Bärbar dator för familjen + dockningsstation

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för familjen + dockningsstation

Vore tacksam för lite hjälp nu när jag fått uppgiften att ordna med "arbetsplats" och familjedator.

För tillfället sitter vi på en stationär dator med Windows XP som huvuddator. Barnen i familjen samt farsan har varsin laptop, morsan är den enda som använder den gamla stationära till att skriva en del arbete. Annars används datorn även som lagringsplats för semesterbilderna samt att familjens skrivare är inkopplad till denna dator. Nu är det snart dags för flytt och äntligen ska vi överge den gamla burken.

Det som önskas är en liten och smidig laptop som kan agera familjedator, samt någon form av dockningsstation för att vid ett skrivbord kunna skapa en ordentligt arbetsplats. Vid denna arbetsplats kommer tangentbord, mus, skärm samt skrivare att finnas. Dessa saker har vi redan. Budget för datorn ligger på 7000:-, dockningsstationen ska helst vara så billig som möjligt men fortfarande vara funktionell. Positivt vore om dockningsstationen även fungerade för de andra bärbara datorerna i hushållet.

Datorn kommer användas till enklare uppgifter så som Microsoft Word, vanligt surfande/filmtittande samt för att visa släkt och vänner lite bilder. Något spelande eller liknande kommer inte att förekomma. Datorn ska vara mellan 13 och 14 tum men behöver absolut inte vara någon fjäderviktare då den nästan alltid kommer användas inom hemmet. Av samma anledning kommer eluttag nästan alltid finnas i närheten så batteritiden är inte heller superviktig, men längre är ju alltid bättre.

Hur bildlagringen ska lösas är jag inte helt säker på. Det känns som att priset drar iväg rätt snabbt bland de mindre bärbara datorerna så fort de innehåller en något större SSD. Kanske är det bästa att lagra bilderna externt på en mekanisk hårddisk i kabinett kopplat till dockningsstationen. För att sedan spara de mest aktuelle albumen även på datorn för att till exempel kunna visa någon. För tillfället har vi nog 60 GB bilder så det är ju inte speciellt mycket.

En dator som verkar vara prisvärd som jag bara kollat lite på online är Lenovo Ideapad 510S. Hur jag ska göra med dockningsstationen är jag inte helt säker på. En dockningsstationen med 3.0 USB fungerar ju för allt, kanske något åt det här hållet? ASUS Universal Dock.
Lite tråkigt att sätta i laddningskabeln i datorn men klart det är ju ett väldigt litet "problem".

Vore toppen med lite tips!