Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Inaktiv

Telefonförsäljning och adresserad reklam borde bli förbjudet då jag anser att det är ett övergrepp på min frihet.
Telefonförsäljare har helt enkelt ingen moral eller etik. Så många gånger de sagt något som inte stämmer alls när man kollar upp faktan.
Värst är idioterna till företag som inte respekterar NIX.

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha något så undersöker jag själv vilket alternativ som är bäst för mej. Jag vill inte bli störd av någon som försöker intala mej att dom har den bästa lösningen.
Ibland känns det nästan som en förolämpning när någon ska tala om för mej vad som är bäst, det kan jag lista ut själv!

Något som gör mej riktigt förbannad är när ett företag ringer och säger "Jag ser att du betalar onödigt mycket på dina lån och krediter", vilket händer typ en gång i veckan, då kan jag gå i spinn.

/ Bitter och cynisk

Permalänk
Skäggig legend

Jag har hemligt nummer, varav jag sällan blir uppringd. När jag väl blir det är det av Bredbandsbolaget, Comhem och Tre. Thats it!

Bredbandsbolaget: Hej, jag tänkte fråga ifall du vill ha ett TV-paket, förmånliga priser för dig som varit kund hos oss så länge!
Jag: Jag har inte valt er som kund, får er genom min förening och jag kollar inte på tv, tack och hej!
Alltid i trevlig ton!

Comhem: Hej! Jag tänkte kolla ifall du vill ha bredband av oss? Förmånliga priser eftersom du bor i ett Comhem hus!
Jag: Jag får redan bredband från Bredbandsbolaget genom min förening med mindre latens och högre hastigheter, så nej tack!

Alltid i trevlig ton!

Tre: De har slutat ringa. De vet att jag inte kommer byta ut mitt T707 (obegränsad surf).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vi lever i ett samhälle där i princip alla produkter som telefonförsäljare försöker sälja kan köpas via Internet. Är det något jag behöver köpa så görs beställningen väldigt snabbt och smidigt, och med hemsidor som Prisjakt.nu kan man nästan alltid få sina produkter till lägre priser än priserna i butik/telefon. Varför ödsla tid och pengar på att köpa produkter via telefon när det är så otroligt mycket mer effektivt via Internet?

Kan ju även påpeka att bli uppringd varje dag av telefonförsäljare är så jäkla jobbigt - att konstant behöva säga "nej tack" och med 50% av försäljarna som fortsätter babbla om produkten och hur bra "deal" jag kan få... Vill jag köpa era produkter gör jag det via Internet/butik!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Ondrejkaas:

@DoZeN nu vet jag inte riktigt vilka som har ringt dig, men om vi tar det jag säljer som ett exempel. Om jag säger till dig att du kommer få bredband med en trådlös router. Du kommer få 100mbit, förklarar hastighetsgarantin. Att du kommer få en digitalbox, jag förklarar vilka funktioner den har, hur många kanaler man får. Vilket pris kunden kommer betala samt bindningstid och startavgifter. Tycker du att det är en klar bild?

Här kommer mina 5 ören.

Oftast så är det väll så att en försäljare ringer upp på sin arbetstid vilket då även är min arbetstid dvs jag är mitt uppe i mycket annat och har inte lust att diskutera vad du säljer eller erbjuder, alternativt ringer de på kvällarna dvs efter 18 och jobbar man så är detta ens fitid då man vill slappna av efter en jobbdag.

Kan även vara så att idag är det så snorenkelt att jämföra priser och tjänster själv (hört talas om internet) samt att man oftas inte får alla de finstilta detaljerna via telefon. Utan jag iallafall vill kunna sitta i lung och kolla igenom alla detaljer och inte bli "lurad" med en luddig bindningstid eller att priset höjs efter det första 6 månaders "provperiod".

Många gånger är det även billigare att beställa produkten/tjänsten själv via nätet. Alternativt kan man få en bättre lösning till samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Gillar inte säljare i största allmänhet. Folk som kränger abonnemang på golvet i centrum, telefonförsäljare, säljare i butiker som inte låter mig vara ifred. Är jag intresserad av något så söker jag upp det själv..

Skickades från m.sweclockers.com

Där är min åsikt markerad ovan.
Jag köper det jag vill, när jag vill, när jag har tid.

Se till att bra och mycket info finns om din produkt, när jag är intresserad, så ska jag betänka den, men stör du mig när jag gör annat, bojkottar jag per automatik denna produkt efter det, då min tid är mer dyrbar. Sen kan jag jämföra och titta på alternativ, något sällan en säljare vill att kunder ska, då det visar hur "bra" erbjudandet faktiskt är.

Samma sak med reklam i brevlådan mm... de åker i papperskorgen direkt, oavsett "hur bra det är". Då jag fick gå med papperskasse 1 gång i veckan för att tömma detta sabla skit så har jag nu ingen reklam tack på min dörr, och har sluppit iaf 95% av det nu.

Så problemet @Ondrejkaas är inte du... det är "du och dina 1000 kollegor", och alla 1000 brevutskick, 1000 andra annonser på skyltar och bussar, 1000 reklam på hemsidor och videor osv... Det är nog. Vi är trötta på det, och det måste få ett slut. Därför får du folk som är som de är... de ser dig som ondskan av reklam och liknande som de vill undvika.

Och ang personlig erfarenhet... jag har på mitt jobb en sådan firma i huset, fulla med skrikande ungar, tramsande "vuxna" som kanske stannar 2-3 veckor, sen byter jobb då de inser vilket skit det är. Så jag vet hur 90% av dem som faktiskt jobbar på sådana företag "är" som person också... och har hört deras sida av berättelser i hissen mm. Så förlåt om jag låter nedlåtande, men det är svårt att respektera personer som jag ser som respektlösa själv.

Så hade jag varit du... byt jobb, för ingen är intresserad längre.

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning är ett jävla skit som borde förbjudas. Hur fan är man funtad om man tycker man ska ha all rätt i världen att kränga sin skit till folk när som helst och på alla tider på dygnet? Vi bombarderas redan dagligen med reklam och skit så fort vi sätter på TVn, använder datorn eller mobilen. Men tänk om man inte gör det? Ja inte fan ens då ska man gå säker för den idiotiska telefonförsäljarbranschen tycker dom är så viktiga och folks privatliv inte behöver respekteras. Deras rätt att sälja skit är tydligen viktigare än att låta folk jobba ostörda eller tillbringa sina kvällar och helger i fred. Telefonförsäljarna verkar tro folk är idioter som inte själva kan välja att söka upp det dom behöver när dom behöver det.
Inte nog med det så älskar dom att blåsa gamla människor eftersom dom är en kassako för telefonförsäljarna. Helt underbara offer som dom kan utbyttja eftersom gamlingarna är uppfostrade till att vara trevliga **bort/mod***. Ja jag är jävligt trött på att städa upp efter vad dom har prackat på morsan. Allt från att kapat hennes telefonummer till att sålt värdelösa försäkringar hon inte har nån nytta av. Har ni nån jävla aning om hur mycket tid det går till att få fram vad, vem och varför ett visst kontouttag gjorts från en persons konto? Sist fick vi kontakta Swedbank och undra varför ett visst belop hade dragits eftersom morsan hade ingen aning. Då säger bankhelvetet att om ett företag kontaktar dom och _SÄGER_ att företaget har en fullmakt att dra pengar från kontot så tillåter dom det. Ingen underskrift eller annat verifiering behövs. ***bort/moderator**

§1.1/§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag har Bredbandsbolaget och är supernöjd samt har ett oslagbart pris, ändå ringer ComHem mig varannan månad och vill att jag ska byta till deras tjänst. Den är varken bättre, billigare eller smidigare - den har med andra ord inga fördelar.

Nackdelen med säljare är att de alltid försöker pracka på en saker man inte behöver. Som nästan alla redan sagt tidigare så föredrar jag att köpa det jag behöver, när jag behöver det och inte tvärtom.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tycker genuint synd om de stackare som sitter med jobb att ringa runt och sälja diverse (vill kalla det för dynga men avstår) saker och får skäll!

Men!

Jag har allt "Nixat" som går att nixa. De gånger det ringer säljare ändå via de vägar de har rätt att ta, att jag redan är kund till exempel får mig att vilja avsluta min kundrelation till det företaget. Brukar tacka för mig på en gång och önska lycka till med nästa samtal istället.

De gånger det rings trots "nixning" får luren i örat.

Om jag vill ha en produkt så söker jag själv upp det/den. Ingen kommer någonsin, ever att få mig att köpa något via telefon. En sak som jag just då inte insett att jag behöver förräns just "det" samtalet kom! Nänä!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Säljare, inom alla branscher, är en av de värre yrkesgrupper som finns.
De är tyvärr ofta pådrivna av chefer med omöjligt högt uppsatta mål och löften om bonus vid lyckade sälj.

Finns Några olika sorter.

De som förstår vad de gör, utnyttjar säljmarginaler och människor för att göra så stor egen profit som möjligt.

Den värre sorten som inte förstår vad de gör, följer den inlärda säljproceduren och propsar på det som ger företaget bäst möjliga vinst.

Och ett fåtal stackare som kommit till insikt vilket avskyvärt yrke de lurats in i och som desperat söker efter nya jobb.

Jag vill tro att det finns gott i de flesta människor så jag brukar önska telefonförsäljare lycka till med jobbsökandet.

Permalänk
Medlem

Problemet för mig är att säljarna är okunniga inom det de säljer. Vill jag köpa något så göra jag själv research om det innan jag väljer produkt. Att få något förklarat i örat av en tonåring som läser efter ett manus är inte att föredra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Jag avskyr alla varianter av aktiva (påträngande) säljare. Butikssäljare kan vara ordentligt irriterande, men jag slipper dem åtminstone om jag inte går in i butiken. Telefonsäljare är den värsta sorten eftersom de inte går att komma undan (om man inte har filtrering/blockering). Det finns inte ett enda tillfälle någonsin då jag anser det lämpligt för någon att ringa mig för att försöka kränga på mig något som jag inte aktivt bett om.

Passiva säljare har jag inget problem med. De låter bli att tränga sig på utan står bara redo att hjälpa till OM jag har något jag undrar över.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Undrar om TS har fått svar på sin fråga nu?

Ironiska är väl att detta måste vara lika tjatigt och jobbigt för honom att läsa samma sak om och om igen, som det är att störas av just telefonförsäljare om och om igen.

Permalänk
Medlem

Oftast lägger jag bara på rakt av utan att säga något.

Någon gång har jag lyssnat på allt skit säljaren säger, ställt frågor och verkat intresserad för att sen säga att han måste prata med mamma. Ser det som en god gärning att uppehålla telefonförsäljare så länge som möjligt.

Eller verkat extremt positiv och intresserad men stressad, "Kan du ringa imorgon vid 14.00"
personligt rekord är 12 missade samtal när jag kom hem från jobbet vid 17.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

En fråga till trådskaparen: hur många försök har ni på er att ringa ett och samma nummer? 20? 50? Eller finns det ingen gräns överhuvudtaget?

Jag minns inte vilket företag som ringde mig för några år sedan. Bredbandsbolaget eller något liknande. Bara för att jag gjorde misstaget att svara på första samtalet och sen "klicka" försäljaren, så fortsatte samtalen komma ifrån samma nummer. Detta pågick under kanske ett halvår. Inte varje dag, men jäveln som hade mitt nummer på min lista tänkte tydligen inte ge sig. Det kunde gå några dagar eller kanske vecka innan han/hon ringde igen. Jag svarade aldrig.

Hur kan detta inte räknas som trakasserier? Hade en privatperson gjort detta mot en annan privatperson hade han/hon garanterat blivit polisanmäld till slut.

Naturlig följdfråga: Varför polisanmälde jag inte företaget? Bra fråga. Men jag var ung, dum och ville se hur länge personen på andra sidan luren skulle orka fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Det kunde gå några dagar eller kanske vecka innan han/hon ringde igen. Jag svarade aldrig.
Hur kan detta inte räknas som trakasserier?

Det där är ju ett intressant beteende. Istället för att säga från så blir man lite sur när de ringer en gång i veckan.
Jag brukar svara och be dom sluta ringa, så slipper man gå och irritera sej på det i all oändlighet. Ett annat alternativ är blockera numret.
Känner flera som också bara lägger på och gnäller över att det ringer så ofta.

Permalänk
Medlem

@Ondrejkaas:

I korthet: Telefonförsäljare (och dörrknackare/telefonförsäljare på "allmänt golv" m.m.) tar ens tid för att försöka pracka på en köp av produkter och tjänster man inte vill ha (eller redan har, för vill man ha det har man troligtvis köpt det redan), under premissen att man ska göra köpet på stående fot och därför inte helt hinner sätta sig in i vad man köper eller om det finns bättre alternativ. De försöker alltså framtvinga köp som är på deras villkor, och detta tillsynes genom att använda det simpla faktum att de potentiella köparna inte förstår konceptet, eller som inte kan argumentera emot direkt samt är för snälla eller saknar stake att avvisa säljaren.

Vad finns det att gilla med konceptet?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Värsta är säljarna inte ens fråga om man vill ha produkten/tjänsten utan går direkt på att göra muntligt avtal

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljning är skit för regelverket står inte direkt på konsumentens sida. Det är fel att man kan ingå i ett avtal över telefon, vare sig man vill eller inte. Leif han bandar och klipper ihop, sen får Leif fin provision.

Det går inte och lita på någon mer än på Radiotjänsts säljande medarbetare - otroligt nog!

Tycker det är dags att man ska kräva att en affär över telefon ska verifieras/accepteras innan det är bindande, med t ex Mobilt BankID. Lycka till och förklara hur den j-vla appen funkar till ett par gamlingar.. era scammers.

35(?)ggr på 9 dagar har någon snäll dator ringt till mig från 0480-46 30 55. <3 Truecaller.

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt, om bolaget har råd att betala provision till någon bara för att de ringer och stör så är det uppenbarligen inte den bästa dealen bolaget kan erbjuda mig. De borde kunna erbjuda mig minst samma deal om jag ringer in själv, gissningsvis samma deal minus provisionen.

Telefonförsäljare tillför ingenting för mig utan gör endast produkterna dyrare och är störande.

Ringde någon från Naturskyddsföreningen i veckan och ville att jag skulle bli månadsgivare, de ringde klockan 9 på kvällen av någon anledning. Jag sa snällt att jag inte var intresserad innan de drog hela sin harang med saker (klockan var 9 och jag var mitt i något) och möttes av "bryr du dig inte om naturen?" när jag inte ville att de skulle skicka information och ringa och störa en annan kväll. Alltid kul när folk ringer och stör på kvällarna och inte ens kan acceptera ett vänligt nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Det där är ju ett intressant beteende. Istället för att säga från så blir man lite sur när de ringer en gång i veckan.
Jag brukar svara och be dom sluta ringa, så slipper man gå och irritera sej på det i all oändlighet. Ett annat alternativ är blockera numret.
Känner flera som också bara lägger på och gnäller över att det ringer så ofta.

Har svårt att ta konflikter, vilket har lett till att jag tackat ja till skit jag inte behöver flera gånger. Tyvärr.
Så här i efterhand tänker jag att jag borde väl ha svarat och artigt upplyst om att "jag är intresserad, sluta ringa mig, tack och hej ditt mongo".

Nuförtiden ger jag telefonen till min assistent (min 3-åriga son) och låter honom ta samtalet.

Permalänk
Medlem

@cbtcp: Känsligt ämne, men vi kan ju summera det så här:

Tl;dr - För mycket oärliga försäljare och för mycket bluffar!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Avtalen är bindande sedan säljer ni bara skit och ljuger över telefon.

Har så många gånger fått samtal dit ja jobbar där de ljuger och till min privata telefon där de ljuger om att jag har något elavtal på adressen jag är skriven på.

Har även börjat få samtal från idioter som pratar engelska vilket är mycket skönare för de lägger ja på direkt.

Skulle gärna se en lag där försäljning via telefon blir olagligt.

Permalänk
Skrivet av Lalle-:

Om jag vill ha något så undersöker jag själv vilket alternativ som är bäst för mej. Jag vill inte bli störd av någon som försöker intala mej att dom har den bästa lösningen.
Ibland känns det nästan som en förolämpning när någon ska tala om för mej vad som är bäst, det kan jag lista ut själv!

Något som gör mej riktigt förbannad är när ett företag ringer och säger "Jag ser att du betalar onödigt mycket på dina lån och krediter", vilket händer typ en gång i veckan, då kan jag gå i spinn.

/ Bitter och cynisk

Det där påminner mig om samtalen kompisarna och sambon fått, "Jag ska hjälpa dig få ner kostnaden för dina lån och krediter, hur mycket har du i lån och vilka krediter har du" "Vi har inga lån förutom studielånen och inga krediter. " "Jo men om du tänker dig en låda med studieskulden och (ibland huslånet vi inte har), vad blir det då kvar att lägga i den här andra lådan?" "Inget" "Okej men om du tänker såhär då..."

Efter 15 minuter klickade sambon samtalet för de skulle bara inte ge sig om att han hade krediter och lån, enda krediten vi hade just då var 500 kr på bensinkortet som skulle betalas i månadsskiftet (vi hade tankat en tank bensin den månaden). Undrar om vi kunde fått bättre ränta än 0% på de där 500 kronorna

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls dom som säger att telefonförsäljning skulle vara bättre än inget jobb.
Jag föredrar någon som sitter hemma och försöker hitta jobb än någon som tjänar pengar på att ljuga, manipulera och terrorisera andra. Ingen vill att telefonförsäljare ringer till än men branschen lever ändå, jag skulle kalla det ett systemfel i samhället.....

Jag tror det är för billigt idag att driva callcenter. Vem som helst verkar kunna göra det på ett relativt smidigt och billigt sätt och med få eller inga konsekvenser vid miss skötsel.

Regeringen var imot men eftersom det finns pengar i denna skoj verksamhet så vann organisationerna som sysslade med lobby...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/partier-backar-fran-atgarde...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag svarar i undantagsfall på säljare från företag jag redan är kund hos, som jag från början valt själv, och gillar.

Alla andra nasare som försöker sälja på mig något jag inte har behov av eller vill ha, svarar jag inte på eller ett direkt "nej tack". Är de dryga kan jag spela intresserad och uppehålla dem i 10-15 minuter, för att sedan förklara att jag inte vill av deras produkt oavsett hur bra den är och att jag sitter nöjd med vad jag har.

Hade jag fått bestämma hade all form av telefonförsäljning till privatpersoner varit förbjudet, med ett saftig vite (minst 500') vid varje överträdelse. Alldeles för många oseriösa säljare och för många som luras att ingå avtal de inte förstår innebörden av. Finns ingen anledning att den typen av intrång ska vara tillåtet. Se till att börja återta riktiga tillverkningsjobb från låglöneländerna istället, det skapar lokala och hållbara jobb. Bättre både för miljön, samhället och den personliga värdigheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabrioth:

Jag har snarare otroligt svårt att förstå varför telemarketingbolagen inte ids fixa ett mailsystem som skickar ut offert och låter den presumtiva kunden acceptera densamma, om de inte vill att man skall missa detaljer och villkor i avtalet förstås.
Man skall _aldrig_ ingå ett avtal man inte läst igenom. Att inte gå med på villkor man inte känner till är en mycket bra princip att leva efter.
Jag menar, tänk om det finstilta låter företaget sätta ihop dig och andra människor till en human centiPad?

Att de gör det är för att tillräckligt många nappar på det fina erbjudandet. Det är helt enkelt lönsamt.

Folk som nappar på det kan ofta göra det för att de känner sig stressade av att det är ett "unikt erbjudande" och de måste bestämma sig snabbt, det vill säga under samtalets gång.

Själv brukar jag be dem att skicka informationen via e-post eller vanligt brev MEN det går aldrig av någon anledning att ordna. Tja, då är det heller inte speciellt intressant.

Permalänk

Följande lilla story är ett bra exempel på varför så många avskyr telefonförsäljare.

För ett par veckor sen när jag åkte hem med bussen satt en kille på raden bakom och pratade rätt högt i telefon, han berättade skitnöjt om hur han hade sålt bra sista månaden och blivit uppgraderad till pensionär2 på jobbet, dvs att han nu fick ringa de som var 70-75 istället för 65-70 som tidigare. Detta var fantastiskt bra för nu kunde han få prata med fler ensamma, uttråkade åldringar som inte hade så bra koll på läget så han kunde sälja ännu mer.

Med det sagt är det helt sjukt att det fortfarande inte införts krav på att alla avtal som fattas via telefon även ska skrivas under innan de är giltiga, det hade sparat alla som har en äldre släkting att hjälpa så mycket tid och pengar...

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Förstår inte alls dom som säger att telefonförsäljning skulle vara bättre än inget jobb.
Jag föredrar någon som sitter hemma och försöker hitta jobb än någon som tjänar pengar på att ljuga, manipulera och terrorisera andra. Ingen vill att telefonförsäljare ringer till än men branschen lever ändå, jag skulle kalla det ett systemfel i samhället.....

Jag tror det är för billigt idag att driva callcenter. Vem som helst verkar kunna göra det på ett relativt smidigt och billigt sätt och med få eller inga konsekvenser vid miss skötsel.

Regeringen var imot men eftersom det finns pengar i denna skoj verksamhet så vann organisationerna som sysslade med lobby...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/partier-backar-fran-atgarde...

Så man är en sämre person om man tar det jobb man kan få så man kan sätta mat på bordet medan man letar efter något bättre än om man bara vägrar ta vad som finns med argumentet vill inte? Tror inte många av de som arbetar med telefonförsäljning ser det som ett jobb de vill behålla länge men det är ett jobb så man kan sätta mat på bordet i väntan på ett bättre jobb som man inte vet när man lyckas få.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Så man är en sämre person om man tar det jobb man kan få så man kan sätta mat på bordet medan man letar efter något bättre än om man bara vägrar ta vad som finns med argumentet vill inte? Tror inte många av de som arbetar med telefonförsäljning ser det som ett jobb de vill behålla länge men det är ett jobb så man kan sätta mat på bordet i väntan på ett bättre jobb som man inte vet när man lyckas få.

Det är aldrig ok att lura människor, oavsett anledning. Väljer man att sitta i callcenters och lura på åldringar saker de inte behöver eller förstår innebörden av så har man också ett personligt ansvar för det och ja, då är man en "sämre person".

Tack och lov är inte alla telefonförsäljare sådana.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro