Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

När Somalia diskuteras så får man inte glömma Somaliland som är fungerande och relativt tryggt.
De största universiteten i Somaliland är:
Amoud University (Borama)
Hargeisa University (Hargeisa)
Burao University (Burao)
Gollis University (Hargeisa)
Somaliland University of Technology, SUTECH (Hargeisa)
EELO American University, (Borama)

Kan tänka mig att dom slår våra med hästlängder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@FlashGordon: Ja mycket beror på uppväxtförhållanden, miljö och eventuell inavel. Men om man antar att en somalier adopteras av svenska föräldrar som väldigt ung och inte är drabbad av inavel. Och får en bra uppväxt som de flesta svenskar. Kommer han då att bli mindre intelligent än svenskar generellt sett är? Jag är rätt säker på att han kommer att vara mer intelligent än en del svenskar och mindre intelligent än andra svenskar. Och att det är väldigt svårt att förutse var på skalan just han hamnar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@FlashGordon: Ja mycket beror på uppväxtförhållanden, miljö och eventuell inavel. Men om man antar att en somalier adopteras av svenska föräldrar som väldigt ung och inte är drabbad av inavel. Och får en bra uppväxt som de flesta svenskar. Kommer han då att bli mindre intelligent än svenskar generellt sett är? Jag är rätt säker på att han kommer att vara mer intelligent än en del svenskar och mindre intelligent än andra svenskar.

Tror tyvärr det är större chans att Påven kommer över och kramas än att hitta någon som inte är inav....

Men ett sådant experiment och studie hade jag varit villig att sponsra för det behövs mer vetenskap så man kan ta död på alla knäppa myter som florerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Vet inte. Inavelsbiten är väl svår för uppväxtmiljön att påverka (vet inte om det nu finns någon sådan) men kosten under tidiga år kan jag tänka mig att den skulle kunna förbättras med mätbara effekter. Men tror inte att ditt experiment skulle ge någon användningsbar data, ej heller tror jag inte att din studie skulle bli publicerad i någon erkänd journal på grund av dess etiska implikationer.

Sen tror jag inte att du var seriös heller, men jag håller med om att det är en intressant tanke. Tror inte heller att, givet likvärdig genetisk hälsa, somalier är ett dugg dummare eller smartare än någon annan folkgrupp. Vill någon försöka bestrida detta påstående kräver jag en värdig källa.

Edit: Efter att ha läst lite i tråden håller jag med ovanstående talare, den här tråden (tillika detta inlägg) bör låsas eller rensas.

Permalänk
Medlem

Sen är jag också lite skeptisk till hur bra intelligenstest är på att testa intelligens. Kan ju t.ex. hända att någon får väldigt bra resultat i ett intelligenstest men är en idiot när det t.ex. kommer till att reparera sin bil.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Om man tittar på hur intelligenstesten är utformade så får man känslan av att man gör allt för att undvika moment som går att applicera på vardagssysslor.

Det är inte konstigt att folk drar sig för att göra tester när det ser ut såhär:

Enbart ökad ångest och migrän. Verkar inte vara Yogis typ av tråd så ös på med tankar och funderingar innan den blir låst.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om man nu anser att hög utbildning = hög intelligens så lever man i sin egen lilla fantasivärld.

Sen är det ju lite lustigt att det finns så otroligt många därute som tror att bara för att du har en utbildning i något område så tror de att de har bättre kunskap om det området än någon som inte formellt har studerat det området men som har många års erfarenhet istället. Det är också ett tecken på att den "bildade" personen lever i sin egen lilla fantasivärld.

Jag satt i en diskussion en gång med en nykläckt ekonom som hade studerat internationell ekonomi och som tyckte att han själv var en sån jävla kung på allt som hade med aktier, fonder och börsen att göra och så kom vi på ämnet trading där jag berättade att jag sysslat en del med trading och hur jag gör.

Då började han att fabla om hur man ska tänka och hur duktiga traders gör och att jag hade "helt fel approach" och att det inte fungerar i längden osv. Jag försökte hålla masken så länge det gick men till slut tröttnade jag, så jag loggade in på mitt tradingkonto och visade honom min graf för de senaste fem åren och ställde honom frågan "berätta, vad gör jag för fel och vad har du gjort de senaste fem åren?"

Då blev det snabbt tyst på honom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barren Wuffet:

Om man nu anser att hög utbildning = hög intelligens så lever man i sin egen lilla fantasivärld.

Beror på vad man menar med hög utbildning, om man kallar grundutbildningar a.k.a. kandidatexamen för hög utbildning så håller jag med dig, men när man börjar komma upp i svårighetsgrad där utbildningen börjar kräva något så kräver de en viss intelligens. Personen kan vara en helt idiot på flera sätt, men på området den utbildade sig i har den ej en dålig förmåga att analyser.

Skrivet av Barren Wuffet:

Sen är det ju lite lustigt att det finns så otroligt många därute som tror att bara för att du har en utbildning i något område så tror de att de har bättre kunskap om det området än någon som inte formellt har studerat det området men som har många års erfarenhet istället. Det är också ett tecken på att den "bildade" personen lever i sin egen lilla fantasivärld.

Dunning–Kruger effekten finns åt många håll, ja har sett så många som har +50 års arbetserfarenhet eller liknande och inte förstått att det de kan är så utdaterat så det inte är klokt. De skulle behöva gå en utbildning på nytt.

Skrivet av Barren Wuffet:

Jag satt i en diskussion en gång med en nykläckt ekonom

Nyknäckta kycklingar av olika de slag är konstiga, jag själv såg också ner på enklare utbildningar när var nyexaminerad. Men ju mer man jobbar ju mer inser man att det finns olika slags kompetenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Om man tittar på hur intelligenstesten är utformade så får man känslan av att man gör allt för att undvika moment som går att applicera på vardagssysslor.

Det är inte konstigt att folk drar sig för att göra tester när det ser ut såhär:

https://images-3.svd.se/v2/images/3056896f-2694-4216-b169-f22551b9fb1b?fit=crop&h=417&q=70&w=625&s=38b5d8587aaa9b40a7d34bce9e0bc3987f1c6276

Enbart ökad ångest och migrän. Verkar inte vara Yogis typ av tråd så ös på med tankar och funderingar innan den blir låst.

Det är lite poängen med dem, att det inte ska vara kopplat till något du lärt dig utan istället testa din förmåga på mer otränat material.

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Skämtar du eller?

Vår fysik har förändrats rejält mot ursprungsmänniskan.

"Rejält" är en definitionsfråga.

Jämför t e x en framavlad "ras" av varg med en "originalvarg". Vad säger en veterinär? Vad säger en genetiker? Vad säger en lekman? Vem är intelligentast?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Min polare som jag känt sedan vi va 7 (nu är vi 23) va den mest omtänksamma personen jag känt. Efter 4 år på KTH nu har han blivit arrogant, självisk, högfärdig och lite smått dryg. Känns sjukt tråkigt att bästa polaren bytt personlighet nu efter KTH, själv pluggar jag andra året, även jag på KTH men annan linje.... får se hur skadad man är efter 3 å. Hoppas verkligen jag inte byter personlighet som polaren, riktigt tragiskt faktiskt.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Min polare som jag känt sedan vi va 7 (nu är vi 23) va den mest omtänksamma personen jag känt. Efter 4 år på KTH nu har han blivit arrogant, självisk, högfärdig och lite smått dryg. Känns sjukt tråkigt att bästa polaren bytt personlighet nu efter KTH, själv pluggar jag andra året, även jag på KTH men annan linje.... får se hur skadad man är efter 3 å. Hoppas verkligen jag inte byter personlighet som polaren, riktigt tragiskt faktiskt.

Har märkt av detta i arbetslivet. Själv tog jag examen för runt 10 år sedan.
Jag upplevde då inte detta fenomen som du pratar om.

Nuförtiden däremot, när jag sitter på en chefsposition och ska anställa folk, herregud.
Precis nyexade kommer med den inställningen som du skriver om, "kräver" 50kakor och en tjänstebil, helst en tesla, för att "öht orka gå ur sängen på morgonen".
Utbildade kids nuförtiden tror dom är guds gåva till arbetsmarknaden, universum. Storhetsvansinnet har inget tak.

Ur eget perspektiv så är enda anledningen att man öht överväger att anställa en nyexad utan erfarenhet som kommer ta flera år att lära upp, där personen förmodligen redan kommer ha bytt jobb 4 gånger på den tiden, att det är en sån sjuk brist på IT-folk att man inte har något val.
Sen som konstaterat är dom oftast jävligt dåliga, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sturgeon%27s_law

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har märkt av detta i arbetslivet. Själv tog jag examen för runt 10 år sedan.
Jag upplevde då inte detta fenomen som du pratar om.

Nuförtiden däremot, när jag sitter på en chefsposition och ska anställa folk, herregud.
Precis nyexade kommer med den inställningen som du skriver om, "kräver" 50kakor och en tjänstebil, helst en tesla, för att "öht orka gå ur sängen på morgonen".
Utbildade kids nuförtiden tror dom är guds gåva till arbetsmarknaden, universum. Storhetsvansinnet har inget tak.

Ur eget perspektiv så är enda anledningen att man öht överväger att anställa en nyexad utan erfarenhet som kommer ta flera år att lära upp, där personen förmodligen redan kommer ha bytt jobb 4 gånger på den tiden, att det är en sån sjuk brist på IT-folk att man inte har något val.
Sen som konstaterat är dom oftast jävligt dåliga, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sturgeon%27s_law

Håller helt med. Den curlade generationen.

Angående anställningar, folk finns men vettigt folk är omöjliga att hitta.

Så ett tips till alla er unga som läser där ute och är födda på 90-talet, var realistiska, när ni kommer ut kan ni _inget_. Ni har en grund men inget mer, kompetens jobbar man upp.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket anekdotisk bevisföringen i tråden.
-Jag känner en person som är matematiker, han började skicka ut bomber till folk, så matematiker kan ej ha hög intelligens:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Theodore_Kaczynski

Det är faktisk ganska irrelevant om man känner någon med en grundutbildning inom högskoleväsendet som är knepig, för att man ska kunna säga någon om gruppen. När det idag har blivit normen att läsa på högskola och fler och fler jobb inom kommunal sektor kräver detta, så är snarare så att de med en grundutbildning är helt vanliga personer.

Skrivet av BasseBaba:

Har märkt av detta i arbetslivet. Själv tog jag examen för runt 10 år sedan.
Jag upplevde då inte detta fenomen som du pratar om.

Nuförtiden däremot, när jag sitter på en chefsposition och ska anställa folk, herregud.
Precis nyexade kommer med den inställningen som du skriver om, "kräver" 50kakor och en tjänstebil, helst en tesla, för att "öht orka gå ur sängen på morgonen".
Utbildade kids nuförtiden tror dom är guds gåva till arbetsmarknaden, universum. Storhetsvansinnet har inget tak.

Ur eget perspektiv så är enda anledningen att man öht överväger att anställa en nyexad utan erfarenhet som kommer ta flera år att lära upp, där personen förmodligen redan kommer ha bytt jobb 4 gånger på den tiden, att det är en sån sjuk brist på IT-folk att man inte har något val.
Sen som konstaterat är dom oftast jävligt dåliga, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sturgeon%27s_law

I dagens extrema arbetskraftsbrist situation kan man kräva nästan vad man vill, kanske inte det du säger men ej långt ifrån. Arbetsgivare anlitar rekryterare som ringer upp folk på arbetsplatser och frågar om de är sugna på ett nytt jobb, de säger att de erbjuder en så mycket bättre lön och allt vad man har idag. Många arbetsgivare är idag extremt desperata och man som arbetare kan göra nästan vad man vill och ändå få jobbet.
Jag vet t.ex. folk som slutade på extremt dåligt sätt, men efter ett år vill ha tillbaka jobbet och när det är så extrem brist på folk i landet som kan något så blev de så välkomna tillbaka.

När vi får en lite mer stabilare konjunktur med ej extrem brist på arbetskraft så får vi arbetare skärpa oss såklart om vi vill ha jobb.

*edit*
La till ett ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Min polare som jag känt sedan vi va 7 (nu är vi 23) va den mest omtänksamma personen jag känt. Efter 4 år på KTH nu har han blivit arrogant, självisk, högfärdig och lite smått dryg. Känns sjukt tråkigt att bästa polaren bytt personlighet nu efter KTH, själv pluggar jag andra året, även jag på KTH men annan linje.... får se hur skadad man är efter 3 å. Hoppas verkligen jag inte byter personlighet som polaren, riktigt tragiskt faktiskt.

Tänk på att han är rätt ung så det är inte över på långa vägar, det påminner mycket om hur det var första åren på krogen när man mötte framgång i antalet ragg/ligg, hybrisen var sanslös.

Fråga invånarna i Djursholm vad dom tycker om alla unga nyrika sprättar som flyttar in

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När vi får en lite mer stabilare konjunktur med extrem brist på arbetskraft så får vi arbetare skärpa oss såklart om vi vill ha jobb.

Brukar vara tvärtom; när det är brist på jobb som konkurrensen ökar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Brukar vara tvärtom; när det är brist på jobb som konkurrensen ökar.

Det blev ett syntax error i mitt huvud och ordet ej försvann, jag la till denna.

Permalänk

@FlashGordon: Fan va skönt höra, både att man fortfarande är ung och att han kanske hittar sig själv igen Känner inte igen hybrisen av att få ragg men kände mig krallig när jag gick upp 5kg/år (i 3 år) i muskler och tjejer började kolla. Men du, uppskattar det lugnande svaret till en stressad student

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

@FlashGordon: Fan va skönt höra, både att man fortfarande är ung och att han kanske hittar sig själv igen Känner inte igen hybrisen av att få ragg men kände mig krallig när jag gick upp 5kg/år (i 3 år) i muskler och tjejer började kolla. Men du, uppskattar det lugnande svaret till en stressad student

Alltid fokusera på vad du ÄR och inte vad du HAR. Det här är bara början vänta bara tills du kommer ut i arbetslivet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

*** raderat ***

Vad förvantade du dig egentligen med tanke på att din OP är rätt nära troll-bait. Ämnet är kontroversiellt och du börjar med en utläggning och slutar med en fråga som till stor del verkar vara oberoende av din introduktion.

Vad menar du egentligen med intelligens? Sunt förnuft? IQ score (enligt vilken modell?)? Vad är egentligen ramverket för din erfarenhet? Är det folk som du möt under dina 2 år på högre utbildning eller är det ny exade som du mött efter? Vad den kvantitiva faktorn? Vilken utbildning pratar vi om? Är det teoretiska ämnen, praktiska, sociala etc etc.

Nyexade kommer alltid vara lite självupptagna och tror dom vet allt (vilket är bra effekter också eftersom det kan i vissa fall kan vara en process brytare, dvs. en motpol mot att bara göra saker på samma sätt). Folk du möter under de första åren kommer till stor del vara folk som bara fortsatt med skolan för dom vet inte vad dom vill (och till stor del inte kommer avsluta). En del utbildningar slutar till stor del med folk som går vidare inom forskning medans andra är mer en väg till arbetslivet etc.

Med andra ord, din OP är mest en "jag tycker" och i bästa fall bara kan bli en distributions analys över en större mängd data där vissa kommer luta åt det håll du vill och en del åt ett annat håll. Finns inget rätt svar...

Den enda konkreta frågan är den du slutar med "Intelligens vs kunskap" men det är en fråga bäst diskuterad utan att dra in en massa "självuptagna personer blaha blaha, personvärde blahaha", vilket bara slutar med pajkastning.

Intelligens vs Kunskap så har du fyra grupper (+I+K,+I-K,-I+K,-I-K), extrem fallen är givna och kan elimineras (intelligens med kunskap, ingen intelligens och ingen kunskap). De intressanta grupperna är intelligens utan kunskap och utan intelligens men med kunskap, båda värdena är givetvis flytande men det blir enklare att diskutera dom med den här definitionen.

Värdet av kunskapen (INTE personen) i de här fallen är helt situations beroende och egentligen inte värd o diskutera vidare.

Kort sagt tråden var IMO rätt meningslös redan från början...

Citerat inlägg raderat (§ 1.3)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av eneq:

Vad förvantade du dig egentligen med tanke på att din OP är rätt nära troll-bait. Ämnet är kontroversiellt och du börjar med en utläggning och slutar med en fråga som till stor del verkar vara oberoende av din introduktion.

Vad menar du egentligen med intelligens? Sunt förnuft? IQ score (enligt vilken modell?)? Vad är egentligen ramverket för din erfarenhet? Är det folk som du möt under dina 2 år på högre utbildning eller är det ny exade som du mött efter? Vad den kvantitiva faktorn? Vilken utbildning pratar vi om? Är det teoretiska ämnen, praktiska, sociala etc etc.

Nyexade kommer alltid vara lite självupptagna och tror dom vet allt (vilket är bra effekter också eftersom det kan i vissa fall kan vara en process brytare, dvs. en motpol mot att bara göra saker på samma sätt). Folk du möter under de första åren kommer till stor del vara folk som bara fortsatt med skolan för dom vet inte vad dom vill (och till stor del inte kommer avsluta). En del utbildningar slutar till stor del med folk som går vidare inom forskning medans andra är mer en väg till arbetslivet etc.

Med andra ord, din OP är mest en "jag tycker" och i bästa fall bara kan bli en distributions analys över en större mängd data där vissa kommer luta åt det håll du vill och en del åt ett annat håll. Finns inget rätt svar...

Den enda konkreta frågan är den du slutar med "Intelligens vs kunskap" men det är en fråga bäst diskuterad utan att dra in en massa "självuptagna personer blaha blaha, personvärde blahaha", vilket bara slutar med pajkastning.

Intelligens vs Kunskap så har du fyra grupper (+I+K,+I-K,-I+K,-I-K), extrem fallen är givna och kan elimineras (intelligens med kunskap, ingen intelligens och ingen kunskap). De intressanta grupperna är intelligens utan kunskap och utan intelligens men med kunskap, båda värdena är givetvis flytande men det blir enklare att diskutera dom med den här definitionen.

Värdet av kunskapen (INTE personen) i de här fallen är helt situations beroende och egentligen inte värd o diskutera vidare.

Kort sagt tråden var IMO rätt meningslös redan från början...

Vad jag menar med intelligens? Som att det skulle vara svårt att förstå, iof ser jag att du skriver på ett visst sätt som skall bevisa att du själv är intelligent, man ser aldrig sådana här texter om inte en person vill bevisa sitt värde i en tråd eller inlägg annars.

Intelligens är helt enkelt hur snabbt man förstår problem, kan lösa dem och vilken pattern recognition man har.

Social kompetens är irrelevant för det är på samma skala dvs hur man förstår att andra fungerar, något man lätt känner igen med tanke på hur simpla alla vi människor är när man väl når botten av vår "summa".

Jag är helt övertygad om att det enda skälet du skrev i denna tråd, var för att du ville verka intelligent och skrev "svåra" saker för att ytterligare påskina detta. Exakt detta är vad jag vill lägga fram i tråden, där människor har sitt egna fackspråk och ointelligenta människor tror detta tyder på en högre intelligens. Dvs du kan säkert lura någon dum stackare att du har rätt enbart genom hur du skriver, men i slutändan har du uppenbarligen enbart blivit betingad av din utbildning och sociala omgivning att bete dig på ett visst sätt vilket tyder på att du gärna vill passa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du har i tråden skrivit att alla människor har samma fysik oavsett var de är ifrån.

Du har skrivit att alla människor är oskrivna blad

Du har blivit ledsen för att man inget har respekt för lärare pga den låga standarden

Du börjar prata om rasbiologi och neofascism

Det är ditt bidrag till tråden, som du har hijackat helt för att du har en gnagande känsla att du inte är speciellt smart. Vad sägs om att du istället diskuterar trådstarten istället för att försöka få tråden att handla om dig som person, där du sedan försöker jämföra dig med allt och alla?

Jaså? Jag har fått allt om bakfoten då. Ursäkta. Jag trodde tråden handlade om dig och dina misslyckanden. Ber om ursäkt för detta. Lycka till med diskussionen.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Intelligens är helt enkelt hur snabbt man förstår problem, kan lösa dem och vilken pattern recognition man har.

Vilken typ av problem och vilka problem? Beroende på hur problemen är utformade så skulle t.ex. endast matematiker vara intelligenta medan alla andra är fullständiga idioter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilken typ av problem och vilka problem? Beroende på hur problemen är utformade så skulle t.ex. endast matematiker vara intelligenta medan alla andra är fullständiga idioter.

Varför anser du att människor som är bra på matte är de enda som är intelligenta, jag skrev lösa problem snabbt. Inte matematiska problem. Det kräver visserligen logiskt tänkande men det är inte allt som definierar intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Varför anser du att människor som är bra på matte är de enda som är intelligenta, jag skrev lösa problem snabbt. Inte matematiska problem. Det kräver visserligen logiskt tänkande men det är inte allt som definierar intelligens.

Det jag vill belysa är att intelligenstest bara testar en del typer av problem i bästa fall medan en människa kan vara intelligent/ointelligent på många andra sätt vilket inte testas i ett intelligenstest.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Varför anser du att människor som är bra på matte är de enda som är intelligenta, jag skrev lösa problem snabbt. Inte matematiska problem. Det kräver visserligen logiskt tänkande men det är inte allt som definierar intelligens.

Du missförstod... Poängen i kommentaren var den lösa definitionen av "problem" som måttstock. Ingenstans i kommentaren var det uttryckt en åsikt om att bara matematiker är intelligenta.

Permalänk
Medlem

Det är lite för mycket rant i denna tråd för att det ska finnas intelligens, smartingar ska väl vara introverta om man ska tro på allt som skrivs?

Jag känner mej inte speciellt intelligent, speciellt inte nu när jag tvingat mej igenom de resterande 12 sidorna när jag redan hade räknat ut hur det skulle sluta, tråden är som självplågeri på burk. Möjligen kanske det finns en fjunig tendens till intelligens för att man lyckades räkna ut hur det skulle sluta?! Eller de kanske tar ut varandra?

++ = +
-- = +

Annars rätt hyfsad utbildning inom Datorvetenskap, pressar in nytt varje dag, ibland så pass mycket så man ställer hårschampot i kylskåpet. Ett jobb där man aldrig blir fullärd och aldrig känner sig fulländad. En mental ålder på 85 och ett IQ som matchar diagrammet ovan, om man ska tro på allt man klickar i. Sitter för mej själv i mitt mörka hörn om jag själv får välja, men kommer mina ämnen upp i en diskussion så kan det fort vända, om det är lugnt och tyst.

I vilket fall så har jag träffat en riktig blandning av folk hittills. Riktigt tokdumma outbildade till riktigt smarta bildade, sedan däremellan självlärda toksmarta samt utbildade med kunskap på dagisnivå.

Det finns många som aldrig hittar sitt intresse i plugget, vilket är riktigt trist. Många är riktigt smarta och snabbtänkta (jämfört med mej själv) men jobbar på helt fel jobb på grund av mindre bra val som yngling. I diskussioner kommer dom med idéer som många utbildade aldrig ens skulle tänka på, i ett ämne dom normalt inte behärskar. Det är lite som med Zelda till Switch, många har intränat spelbeteende och många års erfarenhet, ändå missar dom lösningar som säkerligen en 5-åring skulle klura ut.

#end of rant

Nu ser jag fram emot hur mycket skit ni kan gräva fram ur min text, om nu någon orkar plöja igenom den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eneq:

Du missförstod... Poängen i kommentaren var den lösa definitionen av "problem" som måttstock. Ingenstans i kommentaren var det uttryckt en åsikt om att bara matematiker är intelligenta.

Antar att du inte svarade på mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

^

De här, enda anledning varför jag ens plugga var för att få de där jävla pappret som säger att jag kan något, många kurser man läste försvann ju rakt ut ur huvudet efter tentamen.

Snart färdig med år 3 på en civilingenjörsutbildning och det känns likadant för min del ganska ofta. Faktum är dock att det finns långt in i huvudet någonstans. Om man spolar tillbaka tiden till innan man började plugga så var man ju en riktig amatör i jämförelse även att det känns som allt åker in i ena örat och ut genom det andra.

Relaterat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bluffsyndromet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Vad jag menar med intelligens? Som att det skulle vara svårt att förstå, iof ser jag att du skriver på ett visst sätt som skall bevisa att du själv är intelligent, man ser aldrig sådana här texter om inte en person vill bevisa sitt värde i en tråd eller inlägg annars.

Intelligens är helt enkelt hur snabbt man förstår problem, kan lösa dem och vilken pattern recognition man har.

Definitionen av intelligens har varierat under en lång tid och det finns lika många definitioner som det finns filosofer (överdrivet givetvis), sedan om man tittar på olika mätningar av intelligens är det egentligen en sammanfattning av test av olika aspekter och den sammanfattningen varierar dessutom.

Om man går tillbaka 30 år ca. var skalan kraftigt viktad mot just lärd kunskap medans detta utvecklats genom åren att också inkludera mer av vad jag tror du menar med pattern recognition och adaptation.

Jag har ingen aning om hur gammal du är eller vad du har lärt dig/tycker intelligens är, om du kunde ge ett exempel scenario för ditt problem kanske vi kan gå vidare därifrån? Om man går tillbaka genom tråden tycker jag din definition lutar mer åt sunt förnuft/open minded (folk som tycker du gör fel för dom vet bättre etc).

Skrivet av Lemasive:

Social kompetens är irrelevant för det är på samma skala dvs hur man förstår att andra fungerar, något man lätt känner igen med tanke på hur simpla alla vi människor är när man väl når botten av vår "summa".

Hur menar du irrelevant? Likställer du EQ med IQ?

Skrivet av Lemasive:

Jag är helt övertygad om att det enda skälet du skrev i denna tråd, var för att du ville verka intelligent och skrev "svåra" saker för att ytterligare påskina detta. Exakt detta är vad jag vill lägga fram i tråden, där människor har sitt egna fackspråk och ointelligenta människor tror detta tyder på en högre intelligens. Dvs du kan säkert lura någon dum stackare att du har rätt enbart genom hur du skriver, men i slutändan har du uppenbarligen enbart blivit betingad av din utbildning och sociala omgivning att bete dig på ett visst sätt vilket tyder på att du gärna vill passa in.

Kan jag ta detta som ett exampel på problemet du nämner i OP? Folk som du tycker talar ner till dig eller på ett fackspråk som du tycker är "förtryckande" av andra? Fackspråk har ändå ett specifikt syfte, dvs. förmedlandet av ideer och åsikter utan att behöva beskriva/upprepa grundläggande koncept, det är en stötesten för utvecklandet av kunskap inom det specifika området.

Det kan ändå inte vara användandet av fackspråk du har problem med antar jag eftersom jag är rätt säker på att du använder det själv... Då måste det vara personerna dom är problemet, dvs. dom som du tycker använder det verktyget för att trycka ner dig? Men kan det inte vara lika sant att dom inte inser att du tycker så utan bara faller tillbaka på det dom är vana vid? Då tror jag inte dom har något alls emot att du ber dom förklara med andra termer.

Risken är ju givet att du springer på ett nöt som inte är öppen för det men egentligen inget problem för då vill du antagligen inte lyssna på honom ändå.

Ett annat problem är att dom kan ha svårt att lägga sin alternativa förklaring på din nivå eftersom dom inte vet var din kunskap ligger, men då kommer vi mer in på pedagogik.