Permalänk
Medlem

vad betyder det här?

Hejsan,

jag skaffade hem ett nytt (för mig) objektiv idag och jag kan inte ta kort för den blinkar bara med F--- (se bild)

Det är endast manuell fokus på objektivet, är det någon inställning jag missat eller är det trasigt? :/

http://imgur.com/a/ip2Tp

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att kameran inte kan läsa av objektivets bländare ordentligt. Är det ett helt analogt objektiv där du ställer bländaren på objektivet?

Permalänk
Skrivet av Naruto:

Hejsan,

jag skaffade hem ett nytt (för mig) objektiv idag och jag kan inte ta kort för den blinkar bara med F--- (se bild)

Det är endast manuell fokus på objektivet, är det någon inställning jag missat eller är det trasigt? :/

http://imgur.com/a/ip2Tp

MVH

det finns väl en instruktionsmanual för din kamera ?
fungerar din kamera utan det nya objektiv? du har väl något som följde med kameran när den köptes.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det verkar som att kameran inte kan läsa av objektivets bländare ordentligt. Är det ett helt analogt objektiv där du ställer bländaren på objektivet?

ja precis, kom fram till det oxå, tar jag av objektivet så fungerar det och ändra bländaren. Men när jag sätter på den på kameran så öppnas den helt och vill inte ändra sig när jag snurrar på hjulet.

Skrivet av Grönahunden:

det finns väl en instruktionsmanual för din kamera ?
fungerar din kamera utan det nya objektiv? du har väl något som följde med kameran när den köptes.

fick med ett 18-55mm när jag köpte kameran, den funkar som den ska. Kameran funkar även utan objektivet (även om bilden bara blir svart då).

Jag köpte inte kameran ny, så fick inte med någon kartong eller instruktionsmanual.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

@Naruto: Är du säker på att du monterat objektivet ordentligt? Annars är fullständig information om kamera och objektiv ovärderlig information för alla som inte är synska. Att det står Pentax på huset räcker inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Naruto: Är du säker på att du monterat objektivet ordentligt? Annars är fullständig information om kamera och objektiv ovärderlig information för alla som inte är synska. Att det står Pentax på huset räcker inte.

Oj ja absolut. Det är en Pentax K2000, objektivet är ett chinon mc 135mm 1:2.8.

Det löste sig efter jag kollat igenom menyn för femte gången. Det jag behövde göra var att välja var "användning av bländarring - tillåten".

18-55mm objektivet som medföljde har autofokus och ingen manuell bländarring på objektivet.

Tack så hemskt mycket för er hjälp. (ny på kamera fronten)

EDIT*
Även om kameran kan ta kort nu så öppnas eller stängs inte bländarringen i objektivet :/ Den står vidöppen hela tiden.
Någon som har någon ide på det?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Skrivet av Naruto:

Jag köpte inte kameran ny, så fick inte med någon kartong eller instruktionsmanual.

bara för att du inte fick ett fysiskt papper så betyder väl inte det att det inte finns en instruktionsmanual.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644