Är Battlefield 1 lämpligt för en 11-åring?

Permalänk
Medlem

Har din son svårt att sova samt får madrömmar av det ? Bara att fråga på.
Barn är olika känsliga i olika åldrar.

Försöker tänka tillbaka på underhållning som som jag rädd för när jag var 11 som kunde ge mig mardrömmar.

Freddy krueger, exorcisttjen som vrider skallen och gojjar.
Tjah tjats pretty much it som jag kan minnas nu.

Personligen tycker jag att även om grafik i dataspel blir allt mer realistiskt så blir det för mig fortfarande typ som tecknat och på låtsas, även om det kommer massa zombies osv mot en har man antagligen blir ganska van vid ultravåld i dataspel.

Tar man t.ex senaste versionerna av Doom samt Wolfenstein så skulle jag säga att BF1 ligger ändå på ganska snälla delen av FPS spel samt har mindre GORE väldigt många andra FPS titlar, TF2 som ser ut som barntecknat har mer massa blod och lemmar som flyger and BF1 så....

Samt actionfilmer har ju egentligen mycket mer realistisk skildrande om man tänker efter, så jag skulle nog dra gränsen idag vid liveleak typ som verboten för barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Nä snarare tyskt.
Tyskland har massa regler och begränsningar för spel.
Det här är ett fenomen vi inte gjort oss kända för i Sverige däremot.

Här är lite roliga exempel med lite bakgrund också:
https://www.youtube.com/watch?v=9niDM9qmaS0

Jo men jag menar mer att man inte ser till helheten utan att allt går att lösa med ett "enkelt knep" (som i det här fallet en annan färg). Det tycker jag är väldigt svenskt. Lite som att gå runt med en "rör inte min kompis"-tshirt och tro att man gör skillnad.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beatnutz:

Jo men jag menar mer att man inte ser till helheten utan att allt går att lösa med ett "enkelt knep" (som i det här fallet en annan färg). Det tycker jag är väldigt svenskt. Lite som att gå runt med en "rör inte min kompis"-tshirt och tro att man gör skillnad.

I det här fallet är det mer typiskt tyskland då de i flertalet fall har krav på blod i annan färg medan vi inte har det i Sverige

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Hej!
Jag har tänkt att skaffa Battlefield 1 till min 11-åriga son. Efter att haft Farcry 4 som det var droger och annat dåligt så sålde han det men vill ha ett nytt spel han kan köra med sina kompisar. Flera av hans kompisar har Battlefield 1 och det har han helt blivit förälskad i! Efter att visat lite "gameplay" så såg jag att man kunde sticka igenom svärd och spadar genom kropparna så sprutade det blod, går det att stänga av blodet? Har hört något om att "färga blodet" går det på ps4? Är det någon annan som har det här spelet till sina 11-åringar? Frågan är nog om han får spela det, får spela Star Wars Battlefront, csgo och såna spel. Blir inte så påverkad av spelen han kör.
Är tacksam för seriösa svar!

Shiat du verkar tro att din unge e 6-7 år gammal.
11 år e ju "gammalt" jue å om ungen inte har några problem så borde han ju skilja på fel å rätt å verklighet och spel/film/fantasi.
***bort/mod***

§1
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lyssna till rådet på ålder på boxen, varför fråga en massa människor som inte vet ett skit om dig, din son eller hur han är som person?
Jag tycker du inte skall göra det förräns DU känner din son tillräckligt för att kunna fatta de här beslutet själv. Om du nu gör det - sätt dig ner och spela med honom så du ser hur han reagerar samt kan svara på frågorna han kan ha.
Som förälder, hoppas jag att du själv spelat spelet så du vet vad han kommer att uppleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Det blir Battlefield
TACK FÖR SVAREN!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju upp till dig att känna ditt barn och avgöra om det är lämpligt och ha en dialog om hur våldet i spelet är isåfall.
Och inte minst om hur folk uppför sig på internet.

För vissa är det inga problem, för andra är det mindre lämpligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Om jag får säga vad jag tycker så skulle det låta såhär. Kan inte en person skilja på spel och riktiga världen så ska den inte spela alls. Men oddsen att han inte kan skilja på det är minimal. Bra val att välja battlefield. Otroligt kul spel!

Permalänk
Medlem

Pja jag högg av huvuden av folk/monster i Moonstone på Amiga när jag var 5 år och jag tog ingen skada av det

Men det hänger helt på barnet, En gång i tiden var en kompis var över och spelade på min Amiga med mig, han var samma ålder och visade inga tacken på obehag utan hade roligt men dagen efter fick mina föräldrar ett samtal från arga föräldrar, då hade han inte kunnat sova och gråtit på natten och fantiserat om allt läskigt blod och monster (jag fick ordentligt med bannor...) medans jag själv hade noll problem med det hela även i låga åldrar (min kompis fick itne umgås med mig mer efter det), spel var just spel för mig och inte verklighet. Så det är nog väldigt individuellt per barn och beroende på familj tror jag nog så går inte svara åt andra då vi inte känner dina barn.

Dock så märker man av barn (10-15) som är extremt aggressiva och högljudda över mic i FPS spel idag och då kan man ju tänka om typen av spel är bra för dem med tanke på hur dem reagerar, har massvis med ilskna meddelanden i min inkorg från barn som blir ursinniga när man dödat dem ett par gånger i BF1 på PS4, jag kan inte hjälpa att jag är bättre än dem och att dem sedan går samma dumma vägar utan någon riktig strategi för att hämnas och då plockar jag dem igen några gånger... Men sen kanske dem barnen reagerar likadant om det skulle vara pingis dem spelar etc... Finns säkert mängder med barn som hanterar det hela bra men man märker inte av dem för dem är lugna och sansade

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av JoshuaGron:

Hej!
Jag har tänkt att skaffa Battlefield 1 till min 11-åriga son. Efter att haft Farcry 4 som det var droger och annat dåligt så sålde han det men vill ha ett nytt spel han kan köra med sina kompisar. Flera av hans kompisar har Battlefield 1 och det har han helt blivit förälskad i! Efter att visat lite "gameplay" så såg jag att man kunde sticka igenom svärd och spadar genom kropparna så sprutade det blod, går det att stänga av blodet? Har hört något om att "färga blodet" går det på ps4? Är det någon annan som har det här spelet till sina 11-åringar? Frågan är nog om han får spela det, får spela Star Wars Battlefront, csgo och såna spel. Blir inte så påverkad av spelen han kör.
Är tacksam för seriösa svar!

Varierar lite från person till person men det låter som att ditt barn kommer att klara av att spela det ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lämpligt är det väll för honom själv, men inte för andra då barn i regel presterar sämre i multiplayerspel enligt mina erfarenheter. Det är inte av slumpen man brukar förolämpa dåliga spelare med att skriva "kid" i chatten.

Permalänk
Medlem

Låt honom lira. Börjar bli lite små irriterad på mina föräldrar som ännu inte låter mig (14) spela GTA V, pga "kvinnosynen, sex, alkoholen och det grova våldet". De förstår verkligen inte...

Visst jag skulle väl kunna övertala dem, men det känns bara pinsamt. Deras syn på spelen och hur de tror min hjärna reagerar på det stör mig mer än att jag inte får spela det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Lämpligt är det väll för honom själv, men inte för andra då barn i regel presterar sämre i multiplayerspel enligt mina erfarenheter. Det är inte av slumpen man brukar förolämpa dåliga spelare med att skriva "kid" i chatten.

Haha, tänk dig att en 11-åring inte vill spela sitt nya BF1 eftersom han läst att äldre stör sig på så unga som honom eftersom han presterar sämre än dem.

Permalänk

Nu är jag väldigt mycket för att låta barn spela de flesta spel på marknaden, kanske inte de värsta som kan ge den tuffaste vuxna att få mardrömmar kanske. Såg att du redan tagit beslutet att låta grabben spela Battlefield 1, tummen upp från mig.

Ytterligare en positiv sak med egentligen alla spel är möjligheten att träna engelska!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 11 är lite väl ungt för ett sådant spel. Overwatch är nog mer passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tänk på att även fast man själv inte tillåter ens barn att spela våldsamma spel så kommer de ändå att spela det hos kompisar och på internetcaféer.

Personligen skulle jag låta ungen köpa BF1 och om det behövs förklara att det just bara är ett spel, dvs fantasi. Att ändra färg på blodet tror jag verkligen inte skulle göra någon skillnad. Tvivlar på att färgen röd är läskigare än andra färger

Konstig färg är ju mer en påminnelse att detta är ren fantasi/lek, speciellt i BF 1. Blir nog svårare att applicera det i verkligheten då.
Skulle jag kunna tänka mig... men tror inte jag skulle fixa med det själv.

Permalänk
Medlem

Klarar en 9 eller 11 åring av alla kränkningar som folk kommer att skriva till dem i chatten? När jag var yngre så blev jag ledsen när folk skrev att jag var noob, och då var jag ändå en bra bit över 20 år. Som sagt, det kanske är bättre att vänta några år innan kidsen spelar multiplayer, dels så är de mer mogna och kan lära sig effektivare, dels så slipper de bli ledsna och agressiva äver online-"hat".

Permalänk
Medlem

Ge han en extra kopia av Bibeln.

Beror väl mer på hur ni har uppfostrat ungen och hur väl ni känner av eran avkomma.
Låt han spela vad han vill men ha uppsyn på hans beteende när han spelar, blir han dryg uppkäftig smurf så ska han tuktas därefter för allas trevnad.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Entusiast

Länkar här några vettiga youtube-videor, när vi ändå är inne på ämnet "datorspel, barn och våld".
Mitt tips är att ta och se dessa när ni kan ta er en lugn stund utan alltför många avbrott. De har en del tänkvärt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Så länge han fattar skillnaden mellan verklighet och spel borde det ju va lugnt. Jag tänker såhär, att när han lär sig om förintelsen och världskrigen i skolan så borde han kunna få spela. Jag lärde mig om förintelsen i 3:an så jag ser inga problem, så länge han är mogen. Alla mognar ju också olika.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Om du vill se farliga saker så se teletubbies, tycker du inte om tecknat så kan du se lite på riksdags trams samma kvalité å rädsla ingjuts i fördummandets tecken.
Seriöst ta eget val, människan är utforskande, vissa tycker piss å skit e löjligt medans andra spyr.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har 2 små gamers här hemma en på 10 och en på 11 och dem lirar så gott som allt, har aldrig varit nått problem eller rädslor, är ett spel helt enkelt och det stannar just där.

Om man Censurerar hela världen för barnen så kommer dem garanterat bli rädda när dem tar steget ut.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ja definitivt. Ett spel där man springer runt och gör saker utan att koppla vad som händer låter som ett exceptionellt intetsägande spel.

Nu är tråden stängd men ville bara få det sagt, tror problemet uppstår då man inte förstår att det inte är riktiga människor man skjuter ihjäl, vore ju väldigt oroande om man njöt av tanken att elda upp andra människor med eldkastare?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Är ingen överens? Skulle gärna ha ett svar som är avgörande!

Skickades från m.sweclockers.com

Lirat dator sen jag var 7 - gått igenom release av BF1942, Half-Life, GTA 3, Medal Of Honor etc etc. inte blivit skadad utav det (tycker jag )
Men i skrivande stund så kanske dom spelen inte såg lika realistika ut iofs - du kan bedöma själv och se hur mycket saker påverkar din son, t.ex. drogerna i Far Cry 4 verkade han inte gilla, så om det är för brutalt med att köra vapen igenom kroppar kan bara han avgöra nästan?
Eftersom han lirat andra spel och du själv säger att de gått bra so far - vad kan ske, om han redan testat spelet hos sina polare så vet han själv hur det går till - sen kanske du kan hälsa på hans kompisar med honom och titta "över axeln" i smyg hur han reagerar på att lira BF1 så kan du avgöra själv om det är bra eller inte för honom

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 & §1.2*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att den här tråden gör att jag blir en aning besviken på forumet.
Visst finns det lite utrymme mellan "Spel skapar mördare" och "Så länge man kan skilja på fantasi och verklighet".

Jag tror inte att hur grovt våld som helst är bra för barn, trots att det finns våld i världen.
Man kan likna det vid hur jag inte tror att barn lär sig att hantera alkohol genom att börja supa när dom är 12 år.

Permalänk
Avstängd

Spelade GTA 1 vid 6 års ålder. Började spela Call of Duty och Battlefield 1942 & gta 3/vice city vid 10-11 års ålder. Men Doom 3 var för hemskt vid ~12 års ålder enligt morsan, fick lämna tillbaks det efter att ha lirat några timmar.

Föräldrars åsikter är sjukt löjliga och ger ärligt talat ingenting. Spelade senare Doom 3 med polare hemma hos honom istället.

Spel är spel, och det förstår dom flesta yngre.

Permalänk
Medlem

Anser inte att det handlar om ungen överlever mardrömmar, förstår att det är ett spel eller ej, finns egentligen ingen anledning att barn i den åldern avrättar folk med spadar i nyllet när det finns alternativ som TS, Overwatch etc.

Permalänk
Medlem

Jag tar en mer praktiskt infallsvinkel som nämnt innan. Skulle ni vilja spela multiplayer med 9 och 11 åringar i en kompetitiv miljö som BF1? Jag lirar en del world of tanks och jag kan säga att det inte är roligt att ha småttingar i sitt eget lag eller i fiendelaget eftersom de helt enkelt inte är mogna nog att förstå vad som händer. Det bästa vore att spela med barnen så du kan lära dem hur man ska tänka och reagera på allt skit som nämns i chatten. Typ som en mentor. En bra balans är att vara mentor skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Det blir Battlefield
TACK FÖR SVAREN!

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du frågade i första posten;
Nej, en 11-åring ska inte spela BF1,det är ett alldeles för realistiskt spel,med blod, knivar,skjutvapen.
Jag skulle lägga gränsen vid 15år.
Battlefront vore ok för honom.
Men men, det är ditt barn och ditt beslut.

Permalänk
Medlem

Jag fick inte spela våldsspel när jag var liten så jag fastnade för mmorpgs och nu såhär 18 år senare (började med tibia 1999) sitter jag och spenderar större delen av min fritid på mmorpgs och sabbade mina gymnasieår för att jag blev beroende av WoW, så låt grabben spela lite pang pang spel så slipper du en unge som sitter och spelar 12 timmar om dagen i en fiktiv mmorpg värld.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.