Utbildning = Intelligent?

Permalänk
Medlem

Jag vill också betona. Jag har inga toppbetyg, jag har inte gått ingenjör utan har i botten en humanistisk bakgrund med en teknisk utbildning och olika ledarutbildningar i botten. Jag har nåt en bra bit fram med hjälp av min ambition och mitt sätta att sälja mig själv och läsa andra människor.

Men, hade jag inte pluggat (edit: läst både på egen hand och i skolan) hade jag inte haft förutsättningarna för att lyckas.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Så klart. Vad jag menar är att de studenter som kommer ut är ofta jääääkligt vassa på en sak. Jag tycker uni skulle fokusera på att hitta utbildningar som har större bredd. Om du skriver en mjukvara vars jobb är att kommunicera bland annat då är det rätt bra att ha grundläggande kunskap om hur IT-infrastruktur fungerar. Vet man inte vad en ip-adress är eller DHCP eller DNS ja då är det ett problem.

Som svar på din fråga kring större bredd: Man har svårt att hitta några, det är problemet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Håller helt med, ju högre utbildning = desto större skygglappar/byråkrati mindre förståelse för omvärlden. Nästan som att dom slutar tänka själva, vad någon annan har skrivit blir deras sanning, svart eller vitt inga gråzoner

Sen finns det alltid undantag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

@Johan86c: Så klart. Vad jag menar är att de studenter som kommer ut är ofta jääääkligt vassa på en sak. Jag tycker uni skulle fokusera på att hitta utbildningar som har större bredd. Om du skriver en mjukvara vars jobb är att kommunicera bland annat då är det rätt bra att ha grundläggande kunskap om hur IT-infrastruktur fungerar. Vet man inte vad en ip-adress är eller DHCP eller DNS ja då är det ett problem.

Inom IT finns det idag några olika vägar att gå.
Högskola, YH/KY, självlärd.

Där jag vill påstå att de där självlärda inte är oss vanliga dödliga, det var annat förr i tiden.
Högskola ger en bredd och ingen spetskompetens i de vanliga programmen
YH/KY fokuserar på ett visst område och man blir bra på det.

När man kommer ut i arbetslivet så får nästan alla idag i denna extrema högkonjunktur jobb, det finns diskussioner kring vad som är bäst YH eller högskola, där argumentet emot högskola är att utbildningen är för bred. Studenterna som kommer ut kan väldigt lite inom mycket och det blir jättesvårt att få dem bli lönsamma. Många från högskolan kan söka hur många olika typer av jobb som helst, problemet brukar vara att deras kompetens inom något är i minsta laget.

Att göra så att studenterna kan ännu mindre om det de kan och ännu spretigare kompetens tror jag inte på. Man kan däremot argumentera till att förlänga utbildningstiden eller höja tempot på utbildnignarna.
Om vi tar datakommunikation så läste t.o.m. elkraftingenjörerna detta när jag läste, problemet var dock för vissa program att vi läste för lite datakommunikation. Men om man ökar mängden datakommunikation utan att öka utbildningstiden så måste man dra ner på något annat.

Så den kunskap som du saknar vill jag påstå att detta har de flesta IT högskoleutbildningarna läst, problemet är att de under den korta tid har läst så otroligt mycket så de sakerna som du nämnde aldrig han fastna.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Men så är det verkligen inte. Om du forskar så har du en teori. Denna måste du underbygga med något, en iaktagelse, material du tagit del av böcker du läst. Sen är det upp till dig att bevisa eller förkasta din teori utifrån vetenskapliga experiment, intervjuer, tester eller vad det än må vara. Dessa måste du sedan presentera på ett sätt så att andra människor kan testa din tes, om den går att bevisa.

Vetenskap handlar om att bredda synfältet, inte förminska det.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag har själv läst på YH. Tyckte det gav en stor bredd inom infrastruktur vilket jag jobbar inom. Jag uppfattar det som att de som läst programmering har väldigt lite kunskap kring hur infrastrukturen fungerar. Sen är de säkert breda inom programmering. Jag kanske skulle säga "tvärvetenskaplig" på de som eftersöks då

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@IuZ: Ja det borde ju vara så, jag har läst en del riktlinjer/utredningar som har gjorts och i dom fallen har man inte utgått ifrån vetenskap utan det är skygglappar och politik

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

@Dinoman: Anledningen till att vi kom in på den är just att jag skiter i vad som står i ditt betyg. Att du läser dig till full pott säger inget om vad du egentligen kan (fram till gymnasiet är slut skulle jag säga). MEN, läser du inte ett skit kan du inte ett skit, du måste lära dig på nåt sätt. Går du ut som civilingenjör med toppbetyg så säger det en del om din ambitionsnivå för det är ett jävla jobb som ligger bakom.

Sen är det ju så också att det krävs helt olika ansträngning för två olika personer att uppnå samma sak. Vissa kan gå ut en civilingenjörsutbildning med toppbetyg utan större ansträngning (i antal nedlagda timmar) medan vissa får kämpa desto mer.

På samma vis som att vissa kan springa 1 mil på 45 minuter utan träning medan vissa behöver en hel del träning.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Jag tycker man ska skilja på äpplen och päron nämligen. Universitet och Högskola mot den skolpliktiga utbildningen. Grundskola och gymnasie förbereder ingen ungdom för vad som komma skall på universitet. Det är också därför de har så svårt att lyckas. Jag tycker universitetet är oerhört fritt. Det är upp till DIG vad du gör av det.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Beror det då på att de två eleverna har olika mycket med sig i bagaget eller på att denna ena har bättre gener? Jag menar att har du en vana, har välutbildade föräldrar så har du automatiskt ett försprång. Sen har jag aldrig träffat på en CI som inte har fått jobba för det.

Självklart finns undantagsfall, det gör det alltid.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IuZ:

@Dinoman: Anledningen till att vi kom in på den är just att jag skiter i vad som står i ditt betyg. Att du läser dig till full pott säger inget om vad du egentligen kan (fram till gymnasiet är slut skulle jag säga). MEN, läser du inte ett skit kan du inte ett skit, du måste lära dig på nåt sätt. Går du ut som civilingenjör med toppbetyg så säger det en del om din ambitionsnivå för det är ett jävla jobb som ligger bakom.

Ditt språkbruk säger ju en del om din inställning till saker och ting dock verkar du missa min poäng här. Sättet vi mäter kunskap på är förlegat och vi behöver strukturera om hela skolväsendet. Det är vad jag försöker förklara. Du säger ju själv att du inte kan använda betygen som en måttstock men du vill gärna veta vad dom har fått kunskap kring.

Titta gärna på den TED-talken som jag hänvisade till så kanske du iaf får en inblick i vad det är jag pratar om.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Språkbruket används för accentuera vikten av att det inte spelar någon roll vad som står i ditt betyg men det faktum att du måste få din kunskap någonstans ifrån.

Jag håller med om att skolsystemet är föråldrat. Men det tycker jag gäller den skolpliktiga delen. När du kommer upp på högre utbildningar tycker jag inte att det är ett problem på samma sätt.

Ska kolla in TED-talken!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge min bild på detta efter en 5-årig utbildning i fysik.

Sett många kommentarer bnämna "utbildningar" generellt, med påståenden som inte alls stämmer med min erfarenhet. Jag tror det varierar otroligt mycket mellan utbildningar, och i t.ex. fysik kommer du inte klara bara på att memorera saker, oavsett hur bra du är på det. Du måste lära dig logiskt tänkande, motivera/bevisa saker och lösa problem.

Nu är denna utbildning väldigt riktad mot akademia, men jag har lite fått intrycket att liknande utbildningar i stor utsträckning är ett intyg på att man kan lära sig saker, och har en förmåga att tänka logiskt och lösa problem.

För de som säger att det finns lika mycket dumma högutbildade människor. Ni har säkert en poäng, och det varierar mellan utbildningar. Men jag har aldrig någonsin stött på en så hög koncentration av otroligt smarta människor som 3-5 år in på denna utbildningen.

