Första bygget - Har ett par frågor

Permalänk

Första bygget - Har ett par frågor

Hej!
Jag tänkte beställa och bygga min första dator ganska snart nu. Men jag har ett par frågor:

Ser att bra ut? Har kollat runt och allt ser ut att passa, men jag är öppen för förslag på ändringar(PSU, RAM, CPU kylare osv).

Jag ska använda den för spel i 1440@165hz, är 1080Ti lite för mycket för det eller är det perfekt? Tänkte köra med en Asus PG297Q. Jag ska spela lite nyare titlar som t.ex Arma 3, War Thunder, Witcher 3 och kanske Battlefield 1. Sjävklart kan de också bli mindre krävande spel som CSGO, CiV 6, Payday 2 osv. Har kollat FPS och ett ser ut som att den fixar ~100 på ultra i de mest krävande spelen. Blir nog också bli lite programmering och kanske spelutveckling med Unity/Unreal också.

Hur är det med damm? Define C ska ha inkluderade filter, men hur ofta ska man göra rent/byta ut dem?

Kan man ställa den nära ett element utan att det blir problem för kylningen? Inte direkt vid, men kanske några decimeter ifrån och under ett skrivbord.

Behövs det fler fläktar? Ska tydligen få med 2st 120mm med chassit, men jag har läst runt lite och det verkar vara rekommenderat att ha 3-4.

Länkar vagnen här under:

Tack på förhand!

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One:
På ett sånt här dyrt bygge hade jag absolut köpt ett dyrare nätagg. Satsa på tex EVGA Supernova G2.
Sen att ha den bredvid ett element, bör funka beroende på hur varmt du har det. Har du elementen på full rulle så nej, då kan jag inte rekommendera det. Men kör du bara för lite låg underhållsvärme (ca 20-25grader) så ska det inte vara några problem. Sen dammfiltret bör du blåsa av när du ser att det är smutsigt egentligen, så beror lite på hur dammigt du har det. Jag blåser av mitt ca var 3e vecka.
Jag hade nog köpt till fler fläktar också, tex 2 stycken 140mm som du sätter fram (blir tystare) eller 2 120mm så du får bra luftflöde in. Sen kan du ju sätta i mer om du vill, men ska inte behövas.
Om det finns mer prisvärda grejer vågar jag inte svara på, kan säkert någon annan göra

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

GTX 1080TI borde passa fint.
Det är ju en väldigt fin 1440 skärm du ska köra på.

Kylaren är ett ovanligt val. Cryorig H5 Ultimate.

Vad du kanske skulle göra är att ta ett dyrare nätaggregat.
EFFEKT 600 är ett budgetagg.

I övrigt ser det fint ut.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@The Colorful One:

Här är mina förändringar: SSDn känns väldigt overkill och ersätts med enklare plus en 1tb HDD för spel etc, ett bättre nätagg, kan spara en tusenlapp på att ta MSI 1080 Ti och sen om du ska kunna överklocka hyfsat så bör du ha en AIO på 7700K. Fläktarna som ingår duger bra och så toppmonterar du AIO som utblås.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10462003/

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk

@Zyzlite:
Bytte ut nätagget mot supernovan, blev dock lite dyrare. Skulle dubbla 'be quiet! PureWings 2 120 mm' funka eller ska jag gå med 140mm?

@halojoy:
Är 'be quiet! Pure Rock' ett bättre val? Bytte som sagt ut nätagget mot Supernovan.

@Burnfoot:
Intressant, är det någon jätteskillnad på laddningstider för spel på HDD:n? Och är kylaren "mycket" bättre än den jag nämnde ovan?

Tack för svaren, uppskattas mycket!

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One:

Uppstartstiden kan nog skilja sig lite men när du spelar kommer du inte märka någon skillnad och ja, jag skulle säga att du bör köra vatten på 7700K om du vill överklocka och ha rimliga temperaturer. Ska du bara köra typ 4,8 så klarar du dig på luftkylare. Men med tanke på totalpriset på bygget så skulle jag alla gånger köra vattenkylt för att få ut maximalt.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk

@Burnfoot:
Låter inte helt fel, men jag kanske kör luftkylt nu från en början eftersom att det är första bygget. Men jag kanske uppgraderar till vatten i framtiden, hur länge tror du att jag skulle kunna ha kvar CPU:n då?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

Nej, Pure Rock är absolut inte bättre.
Cryorig H5 Ultimate är bra. Behåll den.
Jag läste på om H5 Ultimate och den duger väldigt bra.

Supernova G2 är toppklass!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

@halojoy:
Behåller den och kör på Supernovan då(om det inte finns något mer passande)!

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One: CPUn och datorn håller sig nog i ganska många år, fem år kanske. Jag har kört både luft och vatten, tycker det är mycket enklare med vatten och du får mycket mer utrymme att jobba med. Bara googla någon youtube video om du är osäker hur du monterar men är inte svårare än luft.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk

@Burnfoot:
Ska kolla på det, och det blir mycket tystare då antar jag?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One: Nja, inte nödvändigtvis men svalare så du kan överklocka högre.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem

@The Colorful One: Både ja och nej.
Du får bättre varmeöverföring samt att kylarean är större vilket gör att du kan använda tystare fläktar, dock så tillkommer istället pumpens ljud, vilket kan uppfattas som störande, på samma sätt som en mekanisk hårddisk ifall du har ett tyst system i övrigt.

En annan fördel med luftkylare är ju att det är färre saker som kan gå fel.

Permalänk

@Burnfoot @loefet:
Blir något osäker på vilken som är optimal.. Vilken skulle vara bäst för ett första bygge?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One:
Räcker med 120 Men ja, kör absoult med Supernova G2!
Sen om du väljer mellan Luft och Vatten. Köper du ett komplett vattenkylningskit. Som tex NZXT Kraken X61/2, så får du mer plats i chassit. Nu har du inte valt något fönster på chassit så utseendet är inte så viktigt. Installationen är det ingen skillnad i svårighetskrad, möjligtvis svårare med en stor luftkulare om du har höga ram-minnen. Prestandan är det ingen direkt skillnad på om du köper en dyr luftkylare mot en större vattenkylning.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@The Colorful One: Själv föredrar jag luftkylare, just för lägre ljudnivå och mindre saker som kan gå fel.
Dock så kan det bli svårare att få dit kablar, etc när man har moderkort och kylare i ett chassi, så mer pill helt enkelt.

Sluten vattenkylare är ju lite tvärt om då istället.

Det hela hänger ju på vad du är ute efter.

Och jag hänger även på skaran att skaffa ett bättre nätaggregat än det i första inkorgen, har man ett bygge för 23000:- så är det ju klart att man minst lägger 1000:- på ett nätaggregat så man får ett nätaggregat med kvalitet och hög effektivitet.

Permalänk

@Zyzlite:
Perfekt, då slår jag till på det! H5:an ser ganska stor ut.. Dock säger det i RAM-minnernas beskrivning att de är designade för att ha låg profil och "matcha alla processorkylare och kompakta byggen".

@loefet
Jag hade inte planerat att köra någon större OC i närmsta framtiden, är kanske luft bäst då?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt bort i7 7700K endast pga att den har fyra kärnor, och istället köpt en Ryzen 5 eller 7, i övrigt ser det bra ut nu när du har bytt nätagget.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:
Hört att det är ganska få spel som riktigt stödjer Ryzen.. Finns det någon annan fördel att köpa t.ex ett 1700X istället för 7700K?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

@The Colorful One: Du får bra mycket mer FPS med ett 1080 och Ryzen 1600 än med ett 1070 och en 7700K. Dessutom går framtiden mot fler kärnor, processorer med endast fyra kärnor är dinosaurier om 2-3 år.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:
Läste denna artikel och blev lite fundersam på den sista biten där det står:
"But really, just be realistic about what you’re getting with Ryzen—and what its true competition is. Octo-core chips will never compete with quad-core parts in sheer clock speed. Ryzen isn’t a mythological unicorn that excels in all situations. What it is is a damned good productivity and content-creation chip with damned competitive pricing and pretty good—though not best-in-class—gaming capabilities."

Har inte kollat runt så mycket, men är 7700K kanske det bästa just nu innan optimeringen och utnyttjningen av flera kärnor i framtiden kommer?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk

Kollade runt lite på Supernova G2 och G3, vilken skulle vara "bäst"? Inet verkar inte ha G2:an(650W) i lager just nu. Dock såg jag att G3:an har problem med ljudnivån på fläkten..

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk

Nu är datorn beställd!
Har dock en fråga till: Jag kollade på Asus supportsida för moderkortet och det verkar som att man kan använda AI Suite för att uppdatera "alla" drivrutiner, men ska jag använda Intel Update Utility för de Intel-relaterade drivrutinerna istället kanske?

Skrivet av The Colorful One:

Kollade runt lite på Supernova G2 och G3, vilken skulle vara "bäst"? Inet verkar inte ha G2:an(650W) i lager just nu. Dock såg jag att G3:an har problem med ljudnivån på fläkten..

Ignorera detta, det blev en G3:a.

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att installera så mycket drivrutiner som möjligt manuellt. Resten sköter Windows Update bra

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk

@Zyzlite:
Ok, tack!

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!