Vad kan ha gått sönder? [Datorn vägrar att starta]

Permalänk

Vad kan ha gått sönder? [Datorn vägrar att starta]

För några dagar sedan började det bli problem att starta min stationära dator. När jag tryckte på on knappen så ville datorn inte starta. Efter 5-10 minuter gick det att starta datorn och sen fungerade den. Nästa dag likadant. Idag startar den inte alls. Ingen diod lyser i datorn. Kan det vara nätaggregatet som har gått sönder? Nätaggregatet är ett Corsair AX750 Gold. Eller är det mer troligt att det är on-knappen som gett vika (vilket jag inte tror)? Eller är det kanske moderkortet som lagt av? Någon som har erfarenhet av detta? Var jag ska börja felsöka?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

@levander73 *Tråd flyttad -> Support och övrigt*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Tjuvkoppla nätdelen och kolla om de startar?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

@Klena: Hur tjuvkopplar man det?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Kanske trasiga kondensatorer. Bla moderkort och nätagg har såna.

On knappen som startar datorn (Power Sw).
Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet för att utesluta dom. Starta datorn med en skruvmejsel som du rör metall piggarna på moderkortet. Då testas om Power Sw var trasig, satt dåligt eller satt på fel plats (på nybyggd dator).

Vad händer när den inte startar?
Dom som skrivit att datorn inte startar har menat allt från helt död dator till något i Windows. I vissa fall vill man tex ta bort grafikkort och alla diskar för att utesluta att dom orsakar fel.

Permalänk

Det händer absolut ingenting. Ingen diod i datorn lyser. När jag trycker in startknappen så ger den inte ifrån sig minsta liv. Helt död! @panpo98:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av levander73:

Det händer absolut ingenting. Ingen diod i datorn lyser. När jag trycker in startknappen så ger den inte ifrån sig minsta liv. Helt död! @panpo98:

Har du testat om nätdelen startar utanför datorn?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

Ska jag plocka bort nätdelen ur datorn då, eller kan den sitta kvar och att jag bara kopplar bort alla sladdar @Klena:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av levander73:

Ska jag plocka bort nätdelen ur datorn då, eller kan den sitta kvar och att jag bara kopplar bort alla sladdar @Klena:

Du måste plocka bort hela nätdelen, endast 24-pin kontakten behöver du ha med i nätdelen.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Skrivet av levander73:

Ska jag plocka bort nätdelen ur datorn då, eller kan den sitta kvar och att jag bara kopplar bort alla sladdar @Klena:

koppla bort alla sladdar räcker

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass