Vad är skillnaden på dessa två?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på dessa två?

1. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3761616
2. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4160374

Så har blivit förälskad i Hp Spectre x360 (Nya ash silver versionen), sjukt snygg och tror jag kommer gilla 2-1.

Men vad är skillnaden på dessa två förutom nya cpu på den dyra? Vad är det som gör den 5k dyrare? :/ Bör man slå till på den för 10k eller?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Länken är dålig. Privat lista?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Länken är dålig. Privat lista?

Tack, jag suger!
1. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3761616
2. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4160374

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den nya är något mindre och lättare, dessutom skiljer det i anslutningar där den nyare har type-c och bla bild via den istället för displayport

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Den nya är något mindre och lättare, dessutom skiljer det i anslutningar där den nyare har type-c och bla bild via den istället för displayport

Jag vet dessutom att den nya har en "Aktiv pen" som medföljer. Dock känns det som att fördelarna med den nya versionen inte är värt 5k extra, eller vad tror du?

En penna, vet jagi nte om jag kommer använda.. dessutom tror jag att den "gamla" versionen fick update som stödje det? Jag är mest efter designen och 2-1

Kommer ändå köra FHD för att få bättre batteri. (Dock är det lite sämre batteri i den gamla, men känns fortfarande inte som det är värt 5k?)

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade nog kört på den äldre. Skillnaden är ju att den är utan digitizer, så en aktiv penna funkar inte, och uppgraderingen till Kaby Lake. Prestandamässigt så känns det svårmotiverat för bumpen upp till Kaby Lake, den kör då fortfarande inte DDR4.

Väljer du den äldre så får du ju även fördelen att du har en fullstor HDMI direkt utan adaptrar, vilket jag tycker iallafall är ett plus. Sitter du dock med mycket över Type-C så kan ju den nya vara värt, men jag tror inte det är något man riktigt future-proofar sig med (om man inte planerar något med det). Blir ju besvärligt med mängden adaptrar om man behöver dem. Dock är den nyare lättare vilket kan vara en fördel för formatet om du vill använda den mycket i tablet mode.

Den extra batteritiden vet jag inte vad jag tycker, skulle gissa på att den äldre räcker ganska dugligt om du inte är i stort behov av just den extra batteritiden. Har själv en Yoga 710 så formatet gillar jag! Dock är nog inte min lika premium som en Spectre men då fick jag den för en billigare peng, men Yogan har en specad batteritid på 8 timmar så även den äldre du länkade verkar ha rätt bra tid enligt mig med tanke på att jag får rätt dugliga timmar från min. Tror jag klarar mig ungefär två dagar på en laddning med min användning, vilket är plugg, kodning och lite underhållning.

Visa signatur

PHOBOS | R7 5700G | RX 7900 XT && ZELOS | Envy x360 | R7 4700U, båda med Fedora Silverblue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNorthernlight:

Jag hade nog kört på den äldre. Skillnaden är ju att den är utan digitizer, så en aktiv penna funkar inte, och uppgraderingen till Kaby Lake. Prestandamässigt så känns det svårmotiverat för bumpen upp till Kaby Lake, den kör då fortfarande inte DDR4.

Väljer du den äldre så får du ju även fördelen att du har en fullstor HDMI direkt utan adaptrar, vilket jag tycker iallafall är ett plus. Sitter du dock med mycket över Type-C så kan ju den nya vara värt, men jag tror inte det är något man riktigt future-proofar sig med (om man inte planerar något med det). Blir ju besvärligt med mängden adaptrar om man behöver dem. Dock är den nyare lättare vilket kan vara en fördel för formatet om du vill använda den mycket i tablet mode.

Den extra batteritiden vet jag inte vad jag tycker, skulle gissa på att den äldre räcker ganska dugligt om du inte är i stort behov av just den extra batteritiden. Har själv en Yoga 710 så formatet gillar jag! Dock är nog inte min lika premium som en Spectre men då fick jag den för en billigare peng, men Yogan har en specad batteritid på 8 timmar så även den äldre du länkade verkar ha rätt bra tid enligt mig med tanke på att jag får rätt dugliga timmar från min. Tror jag klarar mig ungefär två dagar på en laddning med min användning, vilket är plugg, kodning och lite underhållning.

Ofan, HDMI tänkte jag inte ens på. (Nästan ett måste, orka med adapter hela jävla tiden)
Pluggar till lärare, tror att aktiv penna hade varit schysst att ha, men kan inte motsvara 5k.

Jag beställde den äldre.
Struntade i i7 / 500gb versionen också eftersom i7 inte är så mycket bättre än i5. Dock hade i7 qhd skärm, men återigen.. batteri tid är värt det för mig och kunde inte heller se hur qhd är värt 3k extra liksom och 250gb räcker för studier endast.

Tack för input

Nya spectre är så jääääävla snygg så det är sjukt, därför jag fastnat för den.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ofan, HDMI tänkte jag inte ens på. (Nästan ett måste, orka med adapter hela jävla tiden)
Pluggar till lärare, tror att aktiv penna hade varit schysst att ha, men kan inte motsvara 5k.

Jag beställde den äldre.
Struntade i i7 / 500gb versionen också eftersom i7 inte är så mycket bättre än i5. Dock hade i7 qhd skärm, men återigen.. batteri tid är värt det för mig och kunde inte heller se hur qhd är värt 3k extra liksom och 250gb räcker för studier endast.

Tack för input

Nya spectre är så jääääävla snygg så det är sjukt, därför jag fastnat för den.

Hallåååååå, du skulle ha köpt den med OLED-skärm istället Hehe, nä men du kommer onekligen bli väldigt nöjd ändå, bra val!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3771102

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har den silverfärgade med I5-7200, nöjd med allt utom touchpaden
men touchscreen uppväger (nästan)
riktigt stabil med fin kvalitekänsla, förutom möjligen ja just det touchpaden

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

@LovePig: Vad är dåligt med touchpaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

jag har den silverfärgade med I5-7200, nöjd med allt utom touchpaden
men touchscreen uppväger (nästan)
riktigt stabil med fin kvalitekänsla, förutom möjligen ja just det touchpaden

Efter att jag använt macbooks nya touch pad kommer alla andra suga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag har använt macbook air sen 2011, bytte till den här HPn i julas för jag blivit förtjust i windows 10

HPn är fin fin men jag saknar macens touchpad
Googlar man lite får HPn klagomål på klickande/skramlande ljud från den också, det har även jag

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

@LovePig: Jo ingen slår en macbook pekplatta. Jag tycker dock att de flesta PC-pekplattor fungerar tillräckligt bra, förutom att det fysiska klicket är alldelles för dåligt. Många bara touchar pekplattan för att klicka på saker, men som gammal macanvändare vill jag kunna fysiskt klicka på plattan för att klicka på saker.

Synd att pekplattan skramlar. Hur är det med det fysiska klicket? Är det mycket sämre än på din macbook air eller är det ok?