Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan inte aktivera Windows 8.1 pro 15 användar licens

Hej. Har 11 st datorer på kontoret som använder 15 användarlicens för Windows 8.1 pro. Dessa 11 är uppgraderade till Windows 10 pro och fungerar perfekt. Nu har jag installerat 8.1 pro på ytterligare 3 enheter, men kan inte aktivera med den licens/aktiveringskod som står på förpackning. De 11 enheterna har alla aktiverats med denna kod och sedan uppdaterats till Windows 10 pro. Efter uppdateringen har produktnyckeln ändrats i dessa enheter.
Något tips??

Permalänk
Medlem

@Ecuaman:
Det fungerar inte att använda (ändra till) en Win 7 eller 8.1 nyckel för att aktivera sen den nya releasen (1703). Det enda sätt jag hittat för att aktivera nyinstallerade (inte uppgraderade) är att knappa in nyckeln vid installation.
Med reservation för att jag har fel då.. verkar inte vara så många som gör nåt försök att svara i tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej. Har 11 st datorer på kontoret som använder 15 användarlicens för Windows 8.1 pro. Dessa 11 är uppgraderade till Windows 10 pro och fungerar perfekt. Nu har jag installerat 8.1 pro på ytterligare 3 enheter, men kan inte aktivera med den licens/aktiveringskod som står på förpackning. De 11 enheterna har alla aktiverats med denna kod och sedan uppdaterats till Windows 10 pro. Efter uppdateringen har produktnyckeln ändrats i dessa enheter.
Något tips??

Menar du att du inte kan aktivera 8.1 på dessa 3 datorer eller W10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Menar du att du inte kan aktivera 8.1 på dessa 3 datorer eller W10?

Precis... jag försöker ju först aktivera 8.1 eftersom det är det licensen är för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Precis... jag försöker ju först aktivera 8.1 eftersom det är det licensen är för.

Men om du har en licens för 15 enheter, och inte alla är utnyttjade, så är det ju bara att ringa MS support så hjälper dom dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men om du har en licens för 15 enheter, och inte alla är utnyttjade, så är det ju bara att ringa MS support så hjälper dom dig.

Befinner mig i Ecuador... och det fungerar inte lika smidigt här... eller härifrån. Men jag skall försöka det igen.

Gracias

Permalänk

Hur är Windows bundet numera?
Ska snart uppgradera till en ny dator och har Windows 10 Pro, kan jag använda samma version till nya datorn eller måste jag köpa ny licens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Om du har köpt en Windows 10 licens så är det nog möjligt att flytta den till en annan dator https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Jag hittar ingen info på sidan ovan om vad som skiljer mellan köpta Retail och OEM Windows 10 licenser men jag tror att man endast kan aktivera en Retail licens genom att skriva in nyckeln när man har bytt moderkort eller dator.

Och om du har uppgraderat från äldre windows till Windows 10 så kan du koppla Digitala licensen till ett Microsoft konto och då kan man byta moderkort och även aktivera licensen på en helt ny dator https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

För märkesdatorer tex HP eller Acer gäller andra regler och då skall det enligt reglerna inte vara tillåtligt att flytta en licens från en märkesdator om windows var fabriksinstallerat.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Se till och ha W10 licensen knuten till ett MS konto så brukar det lösa sig att uppgradera datorn och sedan aktivera igen.

Permalänk
Skrivet av janee:

@TommyTS: Om du har köpt en Windows 10 licens så är det nog möjligt att flytta den till en annan dator https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Jag hittar ingen info på sidan ovan om vad som skiljer mellan köpta Retail och OEM Windows 10 licenser men jag tror att man endast kan aktivera en Retail licens genom att skriva in nyckeln när man har bytt moderkort eller dator.

Och om du har uppgraderat från äldre windows till Windows 10 så kan du koppla Digitala licensen till ett Microsoft konto och då kan man byta moderkort och även aktivera licensen på en helt ny dator https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

För märkesdatorer tex HP eller Acer gäller andra regler och då skall det enligt reglerna inte vara tillåtligt att flytta en licens från en märkesdator om windows var fabriksinstallerat.

