The Legend of Zelda: Breath of the Wild-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T.N.T:

Kommer du spela vidare ändå tror du? Jag drar änna medvetet ut på det nu...vill inte att det ska ta slut

Är nog inkvalat på min topp 3 också för övrigt, men tillsammans med A Link to the Past och Ocarina of Time.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer bli att fortsätta, men utan några specifika mål. Då jag kan se hur mycket av spelet jag klarat av så har jag också konstaterat att det är väldigt mycket kvar att göra. Slutade på 56 avklarade shrines med för övrigt så en hel del kvar där.

Beror mycket på om jag fastnar med Fast RMX eller hinner skaffa något annat. Byter ogärna spel när jag börjat med något så lär fortsätta med vad jag nu håller på med tills jag är klar.

Jo, de har gjort något väldigt speciellt med spelet. Svårighetsnivån (ju mindre man vet om spelet, ju svårare blir det) och allt utforskande med minimal handhållning är riktigt nice. Nu har spelet hitills hållit riktigt bra för mig men hade varit trevligt med lite mer story. Nu är just detta något Zelda-serien aldrig fokuserat speciellt mycket på men hade ändå gärna sett mer här.

Blir att återvända till spelet till och från, bara att gå över ängarna när det är lite fart i luften och se hur spelvärlden rör på sig är riktigt mysigt. Och att besöka vissa platser som lär ha fastnat i minnet ett långt tag framöver. Och förr eller senare, starta om spelet helt från början och uppleva allt igen.

Permalänk
Medlem

Spelat större delen av helgen. Är inte särskilt långt in (1 Beast och kanske 20-25 shrines).

Gillar spelet överlag. Där är några små irritationsmoment som jag kan förlåta (bristen på musik, stundtals dålig fps, att vissa vädereffekter bara är dryga och tillför inget roligt), men där är två stora irritationsmoment som gör att BotW omöjligen kan placera sig som 1:a bland Zeldaspelen för min del;

1) Durability systemet. Jag förstår varför det är där, jag kan till och med uppskatta det till viss del, men ens utrustning tåler alldeles för lite. Skulle vilja se en fördubbling i durability (minst). Att ett vapen kan gå sönder på 2-3 fienden är bara löjligt. Att behöva byta vapen ett flertal gånger under en längre fight är inte bara tråkigt (ett coolt, unikt vapen tappar sin charm om det går sönder på 20 sekunder), det förstör även flytet i spelet.

2) Bristen på riktiga dungeons. Divine Beasts och Shrines i all ära, men dom kan inte ersätta klassiska Zelda-dungeons.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Spelat större delen av helgen. Är inte särskilt långt in (1 Beast och kanske 20-25 shrines).

Gillar spelet överlag. Där är några små irritationsmoment som jag kan förlåta (bristen på musik, stundtals dålig fps, att vissa vädereffekter bara är dryga och tillför inget roligt), men där är två stora irritationsmoment som gör att BotW omöjligen kan placera sig som 1:a bland Zeldaspelen för min del;

1) Durability systemet. Jag förstår varför det är där, jag kan till och med uppskatta det till viss del, men ens utrustning tåler alldeles för lite. Skulle vilja se en fördubbling i durability (minst). Att ett vapen kan gå sönder på 2-3 fienden är bara löjligt. Att behöva byta vapen ett flertal gånger under en längre fight är inte bara tråkigt (ett coolt, unikt vapen tappar sin charm om det går sönder på 20 sekunder), det förstör även flytet i spelet.

2) Bristen på riktiga dungeons. Divine Beasts och Shrines i all ära, men dom kan inte ersätta klassiska Zelda-dungeons.

FPS och stutterproblematiken blev verkligen märkbar i dockat läge. I bärbart läge är spelet betydligt mjukare, med tillfällen där det blir rätt tungt dock.

Personligen gillar jag vädereffekterna, även om regn kan vara riktigt störande då det ofta händer när jag vill klättra. Åskovädret tycker jag mycket om, även om det tog längre tid än det borde innan jag fattade hur man gör det enklare att röra sig ute. Riktigt häftigt att springa runt i åskovädret dock.

Jag håller med om bägge punkter. Spelvärlden tycks sakna vapenhandlare och smedar, jag antog att det vore möjligt att förbättra vapen någonstans men det är något som helt tycks saknats/missats. Vissa vapen går åt väldigt fort med, vilket länge gjorde att jag helt undvek strider om jag kunde. Nu "late game" så upplever jag inte detta vara något problem, har så mycket vapen att släpa på och så fort något går sönder så finns det alltid något skapligt att ersätta med i närheten. I början av spelet gjorde dock systemet allt mycket svårare. Och svårt att behålla häftiga vapen, måste leta upp de igen när de tagit slut. Samt sättet rupees hanteras i spelet är en punkt som gör mig lite tveksam.

På sätt och vis gillar jag hur de gjort Dungeons i detta spel men samtidigt är dessa små och alldeles för lätta. Shrines ersätter dessa i någon mån men dessa är ofta väldigt korta och repetiva. Jag tänker inte gå in alltför mycket på detta men finns iallafall ett exempel på hur Dungeons görs bra i spelet. Men... hade gärna sett mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

FPS och stutterproblematiken blev verkligen märkbar i dockat läge. I bärbart läge är spelet betydligt mjukare, med tillfällen där det blir rätt tungt dock.

Skulle nog tillagt att jag spelar på Wii U.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Skulle nog tillagt att jag spelar på Wii U.

Ah, lär ju vara vissa skillnader där förstås.

Permalänk
Medlem

Ska jag nu skriva några positiva saker om BotW istället (det är alltid lättare att vara kritisk) så;

*Spelvärlden i sig. Stor, vacker och väldigt tilltalande till den som gillar att utforska. Även om den är hyfsat tom stundtals så är den inte alls så tom som jag va rädd att den skulle vara första gången jag hörde någon säga "världen är tom" om spelet. Betydligt närmare Witcher 3s Velen&Novigrad än Elder Scrolls Skyrim när det kommer till saker att upptäcka och göra ute i världen.

*Kombatsystemet. Jag tycker det är kul att slåss i BotW helt enkelt. (Små minus som sagt för inte helt genomtänkt durability-system och att ibland är spelet lite väl svårt. Fienden kan gå från att knappt göra någon skada alls till att one-shotta mig på mindre än 5 minuter.)

*Karaktärerna. Det är ovanligt att karaktärerna i Zelda-spel har så mycket...karaktär. Framför allt Link själv har dom lyckats ge lite karaktär. Till och med "No-name" (även om dom har namn) NPC:er kan vara roliga att prata med. Skulle kunna ge både plus och minus till bristen på kompanjon dock, då dessa brukar vara väldigt hit (Midna/Tatl) or miss (Navi, vad nu tjejen från Skyward Sword heter.). Inte första gången Link är kompanjonslös i ett Zelda-spel dock.

*Storyn. Ovanligt mörk för ett Zelda spel (dock inte lika mörk som Majoras Mask), och väldigt unik. Dom har lyckats piffa upp "Rädda prinsessan från Ganon" rejält, och tur är väl det.

Har som sagt bara spelat...20-25% av spelet kanske, så mina åsikter kanske förändras framöver, men så här känns det iallafall efter tre dagars spelande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2:

skulle säga såhär. när zelda världen är tom (de få fallen då det inträffar) så är det väldigt härligt. Då kan man istället fokusera på att leta grönsaker / växter eller bestiga berg och leta korok seeds.

Då zelda världen är otroligt full så är det verkligen a fresh breath of the wild dom få stunder det känns tomt . man kan bara strosa runt och njuta av vädret och den härliga grafiken i förundran.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem

Nya patchen ska tydligen ha förbättrar bilduppdateringen!

http://www.gamereactor.se/nyheter/458293/Ny+Zelda-patch+forba...

Blir att testa senare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Nya patchen ska tydligen ha förbättrar bilduppdateringen!

http://www.gamereactor.se/nyheter/458293/Ny+Zelda-patch+forba...

Blir att testa senare.

Ingen skillnad på wii u.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar nya Zelda, kör det på Wii U men upptäckte idag något som stör mig något så förbannat..

Är det möjligt att stänga av Gamepaden helt och ENDAST köra med Wii U Pro-kontrollern (min Gamepad har strul med en av spakarna som gör att en rörelse åt ett håll "fortsätter" några sekunder efter att man ändrat riktning på spaken)?

Det har nu visat sig att minsta lilla vibration/rörelse triggar igång Gamepaden som då "tar över" spelet vilket betyder att man måste trycka på en knapp på Pro controllern för aktivera den handkontrollen istället.

När Gamepaden har legat plant på ett bord i vardagsrummet har detta inte varit ett problem, men imorse körde jag på datorskärmen i ett annat rum. Hade hörlurar i Gamepaden så kanske är det detta som delvis triggar igång den, men det spelade ingen roll hur blixtstilla jag satt, så höll den på att växla emellan kontrollerna ändå. Testade med gamepaden i knäet -> lite bättre, men inte mycket.

Någon annan som haft detta problem? Jävla gyro-skit, detta måste väl gå att stänga av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Älskar nya Zelda, kör det på Wii U men upptäckte idag något som stör mig något så förbannat..

Är det möjligt att stänga av Gamepaden helt och ENDAST köra med Wii U Pro-kontrollern (min Gamepad har strul med en av spakarna som gör att en rörelse åt ett håll "fortsätter" några sekunder efter att man ändrat riktning på spaken)?

Det har nu visat sig att minsta lilla vibration/rörelse triggar igång Gamepaden som då "tar över" spelet vilket betyder att man måste trycka på en knapp på Pro controllern för aktivera den handkontrollen istället.

När Gamepaden har legat plant på ett bord i vardagsrummet har detta inte varit ett problem, men imorse körde jag på datorskärmen i ett annat rum. Hade hörlurar i Gamepaden så kanske är det detta som delvis triggar igång den, men det spelade ingen roll hur blixtstilla jag satt, så höll den på att växla emellan kontrollerna ändå. Testade med gamepaden i knäet -> lite bättre, men inte mycket.

Någon annan som haft detta problem? Jävla gyro-skit, detta måste väl gå att stänga av?

Det var hörlurarna som ställde till det. Inga hörlurar i Gamepaden -> funkar fint. Hörlurar i Gamepaden och spela med Pro controller -> går helt åt helvete tyvärr.

Permalänk
Medlem

Legend of Zelda: Breath of the Wild @ 30 fps i 4K :)

Såg precis denna artikel: http://nintendotoday.com/botw-4k-video/
Najs

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Älskar nya Zelda, kör det på Wii U men upptäckte idag något som stör mig något så förbannat..

Är det möjligt att stänga av Gamepaden helt och ENDAST köra med Wii U Pro-kontrollern (min Gamepad har strul med en av spakarna som gör att en rörelse åt ett håll "fortsätter" några sekunder efter att man ändrat riktning på spaken)?

Enda sättet är att lägga Gamepaden i ett annat rum där den inte längre har kontakt med konsolen. Japp, detta anledningen är varför Wii U är lite muppig. Wii U + Pro-kontroller är annars mycket bra!

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av Sunray:

Enda sättet är att lägga Gamepaden i ett annat rum där den inte längre har kontakt med konsolen. Japp, detta anledningen är varför Wii U är lite muppig. Wii U + Pro-kontroller är annars mycket bra!

Det finns ett sätt att koppla bort gamepaden från Wii U, så sätts den inte på förrän du trycker på startknappen på den, även vid start av konsolen kommer den inte igång. Jag tror när den konsolen är på, ska du trycka på sync knappen, sedan när ett fönster poppar upp, ska du trycka en gång till och använda Wii U Pro kontrollen. Då kommer gamepaden förbli avstängd förrän du trycker på startknappen igen, då blir allting som vanligt igen.

Permalänk
Medlem

MinscS2's recension.

Så, efter 3 veckor har jag äntligen "klarat" spelet, i den mån att jag är klar med alla main quests och har besegrat Ganon. Vet inte hur många timmar det tog irl (står inte någonstans, spelat på Wii U), men över kan säga att det tagit över 100.
Har fortfarande en hel del sidosaker att göra (har 38 shrines kvar, och en hel del rustningar kvar att uppgradera), men känner att jag nu kan ge spelet en ärlig recension. Vissa saker har jag till och med bytt åsikt om, och saker som jag ogillade "för 50 timmar sedan" har jag nu vant mig vid och kanske rentutav gillar.

Det dåliga:

*Överlag dålig FPS.
Spelar på Wii U, så hårdvaran är inte den bästa, men stundtals är där riktigt grova FPS-drops.
När allt är frid och fröjd är där ~30 fps, dvs fullt spelbart i denna typen av spel, men ibland blir där tydliga sekundlånga dippar ner till 5-10 fps. Ganska irriterande om det händer när man försöker sikta med sin pilbåge.

*(Bristen på) Tempel.
Jag älskar BotW, men bristen på riktiga tempel gör spelet ingen tjänst. Shrines och Divine Beasts i all ära, men var är mina Tempel Nintendo? Nintendo hade enkelt kunnat utveckla och förstora Divine Beastsen och gjort dem till fullfjädrade Tempel, 4 Tempel i ett Zeldaspel hade jag inte klagat över, då det finns Zeldaspel som har just 4 (t.ex. Majoras Mask.)

Det meh:

*Durabilitystemet.
Nu efter 100 timmar är jag inte lika emot detta som jag var i början, men det behöver finjusteras. Det är en bra, stundtals kul idé, och det är ganska bra genomfört, men jag skulle nog våga påstå att vapen skulle behövt ~50% mer i durability. Att behöva byta vapen minst en gång (oftast fler gånger) under en längre strid förstör tempot. I övrigt gillar jag att det får en att spara på vissa vapen till bättre tillfällen och inte t.ex. gå runt och mörda Keeses med Master Sword, samt att det ibland tvingar en att bli flexibel och improvisera.

*Gyroskoppussel.
Kul idé i teorin. Värdelöst i praktiken. Teknologin (varken för Wii U eller Switchen vad jag har hört) är redo för denna typen av gaming än. Helt klart de mest frustrerande och tråkiga delarna av spelet. Blä.

*Hästarna.
Jag är okej med att Epona inte automatiskt är ens häst, det kan rentav vara lite småkul att åka runt och testa/bonda olika hästar. Däremot tycker jag att pathingen och rytteriet rent allmänt är dåligt i BotW. Hästarna tvärstannar för minsta lilla sak (och ibland för inget alls), vilket gjorde att jag oftast sprang till fots/teleporterade runt, och inte alls red runt och njöt av landskapet så mycket som jag kanske hade gjort annars. Är inte heller någon stor fan av hur stall-systemet är. Jag vill kunna vissla på min häst närsom tack...

*(Calamity) Ganon.
Gillar inte alls vad dom gjort med Ganon i detta spelet. En bra skurk ska ha personlighet och kanske rentav några drag man kan uppskatta. Ganon i BotW har ingen personlighet alls, och är därmed ingen bra skurk. Själva bossfighten var också aningen anti-klimaktisk, eftersom man vet att Nintendo kan så mycket mer.

*Brist på (Zelda)items.
Ja, det mest kritiska för ett Zelda-spel är med, plus en hel del andra nyheter (runorna, slowfall, ett massivt förråd av rustningar och vapen), och det är skönt att slippa den item-bloat som finns i vissa spel (hatar items som är med bara för sakens skull, och som istort sett inte används utanför templet man hittar dom i), men jag saknade vid ett flertal vissa klassiska Zelda-items i BotW. Var är min Hook-shot och (inte värdelösa) Bumeranger?

Det bra:

Världen.
Spelvärlden är helt enkelt fantastisk. Den är stor, den är vacker, den är varierande, den är kul att utforska och där finns såååå mycket att göra i den. Jag förstår inte alls kritiken där någon påstår att spelvärlden är "tom". Det är som att påstå att Spelvärlden i Witcher 3 är tom.
Skyrim har en tom spelvärld. Zelda: BotW har det inte. Var lite orolig över att Nintendo skulle göra ett Sandbox-Zelda, men dom lyckades, oj som dom lyckades.

Stridssytemet.
Det är kul att slåss i BotW. Det är stundtals svårt och utmanande, för att inte nämna frustrerande. Men det är samtidigt belönande och roligt, och det finns oftast många olika sätt man kan besegra en fiende på, så det uppmuntrar en till att vara påhittig. Såg en video nyligen på någon som besegrade en Lynel med bara Magnesis och en sten(!).

Equipmentsystemet (micromanagement)
Jag gillar att det finns så många olika typer av vapen och rustningar i spelet som påverkar hur man spelar, även om det ibland är lite bloat-varning på just rustningarna. Att byta kläder beroende på var man vill göra (slåss, smyga, jaga, klättra, simma, etc) och vapen beroende på vad man kände för/vad man skulle möta var något jag uppskattade.

Stealth-elementet.
Inte helt nytt för Zelda, men nytt i detta formatet. Inte helt perfekt, men det fungerar. Variation är aldrig fel, precis som att det aldrig är fel att smyga fram till en sovande Hinox och köra upp sin Hillebard ...någonstans där solen aldrig skiner.

Crafting.
Det är 2017, så så klart så måste där vara crafting med. Att gå runt och samla/jaga material som man kunde använda sig i cooking och alchemy var dock förvånansvärt tillfredsställande, och att experimentera med de olika ingredienserna riktigt avslappnande. Välkommet element i Zelda, även om jag hade velat ha en snabbknapp till maten, då det är huvudkällan till liv och man tar stryk i detta spelet...mycket stryk...ofta. Effekterna man får av maten/elixiren är ytterliggare ett element som bidrar till att man kan ta sig an hinder på olika sätt (kallt? gör varm mat. Tåler en mob för mycket? Drick ett styrke-elixir, etc).

Storyn.
BotW har enligt mig den överlägset bästa storyn av alla Zeldaspel. Ja, i grund och botten är det samma story som alla(?) Zelda-spel, dock med ett antal twists som gör den mer intressant, sorglig och mörk än tidigare Zeldaspel. Jag ville genuint veta vad som har hänt och vad som kommer hända när jag spelade BotW. Jag blev genuint ledsen och glad över vissa karaktärers öden. Jag har alltid gillat Majoras Mask för dess mörka natur, men BotW är banne mig värre, om än packeterat i en färggladare förpackning.

Side Quests.
En liten sak egentligen, men att Nintendo äntligen gjort ett separat UI för alla sidequests man snubblar över är välkommet. Samtidigt var det väl nästintill ett krav med tanke på att BotW är ett sandlådespel.

Vädret/Temperatur.
Ja, det börjar nästan alltid regna när man ska klättra känns det som, men i övrigt så är detta något som är väldigt bra implementerat.
Att vädret rent allmänt tvingar en att spela annorlunda är ...en frisk och välkommen fläkt. Att det sen finns ett temperatursystem i spelet som också tvingar en att spela (eller iallafall klä sig) annorlunda är en frisk fläkt, som precis som mycket annat i spelet tvingar spelaren att vara flexibel och omtänka sin strategi. "Jasså du har investerat massa pengar i att uppgradera din stålrustning och känner dig säker i den? Vad synd att du ska upp i bergen och springa runt i massa minusgrader...hoppas du har en reservplan."
Bara en sådan sak som att Link omedelbart blir svalare när han ställer sig i skugga eller blir varmare av att hålla en fackla...

Voice acting.
Något jag först var emot ("Zeldaspel ska f*n inte ha voice acting!"), men senare bytte åsikt om. Det är trots allt 2017, och inte 1987. Att Nintendo var pedagogiska och tog baby-steg (enbart voice-acting till specifika händelser/karaktärer, och inte till allt och alla konstant) var nog rätt beslut. Framför allt så hjälper (stjälper för vissa) röstskådespeleriet till att förbättra...

Karaktärerna/personlighet.
Nintendo har lyckats med (dom flesta) av karaktärerna i BotW. Dels no-name NPC:er (som tekniskt sett inte är no-name) där många är förvånansvärt roliga att prata med, men även dom viktigare karaktärerna. Link själv har alltid varit en stone-faced hjälte utan egentlig personlighet. I BotW känns det äntligen som att han faktiskt är en person med egna tankar och känslor. Detta gäller för övrigt dom flesta karaktärerna i BotW, men framför allt Zelda tycker jag dom har lyckats med - BotW-Zelda är den mest intressanta och sympatiska Zeldan av alla Zeldas, och jag tycker att Nintendo (äntligen?) lyckats bilda en intressant Link/Zelda relation i BotW. Hoppas få se mer av just denna versionen av Link och Zelda i framtiden.

Musiken.
Som vanligt, top notch, inte mycket mer att säga där.
Min enda kritik skulle varit att jag hade velat ha mer musik. Den slår inte emot en i BotW som den gör i t.ex. OoT när man byter områden.

Betyg:

Zelda: Breath of the Wild är ett fantastiskt Zelda-spel, och ett fantastiskt spel rent allmänt, som passar både dom som är nya till serien, och gamla fantaster som mig själv. Diehard purister kan dock få svårt att acceptera spelets icke-linjära natur och bristen på tempel.
Det är ett sandbox-spel där sandbox-delen är lyckad med en otrolig frihet som följd. Räkna med över 100 timmars speltid för att klara av "det mesta". Nintendo har satt ribban otroligt högt med BotW inför kommande Zeldaspel, och det ska bli intressant och se vad dom kommer göra med serien i framtiden. Risken är att dom inte kommer nå upp till denna nivån igen, men om det är någon som kan så är det Nintendo (och CD Projekt Red. )

Är då Zelda: Breath of the Wild det bästa Zelda-spelet som släppts? Är det bättre än Ocarina of Time?
Jag är lite osäker. Ocarina of Time var ett fantastiskt spel när det kom, och är ett fantastiskt spel fortfarande. Jag har dock inte spelat igenom det på säkert snart 10 år, så frågan är hur mycket som är nostalgi och rosatintade glasögon.
Efter att ha tittat på en hel del easter-egg videos och liknande på Youtube (det är fantastiskt hur mycket man kan missa trots 100 timmar spelat), så slog det mig hur många fantastiska smådetaljer som finns i BotW, och därmed får jag nog säga att Ocarina of Time efter 20 år äntligen är nerknuffad från piedestalen.

Breath of the Wild är inte felfritt, men jag kan med gott samvete ge spelet 10/10.

PS: Detta är allt min subjektiva åsikt och inget annat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Möjligheten att ta selfies med kameran och flytta Link till olika löjliga poser, vad tycker ni om det?
En frisk humoristisk fläkt i en mörk historia eller bara fantastiskt löjligt?

Jag kan inte riktigt bestämma mig. Å ena sidan, visst är det lite lockande att dra fram kameran och ta en idiotisk selfie tillsammans med slutbossen (och ungarna tycker funktionen är jätterolig) och det kan ju vara mäktigt att få med Link på en episk landskapsbild, men....

Å andra sidan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Möjligheten att ta selfies med kameran och flytta Link till olika löjliga poser, vad tycker ni om det?
En frisk humoristisk fläkt i en mörk historia eller bara fantastiskt löjligt?

Tycker det är bra, allt som ger en hint av Links personlighet ser jag som något positivt.

Finns gott om humor i BotW också, trots att det nog är det mörkaste Zeldaspelet hittills, och det ser jag inget fel med. Tvärtom snarare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Breath of the Wild är inte felfritt, men jag kan med gott samvete ge spelet 10/10.

Jag har inte ens klarat av hälften än (tar min goda tid att njuta) men jag kan inte annat än hålla med dig på i princip samtliga punkter. Det är precis ett sådant spel som jag har längtat efter.

Det som jag vill ge mest beröm för är världen i sig som känns väldigt levande. Människor och djur verkar leva egna liv och reagerar på omgivningarna, och utforskarglädjen är stor. Enormt hög ribba för kommande Zelda-spel, men även för open world spel i allmänhet.

Det finns flera spel som har samma frihet och storlek på världen, men aldrig lyckats med den där sista touchen. Skyrim t.ex. har och en stor värld och enorm frihet, men alla NPCer känns som att de går efter förutbestämda rutter varje dag medans t.ex. World of Warcraft känns som att landskapet är anpassade efter uppdragen istället för tvärtom, vilket gör att miljöerna inte känns verklighetstrogna.

Sen som så många andra så saknar jag också riktiga tempel, men man får väl hoppas att DLCt som ska släppas runt jul kanske löser det behovet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ja The Witcher 3: Wild Hunt och nu Zelda: Breath of the Wild har verkligen lagt ribban högt för kommande Open-World/Sandlåde spel.

Om någon släpper ett spel där världen känns tom och ödslig så finns det nu två praktexempel där man kan peka och säga "Nejdå det går att göra en levande och massiv spelvärld, det är bara ni som har misslyckats."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna sett mer innehåll och djup i spelvärlden. Att kunna göra mer på sin gård hade gjorr mycket, exempelvis att kunna odla. Sedan det där med total avsaknad av smedar. Finns områden som skulle kunna fyllas ut mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just nu är det ju hopplöst att få tag i ett switch men så fort jag har fått mitt ps4 Pro sålt och köpt ett switch istället så kör vi!
Nu till min fråga, men skrik helst inte åt mig nu 😉
Jag har aldrig gillat zeldaspelen som jag testade för 8 år sedan och bakåt men jag har förstått att dom har ändrats mycket.
Jag gillade verkligen Horizon zero dawn, tror ni att jag kommer gilla zelda botw?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter ett tiotal timmar är det bara att konstatera att det är ett väldigt bra spel, men att det skulle kvala in på någon topplista har jag svårt att hålla med om.

Det känns som att spelarna som höjer detta till skyarna troligen tillhör ett av två läger: de som verkligen älskar Zelda-serien och är överlyckliga över att se den i äkta open world-tappning; eller de som inte riktigt lirat de senaste årens sandlådespel, såsom The Witcher, och därför blir hänförda över hur kul man kan ha i ett.

Återigen: superroligt och bra spel, men inte den otroliga revolution som vissa verkar vilja få det till. Är man ett stort Zelda-fan förstår jag dock mycket väl att man kan tycka att det är det bästa spelet i historien.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det känns som att spelarna som höjer detta till skyarna troligen tillhör ett av två läger: de som verkligen älskar Zelda-serien och är överlyckliga över att se den i äkta open world-tappning; eller de som inte riktigt lirat de senaste årens sandlådespel, såsom The Witcher, och därför blir hänförda över hur kul man kan ha i ett.

Breath of the Wild och Witcher 3 är båda 10/10 för mig, och båda ligger i min topp 3-lista över bra spel.
I vilket läger hamnar jag?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Kfdjrk:

Just nu är det ju hopplöst att få tag i ett switch men så fort jag har fått mitt ps4 Pro sålt och köpt ett switch istället så kör vi!
Nu till min fråga, men skrik helst inte åt mig nu 😉
Jag har aldrig gillat zeldaspelen som jag testade för 8 år sedan och bakåt men jag har förstått att dom har ändrats mycket.
Jag gillade verkligen Horizon zero dawn, tror ni att jag kommer gilla zelda botw?

Skickades från m.sweclockers.com

1. Switchen finns bl.a. hos ellos och toys'r'us enligt prisjakt. Varför sälja din PRO för en switch? Finns ju inga spel till switchen (Botw är ett Wii u spel)Finns massa bra spel till PRO. Behåll den och vänta tills det finns fler spel på switchen är mitt råd.
2. Om du inte gillar zeldaspel så tror jag inte du gillar detta heller. Jag har Botw på Wii u, jag gillar Zelda spel men fastnade mer för hzd. När jag e klar med horizon blir det mer botw men hzd först.
3. Hzd och Zelda är båda open world men det är det ända de har gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

1. Switchen finns bl.a. hos ellos och toys'r'us enligt prisjakt. Varför sälja din PRO för en switch? Finns ju inga spel till switchen (Botw är ett Wii u spel)Finns massa bra spel till PRO. Behåll den och vänta tills det finns fler spel på switchen är mitt råd.
2. Om du inte gillar zeldaspel så tror jag inte du gillar detta heller. Jag har Botw på Wii u, jag gillar Zelda spel men fastnade mer för hzd. När jag e klar med horizon blir det mer botw men hzd först.
3. Hzd och Zelda är båda open world men det är det ända de har gemensamt.

Fast hela idén med att sälja min Pro är att jag har lagt mer tid än jag har på att spela och för att bli en bättre pappa och göra det jag bör istället så skaffar vi ett Nintendo så jag inte spelar så mycket eftersom jag inte gillar Nintendo 😬
Barnen och frugan gillar Nintendo dock så då kan jag fortfarande bidra med att lära dom speltradition.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

1. Switchen finns bl.a. hos ellos och toys'r'us enligt prisjakt. Varför sälja din PRO för en switch? Finns ju inga spel till switchen (Botw är ett Wii u spel)Finns massa bra spel till PRO. Behåll den och vänta tills det finns fler spel på switchen är mitt råd.
2. Om du inte gillar zeldaspel så tror jag inte du gillar detta heller. Jag har Botw på Wii u, jag gillar Zelda spel men fastnade mer för hzd. När jag e klar med horizon blir det mer botw men hzd först.
3. Hzd och Zelda är båda open world men det är det ända de har gemensamt.

Och det bara står att dom har den i lager men när man väl går in på sidan så går det inte att beställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Breath of the Wild och Witcher 3 är båda 10/10 för mig, och båda ligger i min topp 3-lista över bra spel.
I vilket läger hamnar jag?

Jag håller med, bägge dessa spel är groteskt bra. Dock kan jag inte numrera spel då jag har spelat så pass mycket spel i mitt lite drygt 30 år långa liv (hitills). Men under senare år brukar jag försöka lista, för mig själv, vilka spel jag gillat mest under året. 2013 års bästa spel var GTA V för mig, 2015 Witcher 3 (tätt följt av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) och 2017 års bästa spel hitills är Zelda: Breath of the Wild. Tvåa under året Horizon: Zero Dawn och trea Mass Effect: Andromeda. När vi ändå är inne på titlar som på olika vis kan räknas som sandbox-titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Breath of the Wild och Witcher 3 är båda 10/10 för mig, och båda ligger i min topp 3-lista över bra spel.
I vilket läger hamnar jag?

Personerna som älskar Zelda?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag också klarat det då. Eller varvat det som det hette förr
Älskade verkligen spelet och det mesta har väl sagts här redan.

Men slutet blev något av en besvikelse måste jag säga...utan att spoila något, hade man inte kunnat göra slottet till en fullvärdig dungeon, a la old school Zelda? Och att det skulle krävas en hel del förarbete för att ens klara av det?
Det hade jag gillat i alla fall. Det och mer musik hade gjort det till det bästa Zeldat någonsin i min mening. Nu är det "bara" på plats 3.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Förhandstitt på DLC paketet som släpps till sommaren:

Travel Medallion
Somewhere in the world, there is a chest with a Travel Medallion inside. When you use this, you can register your current location as a fast travel point on the map. You can only register one location using the Travel Medallion.

More Armor
There are 8 treasure chests placed around Hyrule containing armor themed after previous The Legend of Zelda titles. Watch for tips as to the whereabouts of these chests as you travel around Hyrule.

Ps. den senaste patchen från Zelda har nu ett språkpaket där du kan välja japanskt tal med undertexter.