Är laptop i topp med stationärt nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Är laptop i topp med stationärt nu för tiden?

Längesedan jag köpte en dator och undrar nu, kan man gå för en laptop i 15k klassen och förvänta sig att den presterar i stil med en stationär dator som är värd bara kanske 2-3k mindre eller är det fortfarande så att man måste överpröjsa något enormt för bärbarheten..?

Permalänk
Medlem

Bärbara kostar som vanligt mycket mer för samma prestanda som på stationär, fast då får du oftast med en bra skärm och bärbarheten. En IPS + G-Sync skärm går för över 5000kr.

Den billigaste bärbara med 1070 kostar 17k
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4011550

Permalänk
Medlem

En dator med ett 1060 presterar inom några % från en annan med 1060 oavsett om det är laptop eller desktop. Förra generationen så kostade x60M serien rund 8000 på laptops men nu är det ca 12-14k. Så Laptops är dyrare för dess prestanda om man tittar så men det är enklare att jämföra desktop mot laptop idag då det är samma prestanda på samma del i GPU väg

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Du får betala med för samma prestanda i bärbart men du får å andra sidan ofta mer för pengarna som redan tagit upp. Vad det sen är värt är nog upp till var och en. Sen är det viktigt att tänka på att teoretisk och praktisk prestanda kan skilja åt, t.ex. en laptop med kraftfulla komponenter men ett för litet chassi med för dålig kylning lär i praktiken rätt snabbt klocka ner prestandan.

Permalänk
Medlem

Senaste generationen nvidia går bra men kostar ju. Alltid varit stor risk knutet till bärbara, tog en god stund innan intel HD och många integrerade radeon kretsar som var ren skit. Köpte en packard bell med GT420m för 6-7 år sedan och den klarar mer än man tror, endast 5000 ny. Lite för klen för rocket league men håller 40fps. Och köpte acer för 2000 nyligen med nvidia 740m, den drar de flesta spel över förväntan.

144hz skärm ger mer för pengarna och då är det väl ett måste med 1000-serien

Permalänk
Medlem

Jag var länge skeptisk till bärbart och prestandaskillnaden var ju också stor tidigare. Köpte en 970m Asus laptop för ett år sedan och är så otroligt förvånad över hur mycket jag gillar och använder den. Perfekt att ha med sig om man ska hem till en polare och lira, tar bara ryggsäcken och går, helt fantastiskt. Hemma har jag den dockad till nice skärm, mus och tangentbord ifrån min tidigare stationära som agerar htpc i hemmabion nu för tiden.

Visst är det fortfarande billigare att sätta ihop en stationär, speciellt om man är en riktigt prisjägare och har tålamod. Men skillnaden när du räknar in skärm och sådant är faktiskt förvånansvärt liten i slutändan. Uppgraderingsmöjligheten är väl det största minuset som fortfarande kvarstår, att inte kunna byta grafikkort om ett par år suger lite, å andra sidan får jag precis lika mycket som jag gav för min dator för ett år sedan på blocket (köpte den alltså begagnad) så ligger man och lurpassar på ett bra pris på en relativt ny men använd spellaptop kan man göra en riktigt fin affär.