Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad kallas höljet i laptop man skruvar fast SSD i?

Permalänk
Avstängd

Vad kallas höljet i laptop man skruvar fast SSD i?

Vad kallas det här höljet man skruvar fast SSD-disk i och som man sedan skruvar fast i laptopen? Hålen på den jag har i min Asus passar inte i min nya Lenovo.

Permalänk
Medlem

Ta bild på vad du menar istället, mycket lättare att förstå då

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hårddiskbur?

Du ska inte flytta över buren till en annan dator. Den är tillverkar specifik.
Lossa disken och flytta endast disken.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Ta bild på vad du menar istället, mycket lättare att förstå då

Typ en liknande sån här, fast som passar 2,5" SSD

Skrivet av KeVVa:

Hårddiskbur?

Du ska inte flytta över buren till en annan dator. Den är tillverkar specifik.
Lossa disken och flytta endast disken.

Hittar inget till Lenovo när jag söker på hårddiskbur?

Det följde inte med någon till nya datorn, vilket jag tycker var konstigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Betahuman:

Typ en liknande sån här, fast som passar 2,5" SSD

http://i.imgur.com/UH0Jusz.jpg

Hittar inget till Lenovo när jag söker på hårddiskbur?

Det följde inte med någon till nya datorn, vilket jag tycker var konstigt.

Ta ut disken ut nya datorn, sätt i din ssd på samma sätt. Klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betahuman:

Typ en liknande sån här, fast som passar 2,5" SSD

http://i.imgur.com/UH0Jusz.jpg

Hittar inget till Lenovo när jag söker på hårddiskbur?

Det följde inte med någon till nya datorn, vilket jag tycker var konstigt.

Det är inte så att datorn saknar "hårddiskbur" p.g.a. m.2-disk?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Ta ut disken ut nya datorn, sätt i din ssd på samma sätt. Klart?

Det medföljer bara en m.2-SSD till datorn, men det finns inbyggt utrymme för en vanlig SSD-disk också, men det följde inte med någon hårddiskbur till det.

Skrivet av krigelkorren:

Det är inte så att datorn saknar "hårddiskbur" p.g.a. m.2-disk?

Jo, alltså det följde bara med en m.2-SSD till datorn, men man kan sätta in en vanlig 2,5" SSD i datorn också som lagringsdisk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Betahuman:

Det medföljer bara en m.2-SSD till datorn, men det finns inbyggt utrymme för en vanlig SSD-disk också, men det följde inte med någon hårddiskbur till det.

Jo, alltså det följde bara med en m.2-SSD till datorn, men man kan sätta in en vanlig 2,5" SSD i datorn också som lagringsdisk.

Det brukar vara modellspecifika fästen i en laptop så om du inte redan har fästpunkterna på plats ska du leta efter ett fäste till just den modell du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar vara modellspecifika fästen i en laptop så om du inte redan har fästpunkterna på plats ska du leta efter ett fäste till just den modell du har.

Har försökt googla på det, men hittar ingenstans i Sverige det går att få tag på. Måste man kontakta Lenovo för sånt här?

Permalänk
Medlem

kan du inte bara trycka in den och sätta lite vaddering runt

Permalänk
Medlem

@Betahuman: Ge oss modellnr på datorn så kan vi hjälpa dig bättre istället för att gissa.

Edit: I dina inlägg i andra trådar har du skrivit Lenovo Y520.
Det här är det bästa jag kan hitta. Har du öppnat datorn och sett om det ligger en tom caddy?
http://laptopmedia.com/highlights/inside-lenovo-legion-y520-d...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@Betahuman: Ge oss modellnr på datorn så kan vi hjälpa dig bättre istället för att gissa.

Edit: I dina inlägg i andra trådar har du skrivit Lenovo Y520.
Det här är det bästa jag kan hitta. Har du öppnat datorn och sett om det ligger en tom caddy?
http://laptopmedia.com/highlights/inside-lenovo-legion-y520-d...

Jo, jag har kollat om det följde med en caddy.

Jag ringde faktiskt Inet nyss angående detta, och de rekommenderade att man sätter fast SSD-disken med dubbelhäftande tejp så slipper man använda en caddy överhuvudtaget Så det kändes som en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betahuman:

Det medföljer bara en m.2-SSD till datorn, men det finns inbyggt utrymme för en vanlig SSD-disk också, men det följde inte med någon hårddiskbur till det.

Jo, alltså det följde bara med en m.2-SSD till datorn, men man kan sätta in en vanlig 2,5" SSD i datorn också som lagringsdisk.

Caddyn kostar en förmögenhet dock om jag minns rätt. De medvetet levererar inte med den om de inte behöver, så beställer man från Lenovo bör man beställa med 2,5" disk (billigaste HDDn), så du får den med. Har sett folk sälja bara caddyn för 500kr+

Att Inet gör getto-lösning var en ny sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Caddyn kostar en förmögenhet dock om jag minns rätt. De medvetet levererar inte med den om de inte behöver, så beställer man från Lenovo bör man beställa med 2,5" disk (billigaste HDDn), så du får den med. Har sett folk sälja bara caddyn för 500kr+

Att Inet gör getto-lösning var en ny sak

Oj, jag antog att caddyn skulle gå på kanske 150-200 kr. Men tycker det var riktigt schysst av Inet att komma med en s.k "ghetto-lösning" som faktiskt var användbar och funktionell, istället för att försöka casha in 500 spänn på mig