Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hur gör ni som har 5.1 system? Jag har en gammal Panasonic hemmbio och kör den såhär:

HDMi från Switchen in i tven - optisk kabel från tven till Panasonic receivern.

Men hur jag än gör, provat ALLA inställningar så får jag inget ljud i bakre högtalarna när jag kör surroundtestet i Switchen.

Denna setup fungerar med alla andra enheter som mitt Ps3 och Apple tv för att få 5.1.

Min receiver är så gammal så den har bara hdmi out, scart och optisk in att välja på. Aux finns också.

Switchen stödjer inte bistream/komprimerat (dts/dolby...) bara ren okomprimerad PCM

1. Receivern behöver stödja PCM, kan tycka att den borde stödja det, kolla upp
2. Stor chans att TV/optisk passthrough för PCM enbart skickar vidare 2.1, kolla upp

Om du har lyckats så står det antagligen multi ch, PCM eller något liknande (dts, och dolby loggan kommer inte att dyka upp)
Är du säker på att din setup för PS3, Apple TV kör ut 5.1 och inte stereo , alternativt simulerad stereo surround ur alla högtalare?

mer info nedan

Citat:

Bitstream
Bitstream audio is compressed, meaning information that is deemed less important to the sound is removed from the signal. This does reduce the quality somewhat, but it’s important to note that compressed audio still sounds very good – good enough that the average person is not going to hear much difference between it and uncompressed audio.

PCM
PCM is an uncompressed audio format, which means it will theoretically have the best overall sound quality, as no information has been removed to facilitate transmitting the signal. PCM is sent unencoded by the source, meaning the full, unpacked ‘instructions’ for what sounds to play are sent directly from the source to receiver, and then on to the speakers.

Unfortunately, this makes for a signal that is more difficult to transmit. No TV seems to be able to pass a 5.1 PCM signal through to a sound system, so sending a PCM signal to or from a TV will downgrade the signal to 2.1 (two speakers + one subwoofer), thus eliminating the extra channels necessary for surround sound.

PCM 5.1 can work with a receiver that supports the format, so if you want uncompressed sound, you’ll need to forego passing the audio through your TV, and instead output the sound directly from the source (one that outputs PCM 5.1) to the receiver. Note that only HDMI can transmit a 5.1 PCM signal. Digital optical is only capable of transmitting a 2.1 or 2.0 PCM signal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Jag skulle absolut bytt ut laddaren om du inte redan gjort det (kan vara latent fel och hända igen).

En gång är ingen gång...

Skrivet av anon5930:

En tanke som slår mig nu är att det kan ha behövts en power cycle för att få igång den. Jag har själv råkat ut för en SSD som slutade fungera tills detta gjorts. Crucials anvisningar för deras SSD'er: http://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Why-did-my-SSD-quot...

Låter som att det skulle kunna vara något i stil med detta. Ungefär som när det är något på jobbet som är fel och man testar samma sak 3-4 gånger utan framgång, bara för att låta en kollega testa samma sak och lyckas på första försöket.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Switchen stödjer inte bistream/komprimerat (dts/dolby...) bara ren okomprimerad PCM

1. Receivern behöver stödja PCM, kan tycka att den borde stödja det, kolla upp
2. Stor chans att TV/optisk passthrough för PCM enbart skickar vidare 2.1, kolla upp

Om du har lyckats så står det antagligen multi ch, PCM eller något liknande (dts, och dolby loggan kommer inte att dyka upp)
Är du säker på att din setup för PS3, Apple TV kör ut 5.1 och inte stereo , alternativt simulerad stereo surround ur alla högtalare?

mer info nedan

Det är äkta 5.1 på andra enheter ingen simulation. Verkar som min tv bara skickar vidare 5.1 om dey är dolby som kommer in från hdmi. Är en billig 50" Andersson tv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

En gång är ingen gång...

Låter som att det skulle kunna vara något i stil med detta. Ungefär som när det är något på jobbet som är fel och man testar samma sak 3-4 gånger utan framgång, bara för att låta en kollega testa samma sak och lyckas på första försöket.

Får hoppas att det bara var en tillfällig skum "glitch" med just din nätdel (eller kombinationen din nätdel och din Switch) vid endast det tillfället!

Händer det någon mer gång så skulle jag nog tagit det säkra för det osäkra och prova byta nätdelen (man vill ju ogärna byta själva huvudenheten om man har sparade spellägen och annat på den som inte kommer med vid byte).

Sedan så kan jag rekommendera att skaffa en USB-C-kabel oavsett. Alltid bra att ha fler strömförsörjningsmöjligheter. Finns ju tex USB-uttag vid flygplanssäten när man flyger, eller så kan du ladda via powerbank, eller ha adapter för 230-uttag på tåg, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det är äkta 5.1 på andra enheter ingen simulation. Verkar som min tv bara skickar vidare 5.1 om dey är dolby som kommer in från hdmi. Är en billig 50" Andersson tv.

Tråk :/

Ser ju ut som att optisk har begränsning på 2.1 i / PCM, har för mig att jag hade samma problem i min TV.

Isåfall är nog det billigaste, titta lite på begagnat marknaden borde gå att hitta en gammal receiver med ett par HDMI inputs och PCM stöd för runt tusenlappen med det vanliga dts/dolby hdcp 2.0. Vill du ha stöd för HDCP 2.2, 4k, dolby atmos, dts:x, master audio, auro 3d osv så blir det ju mycket dyrare

Vet inte om det är någon skillnad mellan PCM och LPCM kan vara värt att kolla upp, eller om det är LPCM jag pratar om.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Casgar:

@K-D][Aramis: @Edvin-89: Kan meddela att jag var ner till butiken och bad de kontrollera samma saker som jag hade problem med. Med min laddare fungerade inte konsolen så de provade att koppla in en annan laddare och vänta 5-10 minuter. Därefter gick Switchen att starta. Min egna laddare fungerade åter igen också. Vad det egentliga felet berodde på vet jag inte, men nu fungerar allt som normalt igen!

Skönt att det fungerar igen och att det inte var något som var"trasigt"

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

[...]

Vet inte om det är någon skillnad mellan PCM och LPCM kan vara värt att kolla upp, eller om det är LPCM jag pratar om.

PCM är samma sak som LPCM (i detta fallet).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Tror det är något fuffens med min dock. När jag har switchen i docken och avstängd så bytar tvn input till den switchen befinner sig på hela tiden helt random. Enheten startar aldrig och är inte igång.
Några andra som upplevt liknande strul?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakteria:

Tror det är något fuffens med min dock. När jag har switchen i docken och avstängd så bytar tvn input till den switchen befinner sig på hela tiden helt random. Enheten startar aldrig och är inte igång.
Några andra som upplevt liknande strul?

Någon nämnde det tidigare i tråden, gå in i Switchens inställningar då det är något som ska inaktiveras där.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Har redan provat detta. Gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Bakteria:

Tror det är något fuffens med min dock. När jag har switchen i docken och avstängd så bytar tvn input till den switchen befinner sig på hela tiden helt random. Enheten startar aldrig och är inte igång.
Några andra som upplevt liknande strul?

Testa stänga av hdmi cec på din tv

Permalänk
Medlem

@Damponmyboard:
Har gjort det också.

Permalänk
Medlem

Kan ni välja svenska som systemspråk? Köpte min i england och nu när jag kom hem och starta den hittar jag inte svenska som språk.. De sa i butiken att alla var samma i europa bara att nätsladden vat annorlunda vilket jag fick en adapter till.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

@miscann: Inga svenska menyer

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

@Damponmyboard:
Har gjort det också.

Gissar att du har en Samsung-tv från 2016? Har för mig att det är någon smart funktion på just dem som kan ställa till det tyvärr. Vet dock ingen lösning på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Tror det är något fuffens med min dock. När jag har switchen i docken och avstängd så bytar tvn input till den switchen befinner sig på hela tiden helt random. Enheten startar aldrig och är inte igång.
Några andra som upplevt liknande strul?

Har samma problem, är det TVns inställningar eller Switchens man skulle pilla på? Har med en Samsung TV från 2016.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har samma problem, är det TVns inställningar eller Switchens man skulle pilla på? Har med en Samsung TV från 2016.

Borde kunna stänga av CEC-hanteringen i Switchen, så lär ni bli av med problemen? Dock också funktionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Har samma problem, är det TVns inställningar eller Switchens man skulle pilla på? Har med en Samsung TV från 2016.

Min byter inte ingång men indikerar aktivitet på ingången så med jämna mellanrum dyker ingångsnamnet upp i högra hörnet har en LG tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Borde kunna stänga av CEC-hanteringen i Switchen, så lär ni bli av med problemen? Dock också funktionen.

Vad gör funktionen? Den som ex startar TVn bara genom att man dockar Switchen?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! De inkluderar bättre battlebanor i Mario Kart 8 Delxue, verkar dock endast komma till Switchen.

Denna typ av banor tycker jag borde vara självklara i Mario Kart, har spelet de extremt mycket på N64.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja var det något som jag saknade i MK8 var det Battlebanor, kan ju ta evigheter innan man stöter på någon på en vanlig bana.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Ja var det något som jag saknade i MK8 var det Battlebanor, kan ju ta evigheter innan man stöter på någon på en vanlig bana.

Att köra Battle på vanliga banor känns som en fattig lösning minst sagt men man kom väl på när spelet var färdigt aha, vi kanske skulle ta med battle? Men vi har inte tid att göra riktiga maps så vi tar det befintliga och då blev det som det blev, d.v.s värdelöst.

Dessa banor ser klart bättre ut men så måste de ju ha något som bär upp DELUX

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Akerhage:
Jag har pillat på båda och ännu inte hittat någon lösning. Idag dockar jag ur min switch när jag inte spelar för annars byter den konstant.

Permalänk
Inaktiv

Sådär, Pro-kontroller och Switch-fodral ska komma imorgon med posten.

Jag måste säga att jag gillar screenshot-funktionen mycket, bara i Zelda har jag nog tagit över 1000 bilder vid det här laget. Senast jag kopierade över filerna (stäng av Switch helt, plocka ur mSD-kortet och stoppa in i en dator ifall någon inte visste om att det gick) var det närmare 900 bilder tagna.

Exempelvis:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Vad gör funktionen? Den som ex startar TVn bara genom att man dockar Switchen?

Skrivet av Bakteria:

@Akerhage:
Jag har pillat på båda och ännu inte hittat någon lösning. Idag dockar jag ur min switch när jag inte spelar för annars byter den konstant.

Ja, CEC är det som gör att TVn kan "styras" av Switchen, främst på/av då.
Har inte problemet själv, men borde funka om man slår av funktionen i Switchen. Funkar inte det av outgrundlig anledning så lär det 99,9% säkert funka att slå av den i TVn. Men då kan ju inte ens andra saker styra TVn heller.

Obs, olika tillverkare kallar detta för egna saker av ytterligare outgrundliga anledningar. Ex Simplink (LG), Anynet+ (Samsung) etc

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nME:

Ja, CEC är det som gör att TVn kan "styras" av Switchen, främst på/av då.
Har inte problemet själv, men borde funka om man slår av funktionen i Switchen. Funkar inte det av outgrundlig anledning så lär det 99,9% säkert funka att slå av den i TVn. Men då kan ju inte ens andra saker styra TVn heller.

Obs, olika tillverkare kallar detta för egna saker av ytterligare outgrundliga anledningar. Ex Simplink (LG), Anynet+ (Samsung) etc

Marknadsföringsskäl troligen, är ju inte direkt ovanligt att olika standarder ges egna namn hos de företag som säljer produkter baserat på detta. Rörigt för kunden tyvärr.
Själv har jag en 9 år gammal Sony Bravia 40D3550 som stödjer Bravia Link (vad Sony kallar CEC). Var ovanligt när jag köpte TV'n och förstod först relativt nyligen vad det var när jag lära kolla upp varför TV'n gjorde underliga saker hehe.

Man missar troligen väldigt lite av att ha CEC inaktiverat, men är som alltid bra att kolla upp hur det påverkar en själv. Min Switch gör inget speciellt i dockat läge iallafall med min gamla TV.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Har du fått meddelande från Amazon?
Jag fick detta igår:

Hello,

We now have delivery date(s) for the order you placed on March 06, 2017 (Order# XXXXXX):

"The Binding of Isaac: Afterbirth+ - Switch"
Estimated arrival date: March 31, 2017 - April 07, 2017

Sen vet jag inte om jag får boken med antar att klistermärken kommer med och det extra omslaget.

Yes! fick nyss meddelandet!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Sådär, Pro-kontroller och Switch-fodral ska komma imorgon med posten.

Jag måste säga att jag gillar screenshot-funktionen mycket, bara i Zelda har jag nog tagit över 1000 bilder vid det här laget. Senast jag kopierade över filerna (stäng av Switch helt, plocka ur mSD-kortet och stoppa in i en dator ifall någon inte visste om att det gick) var det närmare 900 bilder tagna.

Exempelvis:
http://i.imgur.com/w2xqJJF.jpg
http://i.imgur.com/yPLIEOs.jpg
http://i.imgur.com/9lQP9P8.jpg

Samma här! Dock tråkigt att bilderna är i lowres och komprimerade!

Annars riktigt trevlig funktion!

Oj vad länge du fick vänta på din Pro-kontroller

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

Yes! fick nyss meddelandet!

Najs min har de skickat idag.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Najs min har de skickat idag.

fick också shipping mail

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |