Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort?

Hejsan,
Sitter på nedanstående rigg idag och den funkar för det jag använder den till (Lirar Overwatch, Fifa 16 och lite Hearthstone ibland). Har varit sugen på BF1, men inte tillräckligt för att uppgradera.

Rigg
Mb: MSI Z77A-G43 ATX
Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz
CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge)
Psu: Fractal Design Integra 500W
Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970

Nu i samband med flytt har grafikkortet nog fått sig en törn för jag ser lite gröna pixlar ibland. Har testat att ta ut och blåsa rent det samt sett till att alla sladdar sitter fast, så det är nog bara lite gammalt och trött + någon smäll då.

Därför funderar jag på om man ska slå till på ett nytt kort. Frågan är dock om det är värt det om jag inte samtidigt fixar med en ny CPU. Och i så fall, är det då kanske värt att bara köpa allt nytt istället?

Frågorna är alltså;
1. Värt att köpa bara nytt grafikkort? I så fall, vad är en värd uppgradering till ett HD7970 som inte kostar skjortan?
2. Köpa nytt grafikkort och en ny processor, samma fråga här angående köptips.
3. Det är värt att köpa allt nytt (isf startar jag en ny köprådstråd om ett tag när jag har funderat lite).

Motivera gärna också.

Tack för intresset!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Du kan absolut göra så att du bara köper nytt grafikkort.
Vill du försöka hålla liv i burken så länge som möjligt till billig peng ska du leta efter en begagnad 3770K.
Men det är alltså fullt rimligt att bara köpa grafikkort. Titta på benchmarks som du bryr dig om.

En 3450 orkar matcha mer än ett 7970.

Permalänk
Medlem

@lorgix: Tack! Ska ta en titt efter en begagnad 3770K om det blir aktuellt med en sådan uppgradering.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt