Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Är låst till Telia fiber

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: det har det ingen ryggrad till att göra, nej de är klena människor inget råg i ryggen

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Det här är så oerhört skrämmande. Snart tar jag mitt och flyttar ifrån det här landet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om man råkar få sån här räkning ska man skita i betala bara eller? Alla säger det men någon som faktiskt vet om det funkar?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Norge here i come, mitt hemland, mitt blood härstammar ifrån.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tele2 lyckades dock undvika:

Konkurrenten Tele 2 har dock lyckats komma undan, i alla fall tillfälligt, kan Breakit berätta. Detta genom att peka på att det är Tele 2:s dotterbolag som har sparade kunduppgifter.

”Tele 2 AB har vare sig kunder eller innehar IP-adresser. IP-adresserna innehas av Tele 2 AB:s dotterbolag som i flera fall är utländska rättssubjekt”, står det i beslutet där målet mot Tele 2 skrivs av.

Från Breakit

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Fast hur har de rätt att ge böter till personer som de inte har några bevis för att de begått brott eller brutit kontrakt?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Fast hur har de rätt att ge böter till personer som de inte har några bevis för att de begått brott eller brutit kontrakt?

Fast det är väl inte tal om några böter ur brottslig synvinkel? Är väl snarare en uppmaning att betala, om det tas till domstol antar jag att det är civilrättsligt, eller blir det ett brottsmål? Sjukt i vilket fall.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast hur har de rätt att ge böter till personer som de inte har några bevis för att de begått brott eller brutit kontrakt?

Hmm. De erbjuder snarare en förlikning. Något man inte behöver gå med på såklart. Om det nu är så att de faktiskt vinner några case i domstol så är det i sig inte orimligt att man erbjuder förlikning istället.
I nuläget är det emellertid rätt oklart om de har någon större chans i rätten med vad de fått ut från operatörerna (man kan ha åsikter kring det hela men läget är oklart tills det är rättsligt prövat). Därmed är det även oklart om det är skäligt att "erbjuda" förlikning.

Vi får väl se vartåt det barkar. Vad som händer i domstolen kring detta är väl rätt avgörande för deras framtida business.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur säker är jag som använder Usenet? Har fiber från Telia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

sveriges rättsystem är patetiskt.

Är dock inte bara i Sverige som detta sker utan över stora delar av västvärlden. Underskatta inte lobbyisterna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast hur har de rätt att ge böter till personer som de inte har några bevis för att de begått brott eller brutit kontrakt?

Njord skickar bara ett krav, det är inte samma sak som böter. Sen att de kommer få det att låta som att det är böter och att man måste betala är en annan sak. Bestrider man deras krav och Njord väljer att dra det vidare så får tingsrätten avgöra i frågan.

Dömer tingsrätten till Njords fördel är enda gången man blir tvungen att betala något och då kan man fortfarande överklaga domen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

@StuntmanMike:

Är låst till Telia fiber

Är du en av de åtalade? =O

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är du en av de åtalade? =O

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nej men jag kör bara via Usenet, aldrig torrent och aldrig fattat det där riktigt. Man får väl ladda ner men inte sprida?

Edit: Oj, trodde du citerade mig hahaha

Permalänk
Medlem

!ALLT NEDAN SKALL LÄSAS MED IRONI!

Tycker verkligen det är vettigt att jaga svenssons efter att de har laddat ner, speciellt då de tjänar så dåligt på sina filmer!

Ett exempel är ju hobbit triologin, budget på 675 miljoner USD beräknade intäkter på över 2.9 MILJARDER USD, är ju bara en marginal på nätta 400% undrar hur dessa företag orkar Driva sina företag bland alla dessa pirater?

Eller stackars Taylor som fick bränna knappt 50% av sitt sparkonto på boende!!! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article16687112.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag TROR ju inte att de kommer att dra en enda som inte betalar inför domstol, de kommer nog vara nöjda med de pengar som rullar in utan ansträngning. Orka gå igenom en domstolsprocess då man kan leva gott på de som betalar i första ledet!

Självklart kommer de dra folk inför rätta, gör de inte det kommer detta inte få någon kraft i huvud taget, huruvida de kommer dra alla som vägrar betala inför rätta är en annan femma men någon till några lär det garanterat bli.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om man visste med 100% säkerhet att personuppgifterna bara sparades för att bekämpa grov brottslighet som barnsexbrott, terrorism o.s.v. skulle säkert de flesta vara OK med att det lagrades en längre tid. Men nu när vem som helst kan kräva ut personuppgifter för vad som helst och bara plånboken sätter gränsen så vill folk få bort det så fort som möjligt. Detta leder till att det blir svårare att bekämpa riktig brottslighet bara för man ska bekämpa "låtsasbrottslighet" som att Carl-Nisse har lite tråkigt i stugan och laddar hem en film nån lördagskväll.

Näää, men nu är du ute å cykla. Det är fredagskvällen som gäller hahahaa

Skrivet av Cameltotem:

@StuntmanMike:

Är låst till Telia fiber

VPN + DDL = problem solved

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fast trots att man abonnerar på alla film/Serietjänster som vi har tillgängliga i Sverige så får man inte tag i allt.
Ge oss en stor plattform likt Spotify fast för film och serier där allt blir tillgängligt dag ett oavsett vart i världen vi bor. Jag betalar gärna 500:- eller mer per månad för en sån plattform.

Ja, så har det väl varit i alla tider? Filmer har ju inte släppts samtidigt på biografer runtomkring världen? Världen är inte ett land. Vi har tullar och skatter m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Bahnhof <3

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast nu var det ju du som sa "De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.". Det är givetvis sant men de har inga uppgifter att lämna ut för den tiden det kommer ta att bearbeta ett ärende. Så det spelar absolut roll.

Det tråkiga är ju att det gått så långt att Bahnhof indirekt skyddar pedofiler och andra också eftersom påtryckningarna från filmbolagen tvingar dem att göra detta för att skydda integriteten för sina användare.

Datalagringen gällde alla. Du har fortfarande möjligheter att på begäran från Polisiära myndigheter kräva en operatör att logga och lämna ut data när det handlar om brott som kan ge fängelse. Pedofiler kan få fängelse över ett år vad jag vet så myndigheterna kan fortfarande kräva att logga data vid en misstanke om pedofilbrott.

Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).
Skickades från m.sweclockers.com

Fri marknad som Amerikanerna brukar säga, kan de inte leverera filmer på någon tjänst utan djävla DRM och annat som blockerar användare ja då är det fri marknad och i nuläget vinner piraterna på alla lägen. Tillgänglighet, Pris, Kvalite.

HBO Nordic inte tal på deras smala utbud funkar bara på Windows eller speciella appar på TVn.
Netflix erbjuder bara 1080P på MS Edge eller speciella Windows appar.

Varför skall jag betala för en tjänst som ger mig sämre kvalite, till ett högre pris och mindre utbud mot tillexempel Popcorntime som funkar på alla möjliga enheter utan DRM, alla OS, och 1080P och högre så länge hårdvaran orkar driva det samt funkar även offline samt textat på Engelska.

Att HBO Nordic inte har engelska texter är för den delen skrattretande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför detta inte har gjorts för 10 år sedan? Fildelning har ju varit en stor grej hur länge som helst och en lika olaglig företeelse då som nu?!
Helt sjukt att fildelare har fått härja fritt och ostraffat i så många år att det nästan anses som lagligt bland många.

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk

Någon som har en aning om vilka filer detta gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

Jag förstår inte varför detta inte har gjorts för 10 år sedan? Fildelning har ju varit en stor grej hur länge som helst och en lika olaglig företeelse då som nu?!
Helt sjukt att fildelare har fått härja fritt och ostraffat i så många år att det nästan anses som lagligt bland många.

Jag tycker det är sjukt att producenter får tillämpa DRM och tvinga konsumenter bara använda vissa produkter för att spela upp något man betalat för. Som att köpa en bil som bara kan köra på speciella vägar med tullar.

Att inget har gjorts mot det är riktigt sjukt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är dock inte bara i Sverige som detta sker utan över stora delar av västvärlden. Underskatta inte lobbyisterna.

Men det kan gå åt elvet.... ochså.
Vet ej om man hört här om fallet i Tyskland, där ett advokatsbyrå likt det här fallet har sniffat trafiken samt IP-Adresser av användare på RedTube som dom senare fick rätt av tyska domstolen att begära ut personuppgifter till dessa IP-Adresser.
När dom började skicka ut hotbrev, var det allt fler som nekat kraven och polisanmält dem ist. TOM Konsumentverket började klaga på dom. Det slutade med att alla inblandade advokater och affärsmän som låg bakom det företaget bleft efterlyst av polisen och två blev tom häktad och dömt för organiserad kriminalitet och utpressning.
Tusentals personer har efter denna dom börjat kräva tillbaka det beloppet dom kände sig tvungna att betala.
Minst två av dessa vinkeladvokater är fortfarande efterlysta.

Det som gjorde att dessa giriga idioter föll, var att IP-Adresserna var olagligt samlade via ett flash-ad hack, vilket var olaga intrång på websidan RedTube eller vad den hette.

Visst, går det inte att jämföra direkt med det här fallet, men dom åker på tunn is. Även att öppna en torrent tracker till det syftet är högst tvivelaktig, då dom på så sätt främjar fildelning, vilket dom inte får.

Jag får inte heller erbjuda dig en stulen bil, för att sedan låta dig åka dit för det. Inte ens om jag fömedlar kontakten till en hälare som du ska sedan köpa av.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Ingen aning, har inte fått något brev.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

jag har lite svårt att greppa att om folk nu vill torrenta film / musik / spel, etc varför vidtar man inta försiktighetsåtgärder i form av alla de anonymitetstänster som finns, VPN eller bara en enkelt proxy räcker ju. behöver ju inte kryptera egentligen, ett "hopp" från din ext/ip till proxun räcker ju.

Och vill man verkligen ha redan på vilka som sliter ned i alla fall går det ju få reda på ändå, även med dessa tjänster, dock blir det lite mer omständigt för de parter som vill få ut uppgifterna då de flesta proxy / vpn tjänster är rätt duktiga på hålla på dessa rätt hårt. Men även dem är ju i slutändan tvingade att följa lagen.
Har dock svårt att tro att musik/film bolagen någonsin kommer börja ett sådant krig.

Permalänk
Medlem

@Commander: jag har tyvärr bara lite insikt i DRM, vad är det som är så sjukt, kan du ge ett exempel?

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

jag har lite svårt att greppa att om folk nu vill torrenta film / musik / spel, etc varför vidtar man inta försiktighetsåtgärder i form av alla de anonymitetstänster som finns, VPN eller bara en enkelt proxy räcker ju. behöver ju inte kryptera egentligen, ett "hopp" från din ext/ip till proxun räcker ju.

Och vill man verkligen ha redan på vilka som sliter ned i alla fall går det ju få reda på ändå, även med dessa tjänster, dock blir det lite mer omständigt för de parter som vill få ut uppgifterna då de flesta proxy / vpn tjänster är rätt duktiga på hålla på dessa rätt hårt. Men även dem är ju i slutändan tvingade att följa lagen.
Har dock svårt att tro att musik/film bolagen någonsin kommer börja ett sådant krig.

Många tjänster sparar inga loggar alls när det kommer till VPN, men det är väl en tidsfråga innan VPN blir olagligt i Sverige.

Skrivet av cRitZa:

@Commander: jag har tyvärr bara lite insikt i DRM, vad är det som är så sjukt, kan du ge ett exempel?

Går jag och köper en Bluray film så kan jag inte spela upp det på min dator för att filmen ligger krypterad på skivan som bara kan spelas upp av godkända enheter.

Samma sak gäller för den delen DVD filmer, finns en anledning till varför det krävdes PowerDVD eller liknande för att spela upp DVD filmer på PC innan. Nu funkar det dock i VLC också men det är för att de har knäckt krypteringen på DVD, dock är det olagligt att spela upp en DVD med VLC i USA.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det safe att tanka ner spel eller kollar de bara filmer?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Det jag inte kan låta bli att undra är vad för information som "danskjävlarna" (skall inte läsas som grannlandshat utan som citat från känd serie och skådespelare...) presenterat för den svenska domstolen? Att bara dyka upp med en 8600 IPadresser lång lista och säga att "vi vet att dom här är fildelare - ge oss deras adresser" borde ju inte räcka, ANNARS är det åt h-vte.
Jag har absolut inget till övers för det här sättet att kräva fildelare på pengar men jag är intresserad av vad som krävs för att få Patent- och marknadsdomstolen att fatta ett utlämningsbeslut.

Svenska roliga historier bygger på lättlurade norrmän, danskarnas bygger på lättlurade svenskar och det med viss rätta historiskt sett så som klantarna som haft makt här tex blivit av med dyra borgar osv.
Troligen kommer flera bli lurade att betala detta skämt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!