Fractal design Define S + Corsair Hydro H115i - Konfiguration?

Permalänk
Medlem

Fractal design Define S + Corsair Hydro H115i - Konfiguration?

Tjenare 'clockers.

Inhandlade mig en H115i idag för att få bukt med tempsen på min 7700k.
Jag har två ludna vänner i form av katter så att sätta radiatorn i taket känns uteslutet, därav kommer jag sätta den i fronten.

Planen är att sätta radiatorn högst upp i fronten som skickar ut luft, en fläkt under radiatorn som tar in luft till grafikkortet, och låta fläkten där bak skicka ut värmen från grafikkortet. Eller är det mer optimalt att göra på något annat sätt? Snabb paintbild som visar hur jag tänker:

http://imgur.com/a/ICT8D

Tankar?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Det optimala är att vända fläktarna på radiatorn så dom också blir insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Det optimala är att vända fläktarna på radiatorn så dom också blir insug.

Det är så alltså? Tänker att värmen i chassit blir för hög då och påverkar grafikkortet negativt?
Är ett GTX970 Windforce x3 så det brukar hålla sig rätt kallt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det är så alltså? Tänker att värmen i chassit blir för hög då och påverkar grafikkortet negativt?
Är ett GTX970 Windforce x3 så det brukar hålla sig rätt kallt.

Som regel höjs ju tempen inne i chassit en aning men sällan så pass att t.ex ett grafikkort blir överhettat så till vida det inte redan ligger på bristningsgränsen för oftast handlar det inte om många grader. Så rent generellt brukar det inte vara några problem att ha en radiator i fronten som insug!

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Du ska inte göra som i din illustration, i värsta fall kommer du få turbulens p.g.a. att du har olika orientering på samma nivå, det kan leda till att den varma luften från grafikkortet kolliderar och inte kommer ut ur chassit lika effektivt. Det är inget problem att köra insug i fronten, som nämnt ovan kommer temperaturen i chassit att vara en aning högre, men inte så mycket att det påverkar de aktivt kylda delarna (CPU, GPU).

Permalänk
Medlem

@Pungen83: Tack för svaret pungen...!

Då kör jag insuget i fronten.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

@Edge1: Tack för svaret Edge!
Det är därför man kollar på Sweclockers först Grymt uppskattat, jag sätter radiatorn med insug i fronten. TACK!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED