Permalänk
Medlem

Hjälp med OmniOS

HEj, är det någon som kör med OmniOs här? Får inte igång lx zones och ger snart upp och tvingas tillbaka till freenas :/

FInns det någon guide alls som går att följa där ute? De jar hittat hoppar över en massa steg och förutsätter en heldel vilket gör att man inte kan följa dem utan att redan veta hur man gör.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

HEj, är det någon som kör med OmniOs här? Får inte igång lx zones och ger snart upp och tvingas tillbaka till freenas :/

FInns det någon guide alls som går att följa där ute? De jar hittat hoppar över en massa steg och förutsätter en heldel vilket gör att man inte kan följa dem utan att redan veta hur man gör.

Har bara gjort det med SmartOS, som ju är besläktat (också Illumos-baserat) men har ett annat fokus (körs från image man lägger på USB-sticka, rätt minimal GZ som man helst lämnar orörd, allt körs i zone/vm).
Där är det iaf inga större konstigheter men man har mycket förberett iom imgadm, vmadm, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilket steg går fel.
Fungerade utmärkt för mig att följa:
https://omnios.omniti.com/wiki.php/LXZones

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigli:

Vilket steg går fel.
Fungerade utmärkt för mig att följa:
https://omnios.omniti.com/wiki.php/LXZones

Den hade jag missat,
skulle installera zonen, men fastnar, jag har nog ett annat namn på mitt vnic

root@omnios:~# zoneadm -z qb0 install -s /root/ubuntu1604.zss
WARNING: skipping network interface 'qb0': object not found

ska se om jag inte kan ordna det.

FÖr i configen, zonecfg:lx0> set physical=lx0 så är väl lx0 det vnic som man ska ha skapat innan va?

nej så var det inte.

root@omnios:~# dladm show-link
LINK CLASS MTU STATE BRIDGE OVER
igb0 phys 1500 down -- --
igb1 phys 1500 up -- --
cxgbe0 phys 1500 up -- --
cxgbe1 phys 1500 down -- --
wbadmin0 vnic 1500 up -- cxgbe0
qbadmin0 vnic 1500 up -- cxgbe0
qbnet0 vnic 1500 up -- cxgbe0
centx0 vnic 1500 up -- cxgbe0
root@omnios:~# zonecfg -z qb0
zonecfg:qb0> set physical=qbnet0
Cannot set a resource-specific property from the global scope.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Den är uppe och snurrar nu, men jag trodde verkligen jag hade tagit ner 16 inte 14 hm ..

"Ubuntu 16.04.2 LTS ubuntu-14-04-b console

ubuntu-14-04-b login: "

fast jag kan inte logga in .. default user ubuntu med tomt lösenord fungerar inte.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

oj, övergav omnios när omnti gave upp, nu verkar ju omnios leva kvar ändå, vilket är roligt.
Logga in som på en vanlig zon.
sudo zlogin zonenamn
där inne kan du skapa upp din användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Den är uppe och snurrar nu, men jag trodde verkligen jag hade tagit ner 16 inte 14 hm ..

"Ubuntu 16.04.2 LTS ubuntu-14-04-b console

ubuntu-14-04-b login: "

fast jag kan inte logga in .. default user ubuntu med tomt lösenord fungerar inte.

körde visst -C

problemet löst nu kör även lofs också.

Snurrar på bra än så länge.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Roligt att det fungerade. Var mycket nöjd med omnios. Trodde aldrig att de skulle hämta sig efter att omniti gav upp, hade visst fel. Nya communitysidan.
http://www.omniosce.org/