Edit:
För att svara på titeln: utbildning medför absolut inte nödvändigtvis att man är intelligent. Det betyder enbart att man klarat en utbildning, och förhoppningsvis lärt sig en del innom det specifika området på vägen. Men det finns abolut utbildningar som sollar bort de mindre "intelligenta" människorna. Och jag säger "intelligenta" för att olika typer av intelligens krävs på olika utbildningar.

Permalänk
Medlem

Kan bero på att det blivit sådan inflation i utbildningarna?
Idag kan ju i stort sett vem som helst nöta sig igenom en master. Blir det för svårt så trixar man bara lite med studieplanen och byter ut några ämnen och vips så löste det sig ändå.

Det är synd att det blivit en sådan överhype på att utbilda sig, göra karriär, dra in cäsh.
Det finns alldeles för många personer som valt/väljer fel väg i utbildning och/eller arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ditt språkbruk säger ju en del om din inställning till saker och ting dock verkar du missa min poäng här. Sättet vi mäter kunskap på är förlegat och vi behöver strukturera om hela skolväsendet. Det är vad jag försöker förklara. Du säger ju själv att du inte kan använda betygen som en måttstock men du vill gärna veta vad dom har fått kunskap kring.

Titta gärna på den TED-talken som jag hänvisade till så kanske du iaf får en inblick i vad det är jag pratar om.

Kollade TED:en nu. Riktigt bra! Han har ju en poäng där eller ja flera. Men vi är inte vid paradigm-skiftet riktigt ännu. Eller åtminstone inte min generation. Mina barn däremot uppmuntrar jag till att göra precis det de vill.

Någonstans är vi dock bundna till kapitalismen, det innebär att vi vill tjäna pengar, hur många på SWEC lägger inte tusentals på åter tusentals kronor på nya grafikkort eller nyare processor trots att utrustningen de har är fullt duglig till det de gör.

Jag uppmuntrar som jag sagt tidigare kreativitet, jag kan inte göra det i en produktionsmiljö för att förlusterna om något skulle gå fel skulle bli för stora men istället finns det en speglad test-miljö att leka runt i där man kan testa sina kreativa lösningar på problem.

När vi lämnar det system vi har idag bakom oss det är först då vi kommer att nå de mål vi satt upp. Vi kan även försöka lära av historien då människan gjort samma misstag om och om igen.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Så är det säkert. Tror att en större andel av dem som tidigare generationer tog en högskole/universitets-examen faktiskt var begåvade. utöver det vanliga. Verkar som det gått en stor inflation i utbildning och kraven har ju otvetydigt sänkts för att så många som möjligt ska klara en högre examen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det här??

Det är väl klart att man blir intelligentare av att utbilda sig. Naturligtvis finns också intelligenta icke-utbildade personer men en utbildning lär höja nivån allderles oavsett.

Om det vore så att vi föddes intelligenta eller dumma så skulle det ju vara plättlätt att lösa alla världens problem genom att se till att dumskallar inte fick skaffa barn. På så sätt skulle vi få en hyperintelligent civilisation på bara några generationer.

Man kan såklart peka på att ett sådant grepp vore "moraliskt fel", men låt mig då påminna om att vi så sent som på 70-talet här i Sverige tvångssteriliserade folk, och det har tidigare talats om "rashygien" osv osv. Så nog har det funnits tillfällen genom historien som skulle möjliggjort "intelligensavel", men så har ju inte skett.

En annan sak som fastslår att intelligens inte är någonting vi föds med är att smarta föräldrar inte automagiskt får smarta barn, och tvärt om.

För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning.

Edit: Kan ju också tillägga att vid rekrytering osv så betyder ju en utbildning att du vill satsa på jobb inom området. Är man bara "hemmalärd och street smart" så kan man tappa intresset snabbt och sådanna personer är inte önskvärda i branchen, utan det vi letar efter är pålitliga hängivna personer som kommer stanna i yrket länge. Har man genomgått 2-3 år på en IT-utbildning vore det ju, ja, rent av, ointelligent att inte jobba med något relaterat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad är det här??

Det är väl klart att man blir intelligentare av att utbilda sig. Naturligtvis finns också intelligenta icke-utbildade personer men en utbildning lär höja nivån allderles oavsett.

Om det vore så att vi föddes intelligenta eller dumma så skulle det ju vara plättlätt att lösa alla världens problem genom att se till att dumskallar inte fick skaffa barn. På så sätt skulle vi få en hyperintelligent civilisation på bara några generationer.

Man kan såklart peka på att ett sådant grepp vore "moraliskt fel", men låt mig då påminna om att vi så sent som på 70-talet här i Sverige tvångssteriliserade folk, och det har tidigare talats om "rashygien" osv osv. Så nog har det funnits tillfällen genom historien som skulle möjliggjort "intelligensavel", men så har ju inte skett.

En annan sak som fastslår att intelligens inte är någonting vi föds med är att smarta föräldrar inte automagiskt får smarta barn, och tvärt om.

För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning.

Edit: Kan ju också tillägga att vid rekrytering osv så betyder ju en utbildning att du vill satsa på jobb inom området. Är man bara "hemmalärd och street smart" så kan man tappa intresset snabbt och sådanna personer är inte önskvärda i branchen, utan det vi letar efter är pålitliga hängivna personer som kommer stanna i yrket länge. Har man genomgått 2-3 år på en IT-utbildning vore det ju, ja, rent av, ointelligent att inte jobba med något relaterat.

Du pratar om bitterhet utan en förståelse att TS, dvs jag är utbildad på Universitetet. Vad du visar är istället ett förakt för en speciell sorts människor för att du inte håller med om deras värderingar, och inget annat. Om jag lär dig att använda en glassmaskin på korrekt vis, är man i din värld alltså mer intelligent än man var 10 minuter tidigare. Det säger antagligen det mesta om ditt argument, tack för visat intresse för tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du pratar om bitterhet utan en förståelse att TS, dvs jag är utbildad på Universitetet. Vad du visar är istället ett förakt för en speciell sorts människor för att du inte håller med om deras värderingar, och inget annat. Om jag lär dig att använda en glassmaskin på korrekt vis, är man i din värld alltså mer intelligent än man var 10 minuter tidigare. Det säger antagligen det mesta om ditt argument, tack för visat intresse för tråden.

Vet du ens vad intelligens är?

"Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning."

Nu vet jag inte vad det är för utbildning du har gått, men tittar man på de flesta program som finns så ingår saker som inbegriper just detta.

Sen har jag inte pratat något om förakt heller, så det är du som lägger ord i munnen på mig.

Det som däremot borde kunna konstateras utan större ansträngning är att om man har gått en utbildning, så är chanserna större att man lärt sig kritiskt tänkande och är mindre lättpåverkad av känsloargument.

Om du säger emot det vill du alltså mena att vissa föds med kritiskt tänkande inbyggt och andra föds och förblir lättlurade allderles oavsett hur mycke vetemskaplig metod och källkritik de får lära sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du har helt fel, det är exakt samma sak som att alla kan lära sig att springa lika snabbt.

Nej, det är verkligen inte samma sak. Hur står det till med intelligensen? Det är däremot ungefär samma sak som att säga "alla kan träna upp sin förmåga att springa snabbt", vilket är helt riktigt.

Visst kan man träna sin intelligens, det finns det överhuvudtaget ingen debatt om, men alla kan inte träna upp sin intelligens till samma nivåer. Ett barn som stimuleras intellektuellt under sin barndom kommer givetvis ha högre intelligens än ett barn som inte får någon stimulans alls, precis som att ett barn som regelbundet sportar under sin barndom kommer ha bättre kondition och fysiska förmågor än ett barn som konstant sitter still.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lemasive:

Fast nu är det ju tyvärr inte så det fungerar i livet, ofta är det helt fel människor på fel position.

Yrken som jag ser som särskilt problematiska är följande

Politiker
Lärare
Läkare

3 yrken som vi alla kommer i kontakt där personlig lämplighet är extremt viktig, men utbildningen är oftast irrelevant för yrket. Det krävs absolut en grundkunskap, men oftast är det fel personer på fel plats.

Läkare är ett statusyrke där de som tycker om att plugga mest gärna söker till, inte för att de genuint vill ha jobbet.

TEXT

Blev väl lite tankefel där. Utbildning irrelevant för läkare!
Det är väl få grupper som har en mer gedigen utbildning bakom sig innan de får ut sin legitimation.
Tror att lite mer utbildning hade givit dig större insikt i det du påstår och då hade du förstått hur fel du har.

Jisses!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vet du ens vad intelligens är?

"Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning."

Nu vet jag inte vad det är för utbildning du har gått, men tittar man på de flesta program som finns så ingår saker som inbegriper just detta.

Sen har jag inte pratat något om förakt heller, så det är du som lägger ord i munnen på mig.

Det som däremot borde kunna konstateras utan större ansträngning är att om man har gått en utbildning, så är chanserna större att man lärt sig kritiskt tänkande och är mindre lättpåverkad av känsloargument.

Om du säger emot det vill du alltså mena att vissa föds med kritiskt tänkande inbyggt och andra föds och förblir lättlurade allderles oavsett hur mycke vetemskaplig metod och källkritik de får lära sig.

Vi gör såhär.

"För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning."

Du förklarar hur detta inte är ett förakt för de som röstar SD, något jag inte gör btw. Vi börjar där, för vi vet båda att du redan har tappat bort dig. Lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, det är verkligen inte samma sak. Hur står det till med intelligensen? Det är däremot ungefär samma sak som att säga "alla kan träna upp sin förmåga att springa snabbt", vilket är helt riktigt.

Visst kan man träna sin intelligens, det finns det överhuvudtaget ingen debatt om, men alla kan inte träna upp sin intelligens till samma nivåer. Ett barn som stimuleras intellektuellt under sin barndom kommer givetvis ha högre intelligens än ett barn som inte får någon stimulans alls, precis som att ett barn som regelbundet sportar under sin barndom kommer ha bättre kondition och fysiska förmågor än ett barn som konstant sitter still.

Helt fel, ett barn som stimuleras med div information eller lektioner har en större chans att passa in i samhället. Det finns inga som helst bevis på att ett barn som har fått gå i skola länge är mer intelligent än ett barn som aldrig har gått i skola. Om du tror att miljö avgör allt, tror jag denna diskussion är över för det är rent ut sagt löjligt.

Permalänk
Avstängd

@anon76929: Oftast är knappast likvärdigt med alltid, du får helt enkelt läsa vad man skriver istället för att reagera känslomässigt. Jag vet massor av läkare som agerar fel, och inte har nog med kunskap om patienten eller div sjukdomar/syndrom trots sin "gedigna" utbildning. Oftast får personer som memorerar information en extremt snäv syn på problem, och klarar inte av problemlösning omgående utan går enbart efter uteslutningsmetoden. Något som absolut inte tyder på intelligens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Vi gör såhär.

"För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning."

Du förklarar hur detta inte är ett förakt för de som röstar SD, något jag inte gör btw. Vi börjar där, för vi vet båda att du redan har tappat bort dig. Lycka till.

För att få ihop det här måste jag nog förutsätta att du antar att jag föraktar lågutbildate/ickeutbildade personer. Jag har inte sagt det någonstans, och därför är det fel.

Om jag föraktade SD-väljare, och alla SD-väljare var lågutbildade, eller om jag föraktade lågutbildade, och alla lågutbildade röstade på SD, så skulle der möjligen kunna härledas dit, men nu har jag inte påstått något av det. Du hittar ju bara på, och rycker saker ur sitt sammanhang. Sen drar du till med värsta halmgubben och tror att du ska komma undan med det? Ledsen, men det går inte.

Bortsett från tramset är det olyckligt att du inte bemöter någon annan del av mitt inlägg, utan du påstår att jag sagt något jag inte gjort, och sedan försöker du förmå mig att försvara mig mot det, och skiftar då fokus från det jag ville ha svar på.

Jag får anta att du inte bemöter det som faktiskt har substans i mina inlägg eftersom du inte förmår. Jag hoppas dock att någon som håller med dig, men kansle är aningen mer fokuserad och faktainriktad än du verkar vara kan svara på det, för jag är uppriktigt intresserad av hur resonemanget går här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För att få ihop det här måste jag nog förutsätta att du antar att jag föraktar lågutbildate/ickeutbildade personer. Jag har inte sagt det någonstans, och därför är det fel.

Om jag föraktade SD-väljare, och alla SD-väljare var lågutbildade, eller om jag föraktade lågutbildade, och alla lågutbildade röstade på SD, så skulle der möjligen kunna härledas dit, men nu har jag inte påstått något av det. Du hittar ju bara på, och rycker saker ur sitt sammanhang. Sen drar du till med värsta halmgubben och tror att du ska komma undan med det? Ledsen, men det går inte.

Bortsett från tramset är det olyckligt att du inte bemöter någon annan del av mitt inlägg, utan du påstår att jag sagt något jag inte gjort, och sedan försöker du förmå mig att försvara mig mot det, och skiftar då fokus från det jag ville ha svar på.

Jag får anta att du inte bemöter det som faktiskt har substans i mina inlägg eftersom du inte förmår. Jag hoppas dock att någon som håller med dig, men kansle är aningen mer fokuserad och faktainriktad än du verkar vara kan svara på det, för jag är uppriktigt intresserad av hur resonemanget går här.

Du skrev att tråden startades i bittherhet för att SDs väljare beskrivs som lågutbildade, du drar slutsatsen att något arbetarhjon är sur för att någon högutbildad fick ligga eller snodde ett jobb. Det visar på ett tydligt förakt för de lågutbildade, eftersom det är din initiala slutsats. Jag kan besvara dina övriga frågor när du erkänner att du föraktar lågutbildade som röstar på SD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Du skrev att tråden startades i bittherhet för att SDs väljare beskrivs som lågutbildade, du drar slutsatsen att något arbetarhjon är sur för att någon högutbildad fick ligga eller snodde ett jobb. Det visar på ett tydligt förakt för de lågutbildade, eftersom det är din initiala slutsats. Jag kan besvara dina övriga frågor när du erkänner att du föraktar lågutbildade som röstar på SD.

Återigen en sak som jag inte har sagt, någonstans. Var får du de här sakerna ifrån?

Det jag skrev var:

"För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning."

Var i den texten hittar du någonting om jobb eller arbetarhjon eller ligga?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Lemasive: Förakt är väl ändå ett starkt ord. Men ogilla kan man ju göra, jag tycker till exempel att de har fel. Det är ju demokrati att tycka och tänka hur man vill. Vinner SD valet så vinner de valet, men jag håller ju inte med deras ståndpunkter för det.

För att återknyta till det du säger däremot det är ju ren rasbiologi. Det var precis så tongångarna var på 20 och 30-talet. Att det är genetiskt bestämt vem som är den starke, den smarte osv. Survival of the fittest.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Återigen en sak som jag inte har sagt, någonstans. Var får du de här sakerna ifrån?

Det jag skrev var:

"För övrigt känns det som om den här tråden startats i ren bitterhet för att det brukar påpekas i media att SD's väljarkår till högre grad består av folk som saknar högre utbildning."

Var i den texten hittar du någonting om jobb eller arbetarhjon eller ligga?

Det är inte svårt att se resonemanget bakom, jag gav uppenbarligen två exempel på retorik som oftast används i sådana sammanhang. Faktumet att du tar två random exempel personligt, istället för att se kopplingen till vad du skrev är beklagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Det är inte svårt att se resonemanget bakom, jag gav uppenbarligen två exempel på retorik som oftast används i sådana sammanhang. Faktumet att du tar två random exempel personligt, istället för att se kopplingen till vad du skrev är beklagligt.

Jag har inte tagit något personligt.

Och uppenbarligen så är det svårt för dig att se resonemangen bakom eftersom du har fel i hur jag resonerar, men du kanske tycker att jag resonerar som du föreställt dig, vare sig jag vill eller inte? I så fall tillskriver du mig åsikter och då är det rätt meningslöst att forstätta debatten. Du har snurrat in på en sidodiskussion, och ignorerar helt och hållet mina andra frågeställningar, och tills du bemött dem tänker jag fortsätta anta att det är för att du helt enkelt inte kan svara, för enligt dig så är det ju tydligen helt OK att dra långtgående slutsatser av egna förutfattade meningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.