Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

hans resultat är en one-of-a-kind över hela internet. Vad gör dessa siffror pålitliga och alla andra resultat fel?

Länka till de resultaten som visar att han har fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Länka till de resultaten som visar att han har fel.

Precis lagt till en bild. Förklara gärna varför man ska lita mer på honom än övriga.

Och framförallt: förklara hur det ens kan finnas en meningsfull skillnad mellan resultaten när man kör med GTX1070 i 1920x1080 och så pass kraftiga CPUer. Samt hur kan han få så matematisk perfekt skalning med minnesfrekvens på Ryzen (d.v.s. avstånden mellan värdena har extremt lågt brus) när det handlar om "in-game" tester? 0,1 % low är EN scen under 10 s när man håller 100 FPS, det borde vara enorm varians.

Hans uttalande kring effekt från minneshastighet är minst sagt en varningsflagga alt. så har Digital Foundry gjort en rejäl groda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sAAb:

Länka till de resultaten som visar att han har fel.

Skrivet av Yoshman:

Precis lagt till en bild. Förklara gärna varför man ska lita mer på honom än övriga.

Och framförallt: förklara hur det ens kan finnas en meningsfull skillnad mellan resultaten när man kör med GTX1070 i 1920x1080 och så pass kraftiga CPUer. Samt hur kan han få så matematisk perfekt skalning med minnesfrekvens på Ryzen (d.v.s. avstånden mellan värdena har extremt lågt brus) när det handlar om "in-game" tester? 0,1 % low är EN scen under 10 s när man håller 100 FPS, det borde vara enorm varians.

Hans uttalande kring effekt från minneshastighet är minst sagt en varningsflagga alt. så har Digital Foundry gjort en rejäl groda.

Viktigt att inte hamna i confirmationbais när detta diskuteras.

Måste säga att jag litar mer på Digital Foundry då dom har en historia av att göra väldigt genomtänkta tester men med tanke på hur Infinity Fabric uppges fungera så är det ju en indikation på att det kan vara så att Ryzen skalar väldigt bra med minnesprestanda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Hatar han och han hade något test på i3 6100 vs i5 6400 jag kollade när jag skulle köpa och tänkte fan det stämmer inte och kollade närmare då kör han med haxxad bios och har jämfört i3 6100 på 3700mhz mot 6400 an som ligger 2700/3300 mhz orginal när båda rullar i 4ghz vilket bara står om man läser finstilta och är löjligt unfair test och vägrade kolla hans videos nå mer efter det och han är weirdo med suspekta test

Det här stämmer nog ganska bra och amd kanske vinner några % när riktiga modellerna kommer och sen kan man köra oc på dom för lite extra utöver det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Dock lite orättvist att säga ryzen har 18% bättre lägsta-fps när de då jämför med 3600mhz minnen mot 3200mhz på 7700k. Men tittar man på rysen med 3200mhz minnen så är den ändå bättre, dock inte speciellt mycket. Utanför spel är det ju dock en helt annan historia och personlighen hade jag inte ens sett en 4-core som ett alternativ

Det går ju att bolla hur man vill med statistisk för att visa att just det man själv vill visa i bästa dager. Man får ta Ryzen fanatikernas siffror men en skopa salt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Viktigt att inte hamna i confirmationbais när detta diskuteras.

Måste säga att jag litar mer på Digital Foundry då dom har en historia av att göra väldigt genomtänkta tester men med tanke på hur Infinity Fabric uppges fungera så är det ju en indikation på att det kan vara så att Ryzen skalar väldigt bra med minnesprestanda.

Ingen har så här långt kunna visa att skalning över CPU-kärnor påverkas på något relevant sätt när man höjer frekvensen på Infinity Fabric.

Men låt oss bara ägna den möjligheten några tankar. Bandbredd ökar linjärt med minneshastighet, latens mellan CCX är bunden av latens mot RAM så den minskar med frekvens under förutsättning att det är samma timings. Det sista gäller knappast när man börjar kliva uppåt i frekvens, i praktiken kanske latensen minskar några procent i absoluta tal då frekvens ökar men timings har även blivit sämre (fler klockcykler i latens).

Enligt PC Perspectives undersökning skiljer det ungefär en faktor 3,3 i kommunikationslatens mellan två CPU-kärnor i samma CCX jämfört med två kärnor i ett annan CCX. Denna kvot ändras inte på något relevant sätt även om man går från DDR4-2400MT till DDR4-3800MT minnen.

En vink om att kommunikationslatens mellan CCX i spel får man av att läsa PC Games Hardwares test av Ryzen. Där testar man bl.a. hur spel uppför sig på simulerade 4C/8T med 2+2 och 4+0 konfiguration. Det finns en skillnad, men den är väldigt liten. Och det är endast denna skillnad som i praktiken kan påverkas av att man sänker CCX-till-CCX latens, d.v.s. en klar indikation på att även en rätt stor skillnad i Infinity Fabric latens kommer ha nära noll påverkan. Att gå från 4+0 till 2+2 ökar ju latensen med över 300 %!

Så resultatet Digital Foundry får är faktiskt helt i linje med vad man borde förvänta sig. D.v.s. vinsten kommer av högre bandbredd per minneskanal, då den vinsten är samma för Ryzen som Core-serien så känns det rätt rimligt att även prestandavinsten blir den samma.

Men det är inte största problemet med de siffror som han får. Största problemet jag ser är: hur kan hans 0,1 % low vara så "perfekta" (i brist på bättre ord, refererar till detta värde kontra RAM konfiguration) när det handlar om "in-game" tester? Är ju svårt att ens få relativt konsekvent genomsnittlig FPS om inte sekvensen är förutbestämd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förklara gärna varför man ska lita mer på honom än övriga.

Därför att det du tabulerade inte bemöter det han påstår.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Ingen har så här långt kunna visa att skalning över CPU-kärnor påverkas på något relevant sätt när man höjer frekvensen på Infinity Fabric.

Men låt oss bara ägna den möjligheten några tankar. Bandbredd ökar linjärt med minneshastighet, latens mellan CCX är bunden av latens mot RAM så den minskar med frekvens under förutsättning att det är samma timings. Det sista gäller knappast när man börjar kliva uppåt i frekvens, i praktiken kanske latensen minskar några procent i absoluta tal då frekvens ökar men timings har även blivit sämre (fler klockcykler i latens).

Enligt PC Perspectives undersökning skiljer det ungefär en faktor 3,3 i kommunikationslatens mellan två CPU-kärnor i samma CCX jämfört med två kärnor i ett annan CCX. Denna kvot ändras inte på något relevant sätt även om man går från DDR4-2400MT till DDR4-3800MT minnen.

En vink om att kommunikationslatens mellan CCX i spel får man av att läsa PC Games Hardwares test av Ryzen. Där testar man bl.a. hur spel uppför sig på simulerade 4C/8T med 2+2 och 4+0 konfiguration. Det finns en skillnad, men den är väldigt liten. Och det är endast denna skillnad som i praktiken kan påverkas av att man sänker CCX-till-CCX latens, d.v.s. en klar indikation på att även en rätt stor skillnad i Infinity Fabric latens kommer ha nära noll påverkan. Att gå från 4+0 till 2+2 ökar ju latensen med över 300 %!

Så resultatet Digital Foundry får är faktiskt helt i linje med vad man borde förvänta sig. D.v.s. vinsten kommer av högre bandbredd per minneskanal, då den vinsten är samma för Ryzen som Core-serien så känns det rätt rimligt att även prestandavinsten blir den samma.

Men det är inte största problemet med de siffror som han får. Största problemet jag ser är: hur kan hans 0,1 % low vara så "perfekta" (i brist på bättre ord, refererar till detta värde kontra RAM konfiguration) när det handlar om "in-game" tester? Är ju svårt att ens få relativt konsekvent genomsnittlig FPS om inte sekvensen är förutbestämd.

Hardware Unboxed gjorde också ett test mellan 4+0 och 2+2 där skillnaden är noll och i princip inom felmarginal, så det stödjer det faktum att latens och hastighet på Infinity Fabric har väldigt liten påverkan på spelprestanda.

Så vad återstår då? Är det enbart processorfrekvens som utgör orsaken till den stora differensen mellan spelprestanda och arbetsprestanda. Det är ju något som, i alla fall för en lekman, inte riktigt stämmer här. Ryzen presterar extremt bra under så kallade arbetstester som t.ex. video rendering men när det kommer till spelprestande så hamnar den i vissa fall till och med efter Core i3?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

Räknar man ut det geometriska medelvärdet för de 0,1 % lägsta fps:en från man en spännande tabell:

CPU

Mass Effect

Watch Dogs

GTA V

Crysis 3

Battlefield 1

Mafia 3

|

Geometriskt medelvärde

Procent

7700K @ 5.0 3200MHz-CL14

55,4

58,1

54,7

59,4

105,8

45,1

|

60,68

100,0%

1700X @ 4.0 3600MHz-CL16

69,8

49,1

83,9

93,6

110,2

45,1

|

71,51

117,9%

1700X @ 4.0 3200MHz-CL14

63,4

47,4

85,8

89,7

106,2

44,1

|

69,04

113,8%

1700X @ 4.0 2666MHz-CL14

56,1

44,7

76,3

88,8

102,7

43,1

|

64,97

107,1%

1700X @ 4.0 2133MHz-CL13

49,9

34,1

70,1

86,6

90,5

38,1

|

57,36

94,5%

Slutsats:

En överklockad Ryzen 1700X @ 4.0 GHz

är 18 % snabbare än

en överklockad Intel Core i7-7700K @ 5.0 GHz

i spel.

Jag tar de flesta benchmarken på youtube med en nypa salt. Jag tror på det när jag själv har testat på en egen dator. Jag ska dock satsa på en Ryzen 7 1700 oavsett vilken som är bäst

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Intel socket 1151 kommer antagligen dö med nästa uppdatering Coffie lake.

AMD AM4 ska leva fram till 2020 eller när DDR5 dyker upp.

Vill man framtidsäkra så är det AMD som kommer ha längst livslängd.

Sedan så var prestandan mellan skylake och kabylake identisk vid samma frekvens. Tror inte det kommer något fantastiskt till coffielake än att man skruvar upp bas frekvenserna lite mer...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Därför att det du tabulerade inte bemöter det han påstår.

Vad han påstår är: i ett läge där GPUn borde vara flaskhals är Ryzen på något magiskt sätt nu snabbare.

Vad resultaten jag listar visar är: i lägen där GPUn till största del inte längre är en flaskhals har i7-7700K väsentligt bättre 1 % low (och även 7600K står sig något bättre i genomsnitt än 1800X).

Inte exakt samma sak, men ingen har ännu kunna förklara hur resultatet du länkar överhuvudtaget kan ge en meningsfull skillnad givet GPU och upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad han påstår är: i ett läge där GPUn borde vara flaskhals är Ryzen på något magiskt sätt nu snabbare.

Vad resultaten jag listar visar är: i lägen där GPUn till största del inte längre är en flaskhals har i7-7700K väsentligt bättre 1 % low (och även 7600K står sig något bättre i genomsnitt än 1800X).

Inte exakt samma sak, men ingen har ännu kunna förklara hur resultatet du länkar överhuvudtaget kan ge en meningsfull skillnad givet GPU och upplösning.

En möjlighet kan vara att en 1070 inte flaskar här, i 1080p: http://www.pcgamer.com/the-geforce-gtx-1070-review/

Det är ju ett hyfsat kraftigt kort.

Varför utgår du från att det skulle flaska?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kan du vänta lite hade mitt tips varit Ryzen R5 (släpps i april) och GTX 1070.

Vänta på Ryzen, Ryzen kom oj vänta på R5. Vänta på 480 oj vänta Vega.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Vänta på Ryzen, Ryzen kom oj vänta på R5. Vänta på 480 oj vänta Vega.

Om det inte är jävligt bråttom, anser jag att man har hål i huvudet, om man inte väntar dessa två veckor, det är frågan om.
Handlar inte om ett halvår det handlar om två veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Sitter i funderingar på att bygga mig en ny speldator, funderingarna går kring att antingen bygga ett system med 7600k eller ryzen r7 1700. Dator kommer i det närmaste enbart att användas till att spela, men ska helst gå att använda och bygga vidare på ett antal år. Min tanke är att blir det en 7600k kommer jag att ha råd att välja ett 1070, blir det en Ryzen 1700 kommer jag att få nöja mig med Geforce 1060 6gb eller Radeon 480. Så vad tycker ni, ryzen 1700 eller 7600k?

Du kommer ångra dig enormt om du köper en 7600K framför en Ryzen 1700. Nu är ju 1700 extremt billig för att vara en 8 kärnig processor med 16 trådar, därav låg klockfrekvens men du lär ju skicka upp den lite i frekvens, och kombinerar du bra minnen till så har du ett system som kommer vara snabbast i många spel också. Den kommer räcka gott i sin originalfrekvens också men det finns ruskigt mycket prestanda att hämta ur den och spel blir mer och mer flertrådade, så det blir ganska patetiskt att jämföra 4 trådar mot 16? Tänk också på att Ryzen underpresterar i många av dom större recensenternas tester på grund av att dom testar samma spel och spel som är i behov av att patchas för att fungera optimalt på Ryzen. Core används fullt ut till sitt yttersta i alla spel redan medans Ryzen har mycket mer att ge. Titta på här så kan du se ett mer objektivt test samt test med en Ryzen överklockad mot en 7700K på 5Ghz:

#16725036

Sen har du fördelen med AM4 plattformen att nästan generations Ryzen 2 kommer att passa på moderkortet

Skrivet av Mogwaii:

7600k o 1070 lätt.

Här va vi snabba att rekommendera Intel rätt fram utan vidare. Ungefär lika snabb som du va i min tråd gällande att spelprestanda var likvärdig eller bättre på Ryzen än 7700K där jag förklarade varför och visade tester medans du mest gnällde och tyckte att det var besvärligt. Du är helt klart för Intel utan minsta tvivel vilket märktes lång väg på ditt första inlägg. Du rekommenderar alltså en quadcore utan SMT före en 8c16 CPU som absolut förstör den i spel rent potentiellt och allt annat också för den delen. Det räcker att lägga en lätt överklockning på en Ryzen 1700 med vettiga minnen så krossar den även en 7700K vilken man gjort tester på. Rekommendera en dualcore i3'a när du ändå håller på! Han kanske vill ha datorn högt presterande i mer än ett par månader-1års tid...

Skrivet av TobbeH94:

Min fundering är om inte cache-problematiken i ryzen gör att den kommer vara sämre än en 7600k i spel även längre fram även om spelen då använder fler kärnor.

Ryzen har ingen cacheproblematik, snarare blixtrande snabb cache. Tungt flertrådade spel kommer skina som en sol på Ryzen längre fram.

Skrivet av JimmieSan:

Han är komplett koko och sponsrad av Intel och snackar gojja. Han har inga tester och inget att jämföra med bara sina egna teorier och spekulationer. Otroligt att han fått 200000subs också, lätt att bli en airnose då.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Om det inte är jävligt bråttom, anser jag att man har hål i huvudet, om man inte väntar dessa två veckor, det är frågan om.
Handlar inte om ett halvår det handlar om två veckor.

Jo jag vet MEN vänta på Ryzen, vänta på 480, vänta på Vega, Hela tiden VÄNTA aldrig få det levererat det jag syftar på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Precis lagt till en bild. Förklara gärna varför man ska lita mer på honom än övriga.

Och framförallt: förklara hur det ens kan finnas en meningsfull skillnad mellan resultaten när man kör med GTX1070 i 1920x1080 och så pass kraftiga CPUer. Samt hur kan han få så matematisk perfekt skalning med minnesfrekvens på Ryzen (d.v.s. avstånden mellan värdena har extremt lågt brus) när det handlar om "in-game" tester? 0,1 % low är EN scen under 10 s när man håller 100 FPS, det borde vara enorm varians.

Hans uttalande kring effekt från minneshastighet är minst sagt en varningsflagga alt. så har Digital Foundry gjort en rejäl groda.

Du som är programmerare vägrar inse att vissa spel har groteska problem på Ryzen? Du kanske också lagt märke till att DX12 körs medvetet i många tester för att handikappa Ryzen då trådhanteringen inte fungerar som den ska. Det ger i dom flesta fall även en perfhit på Intel, men inte lika stor, därav skapar det många perfekta testscenarion för att måla upp Ryzen som underpresterande. Intel har förr mutat OEM's och levt fan tidigare. Jag kan garantera dig att dom går ut med egna rekommendationer på hur dom vill att tester ska genomföras mot Ryzen. I vilket utnyte kan man fråga sig, hot, rabatter, eller gåvor. Skalan kan vara lång och en rad av olika möjligheter här. Vad har du för aning om hur långt dom gått denna gången när dom faktiskt erkänt att dom underskattat Ryzen och har smått panik att bemöta AMD nu snabbt med nya SKU's? Det är minst lika naivt och dumt att ignorera det jag skriver som att påstå det jag skriver om man nu vill se det så, men jag har många skäl, mycket erfarenhet och lär mig av historien för att styrka det jag skriver.

Många resultat är konstiga och underpresterande vilket jag kan verifiera själv då jag har diverse Ryzensystem som jag testat med. Bits & Chips twittrade för ett tag sen i stil med att "alla jäkla recensenter testar samma jäkla spel". Klassiskt att använda spel som fungerar skitdåligt på Ryzen på grund av trådningen är Tomb Raider, Hitman, Fallout och AotS. Dota2 fick sig en boost på 20% in game FPS med bara en patch och många spel ska patchas. Alltid samma sak när det kommer en ny arkitektur. Men man kanske ska skita i allt istället och bara hålla med, att Ryzen har ingenting mer att hämta, den utnyttjas till fullo. Snabbare RAM som snubben på youtube körde med påverkar ingenting och Intelkompilator har aldrig missgynnat AMD eller någon annan icke-Intel processor.

Som sAAb sa, på vilket sätt är hans test fel? Har sett fler test som stödjer hans siffror rätt bra i t.ex GTA5. Han kör ett överklockat 1070 och ställt ner grafikinställningarna för att ta mindre på grafikkortet (shaders och texturer men inte fysik/distance som tar på CPU).

Digital Foundry gör väldigt bra tester men testade långt ifrån med så höga RAM/Data Fabric hastigheter som den andra youtubern gjorde. Dom testar också andra spel där 1-2 av dom inte fungerar så bra på Ryzen, men knappast för att Ryzen inte har kapaciteten. Vi har fått det bevisat för oss i andra tester och många andra spel att kapaciteten finns där och att spel blir mer och mer flertrådade.

Men vänta och se. Så många trådar och inlägg bokmärkta. Ska bli ett sant nöje.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ingen har så här långt kunna visa att skalning över CPU-kärnor påverkas på något relevant sätt när man höjer frekvensen på Infinity Fabric.

Men låt oss bara ägna den möjligheten några tankar. Bandbredd ökar linjärt med minneshastighet, latens mellan CCX är bunden av latens mot RAM så den minskar med frekvens under förutsättning att det är samma timings. Det sista gäller knappast när man börjar kliva uppåt i frekvens, i praktiken kanske latensen minskar några procent i absoluta tal då frekvens ökar men timings har även blivit sämre (fler klockcykler i latens).

Enligt PC Perspectives undersökning skiljer det ungefär en faktor 3,3 i kommunikationslatens mellan två CPU-kärnor i samma CCX jämfört med två kärnor i ett annan CCX. Denna kvot ändras inte på något relevant sätt även om man går från DDR4-2400MT till DDR4-3800MT minnen.

En vink om att kommunikationslatens mellan CCX i spel får man av att läsa PC Games Hardwares test av Ryzen. Där testar man bl.a. hur spel uppför sig på simulerade 4C/8T med 2+2 och 4+0 konfiguration. Det finns en skillnad, men den är väldigt liten. Och det är endast denna skillnad som i praktiken kan påverkas av att man sänker CCX-till-CCX latens, d.v.s. en klar indikation på att även en rätt stor skillnad i Infinity Fabric latens kommer ha nära noll påverkan. Att gå från 4+0 till 2+2 ökar ju latensen med över 300 %!

Så resultatet Digital Foundry får är faktiskt helt i linje med vad man borde förvänta sig. D.v.s. vinsten kommer av högre bandbredd per minneskanal, då den vinsten är samma för Ryzen som Core-serien så känns det rätt rimligt att även prestandavinsten blir den samma.

Men det är inte största problemet med de siffror som han får. Största problemet jag ser är: hur kan hans 0,1 % low vara så "perfekta" (i brist på bättre ord, refererar till detta värde kontra RAM konfiguration) när det handlar om "in-game" tester? Är ju svårt att ens få relativt konsekvent genomsnittlig FPS om inte sekvensen är förutbestämd.

Ja, det finns en tydligt relevat skalning mha minnenas hastighet hos Ryzen, och till viss del även hos Core..

Nu tyder ju det på att de som implementerar minnenasprestanda har svårigheter, och endast indirekt för Ryzen, om man vill tolka detta välvilligt.

Men historiskt har inte minnets hastigheter varit relevanta för Intel, till lika stor del:

https://youtu.be/iiwMzqSEL50

"a half or one fps"

Men, kommunikationslatens pga 2xCCX ? Den ligger på 5% eller mindre:

https://youtu.be/Rhj6CvBnwNk

Mycket av det andra du citerar faller i ljuset av nyare information.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@Enigma: Samma personer dyker upp i flera olika trådar på olika delar av forumet för att snacka ner och försöka sänka Ryzen, det är hyfsat underhållande att följa.

Simpel logik räcker till slutsatsen att optimeringar och tid kommer ge Ryzen ökad prestanda, samt att spel går mot fler kärnor då nextgen konsoler också gör det, dvs en hel del portar kommer dra nytta av fler trådar samt moderna spelmotorer.

TS, köp Ryzen, du ångrar dig inte om 3-4 år, att köpa en i5 idag är bortkastade pengar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Garderoben:

Jo jag vet MEN vänta på Ryzen, vänta på 480, vänta på Vega, Hela tiden VÄNTA aldrig få det levererat det jag syftar på

Du behöver inte vänta två veckor, köp Ryzen 1700 nu, se så, ut ur garderoben, du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Du kanske också lagt märke till att DX12 körs medvetet i många tester för att handikappa Ryzen då trådhanteringen inte fungerar som den ska. Det ger i dom flesta fall även en perfhit på Intel, men inte lika stor, därav skapar det många perfekta testscenarion för att måla upp Ryzen som underpresterande. Intel har förr mutat OEM's och levt fan tidigare. Jag kan garantera dig att dom går ut med egna rekommendationer på hur dom vill att tester ska genomföras mot Ryzen.

När grafikkort ska testas så blir det krig i kommentarsfält om inte DX12 används för AMD ska vara bättre än Nvidia på det, man är ofta köpt av Nvidia då. När processorer ska testas är det inte rätt att använda DX12 för att AMDs processorer inte funkar bra med det och då är man köpt av Intel. Det är inte lätt att vara recensent.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du behöver inte vänta två veckor, köp Ryzen 1700 nu, se så, ut ur garderoben, du kommer inte att ångra dig.

Jag sitter med liknande situation som TS. Jag "måste" köpa nytt. Det är bra få som argumenterat som jag utan att köpa... Ja, det är minnen som är min största grej här. WTF, hur kan gskill släppa en release om 64 Gb, dvs. 4x16GB i mars utan support.

Min misstanke är att det fungerar utmärkt, men att något tvingar dem att hålla igen. De har ju faktiskt släppt bilder på konfigurationen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Ryzen i flertrådat spel, dx12.

Nää Mindblank videos stämmer inte alls med andra tester och det var vi redan bevisat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Funderar också på uppgradera datorn lite nu (moderkort,processor och minnen)
Har en i5 3570k nu, men känns lite gammal o klen för mitt gtx1080.

Så har också funderat på o köpa i5 7600k eller prova på AMD. Helst vill jag inte behöva byta cpukylare (corsair h100). Vet inte om den passar amdsockel?.

Det jag har småläst lite nu så verkar ju amd ryzen vara bra

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ryzen har ingen cacheproblematik, snarare blixtrande snabb cache. Tungt flertrådade spel kommer skina som en sol på Ryzen längre fram.

https://youtu.be/Rhj6CvBnwNk?t=8m7s

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vänta på Ryzen, Ryzen kom oj vänta på R5. Vänta på 480 oj vänta Vega.

Vad har hänt med folk, inget tålamod alls idag.Hela den här marknaden handlar om att vänta, särskilt om man ska ha det senaste hela tiden.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Vad har hänt med folk, inget tålamod alls idag.Hela den här marknaden handlar om att vänta, särskilt om man ska ha det senaste hela tiden.

Vänta är det absolut sista man ska göra om man vill ha det senaste. Då ska man ju köpa saker så snart det kommer ut och sedan byta när nästa bättre grej kommer. Annars blir det aldrig köp och då sitter man där som mig, med en 2500k och väntar på nästa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle välja 1700 över 7700k för den är så jävla stark multitrådat men mot 7600k är no brainer i min värld och där är det korkat att välja en i5 och man kan argumentera fps hela dagen och i3 kan slå i5 ibland p.g.a ipc men 1700an är för multitråds starka att ignoreras absolut mot en 7600k

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

http://images.eurogamer.net/2017/articles//a/1/8/9/0/8/0/3/Tomb_Raider_Overclock_000.bmp.jpg

Ryzen i flertrådat spel, dx12.

Nää Mindblank videos stämmer inte alls med andra tester och det var vi redan bevisat.

Det Mindblank påstår är att Ryzen skalar med minnenas hastighet.

Det finns inga andra recensioner som har testat det., och de som påstår att Mindblank har fel och länkar till studier som inte ens testar vad han säger är därför irrelevanta för sammanhanget.

Ryzen är snabbare än i7-7700K med rätt minnen. Tyvärr finns det idag enbart en test publikt tillgänglig. Vi får avvakta och se om det bekräftas av andra eller inte framöver.

GSkill har på sidan

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-...

bilden, visar att Ryzen kan men att något håller tillbaka dem.

Jag tror att Mindblank är på rätt väg, delvis tack vare att delar av vad jag sett är påhopp på hans person. Då brukar man vara på rätt väg.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

i5 7600k

Visa signatur

Acer Predator X34, AsusX99 Rampage V Extreme, Intel Core i7-5930K, HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB, MSI GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB, Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe. Intel SSD 180GB 530 X2, Corsair Obsidian 750D, EVGA SuperNOVA P2 1200 W, Razer DeathAdder Chroma, Corsair K70 RGB MX Red, Corsair VOID Wireless SE RGB, Corsair Hydro H80i, Microsoft XboxOne Gamepad + Wireless Adapter PC.