Vill ha två nätverkskort i samma burk, där ena har VPN tjänst på och den andra ska ha en egen internet anslutning.

Permalänk

Vill ha två nätverkskort i samma burk, där ena har VPN tjänst på och den andra ska ha en egen internet anslutning.

Hej alla, jag har ett litet problem!

Jag har två nätverkskort (med ethernet) på en och samma burk.
Jag vill att min VPN tjänst ska ansluta igenom det första nätverkskortet och så vill jag att det andra nätverkskortet får en "egen" internet anslutning.
Det jag lyckades med var att få det första nätverkskortet att ansluta till internet där jag har en VPN tjänst och det andra nätverkskortet lyckades jag få LAN anslutning på men sedan tog jag och skapa en brygga mellan dom två nätverkskorten och då funka internet på båda nätverkskorten.
Men då är jag ansluten på VPN tjänsten med båda eller?
Tanken med det hela är att jag vill t.ex. ha en minecraft server på det andra nätverkskortet i och med att min VPN tjänst förnyar min ip då och då på det första nätverkskortet.

Jag kör på Windows server 2008 R2.
Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se nån lösning, då du inte kan (efter vad jag vet) ha två olika default routes från en och samma burk. Om du kan peka ut statiska routes för någon av förbindelsena så går det. Datorn måste ju entydigt veta vilket NIC den skall använda för en nätverkssession.

Kan en lösning vara att köra en virtuell maskin och koppla ena NICet till den? Om ditt moderkort stödjer VT-d kan du dedikera hårdvara till en VM.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

@ecce: Så du menar att jag inte kan göra så att båda får internet anslutning eller att det går men det blir inte lätt att styra trafiken?
Kan jag bara ha ett nätverkskort som är anslutet till internet på en och samma burk?
För kan jag få fixat så att båda får internet anslutning så har jag för mig att jag har sett på nätet att man kan ladda ner någon mjukvara som man kan styra trafiken var nån stans t.ex. program ska ansluta.
Eller kan man sätta datorns ip som router i ipv4 settings på nätverkskortet, eller går den forfarande igenom det andra nätverkortets vpn anslutning då?

Visa signatur

Intel Core i7 CPU 4.0GHz
24GB Ram (6x4GB) 1333MHz
2x120GB SSD - 5TB HDD
Moderkort Asrock X58Extreme3
Grafikkort AMD Radeon HD 7970

Permalänk

@HalloGame: Nu beskriver du inte hur du fysiskt är kopplad mot 'nätet' men normalt så är VPN en 'tunnel' som använder det befintliga nätet, dvs ditt ordinarie nätverkskort.

Sen om det går att styra trafiken, ja visst går det.
Antingen gör du det på applikationsnivå, dvs i programmet du använder anger du att det ska använda VPN:tunnel istället för ordinarie.
Alternativt kan man göra det i en router.

Som du beskriver det verkar det helt klart enklast att göra det på applikationsnivå (så länge programmet i sig stöder det brukar det vara väldigt enkelt).