Permalänk

Laptop till student

Hej!
Då jag börjar plugga på högskolan till hösten så tänker jag köpa mig en laptop
Kommer i första hand användas till plugg men även lite spel, vill ha 15'' och helst med ett dedikerat grafikkort.
Har kollat på denna https://www.komplett.se/product/917255/gaming/gaming-pc/barba...
och undrar vad ni tycker om den

Permalänk
Medlem

Tänker du ha med datorn till plugget? I så fall kan jag anse 3 kg tok för tungt, ger även en rekommendation för 13-tummare för sådant bruk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Är det något du tänker att du ska ha med dig på föreläsningar? I så fall kommer du ångra dig fortare än kvickt då den väger runt tre kilo.

Permalänk

Jag har tänkt ha med den på föreläsningarna ja men är verkligen 3kg så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

Jag har tänkt ha med den på föreläsningarna ja men är verkligen 3kg så mycket?

3 kg är väldigt mycket för ditt ändamål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Allt över 1.5kg är mycket om du ska släpa runt på det helt ärligt. Inte så att det är ryggbrytande men det blir helt enkelt inte bekvämt. Om du måste ha dator i plugget men också något att spela på skulle jag säga att en dedikerad pluggdator som är lätt + en annan dator hemma är bäst

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tipsa om att kolla på en Microsoft Surface, Asus Transformer eller kanske en Macbook.

Jag hade själv en Microsoft Surface när jag pluggade på SU och den fungerade riktigt bra för mina studier plus att den knappt väger något. Du får tänka på att du många gånger kommer du ha en bärbar dator + eventuella böcker eller liknanade. Därför blir en dator som väger 3 kg väldigt mycket vikt i ryggsäcken.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Allt över 1.5kg är mycket om du ska släpa runt på det helt ärligt. Inte så att det är ryggbrytande men det blir helt enkelt inte bekvämt. Om du måste ha dator i plugget men också något att spela på skulle jag säga att en dedikerad pluggdator som är lätt + en annan dator hemma är bäst

Har en stationär pc oxå men vill att laptopen ska klara lite spel för dom spontana fre-lördags lanen hos polaren när man inte orkar släpa mig sen en hel stationär pc

Permalänk
Medlem

Började själv plugga förra hösten, allt över 2kg är nästan för mycket om du frågar mig. Kom ihåg att din väska även ska innehålla anteckningsblock, pennor, laddare, etc. vikten skjuter snabbt iväg. 5.5kg kommer fort bli väldigt obekvämt och du kommer dras för att inte ta med datorn till skolan.

Permalänk
Medlem

Säger även jag att jag till slut inte orkade bära med mig datorn till plugget (2kg), och fick istället köpa en ny, blev en Microsoft Surface och tror inte jag kan komma på en dator som passar så bra till studier som den!

Permalänk
Skrivet av fromis:

Började själv plugga förra hösten, allt över 2kg är nästan för mycket om du frågar mig. Kom ihåg att din väska även ska innehålla anteckningsblock, pennor, laddare, etc. vikten skjuter snabbt iväg. 5.5kg kommer fort bli väldigt obekvämt och du kommer dras för att inte ta med datorn till skolan.

Stor anledning till att jag skaffar en laptop är ju just för att slippa anteckningsblocken

Skrivet av RellVek:

Säger även jag att jag till slut inte orkade bära med mig datorn till plugget (2kg), och fick istället köpa en ny, blev en Microsoft Surface och tror inte jag kan komma på en dator som passar så bra till studier som den!

Surface är ju så dyra dock

Permalänk
Medlem

eftersom ingen här håller sig till topic så svarar jag på hans fråga..

jag har en lenovo 700 till skolan. denna väger mindre. jag kan spela på min och den har gtx950m. den jag länkar här har gtx1050. lätt värt. bra chassi, bekväm att skriva på. du skulle inte bli besviken.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257994-...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/259792-...

denna är min exakt, fast med tillköpt 750gb hdd utöver den 128gb snabba SSDn som medföljer (finns 1 sata och 1 m.2). köpte till 8gb ram så 12gb totalt.

kan köra bf4 på medium/high men som sagt en gtx950m. den jag länkade innan var gtx1050 som är mycket kraftigare.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakan1994:

Har en stationär pc oxå men vill att laptopen ska klara lite spel för dom spontana fre-lördags lanen hos polaren när man inte orkar släpa mig sen en hel stationär pc

Mer värt att släpa stationär när det är lan än att släpa tung laptop varje dag. Jag köpte mig en Chromebook på ungefär 1kg som funkade perfekt för plugget. Med alla böcker man behöver ha med sig hela tiden är det guld värt att ha en lätt laptop. Hade aldrig tagit med mig en laptop på 3kg till plugget.
Hitta en lätt smidig sak att surfa och skriva på som du har till plugget.

Permalänk
Medlem

köpte min asus gl702vm för ett par månader sedan och är rätt nöjd, väger ca 2½ kilo (vilket är i högsta laget när man ska ha den till skolan) men eftersom programmen vi kommer använda kräver väldigt mycket cpu och minne så fick de bli en gaming notebook den levererades med 8gb ram men uppgraderade nyss till 16gb

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/1960741/msi-gs43vr-7re-i7-16gb-25...
den kanske är ett bättre alternativ då, dock lite tveksam på 14'' då jag kände att 15.3'' redan va litet

Permalänk
Medlem

Tänkte som dig och ångrar mig, la 12k på en gaming-laptop (lonovo y700 15") som väger 2,6 kg och använder den aldrig till att spela på.

Tanken var då att ha den på helgerna (jag veckopendlar) och till skolan på vardagarna. Största problemet är vikten, fick byta datorväska från axelrem till en riktig ryggsäck för att cykelturen på 5min tog död på min nacke och rygg. Så undviker att ha den till skolan i största mån och har den endast med när jag verkligen vet att jag behöver en dator.
Tanken var även att ha den till gaming när jag pendlar hem på helgen, men för csgo som jag spelar går det inte så bra på en laptop, sittställning och allt blir fel utan separat tangentbord och skärm. Så jag använder den inte ens till gaming heller.

Så nu sitter jag med en bärbardator som har gtx960, i7 som jag startar två gånger i veckan för att skriva grupparbeten och rapporter på, för att den är för klumpig till allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Ångrade också mitt köp av gaminglaptop Asus G46VW 2013. Köpte till slut en stationär och nu ligger laptopen och samlar damm. Är inte så lätt att sälja gaminglaptops heller, skulle man tröttna

Permalänk
Medlem

@Kakan1994: Du gör som du vill förstås! Men tyvärr har jag svårt att se att du kommer undan utan vanligt hederligt block och penna. Om du enbart ska anteckna text kan det fungera med dator, så fort det blir tekniska ämnen kan det däremot bli knepigt. Undervisningsmaterialet innehåller ofta formler, symboler och figurer som är väldigt svårt att återskapa i ett worddokument.

Tror nästan aldrig jag sett någon som använder dator rakt igenom på föreläsningar och då läser jag till civilingenjör för tillfället.