen att optimera för annat än Intel.

Men det är klart. Vill man inte att AMD ska få in kapital så att de inte kan investera och hamnar på efterkälken igen så att intel kan fortsätta ta ut överpriser så kan man väl välja att bara se till hur läget ser ut just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Jisses. Skärmupplösning har 0 påverkan på CPU användning, utan är en ren GPU inställning.

Det är bara missvisande om du inte förstår hur spel prestanda och bottlenecks fungerar. Ditt förslag testar inte CPU prestanda. I höga upplösningar är det ingen skillnad mellan en 2011 i3 processor och 2017 i7 processor.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Orkar inte överklocka den 😀😀 tar ca tre månader innan moderkortet kommer ut på marknaden så då har nog cpu gått ner i pris hoppas jag .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "Test: Vid samma klockfrekvens" säger det hela.
1) AMD har gjort ett jeffla bra jobb med Zen, de har verkligen bumpat upp IPCn

2) De har lite arbete kvar med att köra CPUerna på höga frekvenser, här ligger Intel före
2a) Man ser tydligt att Intel satsat på att höja frekvenserna, IPCn har varit oförändrad på sistonde

3) Det verkar som att AMD skalar sina kärnor bättre än Intel(?)

Riktigt bra detta!
Jag tror att vi kommer att få se en massa innovationer på CPU-området under ett par år, nu när vi har två hästar med i loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det tycker jag inte. Om AMD's marknadsandel ökar så ökar ju också anledningen att optimera för annat än Intel.

Men det är klart. Vill man inte att AMD ska få in kapital så att de inte kan investera och hamnar på efterkälken igen så att intel kan fortsätta ta ut överpriser så kan man väl välja att bara se till hur läget ser ut just nu.

Don't ge me wrong, tror att AMDs Ryzen 3 och 5-serie kommer bli en succe när det kommer till pris och prestanda, framförallt för oss överklockare. Men ser ingen anledning att köpa 7-serien över Intel just nu, om det inte är något specifikt program som är viktigare än ren spelprestanda.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233