Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Bästa X299 moderkortet för överklockning?

Permalänk

Bästa X299 moderkortet för överklockning?

Hej Sweclockers!

Jag håller på och sätter ihop en ny dator. Jag kommer enbart att använda den för mjukvaruutveckling (C++ och Rust i Linux och C# i Windows), CAD (mest Kicad, Freecad), samt ev. en del vetenskapliga beräkningar (fysikaliska simuleringar).

Efter mycket velande har jag bestämt mig för att bestycka systemet med en Intel Core i9-7900X.

Jag är nästan helt ointresserad av bling som RGB-led och liknande.

Däremot är jag mycket intresserad av prestanda och stabilitet (ja, jag inser att dessa två i viss mån är motstridiga ).

Jag vill gärna ha:

* Bra överklockningsmöjligheter (delvis för att det är kul att försöka åstadkomma en rigg som kompilerar jobb-projektets kodbas snabbare än kollegornas maskiner, vilket inte är uppenbart lätt att få till ).
* Bra kylning för 2st M2-diskar
* Bra linux-kompatibilitet
* Självklart vill jag inte betala mer än nödvändigt - speciellt inte för att få fler RGB-LED**

Jag har kollat på Asus X299 Tuf Mark 1, och MSI X299 Gaming Pro Carbon, som verkar mer eller mindre uppfylla mina krav. Frågan är dock om de är så lämpliga för överklockning?

Andra kandidater är: MSI X299 Gaming M7 Ack och Asus Prime x299 Deluxe . MSI Gaming Ack har dock "Killer NIC" istället för Intel-NIC, vilket jag oroar mig lite för (det LÅTER i mina öron oseriöst ).

Sen finns det ju toppmodellerna, som t.ex Gigabyte X299 Aorus Gaming 9, men är de prisvärda, eller betalar man massor för deras "Gaming"-fokus med RGB-leds och liknande?

Jätte-tacksam för alla kommentarer!

** Jag har inget emot RGB-led och bling, men just det här bygget är för min jobbdator så det känns inte rätt just här

Permalänk
Medlem

När det gäller överklockning så dduger vilket kort som helst.
Jag skulle ta detta: https://www.inet.se/produkt/1900271/asus-prime-x299-a
ASUS PRIME X299-A.
ASUS -A kort brukar alltid vara ett bra val.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Hot tip: Guru3D har gjort några olika x299 recensioner där de testar och förklarar överklockningspotentialen bra.

Får intrycket att det är lite ostabilt I dagsläget. Biosuppdateringar behövs verkar det som.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |