AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Nåja råder ingen tvekan om att man får mer för pengarna om du köper en AMD Ryzen , Borde vara mer framtidssäker iom antalet cores dessutom samt AM4 socketen!?

Det stämmer bara! Du kanske får mindre fps med Ryzen om du spelar CS GO i 720p! Spelar du valfri nytt spel i 1440p+ så kommer gpu förmodligen flaska dig innan om du nu inte har 4st Titan X sli!

MVh

edit: Jag som älskar att ha streams uppe och andra prylar i bakgrunden märker jag fps dippar med min 4790k på 5.0ghz om det blir för mycket. Har för mig att Ryzen multitaskar som en gud för priset och kanske inte lider av det

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av droid002:

Mao för oss spelnördar så presterar Intels CPU:er bäst i dagsläget?

Om man kör med program som stöjder Ryzens alla cores/threads så "vinner" AMD? Dock så misstänker jag att det är en liten skara som sitter på detta behov. Långtifrån alla är ju "content creators" eller "streamers".

Men för att detta ska bli verklighet i spelvärlden så krävs det väl att spelen programmeras för att nyttja detta? Mtp AMD:s marknadsandelar så torde detta ligga långt bort: https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

De som kan driva på denna utveckling är Intel! De är marknadsledande och de har ekonomiska musklerna.

Men är du inte intresserad av tekniken i datorer? ser du dem enbart som en spelmaskin? typ en egenkonstruerad spelkonsol.
Man kanske inte behöver 8 kärnor och 16 trådar, så ofta men jag tycker att det är ganska kul att ha dem, för mig är Ryzen en skojig CPU helt enkelt, för mig är själva datorerna lite av en hobby.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Denna är rätt Intressant!
http://hwbot.org/benchmark/cinebench_-_r15/rankings?hardwareT...

Googla annars HWbot ryzen så får du upp massor med olika resultat från överklocknings styrkor

Funderar lite här... Ryzen har potential om dom redan har slagit världsrekord i 8 core, tänk om 2 år när man slipat på diamanten.

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Jag tycker du gör det lite väl förenklat i dina slutsatser.
Om du spelar i 720p så skall du absolut välja en 7700k. Om du spelar i högre upplösningar spelar det ingen roll eftersom GPU är trång sektor, och fördelarna som en Ryzen 7 1700 ger i flertrådiga användarfall överväger med råge de 2-4 fps du tjänar på en 7700k.

AMD har 100%(?) marknadsandelar hos spelkonsoller idag, och vi beklagar ju oss ofta över hur många spel som portas till PC från konsoller. Dessa konsoller är dessutom 8-kärniga och bör kunna dra nytta av Ryzens extra 8 trådar i förhållande till en 7700k.

Min slutsats är att Ryzen 7 1700 inte alls är ett dåligt alternativ till 7700k - snarare bör det vara det självklara valet för majoriteten av konsumenterna.

Skrivet av Tumnus:

i 1440P och 4K så är det oftast GPUn som börjar flaskhalsa och inte CPUn. Alltså kommer du att få ungefär samma resultat som 7700K på den upplösningen.

Om båda CPUerna går i Turbo på alla kärnor så anser iallafall jag att det inte borde göra någon skillnad.

Stämmer inte, Intel 7700K är även snabbare vid 1440P jämför mot 1800X/1700X, och det är ganska stort försprång.

Vore intressant när ni kommer med era påstående att 7700K bara är snabbare när det kommer till 720P gaming, om ni kunde ange era källor som ni använder er av för att dra dom slutsatserna?

Källa Gamers Nexus:
https://youtu.be/j7UBHjtCXhU?t=1161

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Stämmer inte, Intel 7700K är även snabbare vid 1440P jämför mot 1800X/1700X, och det är ganska stort försprång.

Vore intressant när ni kommer med era påstående att 7700K bara är snabbare när det kommer till 720P gaming, om ni kunde ange era källor som ni använder er av för att dra dom slutsatserna?

