AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Förstår inte att många jämför i7 7700 k 4 kärnig mot Ryzen 8 kärniga två olika cpu
ryzen 8 kor som är ute nu klarar av Intels 2011 v3 cpu 6 och 8 kärnig kanske den stora intel 10 inskärning med .

Saken är enkel bara rent spel inget annat ta en Intel i7 7700 k .

Vi som kör allt möjligt och behöver bredare kraft så är det 6 kärnor eller mer då ligger Ryzen bra till

Håller med jag har inte spelat sen ca 2014 och är totalt ointresserad av spel, särskilt CS:GO framerates.
Ryzen är bäst prestanda per watt och per krona just nu.

Det var samma snack när Athlon X2, Toledo släpptes att två kärnor var onödigt. Ca ett år senare släppte Intel C2D och dual core var plötsligt det bästa sedan skivat bröd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Är det ingen som reagerar över storleken på Ryzen?
Jag menar 198mm² är rätt stort för en 8kärning cpu speciellt när en modul om 4kärnaor enligt AMD är 44mm².
Så I/O och minne kontroller tar alltså 110mm²

Om jag jämför med skylake som är 122mm², och räknar bort 4kärnerna med L3 (49mm²) och iGPU (43mm²) så får jag till att skylake I/O med minnes kontroller är 30mm²

Det som skiljer skylake och ryzen åt i stora drag är att ryzen har
4st PCIe, 2st sata och 4st USB 3.1 extra.
Så ska det ta ca 80mm²? (110mm²-30mm²)

Jag får nästan känslan att dem har adderat "tom" kisel runt om modulen om 4 kärnor för att få ner temperaturen,
nästan som en efter konstruktion.

Givet vis är det ren spekulation, men jag tycker att verkar befogad.

Inte omöjligt men en stor kontakt yta tillåter bra värme avledning ☺

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erixon:

Är det ingen som reagerar över storleken på Ryzen?
Jag menar 198mm² är rätt stort för en 8kärning cpu

Är det verkligen så stort? Intels senaste 8kärninga är väl 246 mm² och deras förra var 356 mm². AMDs 8kärninga är alltså mindre än intels motsvarigheter...

Skrivet av erixon:

speciellt när en modul om 4kärnaor enligt AMD är 44mm².
Så I/O och minne kontroller tar alltså 110mm²

Om jag jämför med skylake som är 122mm², och räknar bort 4kärnerna med L3 (49mm²) och iGPU (43mm²) så får jag till att skylake I/O med minnes kontroller är 30mm²

Det som skiljer skylake och ryzen åt i stora drag är att ryzen har
4st PCIe, 2st sata och 4st USB 3.1 extra.
Så ska det ta ca 80mm²? (110mm²-30mm²)
Jag får nästan känslan att dem har adderat "tom" kisel runt om modulen om 4 kärnor för att få ner temperaturen,
nästan som en efter konstruktion.
Givet vis är det ren spekulation, men jag tycker att verkar befogad.

Hur man bygger processorer är komplext. De har knappast höftat ihop det här ;). Vad det är du anser vara "befogat" begrep jag inte riktigt, men det är väl inte helt omöjligt att man behöver lämna lite extra space i processorer med många kärnor för att inte få värmeproblem med hotspots. Efterkonstruktion låter däremot märkligt att blanda in här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Känns riktigt nice att min snart 3 år gamla 4790K.
Levererar så jäkla bra i spel ännu.
Har inte ens överklockat den till max ännu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical... Är värd att hålla koll på, när det kommer till att reda ut tekniska grejer gällande AMD så har Stilt historiskt sett varit bättre än AMD själva på att "fixa/identifiera" diverse problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men är du inte intresserad av tekniken i datorer? ser du dem enbart som en spelmaskin? typ en egenkonstruerad spelkonsol.
Man kanske inte behöver 8 kärnor och 16 trådar, så ofta men jag tycker att det är ganska kul att ha dem, för mig är Ryzen en skojig CPU helt enkelt, för mig är själva datorerna lite av en hobby.

Korrekt uppfattat. Jag gillar att spela datorspel. Jag vill ha en snabb speldator. Föredrar att bygga ihop den själv och har alltid gjort så. På äldre dagar så tittar jag mer på funktion (som JAG behöver, inte vad den KAN). Exempel spel X kräver hårdvara X. Köp, montera, repeat.

Full respekt för att du gillar specen på den nya AMD:n och vad den kan göra. Mitt intryck är att Ryzen verkar vara en arbetshäst med målgruppen "tunga" program. Dock så kör jag "program" som kräver bra grafikkort.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scanian:

Jag tycker du gör det lite väl förenklat i dina slutsatser.
Om du spelar i 720p så skall du absolut välja en 7700k. Om du spelar i högre upplösningar spelar det ingen roll eftersom GPU är trång sektor, och fördelarna som en Ryzen 7 1700 ger i flertrådiga användarfall överväger med råge de 2-4 fps du tjänar på en 7700k.

AMD har 100%(?) marknadsandelar hos spelkonsoller idag, och vi beklagar ju oss ofta över hur många spel som portas till PC från konsoller. Dessa konsoller är dessutom 8-kärniga och bör kunna dra nytta av Ryzens extra 8 trådar i förhållande till en 7700k.

Min slutsats är att Ryzen 7 1700 inte alls är ett dåligt alternativ till 7700k - snarare bör det vara det självklara valet för majoriteten av konsumenterna.

Det var mer en trevande frågeställning. En fråga till dig/er:

Om jag kör med en 3770K idag (4.2) samt ett Nvidia 1070. Är det ens lönt att uppgradera idag eller ska man vänta? 1700X eller 7700K? Eller kommer det att vara hugget som stucket? Kör i 1080p idag.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Det var mer en trevande frågeställning. En fråga till dig/er:

Om jag kör med en 3770K idag (4.2) samt ett Nvidia 1070. Är det ens lönt att uppgradera idag eller ska man vänta? 1700X eller 7700K? Eller kommer det att vara hugget som stucket? Kör i 1080p idag.

Spontant så kommer nog ditt grafikkort toppas av både 7700K och 1700X. Här har du på 1440p och just 1070:
https://www.youtube.com/watch?v=TTMD1CZR09Q

Tar man CIV 6 så har man sett att problemen med SMT, vilket förhoppningsvis ska fixas, gör att man fått sämre på Ryzen där.

Men är det bara spel så är 7700K starkare, så enkelt är det.

Hade dock väntat till Ryzen 5 som troligen kommer ha samma IPC som Ryzen 7 och samma möjlighet att nå 4Ghz men "bara" 6 kärnor.

Då kommer du ner i under 3000kr samtidigt och får 2 kärnor o 4 trådar extra mot 7700k vilken kanske kan visa sig om du råkar ha något annat än ett spel igång samtidigt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Det blev ungefär som jag trodde, tråkigt att Ryzen verkar rikta sig till rendering och liknande, som man ändå inte köper en så "billig" processor för ifall man arbetar med sådant.
Eftersom Intel fortfarande är bättre när det kommer till spel, så är det fortfarande Intel som vinner för de flesta medlemmarna på Sweclockers.

Vad pratar du om?

Intels motsvarighet med likvärdig prestanda i renderingsprogram kostar minst dubbelt så mycket. Finns ingen som pysslar med hobby 3D-moddelering som lägger ut dom pengarna. Ryzen erbjuder effektivt samma prestanda som proffsen sitter på till vanliga amatörer.

Jag är säker på att även folk som jobbar professionellt med detta är intresserade av Ryzen då det innebär enorma besparingar.

Ryzen 7 är en klockren produkt men dom flesta här fattar inte det då dom enbart är intresserade av att spela, som du säger. Men det kan mycket väl bli så att nu när många kärnor och trådar blir mer tillgängliga för gemene man (läs: billiga nog att köpa för folk som inte är entusiaster) så kommer spelutvecklarna optimera för fler kärnor. Återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Hade dock väntat till Ryzen 5 som troligen kommer ha samma IPC som Ryzen 7 och samma möjlighet att nå 4Ghz men "bara" 6 kärnor.

Då sitter du fortfarande där med eventuella problem med 2st core kluster, vill man ha en ryzen enbart för gaming så kommer en quad baserad på endast ett av klustren vara det säkraste kortet. 4+0 kan komma att matcha eller rent av slå 3+3/2+4 setupen som hexacoren kommer att använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen så stort? Intels senaste 8kärninga är väl 246 mm² och deras förra var 356 mm². AMDs 8kärninga är alltså mindre än intels motsvarigheter...

Vad jag kan hitta så är i7-6950x 246mm², visst är den större än vad den kanske borde vara men den är ändå 10kärning cpu.
så om jag gör en liknade beräkning på 6950x som jag gjorde på Ryzen
kärnorna 49mm²/4*10 = 122.5mm²
Minne kontroller + PCIe ca 2*30 = 60mm²
Extra 5MB L3 cache, 19.1/8*5 ~ 12mm²
totalt 194.5mm²
Så diffen är ca 51.5mm², så visst det kanske är normalt

Endel av dö arean kan man nog se i den "tomma" svarta till höger, vilket jag uppskattar till ca 24mm²

Det kanske är normalt att "slösa" bort yta så här?

Skrivet av Söderbäck:

Hur man bygger processorer är komplext. De har knappast höftat ihop det här ;). Vad det är du anser vara "befogat" begrep jag inte riktigt, men det är väl inte helt omöjligt att man behöver lämna lite extra space i processorer med många kärnor för att inte få värmeproblem med hotspots. Efterkonstruktion låter däremot märkligt att blanda in här?

Med tanke hur dåligt den klockar så känns det som det som att det finns hel del hotspot på Ryzen, alternativ tryckt ihop den.
Visst kan det ligga andra beslut bakom att frekvensen inte går högre kortare pipelines osv, men den verkar ändå ligga väldigt nära gränsen av vad den klarar av i frekvens.
Jag har lite svårt att tänka mej att de designa kretsen så att de skulle ligga så här nära gränsen.... Men det kanske bara är jag?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erixon:

Vad jag kan hitta så är i7-6950x 246mm², visst är den större än vad den kanske borde vara men den är ändå 10kärning cpu.
så om jag gör en liknade beräkning på 6950x som jag gjorde på Ryzen
kärnorna 49mm²/4*10 = 122.5mm²
Minne kontroller + PCIe ca 2*30 = 60mm²
Extra 5MB L3 cache, 19.1/8*5 ~ 12mm²
totalt 194.5mm²
Så diffen är ca 51.5mm², så visst det kanske är normalt

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42665?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDI2NjUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJiNTc1MzY2OTRjNDI3NWEyZjZjNmM0MWE0OWY1MjhjOSJ9
Endel av dö arean kan man nog se i den "tomma" svarta till höger, vilket jag uppskattar till ca 24mm²

Det kanske är normalt att "slösa" bort yta så här?

Med tanke hur dåligt den klockar så känns det som det som att det finns hel del hotspot på Ryzen, alternativ tryckt ihop den.
Visst kan det ligga andra beslut bakom att frekvensen inte går högre kortare pipelines osv, men den verkar ändå ligga väldigt nära gränsen av vad den klarar av i frekvens.
Jag har lite svårt att tänka mej att de designa kretsen så att de skulle ligga så här nära gränsen.... Men det kanske bara är jag?

Ja den var u faktiskt 10kärning från intels håll ja! However, de verkar ju vara väldigt lika i storlek jämförelsevis ändå mellan intel och AMD ändå.

Huruvida det "slösas" med utrymme eller ej tror jag är svårt för oss lekmän att avgöra. Troligen är inte heller de tomma delarna utan syfte även om det ökar priset per chip. Kan nog vara så att man kan förlora egenskaper som energieffektivitet/hastighet/stabilitet/bra värmefördelning om tomrummet var enda och högsta prion i alla lägen.

Måste det vara hotspots då? Ja bra fråga. Jag saknar själv information nog att dra några närmre slutsatser här, men jag kan tänka mig ett gäng olika orsaker men de flesta förklaringarna inklusive hotspots låter märkligt. För nära gränsen som du är inne på.
Aja, vi får väl se vad det blir av det hela. Kommer säkert mer info under kommande 3 månader om vad det begränsade klockutrymmet beror på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det jag undrar är lite, låt säga att en processor ligger på 180 fps i 720p, blir det samma krav eller ställs det högre krav på en processor för att kunna ligga lika högt i fps som i upplösningarna 1080/1440/2160 etc? Självklart att man har ett grafikkort som pallar det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst krävs det lite mer av en processor i högre upplösningar men det står inte i proportion med vad som krävs av grafikkortet. För denna typ av processorer är det nästan ingen skillnad mellan varandra i 1440p eller 2160p. Även om en processor är snabbare än en annan så sitter båda och väntar på grafikkortet vilket gör att deras prestanda i spel är tämligen ointressant.

Därför har det nu för tiden blivit lite av en standard att testa en CPU i spel i ett scenario där grafikkortet inte är flaskhalsen vilket betyder låg upplösning och låg detaljnivå. Detta framhäver vilken CPU som är bäst i spel men samtidigt ger det intrycket av att en CPU är klart underlägsen en annan när man i verkligheten inte kommer kunna märka skillnad.

Egentligen borde båda typer av tester redovisas så att man både kan utröna vilken som är "vinnaren" men också kunna se hur prestandan är i ett verkligt scenario. Faktum är dock att det varit svårt att ens hitta benchmarks med Ryzen där QHD eller UHD testas men här en några exempel. Däremot verkar de flesta göra tester med enkeltrådad prestanda vilket är ett helt värdelöst scenario.

http://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-b...

Dold text

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-...

Dold text

http://www.techradar.com/news/amds-official-gaming-benchmarks...

Citat:

As for 1440p gaming, AMD pitted the Ryzen 1700X against Intel’s Core i7-6800K in a system which had 16GB of RAM and an Nvidia GTX 1080 graphics card.

The Intel processor had a slight lead across most benchmarks, but again it was a very close run thing. In favor of Intel, the average frame rate in GTA V was 145 fps versus 139 fps, with Battlefield 4 witnessing 115 fps beat 111 fps, and Ashes of the Singularity was 56 fps edging out 55 fps.

Som du kan se så är det möjligt att dra helt olika slutsatser om Ryzens lämplighet som spelprocessor beroende på om den testas i ett scenario med 100+fps (1080) eller ett med 60 fps (4K). Personligen tycker jag att det är underligt att Sweclockers nästan inte alls reflekterat över detta i sina tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Det var mer en trevande frågeställning. En fråga till dig/er:

Om jag kör med en 3770K idag (4.2) samt ett Nvidia 1070. Är det ens lönt att uppgradera idag eller ska man vänta? 1700X eller 7700K? Eller kommer det att vara hugget som stucket? Kör i 1080p idag.

Om du bara spelar är det väl ganska enkelt.
När/om du stöter ett spel där du inte tycker dig ha tillräcklig fps så sänker du grafikinställningarna, får du inte högre fps då så behöver du byta cpu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Har du någon länk?

Jag har suttit och letat men inte hittat någon jämförelse i GTA V.

"One thing I did notice is that all the games I have looked at so far -- which is considerably more than the four shown here -- were smooth on the Ryzen processors. GTA 5 for example plays really well on the Core i7-7700K, but every now and then a small stutter can be noticed, while the 1800X runs as smooth as silk, sans stuttering from what I observed."

Länk: http://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/p...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

i 1440P och 4K så är det oftast GPUn som börjar flaskhalsa och inte CPUn. Alltså kommer du att få ungefär samma resultat som 7700K på den upplösningen.

Om båda CPUerna går i Turbo på alla kärnor så anser iallafall jag att det inte borde göra någon skillnad.

Nånting jag har undrat över, låt säga att du gör 180 fps med en 7700K i ett spel i 720p, klarar den även då av 180 fps i 4k? Om man har ett grafikkort som klarar av det. Eller krävs det mer av utav processorn då?

Edit: thomas_skane har svarat i en post ovanför min post.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det stämmer att Intel är marknadsledande, men det är inte det samma som att de driver utvecklingen framåt.
Ta en titt på "Test: Vid samma klockfrekvens" i recensionen så ser du hur mycket Intel har drivit utveckligen de senaste generationerna av deras CPUer:)

Det var bra sagt, lätt man glömmer det!

Skrivet av Alling:

I dagens spel med ett ensamt, icke-OP grafikkort ja. Vad händer i ett framtida spel som är mer CPU-krävande och/eller med en tyngre GPU-setup? Hur är det för den som är ute efter ~240 fps?

Det du skriver är naturligtvis inte helt oviktigt, men det är en självklarhet om man känner till att ett 1080 normalt flaskar en snabb CPU i både 1440p och 4K med detaljnivåerna uppvridna i GPU-tunga spel.

Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte om det bara är jag som gör det här men när jag spelar ett nytt FPS-spel så är det absolut första på min agenda att sänka grafikinställningarna så pass att jag når en spikad 120FPS eller åtminstone nära det hela tiden, detta för att jag har en 120Hz-skärm.

Vilken upplösning eller vilken GPU man använder spelar därför nästan ingen roll så länge man har en hyfsat kapabel GPU som mitt GTX 1060, det som absolut spelar roll är CPU'n man använder.
Så att säga att "GPU'n blir flaskhalsen före CPU'n i högre upplösningar!" är väl korrekt om man bara drar upp samtliga reglage för grafikinställningarna på max och nöjer sig med till exempel 70FPS i ett spel, men jag nöjer mig i alla fall inte med det!

Jag bryr mig fatkiskt bokstavligen om "gameplay" när jag spelar spel, d.v.s mina kära framerates/frametimes, inte att ha max grafik.

Skrivet av sKRUVARN:

Fast till och med en i3:a klarar 60fps i det mesta i 4k, så med det argumentet varför ska man då ens slänga massa pengar på en 1700 eller 7700k? Med IPC runt broadwell och skillnaden i klockhastighet så ligger alltså Ryzen runt 20% efter i CPU-spelprestanda som inte skalar över 8 trådar. Tycker man inte behöver sitta å tjata om 720p/4k hit eller dit, är så det ligger till, känner man att 4 till kärnor är värt den tradeoffen så go for it. Och sen har inte jaguar i PS/Xbox SMT så den har ju lika många trådar som 7700k.

Skrivet av muSashi:

Stämmer inte, Intel 7700K är även snabbare vid 1440P jämför mot 1800X/1700X, och det är ganska stort försprång.

Vore intressant när ni kommer med era påstående att 7700K bara är snabbare när det kommer till 720P gaming, om ni kunde ange era källor som ni använder er av för att dra dom slutsatserna?

Källa Gamers Nexus:
https://youtu.be/j7UBHjtCXhU?t=1161

Jag är inte emot er och håller med om att det är viktigt med en stark processor om man vill ha hög fps och hz. Dock har jag sett att det finns testare som har märkt att Ryzen gick stabilare i spelrörelsen och fps än 7700k, att det var mer stuttering. Dock var det i GTA5 och det kanske bara var just i det spelet och då är det kanske bara nåt som behövs fixas från Intels sida.

Edit: Dinoman har skrivit i posten ovanför min post.

Skrivet av Pudeln:

Det var samma snack när Athlon X2, Toledo släpptes att två kärnor var onödigt. Ca ett år senare släppte Intel C2D och dual core var plötsligt det bästa sedan skivat bröd...

Kommer ihåg det, det var lite "wat?" Var samma när det kom till prestanda, pris, värme och strömförbrukning under p4-tiden. Samma när radeon-serierna 4*** och 5*** släpptes, då var det inte viktigt heller. Men när motståndarlaget kom med det så var det lika viktigt som bränsle är för bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bewise:

Nånting jag har undrat över, låt säga att du gör 180 fps med en 7700K i ett spel i 720p, klarar den även då av 180 fps i 4k? Om man har ett grafikkort som klarar av det. Eller krävs det mer av utav processorn då?

