Permalänk
Medlem

@sAAb: Varför citerar du mig? tittade du ens på det jag länkade å varför jag gjorde det?
Mindblank testar med ett sketet 1070 å då faller han bort direkt för min del, skiter fullständigt vad r/amd fanboisen säger, testet är så gpu flaskat så det skriker.
DF har testat med snabba minnen som sagt å även Joker gjorde det när alla gnällde på att hans siffror var för bra.
Jag hade dock aldrig köpt en i5a nu spec inte om jag haft en i5a innan. men en i5+1070 trumpar en ryzen+1060 alla dagar i veckan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

på tal om han xD

https://mobile.twitter.com/SalazarStudioYT/status/84658610997...

vilken jävla drama queen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart 7600K och GTX1070 om det är främst spelande du ska göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vänta är det absolut sista man ska göra om man vill ha det senaste. Då ska man ju köpa saker så snart det kommer ut och sedan byta när nästa bättre grej kommer. Annars blir det aldrig köp och då sitter man där som mig, med en 2500k och väntar på nästa.

Men det släpps ju inte produkter precis hela tiden, det kommer ju i serier som exempelvis Ryzen just nu. ha vill man ha vega så får man vänta men att vänta efter vega är ju inte lönt såvitt man inte vill vänta åravis. ett visst tålamod per produktserie är att föredra. ska du inte köpa något nu eller väntar du på Kommande Ryzen ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Vänta är det absolut sista man ska göra om man vill ha det senaste. Då ska man ju köpa saker så snart det kommer ut och sedan byta när nästa bättre grej kommer. Annars blir det aldrig köp och då sitter man där som mig, med en 2500k och väntar på nästa.

Du har rätt i sak, men nu handlar det om att vänta två veckor, inte ett halvår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Du som är programmerare vägrar inse att vissa spel har groteska problem på Ryzen? Du kanske också lagt märke till att DX12 körs medvetet i många tester för att handikappa Ryzen då trådhanteringen inte fungerar som den ska. Det ger i dom flesta fall även en perfhit på Intel, men inte lika stor, därav skapar det många perfekta testscenarion för att måla upp Ryzen som underpresterande. Intel har förr mutat OEM's och levt fan tidigare. Jag kan garantera dig att dom går ut med egna rekommendationer på hur dom vill att tester ska genomföras mot Ryzen. I vilket utnyte kan man fråga sig, hot, rabatter, eller gåvor. Skalan kan vara lång och en rad av olika möjligheter här. Vad har du för aning om hur långt dom gått denna gången när dom faktiskt erkänt att dom underskattat Ryzen och har smått panik att bemöta AMD nu snabbt med nya SKU's? Det är minst lika naivt och dumt att ignorera det jag skriver som att påstå det jag skriver om man nu vill se det så, men jag har många skäl, mycket erfarenhet och lär mig av historien för att styrka det jag skriver.

Många resultat är konstiga och underpresterande vilket jag kan verifiera själv då jag har diverse Ryzensystem som jag testat med. Bits & Chips twittrade för ett tag sen i stil med att "alla jäkla recensenter testar samma jäkla spel". Klassiskt att använda spel som fungerar skitdåligt på Ryzen på grund av trådningen är Tomb Raider, Hitman, Fallout och AotS. Dota2 fick sig en boost på 20% in game FPS med bara en patch och många spel ska patchas. Alltid samma sak när det kommer en ny arkitektur. Men man kanske ska skita i allt istället och bara hålla med, att Ryzen har ingenting mer att hämta, den utnyttjas till fullo. Snabbare RAM som snubben på youtube körde med påverkar ingenting och Intelkompilator har aldrig missgynnat AMD eller någon annan icke-Intel processor.

Som sAAb sa, på vilket sätt är hans test fel? Har sett fler test som stödjer hans siffror rätt bra i t.ex GTA5. Han kör ett överklockat 1070 och ställt ner grafikinställningarna för att ta mindre på grafikkortet (shaders och texturer men inte fysik/distance som tar på CPU).

Digital Foundry gör väldigt bra tester men testade långt ifrån med så höga RAM/Data Fabric hastigheter som den andra youtubern gjorde. Dom testar också andra spel där 1-2 av dom inte fungerar så bra på Ryzen, men knappast för att Ryzen inte har kapaciteten. Vi har fått det bevisat för oss i andra tester och många andra spel att kapaciteten finns där och att spel blir mer och mer flertrådade.

Men vänta och se. Så många trådar och inlägg bokmärkta. Ska bli ett sant nöje.

Låt oss göra ett enkelt lackmustest: skit i resultatet i alla spel (de flesta är ju tydligen "trasiga" på Ryzen, hur det är möjligt är för mig som programmerare obegripligt), titta bara på hur andra CPU-bundna program som beror av skalära heltal presterar. Hur förklarar du att prestanda i skalära heltal ser ut att ligga rätt långt efter hos Ryzen jämfört med aktuella Core-modeller?

Är det också en effekt av felaktig "trådning"? Hur kan det vara fallet i t.ex. kompilering (som består av att man köra massor med enkeltrådade applikationer, kompilatorn, parallellt) och i JS-benchmarks.

TechReport skriver detta

"The Ryzen 7 1700X isn't much faster in this lightly-threaded workload than the Core i7-3770K at times, while the Ryzen 7 1700 can fall behind even the Core i7-2600K. Those measures have a direct correlation with how "snappy" a machine feels in common tasks, and the lower-end Ryzen 7 chips arguably won't feel much faster than Sandy Bridge or Ivy Bridge desktops running around the same clock speed."

Vilket också konfirmeras av t.ex. webXPRT (som inte är JS-benchmark utan ett test som simulerar normal användning av webbläsaren)

Vad har nu detta för relevans? Jo, applikationer som de ovan beror precis som spel främst på CPU-kapacitet att jobba med skalära heltal. Kompilering kan ses som ett absolut best-case för Ryzen då det skalar i princip perfekt med CPU-kärnor, ändå är i7-7700K och R7-1700 helt jämna i detta. Så för det som betyder mest för spel i lägen när flaskhalsen är CPU-delen är en av svagheterna i Ryzen-designen, något jag väldig tidigt påpekade skulle vara fallet när det blev känt att heltalsdelen i Ryzen använder sig av en distribuerad schemaläggare + antal pipelines för minnesoperationer är begränsad till två (räcker absolut när man enbart skyfflar data, går att flytta upp till 32 bytes per instruktion, pipeline och cykel, men det är tunt i vissa heltalsintensiva applikationer som gör MASSOR med små minnesaccesser).

Spel, till skillnad från t.ex. kompilering, skalar inte perfekt med kärnor (och kommer aldrig att göra utan att spelmotorer designas på helt andra sätt än idag).

Och angående hans resultat: kolla in SweClockers snabbtest av Mass Effect, känns det rimligt att i7-7700K på något sätt kan vara en flaskhals när SweClockers ser 160 FPS i genomsnitt och 127 FPS 1 % low? Hur kommer sig det då att den här snubben ser en fördel för Ryzen, det trots att i7-7700K endast behöver dra runt spelet i 95 FPS i snitt med, varför är då 1 % low 66 FPS när grafikkortet uppenbarligen klarar 76 FPS (det är vad Ryzen får som mest).

Siffrorna för Watch Dogs 2 är ännu mer ute i spenaten när man jämfört med vad Gamers Nexus fått.

Notera: blandade inte ens in Ryzen i detta, så eventuella problem specifika till den arkitekturen kvittar för diskussionen ovan. Här är frågan: varför presterar i7-7700K så bedrövligt dåligt för honom jämfört med vad andra ser?

Och som programmerare (då främst program optimerade för multicore) säger jag: om man specifikt måste optimera spel för Ryzen är det tyvärr så att den modellen är "broken by design". Finns ingen som någonsin behövt optimera för Core utöver att göra sådant som är generellt bra design. Men kan ställa frågan igen: nämn en enda optimering som spel tenderar att göra som de gör specifikt för att optimera för Core.

Jobbar själv mest med ARM, där har det historiskt funnits gott om mindre lyckade designbeslut som har krävt specialbehandling av programmeraren. Men idag är sådan historia även här, det inkluderat $10 ARM-modeller. Tvivlar därför starkt på att AMD så totalt misslyckats med designen av en high-end x86 till den mildra grad att man måste specialdesigna program för den.

Skrivet av sAAb:

Ja, det finns en tydligt relevat skalning mha minnenas hastighet hos Ryzen, och till viss del även hos Core..

Nu tyder ju det på att de som implementerar minnenasprestanda har svårigheter, och endast indirekt för Ryzen, om man vill tolka detta välvilligt.

Men historiskt har inte minnets hastigheter varit relevanta för Intel, till lika stor del:

https://youtu.be/iiwMzqSEL50

"a half or one fps"

Men, kommunikationslatens pga 2xCCX ? Den ligger på 5% eller mindre:

https://youtu.be/Rhj6CvBnwNk

Mycket av det andra du citerar faller i ljuset av nyare information.

Vad man visat är att minnesprestanda i spel är endast relevant i lägen där CPU-delen är flaskhals. Om CPU-delen är flaskhals har Digital Foundry visat att Skylake/Kaby Lake skalar identiskt med Ryzen. I spel kommer i.o.f.s. CPU-delen oftare vara en flaskhals med Ryzen p.g.a. lägre IPC för skalära heltal. Men snubben i videon har ju resultat som antyder att i7-7700K är en flaskhals i vissa lägen, i ett sådant läge har han helt fel kring att minneshastigheten inte spelar roll.

Detta förklarar också varför minneshastighet tidigare varit irrelevant: backar vi en fem år var ju även en i5-2500k massiv overkill för spel så spel var inte ens nära att vara CPU-bundna. Idag har spel blivit allt mer CPU-tunga, så valet av CPU är inte längre helt irrelevant för spel.

Vad faller i ljuse av ny information? Är ju fortfarande så att CCX-till-CCX latensen är över tre gånger högre jämfört med core-till-core latens inom CCX. Då 4+0 och 2+2 presterar så nära varandra går det inte att dra någon annan slutsats än att denna latens är irrelevant. Och videon du länkar STYRKER ju precis det jag hävdar, det fäller det inte.

Och enda anledningen jag ens gav mig in i tråden var koncentrationen av missinformation på ett och samma ställe. Om TS väljer mellan R7-1700+GTX1060 och i5-7600K+GTX1070 borde det vara uppenbart vilket val som är överlägset för något som bara bryr sig om spel. Det är också garanterat att Ryzen 7 kommer bli den starkaste spel-CPUn av alla Ryzen-modeller som lanseras i närtid.

Att rekommendera r7-1700 konfigurationen i det läget är lika korkat som att rekommendera i5-7600K om TS i stället sagt att huvudmålet med systemet är en CPU-baserad renderingsmaskin. Ryzen är absolut toppval för vissa typer av användare, de som sätter spel som prio#1 är INTE en sådan typ av användare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vänta på Ryzen, Ryzen kom oj vänta på R5. Vänta på 480 oj vänta Vega.

Tröttsam och barnslig kommentar som är helt irrelevant för TS. Gissar att du inte hade skrivit den öht om forumet inte hade haft en likefunktion.

TS funderar på en i5-7600k, så Ryzen R7 är bevisligen utanför hans användningsområde, och eftersom Ryzen R5 lanseras om bara någon vecka känns det dumt att inte tipsa honom om det. Att vänta två veckor är inte direkt samma sak som att vänta i 3 månader. Oavsett vilket bör han fokusera på ett GTX 1070 och en billigare CPU (i5/Ryzen 5) än ett GTX 1060 och en dyrare CPU (Ryzen 7.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Nu har väl de flesta som pratat för Ryzen, inte sagt köp Ryzen 1700 och GTX1060
De har sagt, invänta testerna av Ryzen 5, de kommer om bara två veckor, det finns goda chanser att Ryzen 1600 och GTX1070 kommer att bli ett bättre köp än i5 7600k och GTX1070.

Har man inte väldigt bråttom är det väl bättre att vänta så pass kort tid?
När vi har testerna av R5 kan vi ta diskussionen om vad som är bäst, i5 7600k eller R5 1600, den kommer säkert att bli lugn och sansad (gud hjälpe oss).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

--- Text---
Jobbar själv mest med ARM, där har det historiskt funnits gott om mindre lyckade designbeslut som har krävt specialbehandling av programmeraren.
--- Text---

Låter hårt, fick en vision, en stackars programmerare, som föses in i ett ljudisolerat, kakelklätt, källarrum.

Visionen blev för grafisk. :)
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ryzen har lite sämre IPC än Kaby lake, den klockar endast lite sämre. Billigaste 7600K på Prisjakt är 2300kr, billigaste Ryzen 7 1700 går för 3600kr. För de 1300:- extra får du så jävla mycket mer processor. Vem fan rekommenderar en 4 kärnig processor med 4 trådar 2017?!

Visst argumentet "om du endast spelar så sparar du pengar" Det är ett ganska vettigt argument, felet är bara att det finns INGEN som ENDAST spelar på sin dator. Startar du Bf1 som är cpu-intensivt spel, och inte har ett enda program uppe. Då fungerar det ganska bra. Men så fort du har youtube i bakgrunden, facebook, steam. Vad som helst som drar 1-3% CPU kommer det märkas på spelupplevelsen. För Bf1 behöver kräm för att fungera bra. När du redan ligger på 99-100% CPU-usage finns det ingen marginal att ge upp.

Intels Core i5 med 4 kärnor är sex år gammal, dess livspann är redan över. Det är inget du investerar i om du vill att datorn ska erbjuda god prestanda "en tid fram över".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ryzen har lite sämre IPC än Kaby lake, den klockar endast lite sämre. Billigaste 7600K på Prisjakt är 2300kr, billigaste Ryzen 7 1700 går för 3600kr. För de 1300:- extra får du så jävla mycket mer processor. Vem fan rekommenderar en 4 kärnig processor med 4 trådar 2017?!

Visst argumentet "om du endast spelar så sparar du pengar" Det är ett ganska vettigt argument, felet är bara att det finns INGEN som ENDAST spelar på sin dator. Startar du Bf1 som är cpu-intensivt spel, och inte har ett enda program uppe. Då fungerar det ganska bra. Men så fort du har youtube i bakgrunden, facebook, steam. Vad som helst som drar 1-3% CPU kommer det märkas på spelupplevelsen. För Bf1 behöver kräm för att fungera bra. När du redan ligger på 99-100% CPU-usage finns det ingen marginal att ge upp.

Intels Core i5 med 4 kärnor är sex år gammal, dess livspann är redan över. Det är inget du investerar i om du vill att datorn ska erbjuda god prestanda "en tid fram över".

Men sluta upp med sånt här skit. Jag sitter på en gammal 2600k och har skype,steam, 20 flikar chrome öppet. Noll microstutter i spelet, bara kolla själv med perfoverlay.drawgraph 1.

Ska du streama och spela, ja då är Ryzen bättre, ska du video encoda och spela ja då är ryzen är bättre men om du tror att det krävs en Ryzen för göra två saker samtidigt ja då vet jag inte vad jag ska säga.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@TobbeH94:
Med tanken på att din budget verkar ligga på ca: 7000kr och det är en spel dator du skall bygga, så är en i5 7600k och GTX 1070 det jag hade köpt. Sedan tror jag inte att priset på en Ryzen 5 kommer ligga på 500 kr så 1080 är utanför budget.
Men säg Ryzen 5 för 2000kr och GTX 1080 6000kr då är vi uppe i 8000kr så där sprack den iden. Men du kan ju fortfarande köpa Ryzen 5 och ett GTX 1070, med för delen att kunna uppgradera till en ny CPU:n om några år.
Men jag hade köpt en i5 7600k och uppgraderat till en begagnad i7 7700k eller Coffee Lake om några år i fall i5 inte håller måttet år 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Men sluta upp med sånt här skit. Jag sitter på en gammal 2600k och har skype,steam, 20 flikar chrome öppet. Noll microstutter i spelet, bara kolla själv med perfoverlay.drawgraph 1.

Ska du streama och spela, ja då är Ryzen bättre, ska du video encoda och spela ja då är ryzen är bättre men om du tror att det krävs en Ryzen för göra två saker samtidigt ja då vet jag inte vad jag ska säga.

Ta inte mina ord och fövräng dom, tack

Skillnaden mellan en 4 kärnig processor med 8 trådar eller 4 trådar är som dag och natt. Jag har själv spelat på en 4690K i 4,7ghz och battlefield 1, minsta lilla bakgrundsaktivitet och spelat hackar fram, man har hög fps, men det är fan inte smooth. Det gäller även andra spel, men det är inte lika påtagligt.

Hade Ryzen kostat mellan 5000 och 6000kr hade jag hållt med dig fullt ut. Jag tyckte precis som du att en i5/i7 med 4 kärnor räckte innan Ryzen realese:en. När man jämförde 4690k, 4790k, 6600k och 6700k mot exempelvis 5960X eller 6900K. Det var INNAN. Nu är det 2017. Innan var steget mellan 4 och 8 kärnor 8000kr extra. Idag är det 1300kr extra. För mig är dom pengarna helt motiverat om man är på en 10 000krs budget.

Permalänk
Medlem

Gammal version av AIDA64 visar inte rätt värden? Här är ny version på min egna R1700:

På grund av ignoransen, dvs svara med selektiva och undvikande metoder på det man inte har svar på samt att bara titta i sin egna bubbla och alltid tro att man har rätt gör att jag avböjer att svara vissa. Det har skrivits ganska vettiga resonemang i tråden dock: Det är 2017 och man rekommenderar 4 kärnor över 6 eller 8 med SMT. Är det en fråga om pris så är Ryzen 5 Runt hörnet. Vi pratar 2veckor bort. Hexcores med SMT kan utnyttjas redan nu i väldigt många spel. Att rekommendera en 4 kärnig processor utan SMT framför en 4 eller 6 kärnig med SMT beroende på pris är ren idioti:

Ryzen 5 redan listade:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236769
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236770

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Gammal version av AIDA64 visar inte rätt värden? Här är ny version på min egna R1700:

http://i.imgur.com/VFz1YSb.jpg

På grund av ignoransen, dvs svara med selektiva och undvikande metoder på det man inte har svar på samt att bara titta i sin egna bubbla och alltid tro att man har rätt gör att jag avböjer att svara vissa. Det har skrivits ganska vettiga resonemang i tråden dock: Det är 2017 och man rekommenderar 4 kärnor över 6 eller 8 med SMT. Är det en fråga om pris så är Ryzen 5 Runt hörnet. Vi pratar 2veckor bort. Hexcores med SMT kan utnyttjas redan nu i väldigt många spel. Att rekommendera en 4 kärnig processor utan SMT framför en 4 eller 6 kärnig med SMT beroende på pris är ren idioti.

har du ens kollat på klippet som länkats?
Känns som att du bara reagerar genom att säga, men det funkar ju för mig, utan att ens ta den tid för att kolla igenom varför det e andra siffror i länken gentemot dina.

Håller med att en quad 2017 e lite meeeh men om man har en viss budget att hålla så väljer man så klart ett paket där graffet e ett strå vassare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har du ens kollat på klippet som länkats?
Känns som att du bara reagerar genom att säga, men det funkar ju för mig, utan att ens ta den tid för att kolla igenom varför det e andra siffror i länken gentemot dina.

Håller med att en quad 2017 e lite meeeh men om man har en viss budget att hålla så väljer man så klart ett paket där graffet e ett strå vassare.

Jag har sett hela klippet även utan att du ens specifikt påpekat något mer än bara skicka mig en länk.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om valet står mellan 7600k och 1070 mot 1700 och 1060 så är alternativ 1 bättre!
Däremot tror jag att du har en bättre möjlighet till uppgradering i framtiden om du väljer AMD då intel byter socket 1 gång om året.

Men de är nog enda fördelen med AMD om du främst ska spela på burken.

Byter Intel socket en gång om året? Hahahhahahaha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag har sett hela klippet även utan att du ens specifikt påpekat något mer än bara skicka mig en länk.

Så du snappar inte upp vad jag försöker förmedla med mitt svar, dvs enbart en länk till ditt påstående att Ryzens inte har några problem med cachen. E ju ganska givet i hans exempel vid vilket tillfälle/konfig cache-spökena visar sig?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När grafikkort ska testas så blir det krig i kommentarsfält om inte DX12 används för AMD ska vara bättre än Nvidia på det, man är ofta köpt av Nvidia då. När processorer ska testas är det inte rätt att använda DX12 för att AMDs processorer inte funkar bra med det och då är man köpt av Intel. Det är inte lätt att vara recensent.

Vet inte om du vill få det att låta som att jag representerar dessa krig. Det är väl bara att använda sunt förnuft och använda det som presterar bäst på BÄGGE aktörer men det är tydligen väldigt svårt att nå fram med den synen. Min poäng här är att DX12 flaskar CPU i en del av testen och buggar enormt på Ryzen, men enligt guds bästa programmerare så kan eller behövs inte en applikation optimeras för en CPU. Jag menar alla uttalanden om kommande patchar är ett skämt från Bethesda/Oxide är bara ett skämt och dom 20% högre FPS jag fick inte game CPU bundet i Dota2 var bara en placeboeffekt av mig. Intel kompilatorer har aldrig haft flera code path's och åsidosatt den snabbaste path'en till VendorIDIntel=true. För att runda av för min del i tråden så är nedan 2 spel som vanligt testas där man ser effekten av att DX12 drar ner CPU prestanda BÅDE på Intel och AMD men mest på AMD, varav det verkar vara väldigt populärt att välja DX12 tester överallt helt plötsligt, och helt plötsligt så är AotS inte ett tekniskt mätverktyg längre som många tyckte, utan numera ett spel som man ska ta med i alla tester. Hoppas testerna fortsätter att ta med AotS när patchen för Ryzen kommer. En tråd till bokmärkt.

Battlefield 1 DX11 vs DX12:

http://www.techspot.com/articles-info/1267/bench/CPU_GTX1080....
http://www.techspot.com/articles-info/1267/bench/CPU_FuryX.pn...

Deux Ex Mankind Divided DX11:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=25...

Deux Ex Mankind Divided DX12:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=25...

Samma beteende i en rad titlar som t.ex Tomb Raider. Orkar inte engagera mig längre i den här tråden, jag är inte den enda som föddes med ögon att se allvarligt fel eller brister.

@DST I spelen snackas det om 1fps hit eller dit och mätresultaten stämmer inte i AIDA64. Resten beror på mjukvara hur trådar hanteras. Dota2 fick en patch som löste detta och ökade prestanda med 20% in game.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Byter Intel socket en gång om året? Hahahhahahaha.

Ja eller vart annat år. Hahahahahahahahahahahahahahaha

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam

Intel® Core™ i5-7600K, 2649kr utan kylare.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...
Ryzen 5 1600, 2519kr med kylare.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

AMDs kylare är duglig, går fint och tyst så länge du inte överklockar hårt, jag kör fortfarande med min.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

AMD lätt

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fan vad patetisk kille.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Vet inte om du vill få det att låta som att jag representerar dessa krig. Det är väl bara att använda sunt förnuft och använda det som presterar bäst på BÄGGE aktörer men det är tydligen väldigt svårt att nå fram med den synen. Min poäng här är att DX12 flaskar CPU i en del av testen och buggar enormt på Ryzen, men enligt guds bästa programmerare så kan eller behövs inte en applikation optimeras för en CPU. Jag menar alla uttalanden om kommande patchar är ett skämt från Bethesda/Oxide är bara ett skämt och dom 20% högre FPS jag fick inte game CPU bundet i Dota2 var bara en placeboeffekt av mig. Intel kompilatorer har aldrig haft flera code path's och åsidosatt den snabbaste path'en till VendorIDIntel=true. För att runda av för min del i tråden så är nedan 2 spel som vanligt testas där man ser effekten av att DX12 drar ner CPU prestanda BÅDE på Intel och AMD men mest på AMD, varav det verkar vara väldigt populärt att välja DX12 tester överallt helt plötsligt, och helt plötsligt så är AotS inte ett tekniskt mätverktyg längre som många tyckte, utan numera ett spel som man ska ta med i alla tester. Hoppas testerna fortsätter att ta med AotS när patchen för Ryzen kommer. En tråd till bokmärkt.

Battlefield 1 DX11 vs DX12:

http://www.techspot.com/articles-info/1267/bench/CPU_GTX1080....
http://www.techspot.com/articles-info/1267/bench/CPU_FuryX.pn...

Deux Ex Mankind Divided DX11:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=25...

Deux Ex Mankind Divided DX12:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=25...

Samma beteende i en rad titlar som t.ex Tomb Raider. Orkar inte engagera mig längre i den här tråden, jag är inte den enda som föddes med ögon att se allvarligt fel eller brister.

@DST I spelen snackas det om 1fps hit eller dit och mätresultaten stämmer inte i AIDA64. Resten beror på mjukvara hur trådar hanteras. Dota2 fick en patch som löste detta och ökade prestanda med 20% in game.

Att DX12 var en dålig idé fick jag väldigt mycket skit för att påpeka (vilket jag gjorde direkt vid lansering), detta då det tydligen då tolkades som kritik mot AMD... DX12 var ju grafikvärldens, och specifikt för AMDs grafikkort, motsvarighet till Kristi återkomst.

Problemet med DX12/Vulkan är att det lägger ansvaret att hantera en hel del luriga detaljer i knät på spelutvecklare. Är bara en handfull programmerare inom hela den industrin som har tillräcklig kunskap om hur man lämpligen programmerar på ett optimalt sätt för CPUer med flera kärnor och moderna GPUer.

Är därför vi nu ser att AMD/Nvidias driver-team rätt konsekvent gör ett klart bättre jobb, vilket får till följd att DX11 (där mycket av dessa optimeringar kan göras i drivers) uppför sig bättre än DX12 i de flesta fall. I teorin har DX12 en bättre potential, men den potentialen måste ju även realiseras vilket är fundamentalt svårt och därför väldig dyrt!!!

Men DX12 är ett generellt problem, det är inte på något sätt specifikt till Ryzen.

Och ser inte alls relevansen att nämna Intels kompilator. Har du någonsin använt ICC och jämfört den mot MSVC++/GCC? I det generella fallet när man skriver normala program som jobbar främst med logik, d.v.s. skalära heltal, så är inte ICC på något sätt bättre än alternativen (snarare tvärt om). ICC är lysande på att autovektorisera kod och den producerar toppklasskod för typiska HPC-laster. Vet ingen spelutvecklare som använder ICC, de kör Visual Studio med MSVC++.

Så ställer frågan igen, alla är välkomna att svara: nämn en enda optimering som spelmotorer idag har som specifikt optimerar för dagens Core-modeller.

Det som är bra med Core är inte dess styrkor, det är att designen saknar svagheter och är därför inte kräver någon form av specialbehandling. Är ju exakt det AMD försöker uppnå med Zen, en balanserad design utan svagheter. Om det krävs specialoptimeringar har man misslyckas för statistiskt sett kommer ingen göra dessa optimeringar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket känslor vad gäller detta ämne som det ser ut, väntar med spänning på att få klarhet och mer kött på benen och mindre bias, känslor.. Någon kommer ju att få äta upp hatten förr el senare för verkligheten hinner alltid ikapp, följer tråd!

Permalänk
Medlem

Tycker tråden ballade ur lite. Känner mig ganska säker i mitt val nu, det blir en Ryzen 1700 cpu. Inte för att den är bättre i spel än en I5:a (eftersom den bevisligen är sämre) utan för att det lockar att få köra AMD igen. Det var trots allt AMD jag körde till en början först Athlon x2 och därefter phenom med fyra kärnor.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tycker tråden ballade ur lite. Känner mig ganska säker i mitt val nu, det blir en Ryzen 1700 cpu. Inte för att den är bättre i spel än en I5:a (eftersom den bevisligen är sämre) utan för att det lockar att få köra AMD igen. Det var trots allt AMD jag körde till en början först Athlon x2 och därefter phenom med fyra kärnor.

Det blir ju så när du frågar vilken du ska välja av AMD eller Intel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TobbeH94:

Tycker tråden ballade ur lite.

Tycker du?

Citat:

Känner mig ganska säker i mitt val nu, det blir en Ryzen 1700 cpu. Inte för att den är bättre i spel än en I5:a (eftersom den bevisligen är sämre) utan för att det lockar att få köra AMD igen. Det var trots allt AMD jag körde till en början först Athlon x2 och därefter phenom med fyra kärnor.

Bra val, då kommer frågan om du skall välja Nvidia eller vänta på AMD Vega.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker du?
Bra val, då kommer frågan om du skall välja Nvidia eller vänta på AMD Vega.

Fast beträffande det har jag redan gjort mitt val. Spenderar lite mer och parar processorn med ett 1070.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det blir ju så när du frågar vilken du ska välja av AMD eller Intel

Fast det behöver den ju inte göra. Jag är intresserad av vad som kommer fungera bäst till spel, inte vilket märke den ena eller den andra föredrar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.