Intel förbereder Skylake-X med 12 upplåsta kärnor och 24 trådar för LGA 2066

Permalänk
Inaktiv

Se där jag, helt plötsligt har de bråttom, skönt att se Intel under piskan för fösta gången på många år.

Att de snabbar på produkt släpp lite är bara början, de närmaste åren kommer vi se RIKTIG innovation från Intel. Inte bara 5-10% optimeringar utan nya sätt att bygga processorer med mer integrerade funktioner och snabbare se bla HBM minne, fler kärnor, pcie 4.0, ddr5 samt BILLIGARE PRISER.

Var lite orolig att Intel skulle totalt förstöra PC marknaden på egen hand genom att hålla tillbaka utvecklingen. Ser fram emot en riktig "many core future" som Intel har försökt hålla borta från gemene man med sina extrema priser i många år.

För några år sedan när Intel började få kritik för att hålla tillbaka fler än fyra kärnor frän vanliga konsumenter sa Intel att man behöver inte mer än fyra kärnor i en desktop. Mest IQ befriade uttalandet jag hört på länge, typ i samma klass som när i början på 1900-talet chefen för patentverket i Usa sa att alla uppfinningar var uppfunna så nu kunde de stänga patentverket.

AMD Zen kommer revolutionera mjukvaruindustrin, nu kommer i stort sätt alla mjukvaror inklusive spel optimeras för 6 kärnor eller mer, bättre prestanda och multitasking något som kommer leda till mer innovation bland utvecklare.

Jag tackar AMD för Zen arkitekturen och önskar dem all lycka med deras framtida produktutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Grattis du har precis köpt en cpu som presterar sämre än i5 7600K i spel, bra val!

Sämre prestanda till ett lägre pris. Det är väl rimligt?
Dock med potential att ge bättre prestanda till ett lägre pris om ett eller två år.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är tyvärr inte så lätt. Har redan forskats väldigt mycke i det här och det är helt enkelt svårt. Som nån annan sa i en annan tråd: 9 kvinnor kan tillsammans inte föda ett barn på 1 månad.

Och delar man upp varje småprocess så får man för mycket overhead. Parallellism lämpar sig helt enkelt för en viss sorts beräkningar där spel sällan ingår.

Men dom kan stötta varandra och få det bättre och hjälpa varandra. Lättare för 9 kvinnor att bära en bil än 1 kvinna att bära en bil :).
Allt går att lösa sen att det kan vara väldigt svårt det är en annan 5a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Sämre prestanda till ett lägre pris. Det är väl rimligt?
Dock med potential att ge bättre prestanda till ett lägre pris om ett eller två år.

/Knight

Det skiljer 159kr det räknas knappast... Om man vill ha sämre spel prestanda i 2år eller mera och hoppas på att få bättre efter det så tror jag man är ute och cyklar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det skiljer 159kr det räknas knappast... Om man vill ha sämre spel prestanda i 2år eller mera och hoppas på att få bättre efter det så tror jag man är ute och cyklar...

Men skillnaden märks ju knappt. Om man nu inte mår skitdåligt av nocebo-effekten av sämre bechmarks så är det väl inget konstigt att välja AMD. Det är rent förjävla onödigt att sprida FUD om att Ryzen suger i spel. Även om man gillar Intel, eller rent av är Fanboy, så gynnas man ändå av att det går bra för AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej men köper man en dator för enbart gaiming så väljer man så klart Intel fortfarande. Finns ingen anledning att välja en Ryzen före Intel om du bara spelar.

Om några år har vi dock troligtvis spel som utnyttjar flera trådar bättre.

Endas om du köper ett 1080/1080ti så får du en fördel intel. Tvivlar på att man köper en CPU för 2500kr för att sedan köpa ett grafikkort för +6500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sådärja! Härligt att se att även intel verkat börja satsa på fler kärnor/trådar. Hoppas detta hårdtvingar utvecklare att börja tänka multitrådad utveckling istället för bara ipc ipc ipc hela tiden som varit melodin hittills!

Härligt om vi får ett "core-masterrace".

Ja mer onödigt än så blir det nog inte då det under år inte gått att få 4 kärnor att arbeta värst effektivt och så skall vi såklart slänga på över 10 bara för att visa att vi får bra Blender prestanda.....
Snacka om att industrin och marknaden inte pratar med varandra i detta fallet utan man trycker bara ut teknik som väldigt få drar nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men dom kan stötta varandra och få det bättre och hjälpa varandra. Lättare för 9 kvinnor att bära en bil än 1 kvinna att bära en bil :).
Allt går att lösa sen att det kan vara väldigt svårt det är en annan 5a.

Skickades från m.sweclockers.com

"Allt går att lösa" säger han, ignorerar problemet som inte gick att lösa, och ger exempel på ett helt annat problem som går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det skiljer 159kr det räknas knappast... Om man vill ha sämre spel prestanda i 2år eller mera och hoppas på att få bättre efter det så tror jag man är ute och cyklar...

Skiljer 4 fps i Battlefield 1 1080p (125 vs 121) det räknas knappast...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

mer prollar åt folket!

Minns när jag och ett gäng polare under senare hälften av 90-talet körde med dubbla Celeron 300A som vi överklockade från 300 MHz till 450 MHz. Var riktigt smidigt med dubbla prollar då (flera kärnor per prolle var inte tillgängligt på Intel desktop på den tiden). Var riktigt grymt. Inkluderade att vi lödde om på processorkorten för att möjliggöra multi-CPU-hantering (egentligen behövde man officiellt Pentium III, och Intel hade stängt av detta på de billiga Celeron-modellerna).

Var riktigt grymt hack med både att löda om kretsarna till att klara multi-CPU och sedan 1,5 x överklockning på det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja mer onödigt än så blir det nog inte då det under år inte gått att få 4 kärnor att arbeta värst effektivt och så skall vi såklart slänga på över 10 bara för att visa att vi får bra Blender prestanda.....
Snacka om att industrin och marknaden inte pratar med varandra i detta fallet utan man trycker bara ut teknik som väldigt få drar nytta av.

Jag tror inte att det är så.

Intel har ju pressat 4C/8T hårt mot mainstream, det är det "de flesta" nu sitter med. Som spelutvecklare så vill man väl såklart göra bäst prestanda för det "de flesta" sitter med då det blir ohållbart dyrt att utveckla mot varenda tänkbar konfiguration, så därför har det blivit som det har blivit.

Men om nu till och med Intel börjar fläska på med kärnor och trådar så kanske utvecklarna fattar att allt går att lösa med flertrådat och att det var mest förr som datorer bara hade en kärna och en tråd.

Det går inte som det ser ut nu att öka den enkeltrådade prestandan så mycket mer så utvecklarna får faktiskt ta och börja respektera verkligheten och tänka flertrådat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Skiljer 4 fps i Battlefield 1 1080p (125 vs 121) det räknas knappast...

/Knight

1080p
Det här var dock 1600X så då skiljer det inte ens i pris.

Intel är bättre i samtliga spel förutom Civ betydligt bättre lägre FPS i witcher 3 också.
1600 stannar väl på 4Ghz också? medans i5an går att få upp en bra bit över 4Ghz

Som sagt, spelar man enbart så är Intel fortfarande det självklara valet med dagens spel.

Är du ute efter många kärnor så är Ryzen bang for the buck och intel är inte ens nära den här prisklassen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

1080p
Det här var dock 1600X så då skiljer det inte ens i pris.

Intel är bättre i samtliga spel förutom Civ betydligt bättre lägre FPS i witcher 3 också.
1600 stannar väl på 4Ghz också? medans i5an går att få upp en bra bit över 4Ghz

Som sagt, spelar man enbart så är Intel fortfarande det självklara valet med dagens spel.

Är du ute efter många kärnor så är Ryzen bang for the buck och intel är inte ens nära den här prisklassen.

Sen sitter du där med en Intel-prolle som går i 100% usage redan idag och belastas till bristningsgränsen medans Ryzen har 70% usage pga hittills dålig optimering för många kärnor och som troligtvis kommer bli bättre med tiden.

Ser du problemet med att köpa i5 idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om nu till och med Intel börjar fläska på med kärnor och trådar så kanske utvecklarna fattar att allt går att lösa med flertrådat och att det var mest förr som datorer bara hade en kärna och en tråd.

Processorer med flera trådar/kärnor har funnits i en halv evighet och trots det har utvecklingen gått långsamt i fråga om att utnyttja det. Det är helt enkelt jävligt svårt att lösa problem som av sin natur är enkeltrådade med flera trådar. Det handlar inte om varken lata eller dumma utvecklare. Problem som lämpar sig väl för flera trådar tenderar att skala närmast linjärt efter antal kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

"Allt går att lösa" säger han, ignorerar problemet som inte gick att lösa, och ger exempel på ett helt annat problem som går att lösa.

Dom kommer lösa det garanterat när inte 95% sitter på quadcores längre.
Enkelt svar som löser allt: följ pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Ja mer onödigt än så blir det nog inte då det under år inte gått att få 4 kärnor att arbeta värst effektivt och så skall vi såklart slänga på över 10 bara för att visa att vi får bra Blender prestanda.....
Snacka om att industrin och marknaden inte pratar med varandra i detta fallet utan man trycker bara ut teknik som väldigt få drar nytta av.

Plattformen LGA 2066 är för professionella användare, de som enbart har datorn till nöje så kommer 2011 att finnas kvar. För de som spelar så är skillnaden idag ofta inte ens stor om de väljer en i7,i5 eller ens ibland en i3 i 4K med högsta grafikinställningar.

Skaran användare som kör något större på sina datorer är stor och Intel tvingas nu ge oss processorer om inte AMD ska bli det enda valet.

Permalänk
Skrivet av Disector:

Sen sitter du där med en Intel-prolle som går i 100% usage redan idag och belastas till bristningsgränsen medans Ryzen har 70% usage pga hittills dålig optimering för många kärnor och som troligtvis kommer bli bättre med tiden.

Ser du problemet med att köpa i5 idag?

100% usage, Fakta på det?

"dålig optimering" du inser att det inte handlar om små lätta optimeringar va? att bygga om spel motorn så den kör på 8 kärnor i stället för 4 är inget man bara gör så där.
Vi lär nog vänta några år innan vi ser betydelsefulla genomslag på den fronten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Det skiljer 159kr det räknas knappast...

Testa ~500 kr.

R5 1600 kommer med en kompetent kylare, medan i5-7600k kommer utan kylare.
Så när du räknat med priset på kylaren så skiljer det närmare 500:-.

En handfull fps eller 500:- billigare, bättre prestanda i flertrådade applikationer, bättre streamingprestanda och framtiddsäkrare?(det syns i graferna att 6 kärnor redan nyttjas i spel, inte fullt ut, men det går åt rätt håll)

Jag vet vilken CPU jag hade köpt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Sen har det även börjat gå rykten om CPU:er som inte blir Naples prollar strypts som 1500X/160071600X och kommer komma varianter på 12C/24T och 16C/32T. Dessa skall få en ny krets X390/X399 och skall gå gå just i HEDT klassen som dessa KB-X-/SL-X.

Intressant. Är dessa konusmentmodeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

100% usage, Fakta på det?

"dålig optimering" du inser att det inte handlar om små lätta optimeringar va? att bygga om spel motorn så den kör på 8 kärnor i stället för 4 är inget man bara gör så där.
Vi lär nog vänta några år innan vi ser betydelsefulla genomslag på den fronten.

Jag pratar inte om titlar som finns nu, men köper man en i5a för att använda till spelande i 1-2 år så har man gjort ett dåligt köp. Framtidens spel kommer knappast vara optimerade för 4 kärnor, utan snarare fler nu när det går framåt på processorfronten.

Kanske inte är världens bästa källa iom att du verkar helt inställd på att i5or är tillräckliga idag. Men det finns massor av liknande källor.
https://youtu.be/TcdmeGOsnss?t=79
https://youtu.be/HTsGMQWnxqg?t=19

Men som du kan se så ligger Ryzen 1400 konstant 20-30% under diverse i5or i utilization i samtliga titlar. Det krävs inte mycket till hjärna för att förstå att i5or väldigt snart inte kommer vara viable för spelande såvida man inte sitter och spelar gamla titlar.
Söker du här i forumet så finns det massor av trådar med folk som får 100% usage i t.ex. GTA V och BF1 med i5or.
4/8-prollar kommer förmodligen bli den nya normen väldigt snart.

Och kom gärna inte med argumentet "men i5orna du visade i filmerna var inte och kan inte bli överklockade".
Överklockning eller ej, 4-kärniga processorer sjunger just nu på sista versen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Intressant. Är dessa konusmentmodeller?

Vad jag har hört så inte. Men skillnaden mellan konsument och företag är diffus, det brukar handla om bättre kvalite mer tester o.s.v. Nackdelen är såklart ett prisdärefter och en trögare utveckling.
Jag skulle gissa på att Naples med moderkort blir för dyrt för vanliga personer, likaså är processorerna optimerade för att gå 100% dygnet runt och då är lägre klockade, men nu när Intel kommer så kanske AMD får sänka priset emot vad de hade planerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

1080p
Det här var dock 1600X så då skiljer det inte ens i pris.
http://image.prntscr.com/image/8dfcb68111c34c5b9291dd1b529eac46.png

Intel är bättre i samtliga spel förutom Civ betydligt bättre lägre FPS i witcher 3 också.
1600 stannar väl på 4Ghz också? medans i5an går att få upp en bra bit över 4Ghz

Som sagt, spelar man enbart så är Intel fortfarande det självklara valet med dagens spel.

Är du ute efter många kärnor så är Ryzen bang for the buck och intel är inte ens nära den här prisklassen.

Men du ser på dina grafer varför man bör ha ryzen för vist i5 hänger med men ligger nära 100% load i dessa tittlar och när man når 100% som i civ då storknar i5an och orkar helt enkelt inte med p.g.a multitrådsprestandan vilket jag tror är ett fenomen vi kommer se i ganska många spel till hösten vintern i stora titlar

sen kommer man kunna spela på en i5 och jag spelar doom 2016/fallout4/maffia 3/gta v/just cause 2 på min dator i sign men jag tror ryzen slår i5an ganska rejält bara det kommer lite tyngre titlar för tripple A trådar bra ...utom fallout 4 och ryzen är självklarare valet vad man än gör även spelar mot en i5 om du frågar mig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad jag har hört så inte. Men skillnaden mellan konsument och företag är diffus, det brukar handla om bättre kvalite mer tester o.s.v. Nackdelen är såklart ett prisdärefter och en trögare utveckling.
Jag skulle gissa på att Naples med moderkort blir för dyrt för vanliga personer, likaså är processorerna optimerade för att gå 100% dygnet runt och då är lägre klockade, men nu när Intel kommer så kanske AMD får sänka priset emot vad de hade planerat.

Tack för svar. Skulle vara intressant om det blir som för 10 år sen, när AMD körde samma socket för en del av sina konsument- och serverprocessorer (Socket 939). Körde själv en Opteron 185 i min hemmadator, det var en grym CPU och inte så fasligt dyr heller. Vill minnas att den i princip var samma CPU som FX-60 som var toppmodellen för konsumenter at the time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad jag har hört så inte. Men skillnaden mellan konsument och företag är diffus, det brukar handla om bättre kvalite mer tester o.s.v. Nackdelen är såklart ett prisdärefter och en trögare utveckling.
Jag skulle gissa på att Naples med moderkort blir för dyrt för vanliga personer, likaså är processorerna optimerade för att gå 100% dygnet runt och då är lägre klockade, men nu när Intel kommer så kanske AMD får sänka priset emot vad de hade planerat.

Fast E serien erbjuds ju typ inte professionellt. För Workstations och servrar från systembyggare som DELL och HP så är det ju Xeons som gäller, och där har man ju kunnat köpa system med 2x22core ett tag. Vi kör 2xE5-2643 v4 eller 2xE5-2650 v4 i våra workstations. Är man på något större ställe så har man ju SLA och rabatter från tex Dell osv, så att knåpa ihop något annat är inget alternativ.

E serien är ju mer för "prosumers" och hemanvändare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Fast E serien erbjuds ju typ inte professionellt. För Workstations och servrar från systembyggare som DELL och HP så är det ju Xeons som gäller, och där har man ju kunnat köpa system med 2x22core ett tag. Vi kör 2xE5-2643 v4 eller 2xE5-2650 v4 i våra workstations. Är man på något större ställe så har man ju SLA och rabatter från tex Dell osv, så att knåpa ihop något annat är inget alternativ.

E serien är ju mer för "prosumers" och hemanvändare.

Vad E-serien riktar sig åt är en tolkningsfråga, allt som körs är ej servrar/workstations. Och ytterst få har Xeon på sina klienter. Jag skulle tro att antalet företag i sverige där de anställda sitter på egna Xeons och jobbar datorer är mycket liten, även om nu det till och med finns såna bärbara.

Däremot Naples som vi pratade om har jag hört ska fokusera sig mer emot företag och servrar, vi får se hur dyr de nu blir. Jag misstänker att denna LGA 2066 kommer tvinga AMD till att sälja billigare Naples åt "prosumers".

De får dock samma problem som Intel, det blir svårt att ta ockerpriser för deras processorer riktade åt företag om konsumentcpuerna är nästan lika bra.

*edit*
Jag skulle inte kalla E serien för en företagsprocessor, däremot en för professionella användare. D.v.s. användare som tjänar pengar på datorteknik. Det hör lite ihop med "prousers" och man kan diskutera olika syner på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nej men köper man en dator för enbart gaiming så väljer man så klart Intel fortfarande. Finns ingen anledning att välja en Ryzen före Intel om du bara spelar.

Om några år har vi dock troligtvis spel som utnyttjar flera trådar bättre.

Dumt argument. kollar du på en 7700 för att få 330 fps istället för 300fps aa vist.. Men inte alla vill bränna pengar en 1500x OC'd till 3,9-4ghz lirar lika fint som en 7700 för bra mycket mindre pengar!

Visa signatur

ok

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Vad E-serien riktar sig åt är en tolkningsfråga, allt som körs är ej klienter. Och ytterst få har Xeon på sina klienter. Jag skulle tro att antalet företag i sverige där de anställda sitter på egna Xeons och jobbar datorer är mycket liten, även om nu det till och med finns såna bärbara.

Däremot Naples som vi pratade om har jag hört ska fokusera sig mer emot företag och servrar, vi får se hur dyr de nu blir. Jag misstänker att denna LGA 2066 kommer tvinga AMD till att sälja billigare Naples åt "prosumers".

De får dock samma problem som Intel, det blir svårt att ta ockerpriser för deras processorer riktade åt företag om konsumentcpuerna är nästan lika bra.

Du får ingen ECC och lägre ström etc.
Vi kör bara Xeon överallt där de går på laptops och stationära.

man vill inte ha en 7700 och icke ECC i en laptop.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Disector:

Och kom gärna inte med argumentet "men i5orna du visade i filmerna var inte och kan inte bli överklockade".
Överklockning eller ej, 4-kärniga processorer sjunger just nu på sista versen.

Håller med om i5 vs Ryzen 5, Ryzen 1600 är ett bättre val på de flesta tänkbara sätt.

Håller däremot inte med om att 4-kärniga processorer sjunger på sista versen, lägger man på SMT så ser vi gång på gång att 4-kärniga / 8-trådar som med bättre prestanda per kärna är fortfarande kung på skrivbordet.

Detta visualiserar det hela rätt bra. I spel är i7-7700K odiskutabel kung, även om i5-7600K ligger över R5-1600 är skillnaden irrelevant. i7-7700K ligger däremot rätt långt före den snabbast Ryzen 7 modellen. Enda modellen som inom de närmaste åren kan slå i7-7700K på fingrarna vad det gäller spel är kommande 6C/12T Coffee Lake (om vi utgår från att den kommer vara klockad nära i7-7700K).

I samma artikel har man även kör en den applikationer som inte är spel, man har nästan uteslutande valt applikationer som skalar långt bättre med CPU-kärnor än vad desktop-applikationer gör i allmänhet. Detta visar sig bl.a. i att i7-6950X hamnar en bit före allt annat.

Även med detta urval av applikationer ligger i7-7700K helt i nivå med sexkärniga Ryzen och E-serien modeller. Notera dock hur långt efter i7-7600K hamnar i7-7700K, den senare får i praktiken bättre prestanda/pris kvot så även dagens i7 modeller är en orsak varför man ska undvika desktop i5.

Den stora massan har spel som enda "tunga" sak de gör. Vidare är desktop-applikationer som skalar väl med CPU-kärnor en nischmarknad. Skulle därför säga: Ryzen 5 är kungen av mellanklassen men på skrivbordet är i7-7700K den odiskutable kungen för den stora massan (finns absolut de som har nytta av många kärnor, men de är en väldigt liten andel).

Amazons "Best Sellers" lista pekar också på att just i7-7700K är den bäst säljande modellen, följt av i5-7600K och i7-6700K.

Helt obegripligt varför R5-1600 ligger sist av Ryzen-modellerna så här långt. Är den modell jag tycker har klart bäst värde i Ryzen-serien, följt av R7-1700. Listan ska ju enligt utsago uppdateras varje timme, men man måste i.o.f.s. på något sätt integrera över någon period så nya modeller släpar lite.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Du får ingen ECC och lägre ström etc.
Vi kör bara Xeon överallt där de går på laptops och stationära.

man vill inte ha en 7700 och icke ECC i en laptop.

Jag håller med om att man ej vill ha icke ECC i någon dator.. De flesta företag strunta dock i detta. Jag diskutera med ett cadföretag (fastighet) om grafikkort och han satt med ett 1080.

Så klocka företag gör som ni gör, många snålar in på sånt. Och det är väldigt mycket pengar extra man får betala för en Xeon laptop.

*edit*
Jag själv kör icke ECC hemma, man kan kalla det korkat. Men jag har ej pengar till alternativen som finns idag med samma prestanda.

*edit2*
Gjorde en snabb koll på Lenevo. runt 2500kr extra för en Xeon med ECC. Inte så farligt egentligen, men många har svårt att förklara för detta på ekonomin. Det är därför kloka personer ska bli egenkonsult och köpa sin egen dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad E-serien riktar sig åt är en tolkningsfråga, allt som körs är ej klienter. Och ytterst få har Xeon på sina klienter. Jag skulle tro att antalet företag i sverige där de anställda sitter på egna Xeons och jobbar datorer är mycket liten, även om nu såna bärbara finns.

Däremot Naples som vi pratade om har jag hört ska fokusera sig mer emot företag och servrar, vi får se hur dyr de nu blir. Jag misstänker att denna LGA 2066 kommer tvinga AMD till att sälja billigare Naples åt "prosumers".

De får dock samma problem som Intel, det blir svårt att ta ockerpriser för deras processorer riktade åt företag om konsumentcpuerna är nästan lika bra.

Var mer en kommentar till detta

Citat:

Plattformen LGA 2066 är för professionella användare, de som enbart har datorn till nöje så kommer 2011 att finnas kvar

Ja på klienter körs det inte xeons, men inte heller e-serien utan mainstream. Krävs det en workstation, så är det xeon som gäller då det är detta som erbjuds av oem om man ska över 4 cores. Och kan lova dig att Xeon är betydligt vanligare på arbetsplatser en e-serien. Min poäng är att det är lite skitsamma om det kommer fler cores till e-serien i professionella sammanhang, då xeon har haft detta bra länge. Om däremot Dell etc helt plötsligt får för sig att börja släppa maskiner med dessa till ett lägre pris än xeon maskinerna, ja då kanske det är någon nyhet i det sammanhanget.

Skrivet av tvelander:

Du får ingen ECC och lägre ström etc.
Vi kör bara Xeon överallt där de går på laptops och stationära.

man vill inte ha en 7700 och icke ECC i en laptop.

Exakt, alla större mediahus jag vart på, så är det antingen mac eller riktiga xeon workstations som gäller för content creation. Vi kör rackade 7910:s för alla våra creators. Har aldrig stött på e-serien på en arbetsplats (och då är detta ett område där e-serien till och med är riktigt lämplig).