Ja precis så är det.
Antal pixlar på skärmen belastar enkom grafikkortet så processorn är opåverkad av just denna faktor. Därav intresset att testa låga upplösningar i processortester.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Visst krävs det lite mer av en processor i högre upplösningar men det står inte i proportion med vad som krävs av grafikkortet. För denna typ av processorer är det nästan ingen skillnad mellan varandra i 1440p eller 2160p. Även om en processor är snabbare än en annan så sitter båda och väntar på grafikkortet vilket gör att deras prestanda i spel är tämligen ointressant.

Därför har det nu för tiden blivit lite av en standard att testa en CPU i spel i ett scenario där grafikkortet inte är flaskhalsen vilket betyder låg upplösning och låg detaljnivå. Detta framhäver vilken CPU som är bäst i spel men samtidigt ger det intrycket av att en CPU är klart underlägsen en annan när man i verkligheten inte kommer kunna märka skillnad.

Egentligen borde båda typer av tester redovisas så att man både kan utröna vilken som är "vinnaren" men också kunna se hur prestandan är i ett verkligt scenario. Faktum är dock att det varit svårt att ens hitta benchmarks med Ryzen där QHD eller UHD testas men här en några exempel. Däremot verkar de flesta göra tester med enkeltrådad prestanda vilket är ett helt värdelöst scenario.

http://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-b...

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-...

http://www.techradar.com/news/amds-official-gaming-benchmarks...
Som du kan se så är det möjligt att dra helt olika slutsatser om Ryzens lämplighet som spelprocessor beroende på om den testas i ett scenario med 100+fps (1080) eller ett med 60 fps (4K). Personligen tycker jag att det är underligt att Sweclockers nästan inte alls reflekterat över detta i sina tester.

Tack för det utomordentliga svaret!

Skrivet av Söderbäck:

Ja precis så är det.
Antal pixlar på skärmen belastar enkom grafikkortet så processorn är opåverkad av just denna faktor. Därav intresset att testa låga upplösningar i processortester.

Då förstår jag, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Daniboy:

Antar att i framtiden om jag ville spela 240 fps hade jag nog suttit med framtidens hårdvara tillbaka lutad glad i min dator stol.

Det var ju också ett sätt att svara på två separata frågor som att de vore en.

"Framtiden" kan för övrigt mycket väl ligga inom en tidsram under vilken a) många vill kunna behålla samma CPU och b) tyngre spel hinner komma ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag är helt ypperligt glad över AMD's framsteg med Zen arkitekturen! Jag är visserligen en Intel Fanboy men konkurrens är alltid bra för teknikutvecklingen och något jag gärna ser i alla fälten. Sen att mjukvaruutvecklingen också måste böra skärpas till är en annan femma.

Grymt imponerad av prestandan som AMD har lyckats få fram, +10 poäng till det röda laget!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Det var mer en trevande frågeställning. En fråga till dig/er:

Om jag kör med en 3770K idag (4.2) samt ett Nvidia 1070. Är det ens lönt att uppgradera idag eller ska man vänta? 1700X eller 7700K? Eller kommer det att vara hugget som stucket? Kör i 1080p idag.

Nej, inte för spel och streaming, då räcker din I7a.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: det beror väl på om spelet skalar LOD beroende på upplösning. Högre LOD på avstånd bör innebära fler drawcalls, eller?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut att bli ett köp om några månader om jag inte väntar in nästa generation. Inte för att datorn jag har nu (2600k) är långsam utan för att delarna börjar bli gamla och det vore kul med mer än 4 kärnor till ett vettigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thomas_skane:

Visst krävs det lite mer av en processor i högre upplösningar men det står inte i proportion med vad som krävs av grafikkortet. För denna typ av processorer är det nästan ingen skillnad mellan varandra i 1440p eller 2160p. Även om en processor är snabbare än en annan så sitter båda och väntar på grafikkortet vilket gör att deras prestanda i spel är tämligen ointressant.

Därför har det nu för tiden blivit lite av en standard att testa en CPU i spel i ett scenario där grafikkortet inte är flaskhalsen vilket betyder låg upplösning och låg detaljnivå. Detta framhäver vilken CPU som är bäst i spel men samtidigt ger det intrycket av att en CPU är klart underlägsen en annan när man i verkligheten inte kommer kunna märka skillnad.

Egentligen borde båda typer av tester redovisas så att man både kan utröna vilken som är "vinnaren" men också kunna se hur prestandan är i ett verkligt scenario. Faktum är dock att det varit svårt att ens hitta benchmarks med Ryzen där QHD eller UHD testas men här en några exempel. Däremot verkar de flesta göra tester med enkeltrådad prestanda vilket är ett helt värdelöst scenario.

http://hothardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-b...

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-7-...

http://www.techradar.com/news/amds-official-gaming-benchmarks...
Som du kan se så är det möjligt att dra helt olika slutsatser om Ryzens lämplighet som spelprocessor beroende på om den testas i ett scenario med 100+fps (1080) eller ett med 60 fps (4K). Personligen tycker jag att det är underligt att Sweclockers nästan inte alls reflekterat över detta i sina tester.

Jag håller med om att Sweclockers i mellan åt har något märkliga slutsatser och ganska ofta ganska amatörmässiga metoder, iaf om man jämför med t.ex. Gamers Nexus, Techreport m.m. Är lite konspiratorisk här men ibland ifrågasätter jag Sweclockers oberoendehet. Dom måste ju göra pengar plus att dom ägs av en större utgivare som antagligen inte är så intresserad av att Sweclockers förargar vissa större företag i branschen. Jag kan rekommendera Gamers Nexus, mycket kompetent och dom har ofta en liten annan slutsats än andra större "outlets". Linustech har ju t.ex. gått full retard.

Om de hårdarbetande medarbetarna på Sweclockers läser denna post och blir förbannad för min otacksamhet så ber jag om ursäkt i förväg men detta är bara en känsla som byggts på genom åren. Jag återkommer alltid och läser alltid era recensioner men jag kan inte undvika att notera vissa mönster vilket inte behöver betyda ett skit, det är bara så jag uppfattar det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag håller med om att Sweclockers i mellan åt har något märkliga slutsatser och ganska ofta ganska amatörmässiga metoder, iaf om man jämför med t.ex. Gamers Nexus, Techreport m.m. Är lite konspiratorisk här men ibland ifrågasätter jag Sweclockers oberoendehet. Dom måste ju göra pengar plus att dom ägs av en större utgivare som antagligen inte är så intresserad av att Sweclockers förargar vissa större företag i branschen. Jag kan rekommendera Gamers Nexus, mycket kompetent och dom har ofta en liten annan slutsats än andra större "outlets". Linustech har ju t.ex. gått full retard.

Om de hårdarbetande medarbetarna på Sweclockers läser denna post och blir förbannad för min otacksamhet så ber jag om ursäkt i förväg men detta är bara en känsla som byggts på genom åren. Jag återkommer alltid och läser alltid era recensioner men jag kan inte undvika att notera vissa mönster vilket inte behöver betyda ett skit, det är bara så jag uppfattar det.

Vad skulle Sweclockers förlora på att förarga Intel? Dom får inte ens nya processorer för test av Intel enligt någon sändning dom hade utan det har dom fixat på annat håll.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad skulle Sweclockers förlora på att förarga Intel? Dom får inte ens nya processorer för test av Intel enligt någon sändning dom hade utan det har dom fixat på annat håll.

Vad jag menar är att Sweclockers lever på reklamintäkter och om du hänger här mycket, vilket jag vet att du gör så ser man hur nischad reklamen är, det är allt som oftast de stora drakarna inom datorhårdvara och mjukvara inkl. Intel. Angående om Intel skickar processorer eller inte har väl snarare med storleken på Swec. att göra än något annat men dom måste givetvis fortfarande vara ytterst uppmärksamma på hur dom behandlar sin kassako, reklamintäkterna.

Jag säger inte att det ÄR på detta viset jag bara säger att när man lägger pusselbitarna så kan iaf jag se ett mönster. Sedan vill jag bara klargöra att t.ex. Steve på Gamers Nexus i stort kommer till liknande slutsatser som Sweclockers men han kommer fram till det på ett mycket mer professionellt och ofärgat sett enligt min åsikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad jag menar är att Sweclockers lever på reklamintäkter och om du hänger här mycket, vilket jag vet att du gör så ser man hur nischad reklamen är, det är allt som oftast de stora drakarna inom datorhårdvara och mjukvara inkl. Intel. Angående om Intel skickar processorer eller inte har väl snarare med storleken på Swec. att göra än något annat men dom måste givetvis fortfarande vara ytterst uppmärksamma på hur dom behandlar sin kassako, reklamintäkterna.

Jag säger inte att det ÄR på detta viset jag bara säger att när man lägger pusselbitarna så kan iaf jag se ett mönster. Sedan vill jag bara klargöra att t.ex. Steve på Gamers Nexus i stort kommer till liknande slutsatser som Sweclockers men han kommer fram till det på ett mycket mer professionellt och ofärgat sett enligt min åsikt.

Fast reklamen kommer väl aldrig direkt ifrån Intel utan det är från företag, t.ex Inet som gör reklam för en Intel processor?
T.ex den här reklamen:

Dold text

Här är det väl Inet som får pröjsa och inte Asus? Lägg märke till frågetecknen, jag har skitdålig koll på hur reklam funkar. Att Intel inte skickar processorer verkar ha att göra med att dom lagt ner sin marknadsföring (eller vad det heter?) i Europa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Test på Ryzen med linux för dom/oss som sitter på linux, verkar som den presterar riktigt bra under linux också, tidiga tester under 4.10 kerneln, fungerar också under kernel 4.4, fler funktioner väntas bli implementerade under 4.11 kerneln.

Länk till test: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800x-linux&num=1

Ledsen ifall någon redan länkat detta inte orkat läsa igenom 400-500 kommnetarer!

Så trollen kan vara lungna nu, Ryzen fungerar under linux, redan idag!

Finns nu test av R7 1700 @ 4Ghz under linux

Ser bra ut

Visa signatur

Skärm: Acer 28" Nitro VG280K 4K
Dator: Ryzen 5 3600 | X570 Aorus Elite | 32GB 3200Mhz | RTX 2060 Super | SSD 500GB | NH-D15
Operativsystem: Pop!_OS
Konsol: Xbox Series X | PS4 Slim

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinoman:

Vad jag menar är att Sweclockers lever på reklamintäkter och om du hänger här mycket, vilket jag vet att du gör så ser man hur nischad reklamen är, det är allt som oftast de stora drakarna inom datorhårdvara och mjukvara inkl. Intel. Angående om Intel skickar processorer eller inte har väl snarare med storleken på Swec. att göra än något annat men dom måste givetvis fortfarande vara ytterst uppmärksamma på hur dom behandlar sin kassako, reklamintäkterna.

Jag säger inte att det ÄR på detta viset jag bara säger att när man lägger pusselbitarna så kan iaf jag se ett mönster. Sedan vill jag bara klargöra att t.ex. Steve på Gamers Nexus i stort kommer till liknande slutsatser som Sweclockers men han kommer fram till det på ett mycket mer professionellt och ofärgat sett enligt min åsikt.

Jasså? Det var mer än jag visste.

Annonsering sköts utanför redaktionen och av en egen säljavdelning. Det är ytterst sällan ens jag vet vilka kampanjer som kommer börja rulla framöver, utan blir lika överraskad som er andra när det dyker upp en ny annons. Tråkigt dock om du upplever ett "mönster" på något som helt enkelt inte är sant. Har du konstruktiva synpunkter får du väldigt gärna skriva om det i Feedback eller ett kontaktmeddelande.

Angående att vi ägs av en större "utgivare" så är det fortfarande SweClockers grundare, Edin Mehinovic, som står bakom Geeks. Det handlar enbart om ett namnbyte som kom till efter att företaget (då SweClockers AB) även fick 99mac och senare FZ under sina vingar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var nästan bättre när det bara fanns en CPU tillverkare att välja, nu vet man inte om ska ta en 7700 k eller en 1700

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