Era åsikter om Hifi kablar

Permalänk

Grundläggande fakta

Här är en länk till en bra genomgång av ämnet, där en högtalarkonstruktör reder ut begreppen.
http://user.faktiskt.se/paa/Kablar.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell-Anders:

Här är en länk till en bra genomgång av ämnet, där en högtalarkonstruktör reder ut begreppen.
http://user.faktiskt.se/paa/Kablar.pdf

Forbidden
You don't have permission to access /paa/Kablar.pdf on this server.

Permalänk
Medlem

Har samlat högtalare och stereo apparater ett bra tag nu.
Mina äldsta högtalare är ett par pioneer hpm och nyare högtalare till och med cerwin Vega .
Har två gamla receivrar Technics 5560 k som är näst störst i serien och en gammal Philips receiver.
Sen har jag en ny nad och en Denon hemmabio receiver och flera påsar med högtalar kablar .
Hör ingen skillnad på ljudet på kablarna . Gick och köpte dyrare kablar bara för att han i butiken sa att de blir suveränt ljud . Hör ingen skillnad på de och mina gamla smala ifrån 90 talet .
Märker bara att jag får bra mkt bättre ljud med mina gamla pioneer än mina cw högtalare ..
å de har inte lika tung bas men pumpar bra om man önskar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vet inte vad som är bra och bäst men jag tror absolut att olika högtalarkablar kan ha olika inverkan på ljudet.

Bilden nedan visar insidan av en "Naim NAP 500 DR", som kostar ca en kvarts miljon hos Lefflers http://www.lefflers.se/naim-nap-500dr-inkl-500ps-p-816-c-1273...

Egentligen spelar det inte så stor roll vilken förstärkare eller vilket slutsteg man dissekerar, då de flesta är ihopbyggda av likadana material/komponenter.

En kedja är inte starkare än den svagaste länken.

Permalänk
Medlem

med andra ord högtalarna och rummet den är i....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Min hund verkar inte höra någon skillnad, så Guldöronen måste ha vida bättre hörsel...

Ja valar, elefanter och fladdermöss har också en del intressanta hörselegenskaper så man måste även kolla med dem.

Skrivet av fantomsmurfen:

Vet inte vad som är bra och bäst men jag tror absolut att olika högtalarkablar kan ha olika inverkan på ljudet.

Det är ganska lätt att göra nått som ger påverkan men det handlar väl inte om det utan om att göra nått som inte påverkar, det finns ännu ingen som har lyckats bevisa att en enligt normal ellära vettigt konstruerad/dimensionerad kabel är sämre än en "exotisk dyrkabel", det innebär inte att det inte går att "feldesigna" så att det blir en tydlig signalpåverkan men det är inte så svårt att välja nått som inte påverkar heller, en kvalitetskabel är ofta lite dyrare än det billigaste på marknaden men de är ändå långt ifrån dyrkablarna, en kvalitetskabel brukar inte heller marknadsföras med konstiga egenskaper utan med sånt som går att härleda till elläran, egenskaperna går att mäta och beräkna.

Skrivet av joakim99:

Hur dyr anläggning måste man ha för att man bör köpa dyra kablar?

Det väljer du själv, det är bättre att sträva efter en bra anläggning än en dyr för de dyraste anläggningarna är ju inte dyrast för att de låter bäst utan för att de är en typ av modern brukskonst, du köper ju ofta en skulptur/konstinstallation som kan avge ljud när du kommit till det som är riktigt dyrt, ljudmässigt är det sällan de dyraste prylarna kan mäta sig med det som ligger ett par klasser ner.
Shape Audio gör inte direkt dåliga prylar men namnet antyder ju att det även handlar om formen snarare än enbart ljudet. gillar man designen och har råd så varför inte köpa dem men se det som modern konst och inte ett vettigt ljudsystem, jag lovar att du kan spara in minst 50 miljoner bara på högtalarna och säkert 15 miljoner på liknade slutsteg och få mycket bättre ljud om det bara handlar om ljudet, vet föresten inte om det tillverkas några riktigt dyra slutsteg nya längre men det lär ha tillverkats åtminstone 5 stycken Burmester med 2 cm tjockt massivt guld i lådans front, de låter inte bättre än de med aluminiumlådor men priset hoppade iväg lite uppåt, Det lär inte vara omöjligt att beställa flera andra märken heller med dyrare lådor om man vill, en fin alulåda kan ju i sig kosta mycket att tillverka men byter man materialet så skenar ju priset lätt från 15-20 000 till många miljoner för lådan. Det kanske motiverar dyrkabeln och passande kabellyftare och ERS papper att linda in det i ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det väljer du själv, det är bättre att sträva efter en bra anläggning än en dyr för de dyraste anläggningarna är ju inte dyrast för att de låter bäst utan för att de är en typ av modern brukskonst, du köper ju ofta en skulptur/konstinstallation som kan avge ljud när du kommit till det som är riktigt dyrt, ljudmässigt är det sällan de dyraste prylarna kan mäta sig med det som ligger ett par klasser ner.

Givetvis är det så och det inser de flesta som har ett intresse. Därför blir ett inlägg som som säger att man måste ha dyr kabel om övrig utrustning är dyr väldigt komiskt.

Jag använder EKK som högtalarkabel och signalkabel från Clas Ohlson och det fungerar väldigt bra. Högtalare och förstärkare skulle nog av de flesta anses som dyra. Jag har tidigare haft kabel som var väldigt mycket dyrare men kunde inte höra någon skillnad och tyckte det var bättre att lägga pengarna på annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Givetvis är det så och det inser de flesta som har ett intresse. Därför blir ett inlägg som som säger att man måste ha dyr kabel om övrig utrustning är dyr väldigt komiskt.

Jag använder EKK som högtalarkabel och signalkabel från Clas Ohlson och det fungerar väldigt bra. Högtalare och förstärkare skulle nog av de flesta anses som dyra. Jag har tidigare haft kabel som var väldigt mycket dyrare men kunde inte höra någon skillnad och tyckte det var bättre att lägga pengarna på annat.

Jag har också en del mellandyr kabel (både högtalar och signal) liggande som jag inte använder som Purist Audio, Audioquest och nån Siltech, de kostar kring 40-50 000 om man skulle köpa motsvarande kablage och kontakter nytt idag, Jag har ändå sålt av de värsta tokigheterna men kablarna är nog en av få prylar jag ångrar att jag skaffat och jag tror jag skulle få dåligt samvete om jag skulle sälja dem också för det skulle kännas som att lura köparen, det är ett svårt läge för det verkar gå att kränga av dem beg för 15-20 000 kr om man har samvete till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha krängt dem för 20K minst...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Högtalarkablar

@Mizzarrogh:

Varför jag har köpt Tellurium, är för att jag eller om jag inte köpt dom.
Om jag inte köpt dyra kablar har det hela tiden gnagit i mig "om".
Som när man sitter och lyssnar, och tanken OM jag hade ett par bättre kablar.

Jag fixar inte det, utan köper dyrare kablar oavsett vad folk tycker och tänker.
Det är för att jag ska få ro och lugn att det inte kan bli bättre, när jag sitter och lyssnar.

Med vänlig hälsning Uffe

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det lätt blir placebo vad gäller just kablar, visst sker det ofta inom just Hi-Fi, men kablar är nog största delen skulle jag säga.
Klart man vill tro att en kabel för ett antal lax ska göra ens anläggning hörbart bättre, men det är ju inte direkt så det fungerar.

Givetvis, kör du med en söndrig sladd med dåliga kontaktytor osv så blir det givetvis vettigare med en vettigt lödd kabel med stabila kontaktytor. Sedan är det i min personliga mening ingen som helst skillnad på en stabil kabel och en supermegaturboplatinumHi-Fikabel.

Jag har under åren försökt att omfamna all info kring människor som påstår att det är milsvida skillnader mellan kablar, har dock inte kunnat finna egna belägg för det genom lyssningar och tester. Det går inte att motivera för mig själv att köpa de dyrare kablarna gentemot standardkablar som är vettigt gjorda överlag.

Detta är ju en diskussion som kan pågå i evigheter, så länge den hålls på en vettig nivå är det alltid trevligt.

Permalänk
Avstängd

Kablar

@t41ls:
Jösses vad jag funderat över kablar.
Men, jag köpte Exposure, cd, integrerad och slutsteg.
Därefter sa försäljaren att strömmen in eller att dom var olika på cd och förstärkare.

Vi har växelström, men menade att om jag inte har kontakten lika i uttaget så kommer jag ...
Nu har jag skiftat fram och tillbaka, flera gånger.
Jag har cd, integrerad och slutsteg. Märkt skillnad bara att vrida uttaget i kontakten, till den ena.

Är det att man tänker?
Och, han sa att dom tre kablarna till högtalarna, dom är 30 procent, mot att om du köper en http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...
Ljudförbättring, enligt honom var att man skulle förbättra det som kom in i eluttaget!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att hem-ljudelektronik transmissionsmässigt har en osund konstruktion med obalanserade ledningar och tillverkarna alla har sina egna ideer hur linjedelarna mellan delarna skall byggas baserad på en rätt löst hållen specifikation (tex. inga krav på impedanser på använda kabeln eller dess förlust med längden, kapacitans, induktans, konduktans etc. [1], utimpedans och inimpedans mellan källa och mottagare tillåter stora variationer och ingen impedansanpassnings-krav mot kabeln eller krav på att det skall vara balanserat eller tom. galvaniskt skiljt och den vägen stoppa vagabonderande strömmar som orsakar brum och störningar i signalkedjan) - så får man nästan alltid någon förändring när man byter runt mellan signalkablar - en kabel som låter bättre i en förstärkarkedja kan låta sämre i en annan.

Det är detta kabelkrämare utnyttjar för att pungslå konsumenter som inte vet bättre eller har en aning om ellära eller telegrafiformeln. Det blir en märkes-ikondyrkan på närmast religiös nivå vars plånbok som misshandlas mest, får störst respekt i församlingen - men om ljudet blir motsvarande mycket bättre av den höga prislappen, ja det vetefåglarna.

Inom professionell audio så använder man balanserade ledningar av anledningen att man är tvungen (långa ledningar i många fall, olika jordar/referenser i ändarna och mycket påtryckt brum utifrån etc.) och redan där är förutsättningarna väldigt mycket bättre även med 'skräpkabel' än någon med obalanserad 40kkr-snöre mellan konsumentapparaterna.

Har man en påse pengar som man bara måste bränna för bättre ljud - använd dessa för att köpa passande fastighet först (typ biograf med biografhorn) renovera upp så det inte skorrar i plankorna när man kör på med 126 dB SPL med sina horn-högtalare och därefter lägg pengarna på högtalare och dess placering.... ...kablarna kommer långt ned på listan, efter både slutsteg och förförstärkare samt signalkällor.

[1] en Cat5 eller Cat6-kabel för datorbruk är löjligt mycket mer välspecifierad i avseede impedanser än någon av de många kkr-kablarna med (mycket tunn) guldpläteringar i ändarna som säljs...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr gone:

@t41ls:
Jösses vad jag funderat över kablar.
Men, jag köpte Exposure, cd, integrerad och slutsteg.
Därefter sa försäljaren att strömmen in eller att dom var olika på cd och förstärkare.

Vi har växelström, men menade att om jag inte har kontakten lika i uttaget så kommer jag ...
Nu har jag skiftat fram och tillbaka, flera gånger.
Jag har cd, integrerad och slutsteg. Märkt skillnad bara att vrida uttaget i kontakten, till den ena.

Är det att man tänker?
Och, han sa att dom tre kablarna till högtalarna, dom är 30 procent, mot att om du köper en http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...
Ljudförbättring, enligt honom var att man skulle förbättra det som kom in i eluttaget!

Om du menar att du upplevt skillnad på att vrida nätkabeln 180 grader i vägguttaget så kan det innebära en förändring beroende på hur nätdelen är gjord för det kan påverka magnetfälten runt transformatorn beroende på hur den är lindad, en del apparater har en "enkeltrafo" andra använder 2 halvor som kan vara spegelvänt byggda och då påverkas de mycket lite, om ens något. det är däremot inget underligt som händer i nätkabeln och det är dessutom en mätbar förändring som sker så man behöver inte tveka om det sker en verklig fysiska förändring med de apparater som har en nätdel vars konstruktion påverkas av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Primär och sekundärlindningarna som är vända mot varandra i nättrafon har en smula högre kapacitans mellan sig än sidorna som är vända från varandra - vilket gör att det kan gå en liten kapacitiv ström på sekundärsidan som egentligen tillhör elnätets primärsida och den i sin tur försöker leta fram till någon annan apparat vars obalans i transformatorn (och omvänt kopplad) som gör att strömmen hittar ut den vägen till stickproppen igen.

Läckströmmen av ovanstående orsak som går i signalkablarna mellan de olika transformatorerna i de ihopkopplade apparaterna medför en spänningsfall i ledningarna mellan apparaterna och tolkas då som en signal av ingångar (i det här fallet 50Hz-brum med övertoner från elnätet) och vänder man stickproppen var och en apparat i taget så kan dessa effekter förstärkas eller minska och är det många apparater med många stickproppar så kan det bli ett jäkla provande innan man hittar kombinationen med minst brum.

Är apparaterna kopplade till olika faser (olika säkringsgrupper på olika faser) så kan man koppla runt tills man dör utan att hitta en kombination som ger tillräckligt tyst ljudbild.

Är kabel-TV inkopplad till någon TV som också är kopplad till ljudanläggningen så har man hela grannskapets alla olika jordar som läcker över till kabel-TV-kabelns skärm med i ekvationen...

Hade man i konsument-HiFi världen använt balanserade linje-signaler med hög CMRR på ingångar och utgångar mellan enheterna så hade ovanstående varit ett icke-problem och kabelnasare med vattenfyllda kablar och guldpläterade kontakter etc. ingen marknad alls kvar... (OK de hittar säker på nya superlativ som får tillräckligt många att lossa på tjocka plånboken ändå...)

- Det finns anledning till varför proffsljud använder sig av balanserade signaler så mycket det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@t41ls:
Jösses vad jag funderat över kablar.
Men, jag köpte Exposure, cd, integrerad och slutsteg.
Därefter sa försäljaren att strömmen in eller att dom var olika på cd och förstärkare.

Vi har växelström, men menade att om jag inte har kontakten lika i uttaget så kommer jag ...
Nu har jag skiftat fram och tillbaka, flera gånger.
Jag har cd, integrerad och slutsteg. Märkt skillnad bara att vrida uttaget i kontakten, till den ena.

Är det att man tänker?
Och, han sa att dom tre kablarna till högtalarna, dom är 30 procent, mot att om du köper en http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...
Ljudförbättring, enligt honom var att man skulle förbättra det som kom in i eluttaget!

Primare som jag har vill gärna att man skall hitta rätt fas. Där är det mest en rekommendation och inget händer om man råkar sätta kontakten fel.
Jag använder bättre kablar på de dyra prylarna i mitt hem medan övriga mindre viktiga bryr jag mig inte så mycket över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr gone:

@t41ls:
Jösses vad jag funderat över kablar.
Men, jag köpte Exposure, cd, integrerad och slutsteg.
Därefter sa försäljaren att strömmen in eller att dom var olika på cd och förstärkare.

Vi har växelström, men menade att om jag inte har kontakten lika i uttaget så kommer jag ...
Nu har jag skiftat fram och tillbaka, flera gånger.
Jag har cd, integrerad och slutsteg. Märkt skillnad bara att vrida uttaget i kontakten, till den ena.

Är det att man tänker?
Och, han sa att dom tre kablarna till högtalarna, dom är 30 procent, mot att om du köper en http://www.lasseshifi.se/index.php?route=product/product&path...
Ljudförbättring, enligt honom var att man skulle förbättra det som kom in i eluttaget!

Vad är det du länkat till? En strömkabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Valet av högtalarkabel är enl mig helt beroende på vad man har för ström- och signalkabel. Har man en riktig HiFi-anläggning i 50K kronors klassen eller däröver så kan det nog vara idé att även kanske lägga en tusenlapp eller två på riktiga högtalarkablar. Men då bör man också lägga samma summa på riktiga signalkablar.

Men kör man en billigare musikanläggning för under 20K kronor så duger enligt mig vanliga SUPRA högtalarkabel. 2,5mm eller 4mm alldeles utmärkt. 2,5 mm finns att köpa på rulle för ca 30 kronor/meter.

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren: Förstår fortfarande inte varför man skall ha dyr kabel bara för att man har dyr utrustning, det är ju bevisat ingen skillnad förutom placebo

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Valet av högtalarkabel är enl mig helt beroende på vad man har för ström- och signalkabel.

Helt beroende? Så högtalarimpedans, effekt och anslutning spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Intressant att många verkar tycka och känna väldigt olika kring detta.
Även om jag nu skulle sitta på en anläggning värd runt 100lax, så skulle jag fortfarande ha svårt att motivera köp av högtalarkablar och-/eller signalkablar, för flera tusen kronor.
Visst är det lite ballt att sitta med riktigt snygga kablar som gör att det ser så ombonat och professionellt ut, men där slutar nog också skillnaderna för min del.

Missförstå mig rätt, vill någon lägga stora summor på det och denne någon även är övertygad om kablarnas betydelse, inga problem för mig. Jag kan fortfarande inte finna en vettig motivering för egen del.

I början av mitt HiFi-intresse var det likadant som för många andra säkerligen, man gick in till sin lokala butik och blev såld på hur coolt det såg ut med fina kablar med "guld"-kontakter osv, och man ville så väldigt gärna att det skulle låta bättre så tillslut lät det "bättre".

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör köpa bra kablar, det innebär oftast att man kan köpa de dyra men inte de allra billigaste för de är tekniskt olämpliga på nått sätt, men det brukar också innebära även att de dyraste kablarna inte ger nån elektrisk fördel mot en bra billig kabel så man måste inte köpa en dyrkabel om man bara ser på de elektriska egenskaperna, dyrkabel kan däremot ge status/prestige och så länge man skiljer på det och så är det ju upp till var och en, en del gillar ju att köpa "märkes allting" ( tex kläder) oavsett hur de faktiska egenskaperna är bara för att få märket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Valet av högtalarkabel är enl mig helt beroende på vad man har för ström- och signalkabel. Har man en riktig HiFi-anläggning i 50K kronors klassen eller däröver så kan det nog vara idé att även kanske lägga en tusenlapp eller två på riktiga högtalarkablar. Men då bör man också lägga samma summa på riktiga signalkablar.

Men kör man en billigare musikanläggning för under 20K kronor så duger enligt mig vanliga SUPRA högtalarkabel. 2,5mm eller 4mm alldeles utmärkt. 2,5 mm finns att köpa på rulle för ca 30 kronor/meter.

Jag tycker EKK fungerar utmärkt som högtalarkabel även om man har lite mer påkostad anläggning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

@vinylsamlaren: Förstår fortfarande inte varför man skall ha dyr kabel bara för att man har dyr utrustning, det är ju bevisat ingen skillnad förutom placebo

Man kan naturligtvis fundera och spekulera ur en annan synvinkel. Många idag har så kraftiga hörselskador med tinnitus att det i många fall är totalt onödigt att lägga några större slantar för att få en hög ljudkvalitet utan det viktigaste i många fall är att stärkaren kan avge en hög uteffekt och högtalarna kan prestera så många db som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Helt beroende? Så högtalarimpedans, effekt och anslutning spelar ingen roll?

Läs hela mitt inlägg! Det beror enl mig mest på om man satsar på en stereoanläggning för en tusenlapp eller en HiFi-anläggning för 50K kronor och uppåt. Ju högre kvalitet och prislapp på anläggningen i stort ju högre kvalitet på kablar enl mig. En anläggning för en tusenlapp klarar sig lika bra med vanlig strömkabel som högtalarkabel då uteffekten är så låg från slutsteget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag tycker EKK fungerar utmärkt som högtalarkabel även om man har lite mer påkostad anläggning.

Som jag skrev ovan - vanlig strömkabel (EKK) fungerar alldeles utmärkt till stereoanläggningar i de mycket låga prisklasserna. Men kanske mindre lämpligt för en anläggning i 50K kronors klassen eller däröver där ofta uteffekten ligger på något eller några hundra watt per kanal. Inte kanske just så mycket beroende på att kablarna går varma som att valet av kabel haltar kvalitetsmässigt i förhållande till den övriga anläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Som jag skrev ovan - vanlig strömkabel (EKK) fungerar alldeles utmärkt till stereoanläggningar i de mycket låga prisklasserna. Men kanske mindre lämpligt för en anläggning i 50K kronors klassen eller däröver där ofta uteffekten ligger på något eller några hundra watt per kanal. Inte kanske just så mycket beroende på att kablarna går varma som att valet av kabel haltar kvalitetsmässigt i förhållande till den övriga anläggningen.

Finns det inga mätbara skillnader finns det inga hörbara skillnader heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Läs hela mitt inlägg! Det beror enl mig mest på om man satsar på en stereoanläggning för en tusenlapp eller en HiFi-anläggning för 50K kronor och uppåt. Ju högre kvalitet och prislapp på anläggningen i stort ju högre kvalitet på kablar enl mig. En anläggning för en tusenlapp klarar sig lika bra med vanlig strömkabel som högtalarkabel då uteffekten är så låg från slutsteget.

350 000 kr i nypris ex kablage och rum, effekt i kilowattklassen, har lagt dyrkabeln i garderoben och gått till sundkabel, låter inte så annorlunda för det, mäter och låter definitivt inte sämre än med dyrkabel, har däremot tidigare använt magnetstabilisatorer pga dåligt elnät men det är numera bortbyggt eftersom grannen har klämt upp 7 vindkraftverk och det krävde ett nytt elnät dimensionerat för att tåla effekten från kraftverken, elnätet är närmast totalt stumt här numera, det är hursomhelst kraftigt överdimensionerat jämfört med hur många bostäder det finns i byn jämfört med hur det var innan kraftverken så nyttan av stabbarna har försvunnit.

Det går att designa in högtalarkablaget som en del i delningsfiltret och då kan man välja i princip vilken kabel som helst att plocka egenskaperna från och så fort man byter bort den oavsett om kabeln i sig är "bättre" så blir resultatet totalt sett sämre, det är vanlig ellära/fysik som gäller och inte magi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Som jag skrev ovan - vanlig strömkabel (EKK) fungerar alldeles utmärkt till stereoanläggningar i de mycket låga prisklasserna. Men kanske mindre lämpligt för en anläggning i 50K kronors klassen eller däröver där ofta uteffekten ligger på något eller några hundra watt per kanal. Inte kanske just så mycket beroende på att kablarna går varma som att valet av kabel haltar kvalitetsmässigt i förhållande till den övriga anläggningen.

Nypris för min anläggning är på fel sida 150 ksek så jag tycker inte att den tillhör den låga prisklassen. Jag har bytt bort mina dyra kablar till kablar som enligt min hörsel fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Som jag skrev ovan - vanlig strömkabel (EKK) fungerar alldeles utmärkt till stereoanläggningar i de mycket låga prisklasserna. Men kanske mindre lämpligt för en anläggning i 50K kronors klassen eller däröver där ofta uteffekten ligger på något eller några hundra watt per kanal. Inte kanske just så mycket beroende på att kablarna går varma som att valet av kabel haltar kvalitetsmässigt i förhållande till den övriga anläggningen.

Så då använder du helt enkelt grövre elkabel.
Alla som är elektriker eller kan el-lära skrattar gott åt denna diskussion bland "hifi"människor.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|