Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Inaktiv

Då är jag uppenbarligen tillbaka igen...
Vill man ha en "Linuxdist som är användarvänlig" som rubriken lyder, prova:
https://www.linuxmint.com/download.php
Linux Mint 18.1 XFCE varianten är lätt att använda och kräver inte mycket prestandard av hårdvaran i PC-datorn.
Vill man ha en "Linuxdist som inte är trasig" gäller nog vilken "Linuxdist" som helst.

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera på en extern hårddisk när jag testar. Det blir inte dual boot, inte livesticka eller vm utan lite mer "på riktigt". Jag tycker det fungerar perfekt för mig.
Kan vara ett tips kanske.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Nu diggar jag Linux och dess komponenter, jag använder alla tänkbara system som finns i min vardag, Android Iphone Windows Linux Ibland Bsd olika andra saker, på olika plattformar.

Prövade Budgie desktop under två dagar, det ser Fint ut som standard. Min upplevelse är att om du sittter 5 minuter så är det ok, sen är det jobbigt..

Panel kan du bara ha uppe eller nere, ok inget stort problem, vi testar. Du kan i 'raven' som är kontrollpanel flytta din panel upp eller ner, lägga till eller ta bort genom att markera din panel och trycka på + eller -. Så jag råkade trycka på fel panel och tog bort den.

Big mistake sir.. Läser man svaren av han som utvecklar budgie är dom typ.. 'men gör inte såna misstag då lol'.

tack

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Jag brukar installera på en extern hårddisk när jag testar. Det blir inte dual boot, inte livesticka eller vm utan lite mer "på riktigt". Jag tycker det fungerar perfekt för mig.
Kan vara ett tips kanske.

Hmm.. Sugen på att utveckla lite ang hur du löser detta? Har aldrig provat något av alternativen innan. Men jag gissar att man byter bootmedia i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Sugen på att utveckla lite ang hur du löser detta? Har aldrig provat något av alternativen innan. Men jag gissar att man byter bootmedia i BIOS?

Det brukar finnas en inställning i bios där du ställer in boot-ordningen. Där kan man (ofta men inte alltid) ställa in att datorn ska boota usb först och hårddisk sen.

Själv kör jag dock bara med att trycka på F8, då kommer jag till bootmenyn och kan välja den externa hårddisken.
Jag antar att det ser lite annorlunda ut i olika biosvarianter så F8 stämmer förmodligen inte för alla.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahaaa! Du är sådan som faktiskt använder tefelonen en hel del, och inte bara till spel då..

Att Windows-phone är sisådär i apputbud håller jag helt klart med om. Hade någon sådan för ett par år sedan, och då var det knappt så att en kalkylator gick att få tag i.. Den var dock stabilare än alla Androids på den tiden. Så, klart bra köp för min del.

Jo, jag tycker det är det absolut bästa operativet att ha på telefoner i jobbsammanhang (och även privat, om det inte var för det begränsade ekosystemet).

Har också varit absolut stabilast för mig emellan det, iOS och Android. Med version 10 så har det dock blivit lite mer instabilt och buggigt än vad det var tidigare (tror det märks även där att Microsoft generellt försämrat sina test och QA-processer de sista 2-3 åren).

Fortfarande så upplever jag både stabilitet och laggfrihet som mycket bra (tog ett par uppdateringar av min 950 innan jag kom dit, var mer bekymmer med första firmwarereleaserna och i början av Windows 10).

Kommer nog att fortsätta köra det som jobbtelefon. Lite sugen på HPs nya (en jobbkollega som har den). Riktigt bra skärm och generellt ett stort steg uppåt i byggkvalitet (till skillnad ifrån Surface-datorer, så är byggkvaliteten generellt lägre på Microsofts telefoner, jämfört när Nokia stod för konstruktionen).

Den dagen jag dock jobbmässigt behöver några appar som inte finns så byter jag 100% till att köra iOS. Detta i och med att jag redan har det på alla mina privata devices, och därmed mest investerat i appar/ekosystemet hos Apple. Även om Android förbättrats enormt de senaste åren (eller om hårdvaran har kommit i kap deras sega/dåliga mjukvara låter jag vara osagt), och inte längre upplevs alls lika laggigt som tidigare, så tycker jag att iOS flyter på något bättre (precis som Windows på telefon).

Men största fördelen med iPhone är absolut inte hårdvaran (där tycker jag Apple på alla områden gått ner sig lite se de absolut senaste åren), utan det överlägsna ekosystemet av riktiga kvalitetsappar som finns för iOS.

Skrivet av anon186252:

Vet inte om jag är så förvånad att Apple är bra för musik/bild. Det var väl ändå Mac som var "go to" valet för många, just gällande detta användningsområdet. Och jag kan tänka mig att det sitter kvar.
Apple köps dessutom ofta av folk som är lite design-fixerade. Och enligt mina observationer är dessa ofta intresserade utav musik/foto/konst, ja du vet.

Japp, har kört en MBP Pro (som iofs. varit min tidigare jobbadator också) främst för att jag pysslar mycket med foto och musik. Det fungerar bra på Windows (inget större problem), men är ifrån början ytterligare lite mer optimerat för det på MacOS/Macdatorer (lite lägre interrupt latency, etc, för snabba ljudvägar, support för färgrymdshantering lite smidigare, etc).

Hade tänkt att skaffa senaste MBPro via jobbet, men rätt besviken på senaste släppet i höstas. Överväger att gå tillbaka till någon Windowsbaserad jobbdator (kanske någon av Dells nya XPS 13 2-1).

Skrivet av anon186252:

Okidok. Ska höra med far min om jag kan låna i5 datorn som bara står. Skulle faktiskt varatrevlig att inte börja med att bricka sin egna

Jag skulle startat med en VM som du slänger upp lätt och enkelt på din existerande dator ovanpå Windows (skall du inte köra spel i Linux, eller liknande, så fungerar det hur smidigt som helst på moderna processorer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nu diggar jag Linux och dess komponenter, jag använder alla tänkbara system som finns i min vardag, Android Iphone Windows Linux Ibland Bsd olika andra saker, på olika plattformar.

Prövade Budgie desktop under två dagar, det ser Fint ut som standard. Min upplevelse är att om du sittter 5 minuter så är det ok, sen är det jobbigt..

Panel kan du bara ha uppe eller nere, ok inget stort problem, vi testar. Du kan i 'raven' som är kontrollpanel flytta din panel upp eller ner, lägga till eller ta bort genom att markera din panel och trycka på + eller -. Så jag råkade trycka på fel panel och tog bort den.

Big mistake sir.. Läser man svaren av han som utvecklar budgie är dom typ.. 'men gör inte såna misstag då lol'.

tack

Då hade du kunnat öppna en terminal och skriva "budgie-panel --replace --reset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cecar:

Då hade du kunnat öppna en terminal och skriva "budgie-panel --replace --reset"

Gjorde det, fick en ''ny'' blank panel, bootade om till valde min vanliga desktop tog bort budgie. problem solved. Blev för mig en, Suuck.. En simpel panel som råkas ta bort måste hålla på pilla nu orkar inte zzz. Sådana ögonblick händer och den kvällen hände det för mig, pass.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Gjorde det, fick en ''ny'' blank panel, bootade om till valde min vanliga desktop tog bort budgie. problem solved. Blev för mig en, Suuck.. En simpel panel som råkas ta bort måste hålla på pilla nu orkar inte zzz. Sådana ögonblick händer och den kvällen hände det för mig, pass.

Ok. Alla är vi olika. Använder själv Solus med budgie och tycker det är kanonbra. Tycker utvecklarna jobbar otroligt hårt och nära sin community, lyssnar på användarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Det brukar finnas en inställning i bios där du ställer in boot-ordningen. Där kan man (ofta men inte alltid) ställa in att datorn ska boota usb först och hårddisk sen.

Själv kör jag dock bara med att trycka på F8, då kommer jag till bootmenyn och kan välja den externa hårddisken.
Jag antar att det ser lite annorlunda ut i olika biosvarianter så F8 stämmer förmodligen inte för alla.

Okej, det är alltså precis som dualboot, fast olika diskar. Och lite mindre krångel (?) Inte en helt dum idé. Bara att slippa skriva till SSDn onödigt mycket gör det till ett ganska vettigt sätt att testa sig fram till vilket operativsystem man gillar

Skrivet av martinot:

Jag skulle startat med en VM som du slänger upp lätt och enkelt på din existerande dator ovanpå Windows (skall du inte köra spel i Linux, eller liknande, så fungerar det hur smidigt som helst på moderna processorer).

Mmm, jo. Får jag i för sig lite erfarenhet av VMs också. Även om det nog är lite olika beroende på operativsystemet.
Ovanstående talare fick det dock att låta lite intressant att slippa onödig skrivning till SSDn. Så jag tror väl nästan att jag kör på det.

Skrivet av martinot:

Jo, jag tycker det är det absolut bästa operativet att ha på telefoner i jobbsammanhang (och även privat, om det inte var för det begränsade ekosystemet).

Har också varit absolut stabilast för mig emellan det, iOS och Android. Med version 10 så har det dock blivit lite mer instabilt och buggigt än vad det var tidigare (tror det märks även där att Microsoft generellt försämrat sina test och QA-processer de sista 2-3 åren).

Fortfarande så upplever jag både stabilitet och laggfrihet som mycket bra (tog ett par uppdateringar av min 950 innan jag kom dit, var mer bekymmer med första firmwarereleaserna och i början av Windows 10).

Kommer nog att fortsätta köra det som jobbtelefon. Lite sugen på HPs nya (en jobbkollega som har den). Riktigt bra skärm och generellt ett stort steg uppåt i byggkvalitet (till skillnad ifrån Surface-datorer, så är byggkvaliteten generellt lägre på Microsofts telefoner, jämfört när Nokia stod för konstruktionen).

Ja, windows-phone är långt från en dum idé just när det kommer till stabilitet. Men andra sidan av myntet är ju såklart att de nog inte funnits om inte ens det var bättre än konkurenterna..
Personligen föredrar jag nog IOS just för att det är en bra blandning. Men dubbelsim hade verkligen inte varit fel..

B&O för telefon.. Fast i för sig, jag köper ju Apple, så jag kanske inte ska säga något..
Är personligen inte förtjust i stora telefoner, så det blir tyvärr lite knepigt att uttala mig om det

Skrivet av martinot:

Den dagen jag dock jobbmässigt behöver några appar som inte finns så byter jag 100% till att köra iOS. Detta i och med att jag redan har det på alla mina privata devices, och därmed mest investerat i appar/ekosystemet hos Apple. Även om Android förbättrats enormt de senaste åren (eller om hårdvaran har kommit i kap deras sega/dåliga mjukvara låter jag vara osagt), och inte längre upplevs alls lika laggigt som tidigare, så tycker jag att iOS flyter på något bättre (precis som Windows på telefon).

Jo, har hört att det blivit betydligt bättre på den punkten, för Android dvs. Men även om jag kunde tänka mig att ge Doodle direktaccess till min lur, så skulle jag nog fundera både en och två ggr, pga alla tidigare besvikelser. Vart lagom sne när det gick att spela, men laggade vid försök att öppna kontakter, på en lur för 6laxar.. Bra prioriteringar de hade.. >.> (det är ju förtusan en telefon..)

Skrivet av martinot:

Men största fördelen med iPhone är absolut inte hårdvaran (där tycker jag Apple på alla områden gått ner sig lite se de absolut senaste åren), utan det överlägsna ekosystemet av riktiga kvalitetsappar som finns för iOS.

Helt klart. De brukar alltid ligga efter med hårdvaran. Spelar dock ingen roll om man faktiskt lägger lite tid på att få det stabilt..
Man behöver verkligen inte dessa speccs för annat än vad en telefon egentligen inte är speciellt lämpad för. Genomskinliga menyer/ikoner är ju en av grejerna som äter prestanda, helt i onödan. Vart lagom störd på IOS7 faktiskt.

Skrivet av martinot:

Hade tänkt att skaffa senaste MBPro via jobbet, men rätt besviken på senaste släppet i höstas. Överväger att gå tillbaka till någon Windowsbaserad jobbdator (kanske någon av Dells nya XPS 13 2-1).

Jo, deras val inom datorer har varit lite underliga i år. Skulle personligen stannat på tidigare modell, om möjligt. Annars skulle jag nog letat något litet MB och försökt bygga egen.. Skulle vara skoj, och har varit rätt sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mmm, jo. Får jag i för sig lite erfarenhet av VMs också. Även om det nog är lite olika beroende på operativsystemet.
Ovanstående talare fick det dock att låta lite intressant att slippa onödig skrivning till SSDn. Så jag tror väl nästan att jag kör på det.

Tja, det är knappast ett problem på en modern SSD, de klarar väldigt många TB skrivningar till varje minnescell.
Annars så är VMWare Player enkelt att installera virtuella maskiner på, och den stödjer en väldigt stor mängd Windows-, Linux- och UNIX-operativ: http://partnerweb.vmware.com/GOSIG/home.html

I stort sett så laddar du bara ner en ISO-fil, väljer göra ny maskin, bestämmer hur många cores, mängd RAM och disk du ska använda, och så installeras OS:et och går att använda som vanligt, kanske inte med full prestanda i alla lägen men mer än tillräckligt bra.

Eller Oracle's VirtualBox som också är ett bra alternativ.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Tja, det är knappast ett problem på en modern SSD, de klarar väldigt många TB skrivningar till varje minnescell.
Annars så är VMWare Player enkelt att installera virtuella maskiner på, och den stödjer en väldigt stor mängd Windows-, Linux- och UNIX-operativ: http://partnerweb.vmware.com/GOSIG/home.html

I stort sett så laddar du bara ner en ISO-fil, väljer göra ny maskin, bestämmer hur många cores, mängd RAM och disk du ska använda, och så installeras OS:et och går att använda som vanligt, kanske inte med full prestanda i alla lägen men mer än tillräckligt bra.

Eller Oracle's VirtualBox som också är ett bra alternativ.

Min OS SSD var sist jag kollade på 60% livstid, så jag pressar den helst inte mer än nödvändigt (bör egentligen byta ut den omedelbums, jag vet). Tror det är lite olika hur mycket de klarar. Min har varit igång dygnet runt i några år nu, så det förvånar mig inte direkt att den börjar bli trött. Delvis därför jag vill lära mig Unix nu, så kanske jag kan dra in en dualboot variant samtidigt som jag byter ut SSDn. Jag är verkligen inte förtjust i att installera allt på nytt, och jag tror inte jag blir mer förtjust i det pga att Linux är lite smidigare på det planet (nej, det är inte viktigt nog för backup, men irriterande nog att överväga)

Menar du att jag kan köra VM utan att slösa mer på SSDn än om jag bara haft Win igång? Detta ifall jag installerar på, t ex, en av mina externa diskar. Trodde nämligen att de fortfarande cachade på ens primärdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

...
Menar du att jag kan köra VM utan att slösa mer på SSDn än om jag bara haft Win igång? Detta ifall jag installerar på, t ex, en av mina externa diskar. Trodde nämligen att de fortfarande cachade på ens primärdisk.

Nej värdOSet kommer ju att använda resurser som vanligt, och allt annat den kör i bakgrunden.
Men "slitaget" bör inte bli så stort, det är klart, det enda idiotsäkra då är ju att dualboota efter installation till annan disk.
Dual boot är också ganska enkelt då Linux boot managers automatiskt lägger till andra OS vid installation.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Nej värdOSet kommer ju att använda resurser som vanligt, och allt annat den kör i bakgrunden.
Men "slitaget" bör inte bli så stort, det är klart, det enda idiotsäkra då är ju att dualboota efter installation till annan disk.

Dual boot är också ganska enkelt då Linux boot managers automatiskt lägger till andra OS vid installation.

Okej, så VMen skulle använda SSD som cache fortfarande. Hmm. Ähh, får klura lite. Såg att det var lite att göra för att installera på extern disk, och det låter inte helt frestande om jag får för mig att prova ett par distar.

Hur menar du på understrukna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Okej, så VMen skulle använda SSD som cache fortfarande. Hmm. Ähh, får klura lite. Såg att det var lite att göra för att installera på extern disk, och det låter inte helt frestande om jag får för mig att prova ett par distar.

Hur menar du på understrukna?

Jag menar att default när man installerar de flesta Windows är att den skriver över bootblocket så bara den själv kan starta.
Default när man installerar Linux är att den tittar igenom hårddisken efter existerande operativsystem och lägger snyggt till dom till en bootmanager:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Jag menar att default när man installerar de flesta Windows är att den skriver över bootblocket så bara den själv kan starta.
Default när man installerar Linux är att den tittar igenom hårddisken efter existerande operativsystem och lägger snyggt till dom till en bootmanager:

https://fud.community.services.support.microsoft.com/Fud/FileDownloadHandler.ashx?fid=33e3743e-6805-4f5e-a9df-02b231e4f402

Jaha, så det är inte någon större risk att man brickar sin Windows installation längre? Som jag förstod det så var Windows väldigt känsligt ang dualboot. Men det kanske var att man inte skulle försöka installera Windows sist i ledet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jaha, så det är inte någon större risk att man brickar sin Windows installation längre? Som jag förstod det så var Windows väldigt känsligt ang dualboot. Men det kanske var att man inte skulle försöka installera Windows sist i ledet?

Ger du fan i att röra windows mbr boot partition så är det inget du kan förstöra direkt. Hur gpt fungerar vågar jag inte svara på, men mbr är safe så länge du inte pillar på mbr som sagt. Enerverande som fan försöka få lösa boot problem om man tabbat sig dock >_>

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Ger du fan i att röra windows mbr boot partition så är det inget du kan förstöra direkt. Hur gpt fungerar vågar jag inte svara på, men mbr är safe så länge du inte pillar på mbr som sagt. Enerverande som fan försöka få lösa boot problem om man tabbat sig dock >_>

Otur att jag tänkte använda en GPT disk då.. Men okej, så jag skulle egentligen kunna köra en parition för Windows, och så länge jag inte sitter och försöker installera på den, så går det finfint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Otur att jag tänkte använda en GPT disk då.. Men okej, så jag skulle egentligen kunna köra en parition för Windows, och så länge jag inte sitter och försöker installera på den, så går det finfint?

GPT är tom säkrare än MBR. Dessutom kan du köra Linux betydligt snabbare än Windows från en vanlig snurr-hårddisk då systemet använder ditt RAM på ett bättre sätt som inte utnyttjar disken stup i ett.

Har du tillräckligt med utrymme kan du antingen minska din C: för att få in Linux. 20 GB räcker för Swap (4GB) och systemet (16GB). Alternativt att du lägger en boot-partition på 200 MB på din nuvarande disk och sedan resten på en vanlig HDD. Frigör bara utrymmet till oallokerat i Windows då Linux använder andra filformat som Windows inte kan hantera och skapas bättre under installationen.

Ett annat alternativ att börja med är att köra direkt från en Linux Live-ISO, då kan du testa utan att installera något och har direkt tillgång till internet, Libre office, GIMP etc. Att tänka på här är dock att USB är betydligt söligare än vad en hårddisk är.

En Live-ISO (Linux Mint 18.1 Cinnamon) kan du hämta här och skapa på ett USB med rufus. Det enda du behöver ändra på för en bekväm hantering vid start där är språket, tangentbordet och tiden. (Windows-tangenten, tredje ikonen uppifrån).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Otur att jag tänkte använda en GPT disk då.. Men okej, så jag skulle egentligen kunna köra en parition för Windows, och så länge jag inte sitter och försöker installera på den, så går det finfint?

I mbr skapar Windows en 100mb stor extra boot partition, det är den jag menar. För att förtydliga

Men ja det stämmer generellt ja.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon186252:

Otur att jag tänkte använda en GPT disk då.. Men okej, så jag skulle egentligen kunna köra en parition för Windows, och så länge jag inte sitter och försöker installera på den, så går det finfint?

Nu vet jag inte om du fått detta svar redan, men om du vill vara helt safe kan du rycka windows disken ur datorn (eller bara koppla ur den ) och sedan installera linux på en annan disk.

När detta är klart kan du i BIOS välja vilken disk du ska boota ifrån och du kommer således ha helt separerade bootpartitioner. Den enda nackdelen är ju att du måste spamma på "boot menu" knappen på tangentbordet om du vill boota från disken som inte är vald som "standard" i BIOS.

Jag gjorde så i början när jag inte visste om jag är linuxfantast eller inte och det fungerade hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu vet jag inte om du fått detta svar redan, men om du vill vara helt safe kan du rycka windows disken ur datorn (eller bara koppla ur den ) och sedan installera linux på en annan disk.

När detta är klart kan du i BIOS välja vilken disk du ska boota ifrån och du kommer således ha helt separerade bootpartitioner. Den enda nackdelen är ju att du måste spamma på "boot menu" knappen på tangentbordet om du vill boota från disken som inte är vald som "standard" i BIOS.

Jag gjorde så i början när jag inte visste om jag är linuxfantast eller inte och det fungerade hur bra som helst.

Ryck ur windowsdisken och installera linux på en annan disk, koppla in windows disken och sätt boot prio 1 på linux disken, boota in i linux hoppa in i en terminal och kör

sudo os-prober och sedan grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

reboota och du ska ha ett windows alternativ i GRUB.

archwiki to the rescue annars https://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB

Detta är om du anvnder GRUB dvs.

EDIT:

Råkade citera fel herre, här är personen som inlägget är menat till

Skrivet av anon186252:

Otur att jag tänkte använda en GPT disk då.. Men okej, så jag skulle egentligen kunna köra en parition för Windows, och så länge jag inte sitter och försöker installera på den, så går det finfint?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Tja att få Linux att boota från en annan disk är rätt tekniskt svårbemästrat om du sitter med UEFI och vill välja boota från "Bios". Och sedan att ha ett Nvida kort är ett helvete vid kerneluppgrade. Och att ha 4K skärm och vilja köra i 60 Hz med X Org kan man glömma som småavanserad användare.

Har själv gett upp att kunna boota Linux på min Workstation. Har Linux i serven och gjort om en laptop till Chromebook men på workstation kör jag virtuellt i VirtualBox (VMware skapar bara problem man ska lösa).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tja att få Linux att boota från en annan disk är rätt tekniskt svårbemästrat om du sitter med UEFI och vill välja boota från "Bios". Och sedan att ha ett Nvida kort är ett helvete vid kerneluppgrade. Och att ha 4K skärm och vilja köra i 60 Hz med X Org kan man glömma som småavanserad användare.

Har själv gett upp att kunna boota Linux på min Workstation. Har Linux i serven och gjort om en laptop till Chromebook men på workstation kör jag virtuellt i VirtualBox (VMware skapar bara problem man ska lösa).

Vad är det egentligen man misslyckas med? Visst jag är inte felfri, men väldigt sällan jag stöter på problem. Vanligen är dom på grund av tekniska fel på hårdvarunivå, grova logikfel i BIOS eller SBS. När det gäller boot av Windows + Linux så är bästa metoden antingen separata installationer som inte vet om varandra och väljs med F8 eller liknande alternativt starta Windows som VM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tja att få Linux att boota från en annan disk är rätt tekniskt svårbemästrat om du sitter med UEFI och vill välja boota från "Bios". Och sedan att ha ett Nvida kort är ett helvete vid kerneluppgrade. Och att ha 4K skärm och vilja köra i 60 Hz med X Org kan man glömma som småavanserad användare.

Har själv gett upp att kunna boota Linux på min Workstation. Har Linux i serven och gjort om en laptop till Chromebook men på workstation kör jag virtuellt i VirtualBox (VMware skapar bara problem man ska lösa).

Hmm, jag har bara installerat Windows+Linux(ar) på tre UEFI-moderkort, men inte sprungit på problem där. GRUB/GRUB2 brukar klara biffen, LILO var ju aktuellt på äldre plattformar i alla fall, men det är få Linux-distar som använder det idag.
Firmware mode kan ju vara UEFI som standard på ett UEFI-moderkort, och då gäller GRUB2 så vitt jag vet om det ska vara smärtfritt, men den ska hantera båda. Vad jag kommer ihåg så var min senaste installation av Windows 7 och Windows 10 "BIOS mode" då jag hade MBR på den första disken, inte sett något märkligt där i alla fall. Gigabyte-firmvara i båda fallen.

Edit:
Borde inte
%xrandr --verbose
ge en hel del info? Dock sett att folk behöver ofta installera closed source drivers få att få ut alla möjliga display modes.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jaha, så det är inte någon större risk att man brickar sin Windows installation längre? Som jag förstod det så var Windows väldigt känsligt ang dualboot. Men det kanske var att man inte skulle försöka installera Windows sist i ledet?

Hur gick det? Fick du upp någon Linux-dist?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Hmm, jag har bara installerat Windows+Linux(ar) på tre UEFI-moderkort, men inte sprungit på problem där. GRUB/GRUB2 brukar klara biffen, LILO var ju aktuellt på äldre plattformar i alla fall, men det är få Linux-distar som använder det idag.
Firmware mode kan ju vara UEFI som standard på ett UEFI-moderkort, och då gäller GRUB2 så vitt jag vet om det ska vara smärtfritt, men den ska hantera båda. Vad jag kommer ihåg så var min senaste installation av Windows 7 och Windows 10 "BIOS mode" då jag hade MBR på den första disken, inte sett något märkligt där i alla fall. Gigabyte-firmvara i båda fallen.

Edit:
Borde inte
%xrandr --verbose
ge en hel del info? Dock sett att folk behöver ofta installera closed source drivers få att få ut alla möjliga display modes.

Kan ändå inte köra Linux på ett enkelt sätt utan att behöva dra in Nvidias drivrutiner som root i terminal efter en uppdatering av kernel. Får inget ljud genom HDMI om jag kör X-org. Får fortsätta köra desktop virtuellt i Windows miljö. Har också ett Creative Z ljudkort och efter timmars läsande i olika forum kom jag fram till att de bara fungerar i 32 bitars OS på Linux.

Och så till det klassiska att man installerat Linux åt Farmor och hon tyckte det var enkelt snabbt och bra. Överlycklig att hon nu har fler gratis kortspel att välja på än när hon satt med sitt Vista som bara krånglade. Är det så, ni som gjort detta sociala experiment? Stängt av alla uppdateringar kanske?

Måste dock erkänna att min server med Ubuntu 16.04 tuffat på sedan realese. Små justeringar då och då men hjälp finns på Internet. Hade Windows 8 på den innan men Ubuntu fungerar super-snabbare och jämnare med nätverksdelning. VPN och Ru.T. fungerar bra och ladda ner långa avsnitt från YouTube med 4K downloader går snabbare och stabilare än med Windows 10 från min stationära samt att Plex fungera utmärkt på Ubuntu förutom till Microsoft Edge. LVM (Logical Volume Management) är milslångt mycket snabbare än Windows Diskpool om man måste slå ihop en bunt diskar till en stor virtuell disk för tex mellanlagring av videoredigerings-projekt. Fungerar även utmärkt att lägga stora utrymmeskrävande spel där och montera tex en steam-mapp i Windows.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Vad är det för dist du använder? Du skriver bara linux men det säger inte mycket. På servern skriver du ubuntu så därför antar jag att du har det även på desktopen. Jag har själv bara haft problem med ubuntu-varianterna.

Den dist jag har haft minst problem med är Arch så därför provade jag manjaro, som bygger på Arch, och den var väldigt smärtfri. Allt fungerade direkt vad jag sett än. Den är både avancerad och enkel i och med att du kan köra den som en ren arch med mycket knappande i terminalen eller klicka i det grafiska med uppdateringar och liknande.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Testat att försöka boota upp manjaro-xfce-17.0-stable-x86_64 live sticka för installation men fungerar inte på AMD Ryzen ännu. Desktop är helt riktigt att jag nu försökt köra Ubuntu (17.04 beta) som är den enda dist jag hittat som går att köra efter mitt byte från Intel till AMD.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre att hålla sig till Intel gällande både CPU och nätverkskort, och i övrigt så mycket standardkomponenter som möjligt. Då ökar chansen att det fungerar enklare och bättre i mindre använda system som tex. Linux på desktop. En hel del pill, potentiellt strul och mycket testade måste man nog dock räkna med oavsett (förr eller senare).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/