Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

När Elgiganten sålde 1080 kort för 5300kr så gick de back nästan 2000kr på dem korten, källa: kollega som jobbar där

Ok, trodde de hade lite bredare marginal än så. Vad är deras inköpspris på ett 1080 egentligen? Med tanke på att rabatten var 1500kr (1508 för o vara exakt) så tycker man ju att back 2000 per kort skulle ge ett nettominus på korten hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ok, trodde de hade lite bredare marginal än så. Vad är deras inköpspris på ett 1080 egentligen? Med tanke på att rabatten var 1500kr (1508 för o vara exakt) så tycker man ju att back 2000 per kort skulle ge ett nettominus på korten hela tiden...

Vet inte vad deras inköpspris är och vet inte hur de kan sälja kort och gå minus på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Vet inte vad deras inköpspris är och vet inte hur de kan sälja kort och gå minus på det...

Kanske inte är riktigt så i detta fall men för tex tv så stavas vinsten MERFÖRSÄLJNING.
Tex du köper en tv där de går plusminus noll. Till denna tv vill du ha en HDMI-sladd och blir erbjuden en två meter lång noname sladd för 499:- men eftersom du köpt tv vill försäljaren vara snäll och ge dig rabatt på den så du får den för 399:-. Där känner du att du gör en bra affär men egentligen blir du blåst. Samma med väggfästen och andra tillbehör. Du kanske till och med köper en försäkring till din nya fina tv.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Och där dök det första av Elgigantens erättningskort upp på marknaden med ett utrop 1000kr högre än de 3333 man gett för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kanske inte är riktigt så i detta fall men för tex tv så stavas vinsten MERFÖRSÄLJNING.
Tex du köper en tv där de går plusminus noll. Till denna tv vill du ha en HDMI-sladd och blir erbjuden en två meter lång noname sladd för 499:- men eftersom du köpt tv vill försäljaren vara snäll och ge dig rabatt på den så du får den för 399:-. Där känner du att du gör en bra affär men egentligen blir du blåst. Samma med väggfästen och andra tillbehör. Du kanske till och med köper en försäkring till din nya fina tv.

Inte ens tänkt på de där med försäkring, de bidrar nog en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

OCZ Trion 960GB - 2390:-

Billigaste 1TB SSD:n just nu med ganska god marginal

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Kan vara värt att påpeka att nya minnesmoduler komme till hösten vilket troligtvis kommer få ned kostnaderna rejält. Så om man inte behöver en just nu skulle jag vänta till fjärde kvartalet. Då borde bristen på minnesmoduler, som tidigare drivit upp priset på ssd det senaste halvåret, vara borta. Denna ssd gick till exempel att köpa för 2000 kr för ett år sedan.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nej, men jag tror inte heller att deras inköpspris ligger 5kr under deras försäljningspris som du verkar tro.

Nej jag tror de billigaste på prisjakt har 0-5% marginal på Strix vilket gör ett inköpspris på 4-4,5k. Men att skicka dom för 3333kr går dom inte back på. Jobbig matematik.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på varför Harman Kardon Onyx finns med på varenda rea? Ser den varenda gång det är weekend rush, helgextravaganza, mellandag eller svart fredag. Köpte verkligen alla svenska butiker in så mycket för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Kan någon svara på varför Harman Kardon Onyx finns med på varenda rea? Ser den varenda gång det är weekend rush, helgextravaganza, mellandag eller svart fredag. Köpte verkligen alla svenska butiker in så mycket för många?

Är väll förmodligen en kina högtalare som kostar skit och inget att tillverka och med HK loggan kan man tjäna bra även med "REA" taggen på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskar.:

Kan någon svara på varför Harman Kardon Onyx finns med på varenda rea? Ser den varenda gång det är weekend rush, helgextravaganza, mellandag eller svart fredag. Köpte verkligen alla svenska butiker in så mycket för många?

Jag har funderat på samma sak. Det är ju inga små rabatter heller, ofta är den ju nedsatt över 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Nej jag tror de billigaste på prisjakt har 0-5% marginal på Strix vilket gör ett inköpspris på 4-4,5k. Men att skicka dom för 3333kr går dom inte back på. Jobbig matematik.

Har du belägg för att deras inköpspris skulle ligga där? Du får ju betänka på att Armorkorten de får in snart då går att sälja istället och kommer säljas för mer än det temporära superpriset på 3333, vilket täcker en del av kostnaden också. Det är inte som en av telefonerna där rabatten med abonnemang hamnade på runt 75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har funderat på samma sak. Det är ju inga små rabatter heller, ofta är den ju nedsatt över 50%.

Har för mig att någon anställd skrev i tråden för ett par månader sen att inköpspriset låg på 750:-
Så troligen ordentligt påslag för ordinarie pris och ev i vissa fall utgående modeller / för mkt i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har funderat på samma sak. Det är ju inga små rabatter heller, ofta är den ju nedsatt över 50%.

Den är dock riktigt bra för pengarna när den är nedsatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför togs tipset om den "smarta" vågen bort?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dekkan:

Varför togs tipset om den "smarta" vågen bort?

Inlägget flyttades till Övriga fynd. Dagens fynd är endast till för datorrelaterade tips.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Inlägget flyttades till Övriga fynd. Dagens fynd är endast till för datorrelaterade tips.

Då bör mobiltips hamna där med? De hamnar allihop under teknik tkr jag, synd att man ska skilja sakerna.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har du belägg för att deras inköpspris skulle ligga där? Du får ju betänka på att Armorkorten de får in snart då går att sälja istället och kommer säljas för mer än det temporära superpriset på 3333, vilket täcker en del av kostnaden också. Det är inte som en av telefonerna där rabatten med abonnemang hamnade på runt 75%.

Ja jag har belägg för att inköpspris på msi korten ligger över 3333kr, ja jag har belägg för att billigast på prisjakt på datorkomponenter ligger på 0-10% marginal oftast, ibland även på minus och i undantagsfall tjänar butiker mer än 10% för komponenter.

Vem som backar mest på vilken rea diskuterar jag inte bara påståendet att 3333kr inte var en backaffär att skicka msi eller strix kort för.

Rabatten med abbonemang är av samma anledning som man alltid får rabatt då man tecknar abbonemang. Tele2 har nog räknat på att dom ska tjäna pengar på sina kampanjer för att nog många behåller för att täcka upp tappet på dom som "utnyttjar" det.

Att sen en butik lägger upp det klumpigt med en minsta totalkostnad utan villkor om behållet abbonemang är väl trist för tror inte dom får kicken från tele2 förrän en viss tid in i abbonemanget .

Är lite som datorvirus, dom som utformar reglerna för rabatter med abbonemang försöker ligga steget före dom som utnyttjar det för att få en bra deal

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Ja, det förlorar mycket. För jag har också belägg och de förlorade ca 15% på varje kort.
Se det som ett öppningserbjudande. Ny butik öppnar = Extra låga priser så folk ska veta att de finns.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av Tre som mobiloperatör? Hur är täckningen osv? Jag har alltid haft Tele2 och varit nöjd med dem men använder bara en liten del av den surf som ingår i mitt abonnemang och funderar på att byta till något billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Ja jag har belägg för att inköpspris på msi korten ligger över 3333kr, ja jag har belägg för att billigast på prisjakt på datorkomponenter ligger på 0-10% marginal oftast, ibland även på minus och i undantagsfall tjänar butiker mer än 10% för komponenter.

Vem som backar mest på vilken rea diskuterar jag inte bara påståendet att 3333kr inte var en backaffär att skicka msi eller strix kort för.

Rabatten med abbonemang är av samma anledning som man alltid får rabatt då man tecknar abbonemang. Tele2 har nog räknat på att dom ska tjäna pengar på sina kampanjer för att nog många behåller för att täcka upp tappet på dom som "utnyttjar" det.

Att sen en butik lägger upp det klumpigt med en minsta totalkostnad utan villkor om behållet abbonemang är väl trist för tror inte dom får kicken från tele2 förrän en viss tid in i abbonemanget .

Är lite som datorvirus, dom som utformar reglerna för rabatter med abbonemang försöker ligga steget före dom som utnyttjar det för att få en bra deal

Jag tycker det alltid är lite märkligt när det talas om marginaler på elektronik, ni lägger upp det som om det är en dålig förtjänst med 10%. Många branscher inom t.ex. tillverkande industri ligger under 10%, ofta mellan 5 till 8%. Då är det produkter som ska tillverkas, med allt vad det innebär.
Om man bara köper in grejer och säljer vidare som t.ex. konsumentelektronik så ska man inte tjäna mera pengar än några %.

Permalänk
Medlem

@ågren: Vad jag vet har Tre usel support och bara god täckning inne i städerna, ute på landsbygden är det svårt att få uppkoppling ibland.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

@ågren:

Jag har haft 3 sedan 2014 och jag har aldrig haft problem med täckning eller liknande har en surfmängd på 6gb och då använder jag 4G nätet. Aldrig haft krångel och det har funkat felfritt med alla mobiltelefoner använder för tillfället en Samsung Galaxy S7 Edge

Har alltid haft täckning utanför städerna med 4G konstant utan några problem.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tycker det alltid är lite märkligt när det talas om marginaler på elektronik, ni lägger upp det som om det är en dålig förtjänst med 10%. Många branscher inom t.ex. tillverkande industri ligger under 10%, ofta mellan 5 till 8%. Då är det produkter som ska tillverkas, med allt vad det innebär.
Om man bara köper in grejer och säljer vidare som t.ex. konsumentelektronik så ska man inte tjäna mera pengar än några %.

Så är det ju.

Nu tror jag 10% är i överkant om man ser till snittet.

Men det finns ju annat än procentuella vinstmarginaler att ha i åtanke, såsom kanske volymer, absoluta priser, garanti-/reklamationåtaganden. Gissningsvis inte ofta t ex en handske, ett par skyddsskor, eller ett kullager, reklameras.

Ser man till de större ÅF's vinstmarginal om ~2-5% ser det fullständigt skäligt ut i mina ögon.

Permalänk
Medlem

@ågren
Jag pratade precis med Mimmi på Tre's kundtjänst om kompisdealen de kör, priset är långt mycket lägre än vad jag betalar hos Tele2 men 6gig surf är lite för lite att teckna idag.
De kunde tyvärr inte ändra på surfpotten eller priset och abonnemanget kan man bara teckna via webbformuläret och inte via telefon.

Trist.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Hur står sig detta 1080?
Det verkar vara det billigaste 1080 som jag sett, och är sugen på att uppgradera till ett 1080 för framtidssäkra datorn och kanske börja kolla på VR.

http://cdon.se/hemelektronik/palit-nvidia-gtx-1080-8gb-dual-o...

Någon som fått sitt kort från @cdon.com? Eller i alla fall fått behålla ordern?
Jag lade en beställning en halvtimme efter tipset här men fick ordern annullerad ett knappt dygn senare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@ågren
Jag pratade precis med Mimmi på Tre's kundtjänst om kompisdealen de kör, priset är långt mycket lägre än vad jag betalar hos Tele2 men 6gig surf är lite för lite att teckna idag.
De kunde tyvärr inte ändra på surfpotten eller priset och abonnemanget kan man bara teckna via webbformuläret och inte via telefon.

Trist.

Jo, jag betalar idag 299kr/månad för 20GB och även om jag inte använder mer än ett par GB/månad känns det skönt att veta att man har ordentligt med surf. 149kr är ett väldigt bra pris även om 6GB känns lite lågt men det ska gå att köpa till data om man överskrider gränsen.

Deras villkor hänvisade dock till tre.se/datapris som inte existerar så jag vet inte riktigt vad det kostar att fylla på. Ett alternativ är annars att ringa in till Tele2 och säga att man vill säga upp abonnemanget så brukar man kunna få någon slags rabatt om man väljer att stanna kvar som kund.

Tack till @Seziuo @Nightwing och @wasdawa för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jo, jag betalar idag 299kr/månad för 20GB och även om jag inte använder mer än ett par GB/månad känns det skönt att veta att man har ordentligt med surf. 149kr är ett väldigt bra pris även om 6GB känns lite lågt men det ska gå att köpa till data om man överskrider gränsen.

Har såklart ingenting med dina val att göra, men blir inte riktigt klok på det här resonemanget.

Det är skönt att betala för en tjänst man bara nyttjar till ~10%, samtidigt känns det lite lågt att ha en gräns om 6GB som man aldrig överskrider?

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

Jag betalar mer än jag behöver för ett par tjänster och det jag anser mig köpa är frihet och sinnesro.
En vanlig månad använder jag 3-5 gig data och det mesta är podcasts på youtube medan jag kör bil, jag tittar inte på skärmen såklart.
När jag tidigare bara hade 3 gigabyte surf var jag tvungen att ändra upplösning till 240p för att inte överskrida gränsen, någon månad glömde jag att ändra och en tretimmarsvideo i 1080p60 dödade datapotten för hela månaden och de extra datapaket jag hade köpt sedan tidigare.

Om jag betalar någon femtilapp eller till och med 100:- extra per månad för att få en högre gräns så slipper jag tänka på det.
Samma gäller för Netflix/HBO där det inte går att ställa upplösning/bitrate manuellt.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@kronwalled:

Jag betalar mer än jag behöver för ett par tjänster och det jag anser mig köpa är frihet och sinnesro.
En vanlig månad använder jag 3-5 gig data och det mesta är podcasts på youtube medan jag kör bil, jag tittar inte på skärmen såklart.
När jag tidigare bara hade 3 gigabyte surf var jag tvungen att ändra upplösning till 240p för att inte överskrida gränsen, någon månad glömde jag att ändra och en tretimmarsvideo i 1080p60 dödade datapotten för hela månaden och de extra datapaket jag hade köpt sedan tidigare.

Om jag betalar någon femtilapp eller till och med 100:- extra per månad för att få en högre gräns så slipper jag tänka på det.
Samma gäller för Netflix/HBO där det inte går att ställa upplösning/bitrate manuellt.

Såklart, men använda 3-5gb och ha 3gb gräns är en annan femma, då ligger du ju redan kontinuerligt på eller över gränsen.

Att använda "ett par" (2gb? max 3-4gb) och betala för 20gb, eller anse att 6gb är för lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

@kronwalled:

Jag betalar mer än jag behöver för ett par tjänster och det jag anser mig köpa är frihet och sinnesro.
En vanlig månad använder jag 3-5 gig data och det mesta är podcasts på youtube medan jag kör bil, jag tittar inte på skärmen såklart.
När jag tidigare bara hade 3 gigabyte surf var jag tvungen att ändra upplösning till 240p för att inte överskrida gränsen, någon månad glömde jag att ändra och en tretimmarsvideo i 1080p60 dödade datapotten för hela månaden och de extra datapaket jag hade köpt sedan tidigare.

Om jag betalar någon femtilapp eller till och med 100:- extra per månad för att få en högre gräns så slipper jag tänka på det.
Samma gäller för Netflix/HBO där det inte går att ställa upplösning/bitrate manuellt.

Håller med. Skönt att kunna köra uppdateringar och kolla netflix obegränsat i princip. Har 50gb surf idag på tele2 för 299kr/mån. Jag tyckte erbjudandet från tre var riktigt bra. Kollade min vanliga förbrukning och den är i snitt på 6-7gb. Därför stannar jag på min befintliga.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1