Ryzen röstning: Hur nöjd är du med din Ryzen-build?

Permalänk
Medlem

@GilbertG:
För sent att redigera. Det är egentligen bara 3 röster som är fel. 1x1 + 2x2 poängare.
Men det är struntsamma tycker jag. Den allmänna uppfattningen är övervägande positiv ändå

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrutto:

Har vi några av er som röstat 4 eller 5 som är nyttjar er Ryzen-build för kvalificerat arbete som t.ex. rendereringar och annat som drar nytta av alla härliga kärnor?
Min kamrat @CyberVillain är ju som känt lite missnöjd med sin prestanda när han arbetar med bl.a. Unity och misstänker att de som är nöjda bara är casual gamers

Ge oss lite välbehövlig feedback här

Jag vill bara ha en dator som inte crashar när jag bakar ljus i mina banor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade gett 5/5 om det inte hade varit så krångligt att få högre hastighet än 2133 mhz på minnena

Visa signatur

Ryzen 5 3600 - Cooler Master MasterLiquid ML240L - Corsair 16GB - PNY 2060 Super - Corsair SF600 W - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

@zimme95:
Vad har du för moderkort?
Vågar jag gissa att du också köpte skit-minnena Corsair Vengeance LPX?

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

@Skrutto: ASUS PRIME B350 PLUS och LPX-minnen ja :/

Visa signatur

Ryzen 5 3600 - Cooler Master MasterLiquid ML240L - Corsair 16GB - PNY 2060 Super - Corsair SF600 W - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

@zimme95:
Du borde kunna köra åtminstone 2400.
Jag kör mina i 2666MHz.

Testa att höja dram-volt till 1.4
SOCvoltage 1.1

Du kan även testa lite lösare timings. Om du har 3000MHz CL15 så kommer du har timings 15-17-17-17-35
Växla upp timings till 16-18-18-18-36 t.ex.

Då bör du kunna få igång det stabilt. Börja med 2400 MHz och sedan 2666 om det gick vägen

Allt görs givetvis på eget ansvar.

ansvar
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har gått från en Intel-propp till Ryzen som streamar till t.ex Twitch? Någon märkbar skillnad?

Sugen på att överge min i5 för att gå över på R7 och det borde ju bli en fin skjuts.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Har vi några av er som röstat 4 eller 5 som är nyttjar er Ryzen-build för kvalificerat arbete som t.ex. rendereringar och annat som drar nytta av alla härliga kärnor?
Min kamrat @CyberVillain är ju som känt lite missnöjd med sin prestanda när han arbetar med bl.a. Unity och misstänker att de som är nöjda bara är casual gamers

Ge oss lite välbehövlig feedback här

Har också hört och läst att folk som försökt använda den till Avid Media Composer är missnöjda också då det finns en del "realtids-rendering" som stuttrar om man använder Ryzen. Definitivt en optimeringsfråga som Avid själva borde kunna lösa men givet hur det brukar gå med dem så skulle jag inte hålla andan direkt.

Pugetsystems vill jag minnas var heller inte jätteexalterade över den praktiska prestandan (dvs effektrenderingar och realtidseffekter som man vill ska flyta så man kan jobba effektivt) som man vinner, eller snarare inte vinner, på i Premiere med en Ryzen jämfört med i7 7700K. Men Adobe är sannolikt närmare än Avid att kunna lösa div. enkeltrådade flaskhalsar då de är duktiga på att just fortsätta utveckla sina program.

P.g.a. detta vågar jag inte rekommendera till min chef att köpa in någon Ryzen-workstation. Men om ett år tror jag läget kan se annorlunda ut.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

@Skrutto: Jag testar detta så fort jag kommer hem från jobbet. Har bara försökt använda autoinställningarna samtidigt som jag höjer till 2400 men då fastnar datorn American Megatrends skärmen med otäcka felmeddelanden. Jag återkommer om det hjälper!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 - Cooler Master MasterLiquid ML240L - Corsair 16GB - PNY 2060 Super - Corsair SF600 W - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

@drwlz: Har ingen personlig erfarenhet, men har läst mycket om detta.
Ja, en Ryzen kommer hantera streaming betydligt bättre än en i5 eller i7 <6900k

Fler trådar öppnar upp för mer multitasking utan att spelet du kör drabbas.
En i5 går ju nästan redan i 100% usage vid enbart spelande.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med den här typen av omröstningar? Ställer man frågan om du är nöjd med ditt Intel-köp lär man få liknande resultat. Ställer man frågan om du är nöjd med din nya BMW eller Mercedes eller andra märken hamnar man säkert på samma nivå. Folk tenderar att försvara sina nyinköpta varor hur irrationellt det än verkar vara d.v.s inget nytt under solen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vad är vitsen med den här typen av omröstningar? Ställer man frågan om du är nöjd med ditt Intel-köp lär man få liknande resultat. Ställer man frågan om du är nöjd med din nya BMW eller Mercedes eller andra märken hamnar man säkert på samma nivå. Folk tenderar att försvara sina nyinköpta varor hur irrationellt det än verkar vara d.v.s inget nytt under solen.

Ptja, antingen är man väl nöjd eller så är man inte det. Svårare än så bör det inte vara.
Detta är ingen empirisk undersökning, utan en subjektiv frågeställning.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vad är vitsen med den här typen av omröstningar? Ställer man frågan om du är nöjd med ditt Intel-köp lär man få liknande resultat. Ställer man frågan om du är nöjd med din nya BMW eller Mercedes eller andra märken hamnar man säkert på samma nivå. Folk tenderar att försvara sina nyinköpta varor hur irrationellt det än verkar vara d.v.s inget nytt under solen.

Tja, du kanske gör så men dom flesta klagar nog om något är dåligt. Allt som skrivits i tråden är väl inte positivt?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vad är vitsen med den här typen av omröstningar? Ställer man frågan om du är nöjd med ditt Intel-köp lär man få liknande resultat. Ställer man frågan om du är nöjd med din nya BMW eller Mercedes eller andra märken hamnar man säkert på samma nivå. Folk tenderar att försvara sina nyinköpta varor hur irrationellt det än verkar vara d.v.s inget nytt under solen.

Fast så är det ju inte alltid. Ta hårddiskar t. ex. Har gett Seagate många chanser men har inte haft en enda diskjävel som klarat längre än ett år, medans WD aldrig någonsin strulat för mig. Då går jag såklart ut och avråder alla från att skaffa Seagate, även om jag haft deras produkter själv.

Det jag försöker säga här är att det inte nödvändigtvis behöver vara så att man hyllar en produkt bara för att man har köpt den.

Se t. ex nu på vilken absolut sandstorm der blivit med 7700K och värmeproblemen. Är ju jättemånga som klagar trotts att de själva inte har haft problemen utan det handlar mer om att de upplever att de blivit lurade för att temperaturerna är höga på deras chip. Men klockar man inte och intel säger att processorn tål 95C så har man ju garanti om den går sönder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@drwlz: Tja! Jag gick från en i5 4690k som jag körde i 4.2ghz, till en R7 1700 klockad till 3.8ghz. Jag streamade förra sommaren på i5:an och det funkade, men det påverkade vääldigt mycket. Igår körde jag igång streamen för att testa med Ryzen, jag körde i 2h och det var ingen märkbar skillnad i prestandadrop. Alltså Ryzen sopade banan, då hade jag OBS igång, min stream på sekundär monitor, samt en del bakgrundsprogram igång och självklart även spelet. H1Z1 för att vara exakt
Kan bara tipsa om Ryzen!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem

@tonuz:
Jag kan bara hålla med, även om jag inte streamar.
Min tidigare processor var en i7 4790K@4.7GHz och den fungerade bra, men till och från så kom det små fps-drops/stutters som verkligen var störande när man spelar FPS-spel. Riktigt så skärmen fryser till i någon millisekund.
Oerhört frustrerande och jag kom aldrig tillrätta med problemet. Jag misstänker processer i bakgrunden som körde.

Med 1800X så upplever jag aldrig samma problem. Allt flyter på helt obehindrats. Underbart!
Givetvis har jag fått fps-spikar, men det är bara spelet PUBG och där får ju alla som spelar hickups t.ex. när man droppar från flygplanet

La till frekvens på 4790k
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Hade gett 5/5 om jag kunde höja hastigheten mer än 2666 mhz på minnena. Jag har använd samma moduler på Z170 bygge på 3000 Mhz utan problem.

Hoppas att AGESA 1.0.0.6 hjälper...

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem

@tonuz: Låter bra! Kör för tillfället på NVENC då min CPU inte riktigt pallar. Vore skönt att kunna få upp kvalitén på streamen.

Får invänta lite mITX-brädor och hoppa på tåget sen

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

4/5 - Det som gör att jag inte kan ge toppbetyg är den till en början extremt buggiga plattformen. Till det kanske absolut mest populära AM4 moderkortet så dröjde det drygt 3 månader från Ryzen releasen innan ett fungerande BIOS släpptes.
Jag är heller inte helt nöjd med hur Ryzen klockar över lag, det hade kunnat vara bättre.

Prestandamässigt så är den långt över förväntan dock. Min tidigare 6600k @4.5GHz fick tacka för sig och såldes bort då den fick se sig överkörd av Ryzen 1600 i prestanda. Många reviews pekade åt att spelprestandan skulle ligga efter Intel men det kunde inte ha varit mer fel då det snarare är tvärtom. Nu kan mitt GTX 1080 sträcka på benen utan att det för den skull blev en dyrare processor.
i5an i dagens utförande är helt död och kan ersättas av en Ryzen i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag köpte grejerna i sign, är överlag nöjd. Men dock så är det väldigt irriterande med BIOS'et, vet inte om det är unikt för just detta moderkort eller om det är på grund av ostabilt BIOS. Musen laggar as och minnerna som är speccade för 3200 MHz CL16 kan jag bara köra som max 2933 MHz, men då måste datorn starta om 3 gånger innan den startar på riktigt. Lite tråkigt att slänga ut pengar på minnen som man inte ens kan utnyttja.

Skulle nog satsat på ASUS Prime eller MSI Carbon istället.

Tror inte det hade hjälpt med ett annat moderkort, utan det var själva Ryzen-plattformen som hade problem i början.

Mitt Asus Prime X370 hade nästan exakt samma problem (minus musproblemen) innan senaste BIOS (0803) med AGESA 1.0.0.6 kom ut.
Med 3000 MHz Hynix-minnen fick man försöka flera gånger för att få dem att boota i 2933 MHz.
Med 3200 Samsung B-die minnen fick man försöka flera gånger för att få dem att boota i 3200 C14 (men C16 gick bra).
Men nu med BIOS 0803 fungerar det perfekt vid varje start i 3200 C14.

Så visst var det en del problem i början, men AMD har jobbat hårt för att åtgärda dem. Vet inte om Gigabyte släppt något BIOS med AGESA 1.0.0.6 ännu, men annars kommer det troligen lösa problemen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Kan asus få stjärten och leverera 1.0.0.6 till C6H skulle jag vara glad. Vill testa den biosen innan jag kastar in handukden och dömmer Ryzen till icke workstation-material

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror inte det hade hjälpt med ett annat moderkort, utan det var själva Ryzen-plattformen som hade problem i början.

Mitt Asus Prime X370 hade nästan exakt samma problem (minus musproblemen) innan senaste BIOS (0803) med AGESA 1.0.0.6 kom ut.
Med 3000 MHz Hynix-minnen fick man försöka flera gånger för att få dem att boota i 2933 MHz.
Med 3200 Samsung B-die minnen fick man försöka flera gånger för att få dem att boota i 3200 C14 (men C16 gick bra).
Men nu med BIOS 0803 fungerar det perfekt vid varje start i 3200 C14.

Så visst var det en del problem i början, men AMD har jobbat hårt för att åtgärda dem. Vet inte om Gigabyte släppt något BIOS med AGESA 1.0.0.6 ännu, men annars kommer det troligen lösa problemen.

Då fungerar det bättre för dig då med andra ord. Gigabyte har bara släppt beta-version av BIOS med 1.0.0.6. Förhoppningsvis blir det bättre när final-versionen kommer.

Ska prova ställa om timings får se om det hjälper.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Processorn har fungerat utmärkt och ger bra prestanda speciellt i flertrådiga program.
Problemen har varit med moderkortet "Asus Crosshair VI Hero" som dragits med flertalet brister och buggar.
Jag har redan betat av BIOS 902, 1001, 1002, 1106, 1107, 1201, och nuvarande 1401.
Problemen har varit minnes inställningar, höga CPU temperaturuppgifter, trasig LED-utgång och sporadiska fläktrusningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Slängde in en 1700X i min senaste build och är riktigt nöjd! Finns inte mycket att klaga på och priset var bra så är väl inte mycket mer man kan begära!

Permalänk
Medlem

@kaya: Förlåt nu ska vi inte gå in på annat i denna konversationen men jag tror inte att du förstår hur Plex server fungerar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Har du provat något av de beta bios som har agesa 1.0.0.6? Senaste till C6H är 1401. Med detta bios kan jag köra mina minnen i 3333 16-16-16-36. Har inte lyckats köra högre utan att få minnesfel i memtest ännu.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har också hört och läst att folk som försökt använda den till Avid Media Composer är missnöjda också då det finns en del "realtids-rendering" som stuttrar om man använder Ryzen. Definitivt en optimeringsfråga som Avid själva borde kunna lösa men givet hur det brukar gå med dem så skulle jag inte hålla andan direkt.

Pugetsystems vill jag minnas var heller inte jätteexalterade över den praktiska prestandan (dvs effektrenderingar och realtidseffekter som man vill ska flyta så man kan jobba effektivt) som man vinner, eller snarare inte vinner, på i Premiere med en Ryzen jämfört med i7 7700K. Men Adobe är sannolikt närmare än Avid att kunna lösa div. enkeltrådade flaskhalsar då de är duktiga på att just fortsätta utveckla sina program.

P.g.a. detta vågar jag inte rekommendera till min chef att köpa in någon Ryzen-workstation. Men om ett år tror jag läget kan se annorlunda ut.

Trist att det ska falla på lata/långsamma utvecklare eftersom det annars är Ryzens paradgren, speciellt med tanke på att sådan programvara kostar multum och främst riktar sig till företag, där supportkraven i regel är av ett annat slag. För det borde ju vara enklare att optimera sådana moment som är ganska homogena än ett spel.

Slänger in den här videon än en gång. Några kanske har sett den förut och tycker jag börjar bli tjatig, men jag tycker den tål att upprepas

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

@Curemylife: Jag har ingen aning om vad det är, när har jag påstått nått sånt?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smd:

@CyberVillain: Har du provat något av de beta bios som har agesa 1.0.0.6? Senaste till C6H är 1401. Med detta bios kan jag köra mina minnen i 3333 16-16-16-36. Har inte lyckats köra högre utan att få minnesfel i memtest ännu.

Känns sådär köra bios från konstiga mediafire länkar, väntar nog tills asus släpper
Trodde memtest inte fungerade med ddr4 utan betalversion?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Länken kommer från elmor som jobbar med asus rog moderkort. Så inget skumt bios
Han länkar alltid nya beta bios i tråden på overclock.net

Detta bios kallade han RC4 istället för beta så färdiga versionen är säkert inte långt borta nu ändå.

Angående memtest så fungerade gratisversionen vad jag vet med ddr4 men jag har köpt memtest pro då jag använt det så mycket senaste tiden och det kostar bara 5 dollar.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay