Bitlocker 'vanliga lösenord' vid ominstallation av Windows

Permalänk
Medlem

Bitlocker 'vanliga lösenord' vid ominstallation av Windows

Hej,

Jag har stött på ett problem och hoppas att någon vänlig själ med bra koll på bitlocker har möjlighet att hjälpa mig?

i) Problemet
- Vad är problemet?
Problemet var ursprungligen att datorn inte går att starta, det problemet kvarstår. Jag har däremot bestämt mig för att ominstallera windows förutsatt att de hårddiskar jag har som är krypterade (två stycken, icke SSD) genom bitlocker även efter ominstallation går att öppna endast med det 'Vanliga lösenordet" alltså det jag använder just nu vid vanligt bruk.
Problemet är m a o egentligen att jag inte har kvar återställningsnyckeln (jag har letat noga) utan endast mitt 'vanliga lösenord'.
Frågan är därför om jag kan installera om Windows, aktivera Bitlocker och sedan komma åt mina diskar precis som tidigare? Med endast det 'vanliga lösenordet'?
Notera att Windows är på en annan disk, en SSD, som inte är krypterad.

- När inträffar problemet?
Problemet kommer sig alltså till följd av att jag överväger att installera om Windows.

- Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Det primära problemet kommer sig av att min återställningsnyckel kommit bort.
Det underliggande problemet, alltså orsaken till att jag behöver installera om, vet jag inte orsaken till. Datorn stannar och laddar innan jag når inloggningsskärmen av oklar anledning.

ii) Mitt system

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 XX
Processorkylare: Noctua XX
Moderkort: Msi Z77 mpower
Minne: -
Grafikkort: Msi Geforce GTX 1070 Aero
Hårddisk: SSD + 2 st externa (det är endast de externa som är krypterade, Windows ligger på SSD:n)
Nätaggregat: -

Tack på förhand!