Källa Gamers Nexus:
https://youtu.be/j7UBHjtCXhU?t=1161

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-1...

I 4K så skiljer det fina 1 FPS mellan 1800X och 7700K/6950X i GOW4, Witcher 3 och GTA V.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Är det inte lite underligt att hemsidan säger lite emot klippet? Det skiljer (enligt hemsidan) 5 FPS mellan 1800X och 7700K och 6900K i BF One i 1440P (snitt).

Däremot är jag skeptisk till deras sammanställningar i 1080P där de jämför 1800X i 3,9 GHz mot en i7 7700K klockad i 5,1GHz och en oannonserad i7 7700K som går i okänd klock (som däremot presterar så snarlikt att antingen har de mätt fel eller så är även den enormt överklockad). Det känns lite oärligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scanian:

Jag tycker du gör det lite väl förenklat i dina slutsatser.
Om du spelar i 720p så skall du absolut välja en 7700k. Om du spelar i högre upplösningar spelar det ingen roll eftersom GPU är trång sektor, och fördelarna som en Ryzen 7 1700 ger i flertrådiga användarfall överväger med råge de 2-4 fps du tjänar på en 7700k.

Jag vet inte om det bara är jag som gör det här men när jag spelar ett nytt FPS-spel så är det absolut första på min agenda att sänka grafikinställningarna så pass att jag når en spikad 120FPS eller åtminstone nära det hela tiden, detta för att jag har en 120Hz-skärm.

Vilken upplösning eller vilken GPU man använder spelar därför nästan ingen roll så länge man har en hyfsat kapabel GPU som mitt GTX 1060, det som absolut spelar roll är CPU'n man använder.
Så att säga att "GPU'n blir flaskhalsen före CPU'n i högre upplösningar!" är väl korrekt om man bara drar upp samtliga reglage för grafikinställningarna på max och nöjer sig med till exempel 70FPS i ett spel, men jag nöjer mig i alla fall inte med det!

Jag bryr mig fatkiskt bokstavligen om "gameplay" när jag spelar spel, d.v.s mina kära framerates/frametimes, inte att ha max grafik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Mao för oss spelnördar så presterar Intels CPU:er bäst i dagsläget?

Om man kör med program som stöjder Ryzens alla cores/threads så "vinner" AMD? Dock så misstänker jag att det är en liten skara som sitter på detta behov. Långtifrån alla är ju "content creators" eller "streamers".

Men för att detta ska bli verklighet i spelvärlden så krävs det väl att spelen programmeras för att nyttja detta? Mtp AMD:s marknadsandelar så torde detta ligga långt bort: https://www.cpubenchmark.net/market_share.html

De som kan driva på denna utveckling är Intel! De är marknadsledande och de har ekonomiska musklerna.

Mer eller mindre korrekt.
Spel nyttjar sällan mer än fyra kärnor och lite förenklat kan man säga att GHz och FPS har ett samband.
Jag tvivlar på att de som köper 6900K/6950K gör det primärt för datorspelande
Ryzen är en CPU som mer riktar sig till "pro-zumers, dvs användare som har behov av många kärnor och trådar.
Vänta i några månder så får vi nog se en hel del hända inom serversegmentet.

Det stämmer att Intel är marknadsledande, men det är inte det samma som att de driver utvecklingen framåt.
Ta en titt på "Test: Vid samma klockfrekvens" i recensionen så ser du hur mycket Intel har drivit utveckligen de senaste generationerna av deras CPUer:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Microsoft är så förbenat desperata

I vilket fall av hundra kommer det inte att fungera?
.

Både kabylake och Zen kommer säkert funka bra på Windows7, problemet är nog mer drivrutiner för allt runtomkring. Kabylake produkter (moderkort, laptops osv) har vad jag sett bara W10 drivrutiner, så en del grejer kan nog vara svårt att gå igång i windows 7. Plus att man lär tappa all suport, så om produkten strular så får man nog räkna med att man måste byta OS innan man får någon mer hjälp.

Skrivet av Scanian:

Jag tycker du gör det lite väl förenklat i dina slutsatser.
Om du spelar i 720p så skall du absolut välja en 7700k. Om du spelar i högre upplösningar spelar det ingen roll eftersom GPU är trång sektor, och fördelarna som en Ryzen 7 1700 ger i flertrådiga användarfall överväger med råge de 2-4 fps du tjänar på en 7700k.

AMD har 100%(?) marknadsandelar hos spelkonsoller idag, och vi beklagar ju oss ofta över hur många spel som portas till PC från konsoller. Dessa konsoller är dessutom 8-kärniga och bör kunna dra nytta av Ryzens extra 8 trådar i förhållande till en 7700k.

Min slutsats är att Ryzen 7 1700 inte alls är ett dåligt alternativ till 7700k - snarare bör det vara det självklara valet för majoriteten av konsumenterna.

Fast till och med en i3:a klarar 60fps i det mesta i 4k, så med det argumentet varför ska man då ens slänga massa pengar på en 1700 eller 7700k? Med IPC runt broadwell och skillnaden i klockhastighet så ligger alltså Ryzen runt 20% efter i CPU-spelprestanda som inte skalar över 8 trådar. Tycker man inte behöver sitta å tjata om 720p/4k hit eller dit, är så det ligger till, känner man att 4 till kärnor är värt den tradeoffen så go for it. Och sen har inte jaguar i PS/Xbox SMT så den har ju lika många trådar som 7700k.

Sen är det lite mer komplext det här med "content creation" och multitasking osv. Om man nu bortser från själva exporten, så är själva "arbetet" i många av programmen fortfarande väldigt beroende av singeltrådsprestanda. Och multitasking... stänger aldrig ner program, websidor etc när jag spelar nu för tiden, och inte tar det mycket CPU-kraft för det. Det mesta nu för tiden drar inte speciellt mycket CPU-kraft så länge man inte jobbar i det. Det äter mest RAM, väldigt sällan CPU.

Ryzen 7 har imo helt klart slaktat E-serien, men för väldigt många så är jag rätt säker på att 7700k både kommer vara billigare och snabbare då singeltrådsprestanda fortfarande är viktigt, även vid "multitasking" och "content creation".

@yoshman Har du sett något om AVX2 prestandan hos Ryzen? Tänker på typ x265 där detta i princip är ett måste för att få upp hyfsad hastighet.

Och ja det verkar ligga något i det här med olika bios versioner, tycker den här från gaming nexus tar upp rmånga intressanta punkter kring lanseringen https://www.youtube.com/watch?v=TBf0lwikXyU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-1...

I 4K så skiljer det fina 1 FPS mellan 1800X och 7700K/6950X i GOW4, Witcher 3 och GTA V.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Är det inte lite underligt att hemsidan säger lite emot klippet? Det skiljer (enligt hemsidan) 5 FPS mellan 1800X och 7700K och 6900K i BF One i 1440P (snitt).

Däremot är jag skeptisk till deras sammanställningar i 1080P där de jämför 1800X i 3,9 GHz mot en i7 7700K klockad i 5,1GHz och en oannonserad i7 7700K som går i okänd klock (som däremot presterar så snarlikt att antingen har de mätt fel eller så är även den enormt överklockad). Det känns lite oärligt.

Det hjälper ju dock inte för argumentet mot att köpa varken 7700K eller 1800X, med tanke på att en i3 eller FX för 2000kr matchar båda.

Edit: haha som ovan

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer det fram uppgifter på att de omtalade benchmarks av Joker på Youtube är fejk. Han beskylls för att på något sätt ha strypt 7700K'n i testet samt förmodligen kör högre klocks än vad han anger på sin Ryzen 1700

https://www.youtube.com/watch?v=VWarC_Nygew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Det hjälper ju dock inte för argumentet mot att köpa varken 7700K eller 1800X, med tanke på att en i3 eller FX för 2000kr matchar båda.

Edit: haha som ovan

Absolut. Det snarare bara cementerar det faktum att i högre upplösningar så är det snarare GPUn som agerar flaskhals.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fin graf som sammanställer på ett överskådligt sätt. Huruvida den är korrekt lämnar jag till er att avgöra. https://i.redd.it/byrcd6ssrgjy.png

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Både kabylake och Zen kommer säkert funka bra på Windows7, problemet är nog mer drivrutiner för allt runtomkring. Kabylake produkter (moderkort, laptops osv) har vad jag sett bara W10 drivrutiner, så en del grejer kan nog vara svårt att gå igång i windows 7. Plus att man lär tappa all suport, så om produkten strular så får man nog räkna med att man måste byta OS innan man får någon mer hjälp.
Fast till och med en i3:a klarar 60fps i det mesta i 4k, så med det argumentet varför ska man då ens slänga massa pengar på en 1700 eller 7700k? Med IPC runt broadwell och skillnaden i klockhastighet så ligger alltså Ryzen runt 20% efter i CPU-spelprestanda som inte skalar över 8 trådar. Tycker man inte behöver sitta å tjata om 720p/4k hit eller dit, är så det ligger till, känner man att 4 till kärnor är värt den tradeoffen så go for it. Och sen har inte jaguar i PS/Xbox SMT så den har ju lika många trådar som 7700k.

Sen är det lite mer komplext det här med "content creation" och multitasking osv. Om man nu bortser från själva exporten, så är själva "arbetet" i många av programmen fortfarande väldigt beroende av singeltrådsprestanda. Och multitasking... stänger aldrig ner program, websidor etc när jag spelar nu för tiden, och inte tar det mycket CPU-kraft för det. Det mesta nu för tiden drar inte speciellt mycket CPU-kraft så länge man inte jobbar i det. Det äter mest RAM, väldigt sällan CPU.

Ryzen 7 har imo helt klart slaktat E-serien, men för väldigt många så är jag rätt säker på att 7700k både kommer vara billigare och snabbare då singeltrådsprestanda fortfarande är viktigt, även vid "multitasking" och "content creation".

@yoshman Har du sett något om AVX2 prestandan hos Ryzen? Tänker på typ x265 där detta i princip är ett måste för att få upp hyfsad hastighet.

Och ja det verkar ligga något i det här med olika bios versioner, tycker den här från gaming nexus tar upp rmånga intressanta punkter kring lanseringen https://www.youtube.com/watch?v=TBf0lwikXyU

AVX/AVX2 kapaciteten per kärna och CPU-cykel är hälften av Intels Core-modeller. Haswell/Broadwell har dock inte L3$-bandbredd nog att helt maxa AVX/AVX2 i alla lägen, men man når 80-90 % av max. Skylake har i teorin dubbelt så hög L3$-kapacitet och den kan nå fulla potentialen med AVX/AVX2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cosidius:

Fin graf som sammanställer på ett överskådligt sätt. Huruvida den är korrekt lämnar jag till er att avgöra. https://i.redd.it/byrcd6ssrgjy.png
https://i.redd.it/byrcd6ssrgjy.png

Tycker du den verkar stämma med de resultat som SweClockers och i princip alla andra fick för komprimering?

Lite väl nära i spelprestanda. HPC är totalt fel, detta är en punkt AMD medvetet inte försökte gå efter Intel. E-serien är i princip dubbelt så snabb vid samma frekvens och antal kärnor inom detta område.

Övriga stämmer väl OK, även om absolut senaste Blender versionen fick in lite av de AVX-optimeringar som det jobbat på i dev-versionen (kan nog vara så att Intel skjutit till lite resurser här för att snabba på utvecklingen av detta). Core-serien får betydligt större boost av AVX-optimeringar jämfört med Ryzen.

SweClockers körde med samma Blender version som AMD använde i New Horizon. TechReport testade med senaste Blender.

Tyvärr är inte i7-6900K men jämför resultat för i7-7700K här

mot förra versionen

Rent teoretiskt är i7-6950X 17% snabbare än i7-6900K (två fler kärnor men lägre klockade) i Blender om man antar att det skalar helt perfekt med CPU-kärnor (annars är skillnaden mindre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-1...

I 4K så skiljer det fina 1 FPS mellan 1800X och 7700K/6950X i GOW4, Witcher 3 och GTA V.

http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Är det inte lite underligt att hemsidan säger lite emot klippet? Det skiljer (enligt hemsidan) 5 FPS mellan 1800X och 7700K och 6900K i BF One i 1440P (snitt).

Däremot är jag skeptisk till deras sammanställningar i 1080P där de jämför 1800X i 3,9 GHz mot en i7 7700K klockad i 5,1GHz och en oannonserad i7 7700K som går i okänd klock (som däremot presterar så snarlikt att antingen har de mätt fel eller så är även den enormt överklockad). Det känns lite oärligt.

Det skiljer INGET mellan klippet och hemsidan i FPS i 1440P, du måste ha kollat fel. Så fortfarande stor skillnad i 1440P mellan dom två processorna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Det skiljer INGET mellan klippet och hemsidan i FPS i 1440P, du måste ha kollat fel. Så fortfarande stor skillnad i 1440P mellan dom två processorna.

Stor skillnad? Det skiljer 8 FPS i perfekta förhållanden. Är det en stor skillnad enligt dig? (kan lika gärna vara slump)..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stor skillnad? Det skiljer 8 FPS i perfekta förhållanden. Är det en stor skillnad enligt dig? (kan lika gärna vara slump)..

Ja det är en stor skillnad enligt mig i den upplösningen. Och om du tror det är slump så får du gärna komma med något belägg på det påståendet, att andra tester har visat annorlunda resultat t ex är en bra början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på ett system med 1500x förutsatt att den prismässigt hamnar en betydande bit under Intels i5 7600k med svensk prissättning.. Skiljer det bara 300-400kr tar man väl hellre i5:an i dagens läge med något högre klockfrekvenser.

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu kommer det fram uppgifter på att de omtalade benchmarks av Joker på Youtube är fejk. Han beskylls för att på något sätt ha strypt 7700K'n i testet samt förmodligen kör högre klocks än vad han anger på sin Ryzen 1700

https://www.youtube.com/watch?v=VWarC_Nygew

Joker och Brian gjorde ju gjorde ju podcasts ihop tills de blev ovänner.
Jag ser detta mer som ett påhopp från Brians sida.
Om joker körde överklockat + överklockat graffe(även om jag inte ser nån mening med detta längre ) så blir det ju andra resultat än vad andra får. AMD fick ju "smisk" ändå. fattar inte varför folka gaddar ihop sig så här mot andra bara för att de har fått lite mindre skillnader.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Joker och Brian gjorde ju gjorde ju podcasts ihop tills de blev ovänner.
Jag ser detta mer som ett påhopp från Brians sida.
Om joker körde överklockat + överklockat graffe(även om jag inte ser nån mening med detta längre ) så blir det ju andra resultat än vad andra får. AMD fick ju "smisk" ändå. fattar inte varför folka gaddar ihop sig så här mot andra bara för att de har fått lite mindre skillnader.

50FPS är inte "mindre skillnader" dock
Det är ganska uppenbart att 7700K'n inte kördes i 5GHz för Joker.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förstår inte att många jämför i7 7700 k 4 kärnig mot Ryzen 8 kärniga två olika cpu
ryzen 8 kor som är ute nu klarar av Intels 2011 v3 cpu 6 och 8 kärnig kanske den stora intel 10 inskärning med .

Saken är enkel bara rent spel inget annat ta en Intel i7 7700 k .

Vi som kör allt möjligt och behöver bredare kraft så är det 6 kärnor eller mer då ligger Ryzen bra till

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av anCOOL:

Varför inte testa i 8, 16 eller 32K?
Vid 32K kommer vi inte att se någon skillnad alls mellan AMD 1800X och INTEL 7700K, vilket måste innebära att AMD har släppt en CPU som är exakt lika bra som INTEL..

Urlöjlig liknelse.
För att vara realistiska kanske?
Hur ofta spelar man i 720p eller 8k?
Jag säger bara att spelar man i 1440p el 4k (knappast ovanligt på dessa forumen) så lär man inte se någon större skillnad i fps.
Med andra ord skulle jag köpa en 1800x och anända till bla lightroom och video redigering som jag gör, så blir det inte på någon stor bekostand av fps då jag har en 4K skärm.

Skrivet av ramlösa:

Varför inte då köpa en I3a för nästan 1/3 av priset som faktiskt går att överclocka?
Lol..

För att jag gör mer än att spela på min dator?
Jag sitter i lightroom samt videoredigerar. Och då är det knappast lämpligt med en i3. Lol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

50FPS är inte "mindre skillnader" dock
Det är ganska uppenbart att 7700K'n inte kördes i 5GHz för Joker.

Så varje gång Swec får lite andra prestandasiffror, du är där å kallr dem för "shills" som det heter på Youtube?
Har du inte lärt dig att varje kanal/sida testar på sitt sätt?
Joker körde 1080p å fick sjuka siffror men man såg ju att han var otroligt gpu flaskad.
När han testade i 720p och det såg mer normalt på gpu fronten å du är inte ännu inte nöjd?

Om det visar sig att Joker har gjort nått fel avsiktiligt eller ej får vi la veta sen, men av det jag har sett iaf så verkar joker som en vanlig svennson som har hållt på med "pc-master race" i bara några år. Han fick ju ex förklarat av Steve från GN hur man ska ex testa cpu bla. Att kalla nån för fejk/shill så som Brian gör e helt sjukt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AVX/AVX2 kapaciteten per kärna och CPU-cykel är hälften av Intels Core-modeller. Haswell/Broadwell har dock inte L3$-bandbredd nog att helt maxa AVX/AVX2 i alla lägen, men man når 80-90 % av max. Skylake har i teorin dubbelt så hög L3$-kapacitet och den kan nå fulla potentialen med AVX/AVX2.

Tackar för svar. Det förklarar anandtechs x265 resultat.

Lite tråkigt dock, kör en hel del x265 och skulle säga att det är det enda jag känner att min 4770k är för klen för, så hade lite förhoppningar på Ryzen där.

Ser dock bättre ut här (dock inte mycket bättre än 7700k):

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Att AMD eller någon annan "specifikt efterfrågar" vissa tester är ingenting vi som oberoende media behöver ta hänsyn till. Vi körde AMD Ryzen i samma testsvit och villkor som andra processorer. Däremot köper jag så klart att skillnaderna i spelprestanda blir mindre i högre upplösningar. Att vi gör som vi gör är för att framkalla flaskhalsar och se vad som faktiskt presterar bäst, testar man i 1440p eller 4K blir det lätt spikraka staplar.

Testsviten vi har nu kommer gälla åtminstone några månader framöver, vad som händer nästa gång vi gör om den återstår att se.
Vi kör samtliga processorer och produkter efter tillverkarnas egna specifikationer. I fallet med Intels processorer stänger vi således av moderkortstillverkarnas funktioner som automatiskt kör alla kärnor på "max turbo".

Ja och det skall ni givetvis ha en eloge för @Jacob

Men som konsument vill väl de flesta veta hur den nya CPUn presterar i 1080p, 1440p och 2160p? Förstår att det är för tidskrävande att utföra så många tester. Men kanske 2-3 st. i högre upplösning för att just påvisa att då kan GPU bli flaskhals och man känna sig mer trygg att ex. köpa ny dator med CPU För 5600:- och GPU För 6000:-. Varför inte några tester i 4k med två GPU i SLI t.o.m.?!

Vore kul om ni kan testa Geforce 1080Ti med Ryzen i högre upplösningar, då bör väl inte GPUn vara flaskhals?

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jonathan82:

Urlöjlig liknelse.
För att vara realistiska kanske?
Hur ofta spelar man i 720p eller 8k?
Jag säger bara att spelar man i 1440p el 4k (knappast ovanligt på dessa forumen) så lär man inte se någon större skillnad i fps.

I dagens spel med ett ensamt, icke-OP grafikkort ja. Vad händer i ett framtida spel som är mer CPU-krävande och/eller med en tyngre GPU-setup? Hur är det för den som är ute efter ~240 fps?

Det du skriver är naturligtvis inte helt oviktigt, men det är en självklarhet om man känner till att ett 1080 normalt flaskar en snabb CPU i både 1440p och 4K med detaljnivåerna uppvridna i GPU-tunga spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hardware.fr går igenom detaljerna betydligt mer:

http://www.hardware.fr/articles/956-22/retour-sous-systeme-me...
http://www.hardware.fr/articles/956-23/retour-sous-systeme-me...

Om en tråd på den ena CCX:en ska ha data som ligger i den andra CCX:en (1800X består internt av två 4-kärniga processorer med var sin L3-cache) så försämras prestandan. Inom själva CCX:en är dock latenserna låga och fina. Kanske kan det vara så att Windows inte riktigt vet hur zen ser ut och lägger trådarna på ett icke-optimalt sätt (i spel alltså). Det är antagligen därför den får bättre resultat i spel med SMT avstängt. Men det borde väl kunna lösas med nån Windows-uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Har jag sagt 120 eller 144?? Jag sa under 75 men ja twista till det lite bra där.....

Uppmärksamhet personer hahha skämtar du eller??
Snälla lägg ner
Sen att jag får migrän triggningar av just detta antar jag du kan svara på <3
Skickades från m.sweclockers.com

Mm, det verkar som att det finns en hel del som triggar i den här tråden

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Är det ingen som reagerar över storleken på Ryzen?
Jag menar 198mm² är rätt stort för en 8kärning cpu speciellt när en modul om 4kärnaor enligt AMD är 44mm².
Så I/O och minne kontroller tar alltså 110mm²

Om jag jämför med skylake som är 122mm², och räknar bort 4kärnerna med L3 (49mm²) och iGPU (43mm²) så får jag till att skylake I/O med minnes kontroller är 30mm²

Det som skiljer skylake och ryzen åt i stora drag är att ryzen har
4st PCIe, 2st sata och 4st USB 3.1 extra.
Så ska det ta ca 80mm²? (110mm²-30mm²)

Jag får nästan känslan att dem har adderat "tom" kisel runt om modulen om 4 kärnor för att få ner temperaturen,
nästan som en efter konstruktion.

Givet vis är det ren spekulation, men jag tycker att verkar befogad.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I dagens spel med ett ensamt, icke-OP grafikkort ja. Vad händer i ett framtida spel som är mer CPU-krävande och/eller med en tyngre GPU-setup? Hur är det för den som är ute efter ~240 fps?

Det du skriver är naturligtvis inte helt oviktigt, men det är en självklarhet om man känner till att ett 1080 normalt flaskar en snabb CPU i både 1440p och 4K med detaljnivåerna uppvridna i GPU-tunga spel.

Antar att i framtiden om jag ville spela 240 fps hade jag nog suttit med framtidens hårdvara tillbaka lutad glad i min dator stol.

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm