Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bra att fundera på vad man får för skatten, Trump ska tex trolla i USA och skapa ett system som ger bättre vård och samtidigt avsevärt lägre skatter, än är det inte infört men Obamacare gav väl sjukvård till ungefär 15% av befolkningen som tidigare saknade sjukvård och alla som saknar sjukvård är inte fattiga i USA eftersom det brukar finnas en maximal livstidskostnad för vad vården får kosta, har man en "dyrbar" sjukdom så tar pengapotten slut och man lämnas åt ödet. Jämfört med det så får vi ändå rätt bra vård i Sverige.

The purpose of lifetime limits was to protect insurance companies from having to pay millions of dollars to treat chronically ill patients. Conditions such as cancer or leukemia can often cost hundreds of thousands of dollars per year to treat, and insurance companies could force consumers to pay their own insurance bills once the lifetime limit was reached.
https://trumpcare.com
Vi slipper ju även betala skolavgift och liknande styggelser men vi har ju å andra sidan alla dessa sorgliga "val" som mest handlar om att göra systemet ineffektivt och flytta skattepengar till samvetslösa privata aktörer som gör allt de kan för att berika sig själva från skattepengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att betala hög skatt, så länge välfärdssystemet fungerar. Just nu känns det tveksamt. Polisen löser få brott, sjukvården har problem, resultaten i skolan har försämrats etc. Allt det ska fungera när man betalar så pass mycket skatt som vi arbetande gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså, det du har googlat fram är en bild som jag anser speglar verkligheten men jag känner samtidigt att du drar lite konstiga slutsatser. Vi har ett högt skattetryck för att bekosta bland vård, skola och liknande.
I Sverige har vi gratis skola från 6-års upp till 3:e året på gymnasiet, det är inte den bästa men den är fortfarande ok och den är gratis till skillnad från många andra länder.
I Sverige har vi nästan gratis vård, vi betalar en besöksavgift men den är försumbar jämfört med tex USAs vårdkostnader. Åter igen den är inte den bästa men den är jävligt billig för oss invånare.

Så om vi sänker skatterna så får befolkningen mer i plånboken absolut men det gör att välfärden får mindre pengar i sin plånbok och det gör att vi måste börja betala mer för den själv.
Det är väl hyfsat positivt för de som är frisk och har bra ekonomi, men för de som behöver vård och har dålig ekonomi är det en katastrof.

Jag anser inte att vi använder pengarna effektivt utan där tycker jag det finns mycket att göra. Dvs jag tycker inte vi ska sänka skatterna men jag tycker vi ska se över hur det används för att få en bättre välfärd!

Således som det är nu så hjälps vi alla åt att betala för dem som har det svårt, sänker vi skatterna så är det upp till var och en att klarar livhanken.

Jag vet iallafall att jag inte vill leva i en värld där alla bara bryr sig om sig själv. Jag vill att vi alla hjälps åt precis som vi gör på detta forum, när någon har problem så ställer vi upp och hjälper denne utan att kräva någon motprestation utöver att när vi själv stöter på problem så får vi hjälp av andra på forumet.

Samtidigt så beskattas ju dom som verkligen behöver det hårdare och hårdare (typ pensionärer), och är man i behov av vård och omsorg så får man det om man inte är för sjuk, är man i behov av extra stöd så finns det inte heller pengar till det, polisen klarar inte av sina uppgifter, vi har ett försvar som är eftersatt , pengarna går ju i alla fall inte till något vettigt.

Det gäller alltså att vara frisk då får man hjälp men det motverkar ju syftet lite. Staten/myndigheterna klarar inte av att ta ansvar då kan man lika gärna avreglera/sänka skattetrycket och privatisera lite mer.
Kollar man HDI så ligger USA på plats 10 och sverige på plats 14 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Deve...

Sjukskrivningar är ett skämt också, är man "kroniskt" sjuk ska man ha tur om man får en sjukskrivning, jag skriver själv 50% tjänstledigt pg av vårdfel orkar inte ens kämpa för min rätt längre. Har en arbetsgivare som är förstående och ett lätt jobb som tur är men någongång så ... försöker i alla fall i dagsläget att undvika att köra bil (är beroende av bil i jobbet) när det är som värst men det är inte alltid jag har det valet och i slutändan är det sjukvården och försäkringskassan som får/gör den bedömningen, har inte råd att skriva så mycket mer tjänstledigt så det är bara att bita ihop och "försöka vara försiktig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kostar inget att studera på högre nivåer heller

He-he, pinsamt, det vet jag ju, jag studerar faktiskt på universitet för närvarande....

Skrivet av Tickles:

Mindre skatt går till skola vård och omsorg pga besparingar. Så höjd skatt är pga lån för att kunna hjälpa omvärlden, korrupta politiker som slösar pengar utan krav på ansvar, oeffektiva strukturer i organisatoriska och hur man ska budgetera osv... . Antog nu att du glömde detta i diskussionen...

Som jag skrev i mitt föregående inlägg:

Citat:

Jag anser inte att vi använder pengarna effektivt utan där tycker jag det finns mycket att göra. Dvs jag tycker inte vi ska sänka skatterna men jag tycker vi ska se över hur det används för att få en bättre välfärd!

Du kanske tolkade det som att de endast används ineffektivt inom välfärden, men jag menar att det används ineffektivt över hela samhället. Som du säger så får skola, vård och omsorg mindre pengar, men de kommer definitivt inte få mer pengar om vi sänker skatterna.

Skrivet av lappen81:

Samtidigt så beskattas ju dom som verkligen behöver det hårdare och hårdare (typ pensionärer), och är man i behov av vård och omsorg så får man det om man inte är för sjuk, är man i behov av extra stöd så finns det inte heller pengar till det, polisen klarar inte av sina uppgifter, vi har ett försvar som är eftersatt , pengarna går ju i alla fall inte till något vettigt.

Det gäller alltså att vara frisk då får man hjälp men det motverkar ju syftet lite. Staten/myndigheterna klarar inte av att ta ansvar då kan man lika gärna avreglera/sänka skattetrycket och privatisera lite mer.
Kollar med HDI så ligger USA på plats 10 och sverige på plats 14 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Deve...

Sjukskrivningar är ett skämt också, är man sjuk ska man vara tur om man får en sjukskrivning, jag skriver själv 50% tjänstledigt pg av vårdfel orkar inte ens kämpa för min rätt längre. Har en arbetsgivare som är förstående och ett lätt jobb som tur är men någongång så .....

Som jag sa ovan så tycker jag att våra skattepengar används ineffektivt och att sänka skatten tror jag inte är en lösning.
Än mindre tror jag att privatisering löser våra problem då vi redan sett flera exempel på skolor som sparkar ut dyra barn eller lägger ner och lämnar elever i sticket. Det är även vad jag anser är en ineffektiv användning av skattepengar, där jagar ägarna kronor, de snålar och snålar för att maximera sin vinst. Dessa företag drivs ofta effektivare än statliga företag drivs idag men den effektiviteten gynnar inte samhället utan den gynnar ägarna med en ökad vinst. Så därför tycker jag inte ineffektivitet är ett argument för att privatisera, det är bara att lindra symptomet, jag anser att man borde lösa problemet med ineffektivitet istället.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

He-he, pinsamt, det vet jag ju, jag studerar faktiskt på universitet för närvarande....

Som jag skrev i mitt föregående inlägg:

Du kanske tolkade det som att de endast används ineffektivt inom välfärden, men jag menar att det används ineffektivt över hela samhället. Som du säger så får skola, vård och omsorg mindre pengar, men de kommer definitivt inte få mer pengar om vi sänker skatterna.

Ja jag tänkte väl att du missade det

Det är ju helt otroligt att man kan studera på högskola & universitet, gratis hela livet om man vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja tex att alla inkomster under 500 000 kr/år är skattefria och allt över det tas ut i skatt från både fysiska och juridiska personer.

Skrivet av mrqaffe:

Det är bra att fundera på vad man får för skatten, Trump ska tex trolla i USA och skapa ett system som ger bättre vård och samtidigt avsevärt lägre skatter, än är det inte infört men Obamacare gav väl sjukvård till ungefär 15% av befolkningen som tidigare saknade sjukvård och alla som saknar sjukvård är inte fattiga i USA eftersom det brukar finnas en maximal livstidskostnad för vad vården får kosta, har man en "dyrbar" sjukdom så tar pengapotten slut och man lämnas åt ödet. Jämfört med det så får vi ändå rätt bra vård i Sverige.

The purpose of lifetime limits was to protect insurance companies from having to pay millions of dollars to treat chronically ill patients. Conditions such as cancer or leukemia can often cost hundreds of thousands of dollars per year to treat, and insurance companies could force consumers to pay their own insurance bills once the lifetime limit was reached.
https://trumpcare.com
Vi slipper ju även betala skolavgift och liknande styggelser men vi har ju å andra sidan alla dessa sorgliga "val" som mest handlar om att göra systemet ineffektivt och flytta skattepengar till samvetslösa privata aktörer som gör allt de kan för att berika sig själva från skattepengar.

Hur vore det att sluta slänga politiska slagord omkring sig och istället svara på mitt inlägg som fullständigt tar livet av ditt första rent felaktiga inlägg i denna tråd? Lite jobbigt kanske?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maarus:

@Söderbäck: Sverige har en statsskuld på 40%, hushållens lån är 180% av bnp. Japan har mycket högre statsskuld men hushållen har 130% av bnp i skuld.

Yes. Och handlar diskussionen i grunden om hur belåningen ser ut för medborgare kontra stat så är det av relevans.
However, i det här fallet var det inte den delen som diskuterades eller så frågan var ställd. Det som påstods var istället att staten i Sverige stod med tom skattekista och så jämfördes detta med det bättre exemplet Japan som hade det bättre på den fronten. Och det stämmer ju inte riktigt. Japans skattekista är bra mycket mer tom än Sveriges. Alltså verkligen! Den japanska staten har högst belåning i västvärlden och den Svenska staten har typ minst i västvärlden.
Det är bara den delen jag har kommenterat.

Skrivet av Maarus:

Schweiz har ett monetärt system helt överlägset vårat egna. Mycket lägre skatter på alla fronter, mer än dubbelt så låg arbetslöshet, lägre brottslighet och inte lika många utanförskapsområden där massarbetslöshet råder. Samtidigt upprätthåller man en god välfärd för sin befolkningen och investerar i infrastruktur.

Ja visst är Schweiz bra på många sätt. Inte för att de generellt trumfar oss på sammanställda välfärdslistor men de är säkert bättre på ett gäng saker och så är vi bättre på andra. Finns säkert mycket att lära av varandra.

Skrivet av Maarus:

Detta ger signaler till egna som utomstående medborgare att investera och placera kapital i schweiziska banker. Sverige skickar inte riktigt samma signaler med sin skattepolitik.

Nja, nää. Det kan göra det intressant att investera i Schweiziska företag, alltså aktiemarknaden. Den Schweiziska aktiemarknaden är däremot inte mer känd eller attraktiv än andra aktiemarknader. Det som lockar till att stoppa in pengarna i just Schweiziska banker har handlat om skatteparadis och att gömma tillgångar på hög nivå. Safe haven för fiffel. Inte riktigt lika glammigt kanske, men det har ju lockat in pengar i mängder. Något de fått fan för och har fått backa från delvis senaste åren när EU börjat tröttna på fifflet och skattesmitarna.

Skrivet av Maarus:

Sjunkande tillväxt,

Inte så specifikt för sverige, men hela västvärlden rör sig långsamt i den riktningen så det är inte en otrolig prognos.

Skrivet av Maarus:

höjd ränta,

Ja med tanke på att vi i nuläget har negativ reopränta och har haft det ett bra tag i brinnande högkonjuktur så är det väl något vi får hoppas på iaf. Det hoppas vanligen både ekonomer och börsfolk för nuvarande situation är bara dum. Bankerna får pengar av staten för att låna pengar av staten... Så bankerna behöver inte göra annat än att ta maxlån av staten och suga skattepengar därifrån. Nej tack till den lösningen i längden.

Skrivet av Maarus:

stora kostnader för migration

Mja, det kan nog bli en del kostnader framöver

Skrivet av Maarus:

och därefter höjd statsskuld

Hmm. Vi är i nuläget (typ) bäst i västvärlden när det kommer till belåning mot BNP. Vi är bannemej nära nog stjärnor när det kommer till att sköta finanserna på den fronten och har fantastiskt låg statsskuld för att vara en västnation! De enda länderna som har lägre skuld är riktigt jäkla instabila länder som får så dåliga kreditratings att räntorna blir så höga på lånen att de inte kan låna mer än de gör. Västländer har sällan det problemet och är vanligen belånade flera gånger högre än Sverige. i EU är snittet nära 90% av BNP i belåning.
Här finns anledning att vara väldigt nöjd faktiskt, även om en del försöker ropa vargen kommer helt grundlöst.
Kanske kommer den här gå upp om vi gör lite större infrastruktursatningar på snabbtåg eller elvägar. Eller när nästa börsbubbla spricker? Den låga belåningen kan vi nog tacka Göran Persson för som gjorde ett hästjbb med att tygla en galloperande belåningsgraden och det ekonomiska läget och Alliansen har fortsatt i samma hjulspår.

Skrivet av Maarus:

med kraftiga skattehöjningar är inget omöjligt scenario, ganska troligt t.om.

Skattekvoten ja. Eller skattetrycket. Kanske går det upp i framtiden. Jag har inga bra siffror här faktiskt. Svårt att se vad som hänt senaste två åren men det tar väl lite tid att få fram bra statistik för sådant. Senaste 15 åren har iaf skattetrycket gått ned. Om vi fortsätter den trenden nedåt eller vänder den är svårt att förutspå men en gissning är att liberaliseringen fortsätter som den gjort sedan 80talet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Trots det verkar Sverige inte ha pengar till något vettigt.

Med andra ord.. "Jag anser att det inte är vettigt och därför är det inte vettigt"?

Skrivet av Ziddie:

Jag är trött på Sveriges skatt då det känns som att de som betalar mest är de som får tillbaka minst, i till exempel sjukvård. Själv tycker jag att USAs samhällssystem där man till större del tar hand om sig själv och sina nära inte känns så dåligt som många verkar tycka.

Vad som också är intressant i detta sammanhang är Laffer-kurvan, alltså att en höjd skatt minskar skatteintäkterna.

https://2.bp.blogspot.com/-DwN7CwxO2ss/WESMjRzd_LI/AAAAAAABNJM/DIXNkYSpE2I24rNKiGosl5msK5dJkVxQwCPcB/s1600/lafferkurva-svd.jpg

Extremkapitalistiskt tänk var det ja. Själva idén med en välfärd är att de som inte kan betala för sig ska få grundläggande vård och skola. Man kan inte kalla det system USA har för välfärd eftersom hela systemet bygger på helt fel målgrupp. Vill du veta varför det går runt? För att de som har ett fast jobb oftast har rätt till grundläggande vård genom sin anställning. Skulle denna tas bort så försvinner direkt "fördelen" med det Amerikanska systemet.

Skrivet av snajk:

Att vi har de högsta skatterna i världen stämmer inte riktigt, men det beror förstås på hur man räknar. Ser man till den totala skattekvoten (det som ibland benämns skattetryck, alltså andelen skatter av BNP) så ligger vi inte i topp utan exempelvis Tyskland, Frankrike och Finland ligger över för att jämföra med några närliggande länder. Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

Arvsskatten var bara (du får ursäkta mitt ordval här) efterblivet. Förmögenhetsskatt har man visst i Sverige eftersom om man tjänar mer än X så får man påläggsskatt. Alltså istället för att betala 30-33% så får man betala 45% skatt..

Skrivet av anon159643:

Det är fel att enbart se på skatter, för med den skattenivå vi har så borde vi ha:
* Världens bästa skola/sjukvård/äldreomsorg/poliskåren.
* Gratis Internet och en massa annat som public service i skatten, alla barn från 7års åldern borde få egen skoldator som bytts var 3år.
* Gratis kollektivtrafik.
* Bästa skyddet emot alla utanförskap i alla dess former
* Bästa utbyggnaden av vår infrastruktur, riktiga snabbtåg i 300km/h mellan de större städerna, visst jag kan förstå att det är tufft i norrland, men raka dubbelspåriga 250km/h banor borde nästan vara standarden.
Stockholm och göteborg ska självklart inte enbart ha ett dubbelspår som bromsas upp och allt möjligt, nu vet jag ej hur det skulle lösas men kanske 4 spår? (godstrafik, pendeltåg etc ska ej bromsa tåg som vill köra i 300km/h)

Det var några saker som jag kom på som vi borde ha med denna extrema skatt som vi nu har. Och hade vi haft allt som jag pratade om ovanför så hade jag satt att skatten inte är så farlig ändå.

Angående skatter så vill förövrigt Fi höja utgifterna med 500 miljarder om året.
http://www.expressen.se/ledare/500-miljarder-skal-att-rata-sc...

Nu gör du det väldigt mycket enkelt för dig. Alla samhällen har inte samma utgifter. Bara för att man betalar mest skatt i världen så betyder det inte att man per automatik får det bästa inom något. Detta är lite det som är problemet med dagens politik. De tror att pengar är den enda orsaken till varför något inte fungerar.. Det har dock inte slagit dem en sekund att en varaktig och effektiv politik kan göra att något kostar mindre.. nej då.. Här slänger vi pengar på problemet utan en tanke. Att Schyman och FI saknar verklighetsförankring är dock inget nytt.

Angående vården så är det inte för inte som den svenska medellivslängden är en av de högsta inom Europa. Långt före giganter som t.ex. USA. Att Polisväsendet inte fungerar som det ska beror inte pengar iallafall inte bara på pengar utan det är brist på manskap som sätter käppar i hjulet.. samma gäller den svenska skolan där det saknas lärare. Inom fem år så kommer 60.000 lärare att gå i pension. I Snitt kommer det ut mellan 10.000-15.000 lärare per år som examineras och ungefär 15% av dessa fortsätter inte som lärare. Gratis kollektivtrafik anser Schyman att man ska få.. Vet du vad? Det kostar enorma summor. Bästa skyddet mot utanförskap? Det är en önskedröm hörde du eftersom varje situation inte går att lösa med pengar. Det krävs en effektiv politik som i sin tur är förfinad nog.

Summan av det hela. Pengar räcker inte nog långt. Det måste finnas en tanke.. ett engagemang bakom lösningar.. Det du för fram liknar ganska mycket populism.

Skrivet av Lodisen:

Vad är det för propaganda du fått dig matad med?
Även om det skulle vara så, så drabbar det bara latmaskar.

"Du har fel men även om du har rätt så har du ändå fel".

Frågan är ju vilken propaganda du matats med. Majoriteten av USAs välfärd beskattas antingen ur befolkningens egna ficka (alltså via diverse försäkringar) eller via deras jobb. Att det bara skulle drabba latmaskar är ju en förolämpning mot folk med grova sjukdomar. Skärp dig.

Skrivet av mrqaffe:

Ja tex att alla inkomster under 500 000 kr/år är skattefria och allt över det tas ut i skatt från både fysiska och juridiska personer.

Har du en minsta aning om hur många personer det inkluderar som skulle få gå skattefria? Välfärden skulle rasa bara av det.

Skrivet av Tickles:

Mindre skatt går till skola vård och omsorg pga besparingar. Så höjd skatt är pga lån för att kunna hjälpa omvärlden, korrupta politiker som slösar pengar utan krav på ansvar, oeffektiva strukturer i organisatoriska och hur man ska budgetera osv... . Antog nu att du glömde detta i diskussionen...

Socialdemokraterna satsar mer pengar än på länge på skolan och mer vill de satsa. Vet du vilka som är emot? Moderaterna.

Skrivet av Lodisen:

Schweiz, Japan, Österrike, Nederländerna, Sydkorea.

Mycket lägre skatter och mycket bättre välfärd.

Nu är det tomt i kistan efter att man bekostat en folkvandring utan dess like från Arab/Afrikanländerna.
Så nu kommer det en massa punkskatter. Som "kemikalieskatt" på elektronik, högre skatt för "koldioxid" från bilar, skatt på dricka"
Det är bara svepskäl att det är för miljön eller för hälsan. Degen ska in, eller så konkar landet.

Folkvandring? Du slungar ur dig ord som du inte vet innebörden av bara för att skaffa dig billiga poäng.

Skrivet av Maarus:

@Söderbäck: Sverige har en statsskuld på 40%, hushållens lån är 180% av bnp. Japan har mycket högre statsskuld men hushållen har 130% av bnp i skuld. Schweiz har ett monetärt system helt överlägset vårat egna. Mycket lägre skatter på alla fronter, mer än dubbelt så låg arbetslöshet, lägre brottslighet och inte lika många utanförskapsområden där massarbetslöshet råder. Samtidigt upprätthåller man en god välfärd för sin befolkningen och investerar i infrastruktur. Detta ger signaler till egna som utomstående medborgare att investera och placera kapital i schweiziska banker. Sverige skickar inte riktigt samma signaler med sin skattepolitik.

Sjunkande tillväxt, höjd ränta, stora kostnader för migration och därefter höjd statsskuld med kraftiga skattehöjningar är inget omöjligt scenario, ganska troligt t.om.

Här blandas saker och ting kors och tvärs. Man kan inte jämföra Nationalekonomi med privatekonomier. Att Sverige har höga skulder beror på att allt fler lånar mer pengar av bankerna här. Och det beror på att allt fler vill ha dyrare hus. Inte pga. dålig nationalekonomi. Det enda du fick fram med ditt påstående är att Japans befolkning tar mindre lån. Sjunkande tillväxt? Höjd statsskuld? Faktum är att tillväxten ökar och statsskulden fluxar. (Källa SCB).

Skrivet av mrqaffe:

Det är bra att fundera på vad man får för skatten, Trump ska tex trolla i USA och skapa ett system som ger bättre vård och samtidigt avsevärt lägre skatter, än är det inte infört men Obamacare gav väl sjukvård till ungefär 15% av befolkningen som tidigare saknade sjukvård och alla som saknar sjukvård är inte fattiga i USA eftersom det brukar finnas en maximal livstidskostnad för vad vården får kosta, har man en "dyrbar" sjukdom så tar pengapotten slut och man lämnas åt ödet. Jämfört med det så får vi ändå rätt bra vård i Sverige.

The purpose of lifetime limits was to protect insurance companies from having to pay millions of dollars to treat chronically ill patients. Conditions such as cancer or leukemia can often cost hundreds of thousands of dollars per year to treat, and insurance companies could force consumers to pay their own insurance bills once the lifetime limit was reached.
https://trumpcare.com
Vi slipper ju även betala skolavgift och liknande styggelser men vi har ju å andra sidan alla dessa sorgliga "val" som mest handlar om att göra systemet ineffektivt och flytta skattepengar till samvetslösa privata aktörer som gör allt de kan för att berika sig själva från skattepengar.

I slutändan blev det fiasko av försöket. Visade sig att hans svar blev Sämre välfärd för mindre pengar till mindre personer. Alltså något helt väntat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Sveriges höga skatter skadar landet allvarligt. Speciellt i denna tid då västvärlden har enorma problem med t.ex asiatiska länder som konkurrerar på samma marknad men helt andra villkor.

Den höga skatten är iaf snart ett minne blott då tilliten bland nordiska människor som byggdes upp under hundratals, kanske tusentals år har utraderats på ett par decennium. Förvisso är människor så hjärntvättade här att jag skulle inte förvånas om det krävs ett socialistiskt förfall i venezuela-stil innan folk förstår och vi kan vända skutan mot det bättre.

Edit; Söderbäck. Ja, statskulden är inte extrem i jämförelse med andra länder, men har du sett den privata skuldsättningen!? Verkar inte som det, och den är långt mer oroande.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vi har hög skatt. Vi har också hög levnadsstandard. Sverige är dyrt att bo i och samtidigt ett av väldens bästa landet att bo och leva i.
Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :).

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste känne dig bra jäkla dum nu.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Som jag sa ovan så tycker jag att våra skattepengar används ineffektivt och att sänka skatten tror jag inte är en lösning.
Än mindre tror jag att privatisering löser våra problem då vi redan sett flera exempel på skolor som sparkar ut dyra barn eller lägger ner och lämnar elever i sticket. Det är även vad jag anser är en ineffektiv användning av skattepengar, där jagar ägarna kronor, de snålar och snålar för att maximera sin vinst. Dessa företag drivs ofta effektivare än statliga företag drivs idag men den effektiviteten gynnar inte samhället utan den gynnar ägarna med en ökad vinst. Så därför tycker jag inte ineffektivitet är ett argument för att privatisera, det är bara att lindra symptomet, jag anser att man borde lösa problemet med ineffektivitet istället.

Man gör ju massvis med fel och jagar skattekronor inom det offentliga, betyder det att vi ska förbjuda välfärden?
Privatisering i sig lindrar inte symptomet dom är knutna till samma skit byråkrati som det offentliga, skattepengarna kommer aldrig att användas effektivt.
Eller om jag omformulerar mig, människor/speciellt svenskar är hjärndöda, egoistiska svin som tänker kortsiktigt sen finns det några som kanske inte gör det men dom äts upp av systemet och blir som alla andra, det finns inga motpoler, inga protester då vi är för politiskt korrekta/samma åsikter förutom vid fikabordet / har man en annan åsikt så är det mediadrevet. Vi kommer aldrig att få ett samhälle som fungerar bra speciellt i sverige / någonsin det måste finnas alternativ alltså avreglering, privatisering och en balans av välfärd (med en måttlig styrning) så att människor inte hamnar mellan stolarna.

Ofta är det friska människor eller människor som har klarat sig bra i samhället som prisar välfärden, fråga någon som är kroniskt sjuk eller som har fått åka utomlands för hjälp pg av inkompetens eller byråkrati , eller killen med funktionshinder på den kommunala skolan som inte fick rätt hjälp pg av just funktionshindret, eller gamlingen som inte klarar av att duscha eller byta blöja som inte ens får assistans då man anses inte behöva duscha mer än 1gång i veckan men ska betala högre skatt, så finns det helt plötsligt rätt stora hål i våra skyddsnät men dom är ju en trygghet tills man drabbas själv och inser att dom kanske inte är så bra. Som jag ser det går mina skattepengar till reinfeldt och lars ohly som inte kan få ett jobb, eller killen som har lite ont i halsen eller har stukat foten, dom som behöver det verkar inte få några pengar i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anhjo:

Du måste känne dig bra jäkla dum nu.

Ja det var minst sagt vagt formulerat, haha.
Men jag väljer att svara nej här. Tror jag. Känner inte av det

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har inget emot att betala hög skatt, så länge välfärdssystemet fungerar. Just nu känns det tveksamt. Polisen löser få brott, sjukvården har problem, resultaten i skolan har försämrats etc. Allt det ska fungera när man betalar så pass mycket skatt som vi arbetande gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde vi väl fokusera på hur vi ska göra det bättre istället för att sänka skatten och sälja ut innan vi faktiskt funderat på något bra lösning?

Det är iaf min åsikt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anhjo:

Du måste känne dig bra jäkla dum nu.

Nämn ett annat land som ger dig den säkerhet som Sverige ger? Var erbjuds du väldigt förmånliga studielån vars betalning till 100% är kopplad till din inkomst? Inte i USA.. Inte i Japan (de två exempel som tagits upp). Var får du det breda nätet av säkerhet som du får i Sveriges välfärd? Inte i Japan och inte i USA. Sverige är bra på många saker. Sverige är mindre bra på en hel del saker. Man kan lära sig av varandra men att tänka så svart och vitt som en del gör i denna tråd är inte produktivt och tillför inget annat än löje till diskussionen. Är Sverige bäst i allt? Nej. Är man ett riktigt bra land att bo i? Ja.

Skrivet av twk:

Jag har inget emot att betala hög skatt, så länge välfärdssystemet fungerar. Just nu känns det tveksamt. Polisen löser få brott, sjukvården har problem, resultaten i skolan har försämrats etc. Allt det ska fungera när man betalar så pass mycket skatt som vi arbetande gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Välfärdssystemet fungerar. Att polisen löser få brott beror på många orsaker. Personalbrist är en t.ex. Att sjukvården har problem är samma orsak som polisen. Det finns för få läkare, för få sjuksköterskor, för få undersköterskor etc. Att resultaten försämras i Skolan beror på många orsaker.. Dåliga lärare är en sak. För få lärare en annan. Kommunernas totala oförmåga att ställa krav är ett tredje. Pengar storsatsas men politiker hittar ingen lösning. Är orsakerna ekonomiska? Till en viss del men långt ifrån allt löses med pengar. Det behövs en plan... Vilket det inte alltid finns och därför får det "oanade resultat".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Frågan är ju vilken propaganda du matats med. Majoriteten av USAs välfärd beskattas antingen ur befolkningens egna ficka (alltså via diverse försäkringar) eller via deras jobb. Att det bara skulle drabba latmaskar är ju en förolämpning mot folk med grova sjukdomar. Skärp dig.

Hur kom USA in i bilden?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tråkigt med massa gnäll, höga skatter är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Tråkigt med massa gnäll, höga skatter är bra

Jajemen, ta alla pengar från dom som jobbar och sliter. Ge dom istället till de som ligger hemma och slappar. Det är precis så man skapar ett rättvist och bra samhälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Hur kom USA in i bilden?

USA är en av dessa länder som faktiskt tas upp ganska frekvent när man jämför olika välfärdssystem med varandra.

Skrivet av dblade:

Jajemen, ta alla pengar från dom som jobbar och sliter. Ge dom istället till de som ligger hemma och slappar. Det är precis så man skapar ett rättvist och bra samhälle.

Så fungerar ett modernt välfärdssamhälle. Du kommer att uppskatta det när du använder den enormt subventionerade sjukvården om du blir så sjuk att du inte kan jobba samtidigt som du får sjukpenning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

USA är en av dessa länder som faktiskt tas upp ganska frekvent när man jämför olika välfärdssystem med varandra.

Så fungerar ett modernt välfärdssamhälle. Du kommer att uppskatta det när du använder den enormt subventionerade sjukvården om du blir så sjuk att du inte kan jobba samtidigt som du får sjukpenning.

Du citerade mitt inlägg och drog in USA från ingenstans.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Sluta ge våra politiker deras skyhöga löner och ge till skola och vård?
För i Sverige betyder tydligen dom sjuka och gamla inget...

Jag hoppas att du skämtar.

Hur f-n kan man tycka att politker ska ha lägre lön? Varför tror du att det sitter rötägg i riksdagen? Sveriges viktigaste jobb borde belönas med en miljon i månaden minst. Då får vi riktiga forskare/extremt högutbildade personer med högt intresse. Omutbara.

Alla dom riktigt kapabla ledarna drar ju sig från det, när dom enkelt drar in 10x mer på andra jobb.

60k i lön för att ha hand om ett helt land. inte konstigt att mona sahlin och kompani dras med skit. Fridolin, Åsa romson, Gudrun, stefan löfven. Alltså ser du vilken nivå det är på dom viktigaste personerna i sverige?

PATETISKT!

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Blir ju egentligen bara omfördelning av pengar, när amerikanaren har betalat allt så har ju inte han mer pengar över än en svensk. Skillnaden där är väl att man har ett val hos vem man vill försäkra sig osv. Är i grunden glad för att slippa ta alla dessa val om det bara hade fungerat lite bättre. Sitter med tandförsäkring, privat pensionssparande och tittar på sjukförsäkring dvs betala allt som redan dras på skatten en gång till och då ska dom folkvalda titta på att beskatta det ytterligare en gång. jag betalar ju för tjänsterna med mina beskattade pengar. Ytterligare så dras det på min bruttolön pengar för livförsäkring, medicinfond, olycksfallsförsäkring. Men det är väl bara att vänja sig vid att betala för allt två ggr numera.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

USA är en av dessa länder som faktiskt tas upp ganska frekvent när man jämför olika välfärdssystem med varandra.

Så fungerar ett modernt välfärdssamhälle. Du kommer att uppskatta det när du använder den enormt subventionerade sjukvården om du blir så sjuk att du inte kan jobba samtidigt som du får sjukpenning.

"Sjuk"... Det var så det kallades.

Har sett nyinflyttade familjer när jag en gång levererade möbler åt Bolia. Köpte soffor m.m för 50.000 kr. Bodde 7 personer i en stor 5a och levde lyxliv.

Och nej, dom jobbade inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Jag hoppas att du skämtar.

Hur f-n kan man tycka att politker ska ha lägre lön? Varför tror du att det sitter rötägg i riksdagen? Sveriges viktigaste jobb borde belönas med en miljon i månaden minst. Då får vi riktiga forskare/extremt högutbildade personer med högt intresse. Omutbara.

60k i lön för att ha hand om ett helt land. inte konstigt att mona sahlin och kompani dras med skit. Fridolin, Åsa romson, Gudrun, stefan löfven. Alltså ser du vilken nivå det är på dom viktigaste personerna i sverige?

PATETISKT!

Vilken nation har extremt högutbildade personer inom politiken? Faktum är att dessa tenderar att dra sig ifrån politiken för att de inser snabbt hur ohållbart arbetet egentligen är.

Däremot överskattar du nog dels. vad som behövs för att styra ett land och dels hur en lön ökar kvalitén. Att högutbildade personer är omutbara är inte heller det sant. Löfven tjänar inte heller 60k i månaden utan 160K. En ministerlön ligger på 130k medan en riksdagsledamot grundarvode ligger på 62K.

Skrivet av oouhdawg:

"Sjuk"... Det var så det kallades.

Har sett nyinflyttade familjer när jag en gång levererade möbler åt Bolia. Köpte soffor m.m för 50.000 kr. Bodde 7 personer i en stor 5a och levde lyxliv.

Och nej, dom jobbade inte.

Anekdotisk bevisföring i all ära men på vilket sätt skulle de personerna och deras ekonomiska situation representera någon annan än de själva? Nackdelen med att ha ett så pass utbyggt grundnät inom välfärden som Sverige har är att det finns folk som kan utnyttja det. Alternativet vore däremot att sjuka inte fick något alls. Däremot överskattar du nog hyr mycket pengar man kan få om man inte jobbat. Det räcker då inte till soffor för 50.000:- eller ett lyxliv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Det kostar att vara en humanitär stormakt.

Av ren nyfikenhet. Är det du som är king grub från Kolozzeum ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför är det alltid godhetsknarkare som dig som frågar efter källa? Du kan dra fram några källor på att man får bekosta all välfärd själv istället.

Tjejen är holländska... Jappp, hennes utbildning kostar pengar. Hennes vård går via försäkringar som är sjukt dyra... så nej , Nederländerna som det pratades om är helt felaktigt.

Sedan så kan man också säga att Nederländerna har mycket högre fordonsskatt och fordon import skatt för att bekosta deras vägar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vilken nation har extremt högutbildade personer inom politiken? Faktum är att dessa tenderar att dra sig ifrån politiken för att de inser snabbt hur ohållbart arbetet egentligen är.

Däremot överskattar du nog dels. vad som behövs för att styra ett land och dels hur en lön ökar kvalitén. Att högutbildade personer är omutbara är inte heller det sant. Löfven tjänar inte heller 60k i månaden utan 160K. En ministerlön ligger på 130k medan en riksdagsledamot grundarvode ligger på 62K.

160k eller 60k. Det är ingen skillnad när dom beskattar dom så in i hvte. Ge dom skattefritt 1 mille och sätt in personer med utbildning.

I jämförelse med Stefan Löfven kan du nog hitta väldigt kompetenta och utbildade personer. Sympatipolitik.

Vanlig Svensson, låt alla vara med och leka på gympan i skolan. Oduglig politik. Destruktiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

160k eller 60k. Det är ingen skillnad när dom beskattar dom så in i hvte. Ge dom skattefritt 1 mille och sätt in personer med utbildning.

I jämförelse med Stefan Löfven kan du nog hitta väldigt kompetenta och utbildade personer. Sympatipolitik.

Vanlig Svensson, låt alla vara med och leka på gympan i skolan. Oduglig politik. Destruktiv.

Jag är glad att du inte är finansminister för detta land. Eller ens kommunpolitiker. Eller ens ansvarig för tillsättning av partipolitiker. 1 miljon skattefritt? Är du seriös människa?! Vet du hur mycket det skulle kosta enbart i arvoden per år? Riksdagen har 349 platser.. Det skulle innebära 349 x 1 miljon i arvoden enbart där. Och vad ska man utbilda sig till som statsminister? Ska man gå på ministerprogrammet vid slumpmässig högskola? Du får det att låta som akademisk utbildning inom vilket ämne som helst gör en till expert inom alla ämnen när det i verkligheten inte är i närheten av så enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Som en jämförelse, för ca 7 miljarder varje år så skulle vi vi helt gratis tandvård i Sverige för alla.

Undrade lite vad du fått den summan från, då den låter väldigt låg, tänk efter vad bara en undersökning hos tandläkaren kostar (600-700kr)...

Så jag googlade lite. Såvida inte du har någon annan källa, så verkar denna summa komma från en förfrågan av Vänsterpartiet till riksdagens utredningstjänst (RUT).

Vad vänstern ville beräkna var hur mycket det här skulle kosta:
Man skall bara behöva betala 200kr för en undersökning.
Och följande högkostnadsskydd:
0–900 kr Patienten betalar själv
900–2 700 kr 50 % ersättningsgrad
2 700–15 000 kr 70 % ersättningsgrad
Över 15 000 kr 90 % ersättningsgrad

Vilket är långt ifrån helt gratis tandvård, detta då tandvård är dyrt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vilken nation har extremt högutbildade personer inom politiken? Faktum är att dessa tenderar att dra sig ifrån politiken för att de inser snabbt hur ohållbart arbetet egentligen är.

Däremot överskattar du nog dels. vad som behövs för att styra ett land och dels hur en lön ökar kvalitén. Att högutbildade personer är omutbara är inte heller det sant. Löfven tjänar inte heller 60k i månaden utan 160K. En ministerlön ligger på 130k medan en riksdagsledamot grundarvode ligger på 62K.

Anekdotisk bevisföring i all ära men på vilket sätt skulle de personerna och deras ekonomiska situation representera någon annan än de själva? Nackdelen med att ha ett så pass utbyggt grundnät inom välfärden som Sverige har är att det finns folk som kan utnyttja det. Alternativet vore däremot att sjuka inte fick något alls. Däremot överskattar du nog hyr mycket pengar man kan få om man inte jobbat. Det räcker då inte till soffor för 50.000:- eller ett lyxliv.

Ta en vända till Kista på torget. Kolla om du hittar nyanlända afghanska killar runt 15-18 år. Oftast stickade kläder med asiatiska drag.

Iphone, airmax och adidaskläder. Icke svensktalande och oftast ensamkommande. Ja, dessa kläder är faktiskt dyra.

Rimligt?

Har en nyanländ person råd till annat än vård, mat, boende utan att jobba så är det något fel. Kläder skänkes gratis från vartenda hörn i stockholm numera.

Ska du ha mer så ska du jobba för det. Kan du inte jobba för att du är sjukskriven för livet, då tycker jag att personen kan erbjudas mer för en duglig livsgång. Men att personer som framöver är kapabla till att jobba ska inhandla sånt för att Sverige generöst slänger bort pengar, är helt fel i min mening.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Japp och det är just det en lågräntepolitik skapar om man kör det genom en högkonjunktur, troligtvis för att elda på inflationen som hålls ner av globalisering. Du skapar obalanser, höga skuldkvoter och tillgångsbubblor. Ingen stabil grund alls, så är statsbudgeten svår att få ihop nu så blir det jobbigt framöver. Inga pengar "göms" i Schweiziska banker, det blir till ny utlåning, sen om det går i gråzoner och omvägar för att döljas/förvirra är sant.

Nu är det EU politiker och medelhavsländers egna politiker som satt många i höga skuldkvoter genom att ge dem en kreditvärdighet dem aldrig förtjänat. Dessutom har dem ingen möjlighet att ta sig ur knipan pga euron. Hade grekerna behållt drachmen hade den kollapsat i värde, vilket gjort grekiska exportvaror billigare, turism billigare och dem hade långsamt kunnat klättra tillbaka till en bättre levnadsstandard och situation.

Visa signatur

=)