Tack för info

Skrivet av MacAllan:

@TommyTS: Se till och ha W10 licensen knuten till ett MS konto så brukar det lösa sig att uppgradera datorn och sedan aktivera igen.

Tack, vet faktiskt inte hur jag gjorde men får väl ta upp det med MS när det är dags

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Installerade W10 på en NUC men kan inte aktivera. Det är en köpt Windows 10 nyckel (köpt på store.microsoft.com). Går det att låsa upp via telefon fortfarande? Om inte, hur knyter jag om den till ny dator? Har varit inne och rensat gamla enheter på mitt MS-konto.
Har det med att nyckeln köptes till Windows 10 och jag nu har Creators Edition på installationmediat? Måste jag således köpa en ny licens för en tusing? Verkar surt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Installerade W10 på en NUC men kan inte aktivera. Det är en köpt Windows 10 nyckel (köpt på store.microsoft.com). Går det att låsa upp via telefon fortfarande? Om inte, hur knyter jag om den till ny dator? Har varit inne och rensat gamla enheter på mitt MS-konto.
Har det med att nyckeln köptes till Windows 10 och jag nu har Creators Edition på installationmediat? Måste jag således köpa en ny licens för en tusing? Verkar surt

W10 licensen är knuten till moderkortet, så har du använt den på annan maskin innan spelar det ingen roll att du rensat MS kontot, snarare tvärtom.
Har man licensen knuten till ett MS konto kan man oftast aktivera den på annan/ny hårdvara genom att logga in med MS kontot och köra felsökning vid aktivering.
Kan ju prova detta ändå, men jag vet inte om det funkar när du tagit bort enheter från MS kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om inte, hur knyter jag om den till ny dator?

How to Transfer your Windows 10 License to a New Computer

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

W10 licensen är knuten till moderkortet, så har du använt den på annan maskin innan spelar det ingen roll att du rensat MS kontot, snarare tvärtom.
Har man licensen knuten till ett MS konto kan man oftast aktivera den på annan/ny hårdvara genom att logga in med MS kontot och köra felsökning vid aktivering.
Kan ju prova detta ändå, men jag vet inte om det funkar när du tagit bort enheter från MS kontot.

Den har ju funkat på fyra andra datorer. Bara mediet för creators edition som knasar. Men det är ju windows 10 inte ett nytt os, som de säger kommer stanna på windows 10. Så mediet kommer således funka i 170 år oavsett. Om de nu talar sanning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har för mig jag såg denna igår, det gäller creators edition?
Skall kolla på datorn sedan.
Har ju funkat automatiskt på fyra andra datorer med samma key. Inte samtidigt dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har för mig jag såg denna igår, det gäller creators edition?

Version ska inte spela någon roll, iaf. vad jag kunde förstå.
Dock så är kanske denna Use a Digital License to Manage and Activate Windows 10 "mer korrekt" eftersom du vad jag kan förstå har en digital licens (som är länkad till ditt Microsoft konto).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Version ska inte spela någon roll, iaf. vad jag kunde förstå.
Dock så är kanske denna Use a Digital License to Manage and Activate Windows 10 "mer korrekt" eftersom du vad jag kan förstå har en digital licens (som är länkad till ditt Microsoft konto).

Precis, dock har jag testat de där varianterna, ser lite annorlunda ut i creators edition, finns ingen "Add Account"
Det har ju funkat på 4 olika datorer hittills

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Precis, dock har jag testat de där varianterna, ser lite annorlunda ut i creators edition, finns ingen "Add Account"

Om du är inloggad med ditt Microsoft konto i Windows, kan det vara anledningen till att du inte har det.

Skrivet av Dockland:

Det har ju funkat på 4 olika datorer hittills

Om Microsoft följer samma policy som med tidigare OS, kan du ha nått begränsningen för hur många ggr din licens går att aktivera automatiskt (på olika datorer), och manuell aktivering behövs via chat/telefon.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du är inloggad med ditt Microsoft konto i Windows, kan det vara anledningen till att du inte har det.
Om Microsoft följer samma policy som med tidigare OS, kan du ha nått begränsningen för hur många ggr din licens går att aktivera automatiskt (på olika datorer), och manuell aktivering behövs via chat/telefon.

Jag har gjort på samma sätt var gång, alltså inget aktivt, utan på 4 datorer hittills har allt gått automatiskt.

Vilken begränsning är det? Eller gissar du bara att det finns en sådan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har gjort på samma sätt var gång, alltså inget aktivt, utan på 4 datorer hittills har allt gått automatiskt.

Vilken begränsning är det? Eller gissar du bara att det finns en sådan?

Vet bara med win 7 har jag nått begränsningen så jag får aktivera manuellt varje gång nu (efter 2/3 stycken så var det tydligen kört).

Du får inte upp alternativet att aktivera licensen över telefon?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet bara med win 7 har jag nått begränsningen så jag får aktivera manuellt varje gång nu (efter 2/3 stycken så var det tydligen kört).

Du får inte upp alternativet att aktivera licensen över telefon?

Jo, telefonalternativet fanns och jag kunde aktivera det på så sätt. Jag såg inte alternativet, då jag kör med svart tema, och texten var ganska diskret. Kikade på nätet och där såg jag att jag också borde ha det alternativet, och visst fanns det där.
Det har jag inte behövt använda på evigheter, men nu så är allt registrerat , verifierat och klart. Tog fem minuter.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag tycker är dåligt att MS påstår retail blir Retail.
Utgår man från vad som skrivs så tvingas alla in i en OEM version av win 10 (inte så jag klagar).
Men vill jag flytta det hela till ny hårdvara eller moderkortet går sönder är det hela svårare.
Vill inte betala 2500kr för få vettig version av win 10.

Jag är ledsen att inte jag sett detta (mycket) tidigare.

MS har rätt i att "retail blir retail".
Problemet är att där är stora skillnader mellan "Windows 7 Retail" och "Windows 10 Retail".
Till och med Win7 var det stor skillnad på OEM och Retail. Jag valde Retail primärt för att obehindrat kunna byta hårdvara efter eget tycke och ändå ha en korrekt licens.
För Windows 10 är skillnaden mellan OEM och Retail i princip bara vem som står för användarsupporten, MS eller datorbyggaren.
* Licensen är personlig och låst till moderkortet. Licensen kan inte säljas om/när du säljer moderkortet.
* Moderkortet får bytas med bibehållen licens om det går sönder, och då endast mot ett likvärdigt.
* Licensen knyts mot moderkortet genom lite data som lagras tillsammans med UEFI. Dessa data verkar kunna raderas när man uppgraderar UEFI, varvid ny aktivering krävs.
* MS "kräver" också att licensen knyts till ett MS-konto "för enklare återaktivering". Jag har uppgraderat tre maskiner från Win7 och installerat Win10 rent på en maskin utan att faktiskt behöva knyta en licens till ett konto, men nu har jag stött på problem med en återaktivering och ångrar att jag inte knutit den licensen till mitt MS-konto.

Ur ett affärsperspektiv är det förståeligt att MS ändrat licensmodellen för "Retail".
Tidigare byggde det på att pengar skulle komma in varje gång en ny version av Windows släpptes. Det blev inte så mycket från alla dem som (liksom jag) tog vägen XP - Win7 - Win10.
När det nu inte planeras någon "ny version" av Windows inom överskådlig framtid väljer man att håva in licenspengar med i princip varje nytt moderkort som säljs, oavsett om det är OEM eller retail.
För oss entusiaster blir det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny licens varje gång ett nytt moderkort hägrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är ledsen att inte jag sett detta (mycket) tidigare.

MS har rätt i att "retail blir retail".
Problemet är att där är stora skillnader mellan "Windows 7 Retail" och "Windows 10 Retail".
Till och med Win7 var det stor skillnad på OEM och Retail. Jag valde Retail primärt för att obehindrat kunna byta hårdvara efter eget tycke och ändå ha en korrekt licens.
För Windows 10 är skillnaden mellan OEM och Retail i princip bara vem som står för användarsupporten, MS eller datorbyggaren.
* Licensen är personlig och låst till moderkortet. Licensen kan inte säljas om/när du säljer moderkortet.
* Moderkortet får bytas med bibehållen licens om det går sönder, och då endast mot ett likvärdigt.
* Licensen knyts mot moderkortet genom lite data som lagras tillsammans med UEFI. Dessa data verkar kunna raderas när man uppgraderar UEFI, varvid ny aktivering krävs.
* MS "kräver" också att licensen knyts till ett MS-konto "för enklare återaktivering". Jag har uppgraderat tre maskiner från Win7 och installerat Win10 rent på en maskin utan att faktiskt behöva knyta en licens till ett konto, men nu har jag stött på problem med en återaktivering och ångrar att jag inte knutit den licensen till mitt MS-konto.

Ur ett affärsperspektiv är det förståeligt att MS ändrat licensmodellen för "Retail".
Tidigare byggde det på att pengar skulle komma in varje gång en ny version av Windows släpptes. Det blev inte så mycket från alla dem som (liksom jag) tog vägen XP - Win7 - Win10.
När det nu inte planeras någon "ny version" av Windows inom överskådlig framtid väljer man att håva in licenspengar med i princip varje nytt moderkort som säljs, oavsett om det är OEM eller retail.
För oss entusiaster blir det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny licens varje gång ett nytt moderkort hägrar...

Vist har ju hänt lite efter mitt inlägg skrevs.

Vet MS införde man kunde använda win 7/8 licensnyckeln, det fungerar inte för dig? Inte heller telefonaktivering?

Ms vet ja hade en builder licens med Win 8, just för hos entusiaster. Men det var tydligen ju inte lönsamt för MS, även om det är faktiskt företagen som drar in enorma vinsten till MS (dyra supportavtal t.ex) och inte vi hemköpare av licens (snarare vi är en belastning).

Hur som köper jag win 10 eller liknande, så lär jag vägra köpa ny licens om jag byter moderkort och något konto lär jag inte använda heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist har ju hänt lite efter mitt inlägg skrevs.

Vet MS införde man kunde använda win 7/8 licensnyckeln, det fungerar inte för dig? Inte heller telefonaktivering?

Ms vet ja hade en builder licens med Win 8, just för hos entusiaster. Men det var tydligen ju inte lönsamt för MS, även om det är faktiskt företagen som drar in enorma vinsten till MS (dyra supportavtal t.ex) och inte vi hemköpare av licens (snarare vi är en belastning).

Hur som köper jag win 10 eller liknande, så lär jag vägra köpa ny licens om jag byter moderkort och något konto lär jag inte använda heller.

Det är inget krav att man skall använda MS konto eller knyta sin licens till ett, MEN det underlättar om man knyter licensen till ett MS konto om man vill byta moderkort och aktivera på ett lätt sätt.
Bara för att man knyter en licens till ett MS kontot behöver man inte använda det vid dagligt bruk av datorn, går att stänga av igen efter man knutet det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet MS införde man kunde använda win 7/8 licensnyckeln, det fungerar inte för dig? Inte heller telefonaktivering?

När jag skrev mitt föregående inlägg hade jag bytt moderkort och försökte aktivera den "gamla" licensen. Då klagade Windows på att hårdvaran blivit bytt, och telefonaktivering (påbörjas via kommandot "sliu 04") gick inte att starta.
Hade kontaktat med MS support som tog mig så långt och rådde mig att byta tillbaka till det gamla moderkortet (som flyttats till en annan dator).
Skiftade i stället systemdiskar, eftersom det i allt väsentligt (från operativsystemets synvinkel) var allt utom systemdisk som bytts...
* Den nya (Win10) licensen som jag aktiverat på det gamla moderkortet och kopplat till mitt MS-konto följde nu snällt med till mitt nya moderkort vid skiftet av systemdiskar.
* För datorn med den äldre systemdisken och moderkortet är nuläget att:
- Windows inte alls känns vid kommandot sliu, som tidigare hittades men inte exekverades.
- När jag försöker återaktivera Windows 10 med min gamla Win7 nyckel får jag felmeddelandet att nyckeln gäller ett annat OS. MS har uppenbarligen inte internt överfört den nyckeln till Win10 i samband med att jag uppgraderade operativsystemet. (Jag hade annars förväntat mig vid aktiveringsförsöket att MS server skulle "känna igen" nyckeln som knuten till Win10 på aktuellt moderkort.)

Jag får kontakta MS support igen, men hyser ingen större förhoppning om att slippa betala för en reaktiveringslicens (något supporten var snabb att erbjuda vid förra konversationen).

Permalänk
Medlem

Nu i kväll när jag skulle börja försöka åtgärda licensstrulet med den "gamla" datorn så hade den aktiverat sig själv.
Det behövdes visst bara lite tid för att det skulle gå till sig.

Sent tillägg:
Vad är då mina lärdomar gällande licens för Windows 10 från detta?
1. Undvik i möjligaste mån att flytta licensen till ett nytt moderkort. (Brukar gå, men kan bli problem.)
2. Ska du byta hårdvara i större omfattning blir licenshanteringen smidigare om du även knyter den till ditt MS-konto.
3. Byter du vid ett tillfälle ut mycket annan hårdvara än moderkortet så uppdatera inte BIOS samtidigt.
4. Uppdatering av BIOS bör ske a) på ett nytt moderkort innan det knyts till någon licens, och/eller b) efter att licensen aktiverats och man inte byter annan hårdvara samtidigt.
5. Ha inte för bråttom med att försöka aktivera licensen på datorn efter att ha bytt hårdvara. Windows kan mycket väl aktivera sig självt inom ett fåtal dygn.

Permalänk
Medlem

Kunde inte sluta skratta när jag läste detta hos en säljare utav servrar här i Sverige:

Citat:

Med Windows 10 Pro har du en fantastisk affärspartner. Det har alla funktioner som Windows 10 Home har, som ständiga uppdateringar med automatisk omstart av hela systemt, märkliga fel och inkomatibla drivrutiner sk. "driver hell". Det är fullt kompatibelt med 1000-tals virus och spyware program.

Nytt är att man som vanligt flyttat och döpt om allting för att på bästa sätt kunna driva sina användare till vansinne.

Produktbilderna är också klockrena:
https://www.mullet.se/product.html?product_id=340571

Även en om 2012: https://www.mullet.se/product.html?product_id=336849

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det är så att jag har problem med uppgraderingen till Windows 10. Jag laddade ner Media Creation Tool, gick genom alla steg men efter ett par skärmar så får jag ett meddelande om att det gick inte att verifiera produktnyckeln. Försökte även installera genom ISO och USB-Minne men jag får upp samma fel.
Detsamma hände när jag försökte uppgradera genom Windows 10 Uppdateringsassistenten och när jag försökte uppgradera till Windows 10 Assistive Technologies. Datorn har senaste MSE, skanningen i kommandotolken visade inga fel. CHDSK genomförd utan fel, inga virus på datorn. För närvarande kör datorn på Windows 7 Home Premium x64 och datorns Produkt-ID är registrerad och aktiverad. Har dock märkt att efter jag får upp felet så hittar jag inte EI.cfg filen i mappen Sources.
Finns det nån chans att få min dator uppgraderad? Datorn uppfyller alla krav för uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn med windows 10 säger till om uppdatering och omstart, kan välja att starta om, sätta en tid eller snooze... Provar att starta om men sen står datorjäveln å tuggar i timmar utan att nån % ändras, provat två hela nätter men inget och sen är det bara att tvinga den att stänga av (hålla nere knappen).. Vad gör jag? Vad kan vara fel och hur fixar man det?

Lite längre tid!? 6-7tim sovtid borde väl räcka? iaf för att röra sig en bit men 0%?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Kan inte göra factory reset

Jag råkade dra ur sladden på datorn medan den höll på att göra en factory reset. Nu kan jag inte göra en ny reset för det står "There was a problem resetting your PC". Kan inte heller göra något från command prompt för användaren är borta och det finns bara en "defaultuser0" som jag inte kan logga in på. När jag startar vanligt så får jag upp setup-skärmen för att välja språk, layout osv men när jag avslutar setupen så kommer den in på samma setup från början igen. Några idéer på hur jag kan få till en reset? Har ingen windowsskiva.