Flyttfirma tog mycket betalt

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu vet jag inte inte hur händelseförloppet såg ut då första inlägget var så flummigt, men TS kanske betalade kontant för att de krävde betalt innan de lastat av färdigt?

Svårt att säga nej om de säger att de kommer ställa allt på gatan om man säger nej, gammal hederlig utpressning alltså. Om det inte var så får jag ju säga att det var ganska naivt agerat

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Imo spelar det ingen roll hur det blir med RUT. Företaget ska hängas ut oavsett med deras taktik. Det viktiga är bara nu att du tar tag i det och anmäler företaget, så inte fler råkar ut för samma sak.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Snabba cash 3.0

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hej
Det blev visst många fel här tyvärr. Det finns ingen flyttfirma i hela Sverige som kan gå runt på 700/h med 2 gubbar och bil om det är vitt. Men om vi nu ska bortse från det så är det alltid bra om man kontrollerar att firman har trafiktillstånd, annars så har dem inte ens rätt att arbeta med flyttverksamhet och då heller ingen försäkring för dina saker som dem fraktar.

Sen så är det så att RUT avdraget dras av på priset på en gång det är inget som du får tillbaka i efterhand från skatteverket eller flyttfirman. Så har du betalat 15:000:- till firman och det nu är vitt så ska dem om allt har gått rätt till och du ska få RUT avdraget redan ha räknat bort det.

Sen så är det dessutom så att du får bara rutavdrag för arbetstiden inte för kostnaden för lastbil, kartonger mm.

En till bra sak att kolla upp är om Flyttfirman är medlem i SMF - Sveriges Möbeltransportörers Förbund‎
för då ställs det vissa krav på flyttfirman i fråga.

Hoppas allt löser sig för dig!

Mvh
Daniel IT-ansvarig
Flyttpoolen

Permalänk

Kvitto har jag visserligen. Dock betalde jag hela beloppet inklusive det som ska vara rotavdrag. Jag skulle få rotavdraget till mig i efterhand sen. Så eventuellt betalade jag även rotavdragspengarna trots att jag kanske inte skulle ha gjort det.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att vara eftersmart på ett forum men när man står med hela sitt bohag på gatan nästan så tänker man inte rationellt.

Jag flyttade själv för en månad sen, väl planerat. Men den där "kompisen" som hade lovat att komma blev "magsjuk" samma dag man ska lämna över nycklarna så tänker man inte klart. Tyvärr.

Hoppas det löser sig TS.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DH82:

Hej
Det blev visst många fel här tyvärr. Det finns ingen flyttfirma i hela Sverige som kan gå runt på 700/h med 2 gubbar och bil om det är vitt. Men om vi nu ska bortse från det så är det alltid bra om man kontrollerar att firman har trafiktillstånd, annars så har dem inte ens rätt att arbeta med flyttverksamhet och då heller ingen försäkring för dina saker som dem fraktar.

Sen så är det så att RUT avdraget dras av på priset på en gång det är inget som du får tillbaka i efterhand från skatteverket eller flyttfirman. Så har du betalat 15:000:- till firman och det nu är vitt så ska dem om allt har gått rätt till och du ska få RUT avdraget redan ha räknat bort det.

Sen så är det dessutom så att du får bara rutavdrag för arbetstiden inte för kostnaden för lastbil, kartonger mm.

En till bra sak att kolla upp är om Flyttfirman är medlem i SMF - Sveriges Möbeltransportörers Förbund‎
för då ställs det vissa krav på flyttfirman i fråga.

Hoppas allt löser sig för dig!

Mvh
Daniel IT-ansvarig
Flyttpoolen

Vill bara visa att priset i sig inte är anledning att börja misstänka att det skulle vara något fuffens i görningen. http://flytt-anders.se/priser/ 770:- / timme för 2 man inkl. bil.

@Dataninjan: Har du varit i kontakt med firman? Vad säger dom om situationen? Hoppas att du kan få tillbaka åtminstone en del av pengarna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_cypher:

Vill bara visa att priset i sig inte är anledning att börja misstänka att det skulle vara något fuffens i görningen. http://flytt-anders.se/priser/ 770:- / timme för 2 man inkl. bil.

@Dataninjan: Har du varit i kontakt med firman? Vad säger dom om situationen? Hoppas att du kan få tillbaka åtminstone en del av pengarna!

Det är ju halva priset mot vad TS betalade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ju halva priset mot vad TS betalade.

Svaret var menat till det DH82 skrev, att ingen firma skulle kunna gå runt på 700/timme för 2 man med bil vitt.
Lät underförstått som att TS borde ha anat ugglor i mossen, vilket jag inte håller med om alltså

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mr_cypher:

Svaret var menat till det DH82 skrev, att ingen firma skulle kunna gå runt på 700/timme för 2 man med bil vitt.
Lät underförstått som att TS borde ha anat ugglor i mossen, vilket jag inte håller med om alltså

Men det visar väl inte ditt exempel när TS betalade dubbelt så mycket? (att TS inte skulle anat ugglor i mossen, menar jag)
Jag kanske missförstod något...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cypher:

Vill bara visa att priset i sig inte är anledning att börja misstänka att det skulle vara något fuffens i görningen. http://flytt-anders.se/priser/ 770:- / timme för 2 man inkl. bil.

De där 770:- är efter RUT-avdraget.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@Dataninjan:

Jag har vart med om samma sak.

Dom har startat upp ett nytt företag för att lura mer kunder.

Dom här råka jag ut för.

https://www.svt.se/plus/kritiserad-flyttfirma-byter-namn?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat på en flyttfirma och då kostade 2 killar + lastbilen totalt 700kr/h efter rut. Du har helt klart betalat ett överpris.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NeKeM:

Jag har tidigare jobbat på en flyttfirma och då kostade 2 killar + lastbilen totalt 700kr/h efter rut. Du har helt klart betalat ett överpris.

Inte bara det, hen har blivit blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det var precis dessa jag kom och tänka på när jag läst TS första inlägg...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NeKeM:

Jag har tidigare jobbat på en flyttfirma och då kostade 2 killar + lastbilen totalt 700kr/h efter rut. Du har helt klart betalat ett överpris.

Kan du vara snäll och förklara hur RUT-avdraget funkar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bläckman:

Det var precis dessa jag kom och tänka på när jag läst TS första inlägg...

Jag skicka jag med en länk om samma företag bliv själv utsätt för dom.

Dom sa nästen samma sak som ts skriv men för mig bliv slutnotan 18,000kr för 4 timmar.

Och massor av utpressning och lite hot med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

detta.

har också för mig att det är omgjort så att företaget drar av rot/rut avdraget på priset och de får sedan pengarna tillbaka när ansökan blivit godkänd.

känner igen de för att en polares farsa snackade om det näer de infördes att hans pappersjobb som snickare blivit mycket krångligare efter ändringen.

Oftast skriver men en klausul på fakturan där det står att om inte skatteverket beviljar RUT så har man rätt att fakturera resterande belopp.

Har man ett modernt ekonomisystem så finns inbyggt stöd för RUT och ROT. Den sköter det i princip åt dig. Man kanske får slicka två kuvert på sin höjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan du vara snäll och förklara hur RUT-avdraget funkar?

Skatteverket subventionerar kostnaden för hushållsnära tjänster. 50% avdrag och sedan upp till 25 000 om året om jag inte minns fel. Alla pengar flyttas mellan företaget som utför tjänsten och skatteverket. På din faktura står det sedan RUT-avdrag x kronor.

Jag tycker det är oseriöst att prata priser efter RUT i marknadsföring för att det ska låta billigare. 700kr efter RUT låter hutlöst. Borde bli billigare att ta två starka elektriker eller VVS:are till hjälp och sedan ROT (eller RUT).

Permalänk
Medlem

Dom har inget org-nummer så det är skojare, det viktiga är org-nummer så man kan kolla upp dom

Permalänk
Medlem

Du har nog tyvärr blivit blåst.

RUT dras av direkt på faktura och är INTE något du ska få tillbaka i efterhand. Ett företag ansöker om RUT från Skatteverket och är inte något du ska behöva bry dig om överhuvudtaget egentligen. Det pris du får på fakturan ska vara det slutgiltiga priset för dig som kund.

För att ett företag ska ha rätt att dra av RUT måste de vara ett registrerat företag med f-skattsedel.

Om du har tillgång till deras organisationsnummer kan du kolla upp dem här. Där kan du se om de har rätt till RUT.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Skatteverket subventionerar kostnaden för hushållsnära tjänster. 50% avdrag och sedan upp till 25 000 om året om jag inte minns fel. Alla pengar flyttas mellan företaget som utför tjänsten och skatteverket. På din faktura står det sedan RUT-avdrag x kronor.

Jag tycker det är oseriöst att prata priser efter RUT i marknadsföring för att det ska låta billigare. 700kr efter RUT låter hutlöst. Borde bli billigare att ta två starka elektriker eller VVS:are till hjälp och sedan ROT (eller RUT).

25 000 tusen per år är det per person eller för företaget?

Så om man tex säljer flytthjälp för 1000 kr per timme då blir det 500 kronor efter RUT-utdraget per timme och då betalar man 1000 kr per timma och sen få tillbaka 500 kr om jag fattar det rätt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Du har nog tyvärr blivit blåst.

RUT dras av direkt på faktura och är INTE något du ska få tillbaka i efterhand. Ett företag ansöker om RUT från Skatteverket och är inte något du ska behöva bry dig om överhuvudtaget egentligen. Det pris du får på fakturan ska vara det slutgiltiga priset för dig som kund.

För att ett företag ska ha rätt att dra av RUT måste de vara ett registrerat företag med f-skattsedel.

Om du har tillgång till deras organisationsnummer kan du kolla upp dem här. Där kan du se om de har rätt till RUT.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster...

Det är väl inte säkert dock? Anlitade en elektriker för en jordfelsbrytare, betalade då fullpris på fakturan och fick sedan avdrag i deklarationen. Var 2 år sedan så detta kanske är ändrat?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

25 000 tusen per år är det per person eller för företaget?

Så om man tex säljer flytthjälp för 1000 kr per timme då blir det 500 kronor efter RUT-utdraget per timme och då betalar man 1000 kr per timma och sen få tillbaka 500 kr om jag fattar det rätt?

Exempel:
Säg att det kostar 700 SEK fastpris för lastbilen, och 1400 SEK per timme totalt för två flyttgubbar. Det tar 4 timmar att flytta.
Har du godkänt att de använder RUT-avdrag så bör de fakturera 700 SEK + 700*4 eftersom de får halva beloppet av Skatteverket, så länge RUT blir godkänt.
Företaget du har anlitat ansöker alltså om RUT-avdrag åt dig, och de får pengarna direkt av Skatteverket, så länge det blir godkänt.

Företaget har då fått totalt betalt 700 SEK + 1400*4 SEK, medan du har betalat 700 SEK + 700*4 SEK, och Skatteverket har betalat 700*4 SEK.

RUT-avdrag är då inget du får tillbaka, det är pengar som företaget får direkt från Skatteverket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Exempel:
Säg att det kostar 700 SEK fastpris för lastbilen, och 1400 SEK per timme totalt för två flyttgubbar. Det tar 4 timmar att flytta.
Har du godkänt att de använder RUT-avdrag så bör de fakturera 700 SEK + 700*4 eftersom de får halva beloppet av Skatteverket, så länge RUT blir godkänt.
Företaget du har anlitat ansöker alltså om RUT-avdrag åt dig, och de får pengarna direkt av Skatteverket, så länge det blir godkänt.

Företaget har då fått totalt betalt 700 SEK + 1400*4 SEK, medan du har betalat 700 SEK + 700*4 SEK, och Skatteverket har betalat 700*4 SEK.

RUT-avdrag är då inget du får tillbaka, det är pengar som företaget får direkt från Skatteverket.

Ah då vet jag mer tack.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

@Dataninjan:

Jag har vart med om samma sak.

Dom har startat upp ett nytt företag för att lura mer kunder.

Dom här råka jag ut för.

https://www.svt.se/plus/kritiserad-flyttfirma-byter-namn?

Japp det är surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

25 000 tusen per år är det per person eller för företaget?

Så om man tex säljer flytthjälp för 1000 kr per timme då blir det 500 kronor efter RUT-utdraget per timme och då betalar man 1000 kr per timma och sen få tillbaka 500 kr om jag fattar det rätt?

Det är på dig. Står mycket på skatteverket. Du köper in tjänster för 50k men betalar bara 25k. Tanken är att sätta igång marknaden med fler jobb och pengar i rullning genom att flera kan anlita företag för hjälp i hemmet.

Permalänk
Medlem

Kan bara beklaga. 15000 är ju sjukt, är det såna summor hade man ju kunnat köpa en ny säng och soffa istället.

Tjusningen med flyttfirmor är ju att det går fort och smidigt kan man ju tycka. Tar de ändå över 6h på sig med tre man, hade man ju kunnat göra samma jobb själv, fast flytta grejerna i lugn takt en möbel i taget och hyra ett släp för 200-300:-. Nog lär man kunna göra det själv på 6-8h åtminstone, det är ju mycket tid.

Permalänk
Medlem

Herregud va lurad du blivit, ledsen för din skull
Gör en polisanmälan, då det du råkat ut för är bedrägeri samt om du inte fått kvitto är det också svartarbete som du blivit lurad att bistå.

Permalänk
Medlem

Men herregud mannen, tackar du ja till alla telefonförsäljare som ringer också?

Oavsett hur stressad man är så kollar man väl upp någonting?! Om man inte är gjord av pengar förstås...

Om jag hade gjort som du hade jag nog aldrig berättat det för något då risken att bli idiotförklarad är väldigt stor.

Påminner lite om dom 2 nyaste på jobbet som frågar mig via telefon vilka arbetstider dom har och vad dom får i lön. Detta är alltså EFTER dom har blivit anställda och skrivit på avtal mm.

Men lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com