Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tyst ny speldator för 3440x1440, budget 15-22k typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Länka gärna dom spelen där 7700 presterar mkt (50%ish) bättre i 3440x1440p.
"Så mycket som möjligt för pengarna) blir nästan automatiskt ryzen så att kalla det hjärntvätteri är lite korkat. 7700 är MARGINELLT bättre i vissa titlar men oväsentligt i så hög upplösning. 7700 är bäst JA men inte då TS vill ha bang for THE Buck i 1440p UW.

Fast best bang 4 the buck blir ju omöjligt en Ryzen eftersom den presterar sämre än en 7700K och kostar mer.

Att säga "ja men visst gör den bättre men det är oväsentligt för att det inte är så stor skillnad i hög upplösning" är inget annat än en rationalisering. Det finns ingen anledning att be någon att köpa något som är dyrare men presterar sämre, bara för att den har annat lullull runt omkring som aldrig kommer att användas. TS vill bygga en speldator, inte en streamingdator, en video editing dator, eller en mix av dessa. Endast spel. Att då be honom att lägga ner mer pengar på något han inte kommer att utnyttja är löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Angående val av processor, Intel eller AMD. Bara jag som läste att TS vill ha en dator som är så tyst som möjligt? Har inte 7700K erkänt problem med galen värmeutveckling? Det är i alla fall bilden man får av att ha läst massor med tipstrådar här på forumet. Visst en bra kylare leder ju bort värmen men borde det inte vara bättre med kombinationen låg värmeutveckling (Ryzen) och en bra kylare?

Permalänk
Medlem

märker lite av att det har blivit lite 1700(X) vs 7700k, och i det sammanhanget är det vinst för 7700k i bang for buck (iom att 1700(X) är dyrare.
Men om TS nu "bara" ska ha den som speldator, var är alla 1600(X) förslagen? Den är billigare än 7700k, presterar väldigt likvärdigt med 1700(X) i spel. Sammtidigt presterar den fortfarande bättre än 7700k i de flesta syntetiska benchmarksen. http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Har satt samman en 1600X build, den går att prispressa genom att köpa ett billigare 1080 Ti, men det tillagda är ett av de tystaste och bästa ute just nu.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10553773/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Har inte 7700K erkänt problem med galen värmeutveckling? Det är i alla fall bilden man får av att ha läst massor med tipstrådar här på forumet.

Nej, den har en ojämn temperatur till följd av dålig kontakt mellan processor och IHS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Om nu CM212 är så himla bra, varför har du då t.ex en Dark Rock Pro 3 i din dator?

Utseendemässigt, hade jag inte haft ett fönsterchassi hade jag troligen valt en CM 212.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack till alla, för alla förslag, föratår att man ska ha 7700k eller Ryzen nu. Inte riktigt bestämt mig för vad jag ska köpa ännu.

Ska se om det kommer ut någon begagnad eller någon bra deal, men verkar som många som säljer dessa saker på blocket vill ha minst lika mycket som nya saker kostar.

Sen blir det Asus ROG Swift PG348Q eller Acer Predator X34A.

Permalänk
Medlem

@Poza: Om du vill ha en grym skärm för bra pengar så har AOC precis släppt AG322QCX, 32 tum 1440P, 144Hz VA panel med Freesync samt kurvad. Samsung kommer också släppa CHG70 i Sverige inom kort, och även dom ser väldigt lovande ut. Ingen av dem är upplösningen du ursprungligen pratade om dock.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Poza: Om du vill ha en grym skärm för bra pengar så har AOC precis släppt AG322QCX, 32 tum 1440P, 144Hz VA panel med Freesync samt kurvad. Samsung kommer också släppa CHG70 i Sverige inom kort, och även dom ser väldigt lovande ut. Ingen av dem är upplösningen du ursprungligen pratade om dock.

Mvh

Tack för förslaget, ska kolla upp men gillar 21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast best bang 4 the buck blir ju omöjligt en Ryzen eftersom den presterar sämre än en 7700K och kostar mer.

Att säga "ja men visst gör den bättre men det är oväsentligt för att det inte är så stor skillnad i hög upplösning" är inget annat än en rationalisering. Det finns ingen anledning att be någon att köpa något som är dyrare men presterar sämre, bara för att den har annat lullull runt omkring som aldrig kommer att användas. TS vill bygga en speldator, inte en streamingdator, en video editing dator, eller en mix av dessa. Endast spel. Att då be honom att lägga ner mer pengar på något han inte kommer att utnyttja är löjligt.

Nu vet jag inte vilken ryzen som du pratar om men sist jag kollade var inte Ryzen 1600 dyrare än 7700k. Skillnaden dom imellan vid spelande under 100hz är marginell. Bang for THE Buck?
Jämför vi ren gaming för samma peng så skrev jag att 7700k var bäst, men där budget spelar in och låg Hz på skärmen ser jag 0 anledning med 7700k.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Nu vet jag inte vilken ryzen som du pratar om men sist jag kollade var inte Ryzen 1600 dyrare än 7700k. Skillnaden dom imellan vid spelande under 100hz är marginell. Bang for THE Buck?
Jämför vi ren gaming för samma peng så skrev jag att 7700k var bäst, men där budget spelar in och låg Hz på skärmen ser jag 0 anledning med 7700k.

Då är det väl la bra att kolla diskussionshistoriken Den ryzen vi talade om var 1700X.

7700K: 3 589 kr
1700X: 3 690 kr

Talar vi 1600 så håller jag med dig. Men håller vi oss till den kundvagn som jag från början kritiserade, så är det 1700X, och där ser jag 0 anledning att välja 1700X över 7700K för spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Tack till alla, för alla förslag, föratår att man ska ha 7700k eller Ryzen nu. Inte riktigt bestämt mig för vad jag ska köpa ännu.

Ska se om det kommer ut någon begagnad eller någon bra deal, men verkar som många som säljer dessa saker på blocket vill ha minst lika mycket som nya saker kostar.

Sen blir det Asus ROG Swift PG348Q eller Acer Predator X34A.

Om det är så att du inte har bråttom övh. att köpa en ny dator så kommer Coffee Lake till höst, och den ska ta med sig 6-kärniga CPU'n från Intel till i7orna Vilket innebär att du antigen kan köpa en sådan, eller så kommer du kunna köpa något annat billigare

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då är det väl la bra att kolla diskussionshistoriken Den ryzen vi talade om var 1700X.

7700K: 3 589 kr
1700X: 3 690 kr

Talar vi 1600 så håller jag med dig. Men håller vi oss till den kundvagn som jag från början kritiserade, så är det 1700X, och där ser jag 0 anledning att välja 1700X över 7700K för spel.

Hehe då e vi helt överens. Hade lite bråttom där.:) För spel är 1600 vettig på budget annars 7700k all the Way.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Poza

Väldigt mycket prat om olika CPU-kylare, men gällande ljudnivån är det ju grafikkortet som är mycket värre än alla iaf hyfsade CPU-kylare, speciellt om vi pratar om en speldator då GPU kommer vara igång för det mesta.

Jag köpte själv en Artic Accelero IV Extreme och ljudnivån är otroligt mycket lägre. Det kräver lite arbete och du får se till att du har plats och luftflöde i chassit men resultatet är fantastiskt. Ska du ändå köpa från Inet så har de Accelero, något att tänka på kanske? Jag tycker lätt det var värt 700 kr.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Visst är det en enorm skillnad. CM 212 t.ex klarar av att kyla upp till 180w TDP, medans Noctua NH-U14s klarar upp till 140w. Men är samtidigt dubbelt så dyr.

Är detta dolda kameran?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Poza: Det är specifika och tydliga användningsområden du har för din dator, det är utmärkt och förenklar valet av komponenter.

Dom två viktigaste delarna i datorn är processorn och grafikkortet, och för upplösningen du ska spela och använda datorn i så är den viktigaste komponenten grafikkortet, följt av processorn.

Tvärtemot vad ett par andra skribenter i tråden antyder så går utvecklingen mot att spel nyttjar fler kärnor, särskilt AAA titlar som BF1, Mass Effect: Andromeda, GTA serien, Star Citizen, mfl. Det är att fara med osanning att påstå att optimering pågår mot fyra kärnor när next gen konsoler mm släppes med avsevärt fler kärnor, seriösare diskussion vore önskvärd.

Intel har tyvärr endast fyra kärnor med HT på sin mainstream plattform, även om Coffee Lake ändrar på detta i vinter och sannolikt släpps med sex kärnor och totalt tolv trådar. X299 är ett alternativ, men det är dyrt och går varmt. AMD har släppt Ryzen under våren som totalt har vänt upp och ner på Intels marknadsstrategi och ger bäst valuta för pengarna, på bekostnad av 5-10% lägre prestanda i en del titlar i lägre upplösning som 1080P, i 1440P eller högre är skillnaden försumbar eftersom grafikkortet är avgörande.

En annan fördel med Ryzen och AM4 är att AMD har sagt att dom ska släppa nya processorer till socketen ändra fram till 2020, dvs om tre år kommer du kunna köpa en nyare CPU som är snabbare utan att byta moderkort.

Med detta skrivet så postar jag mitt förslag på en balanserad, tyst och modern dator som kommer uppfylla dina önskemål perfekt.

Chassit är ett Fractal Design Mini C med formfaktorn mATX, snäppet mindre än ATX dock fullt tillräckligt för dina behov, lade till en extra 120mm fläkt för att du ska ha två i fram för insug och en baktill som utblås, då blir det ett övertryck i chassit som förebygger damm.

Valde ett bra mATX moderkort som har allt du behöver, samt en Ryzen 7 1600X som är klockad likt toppmodellen Ryzen 7 1800X, men med två färre kärnor, vilket ger totalt 6 kärnor och 12 trådar, perfekt för spel i din upplösning.

Ryzen gillar snabba minnen, dock är skillnaden mellan 2666MHz och 3200MHz inte tillräckligt signifikant för att det skall spenderas 1000 kr mer på minnen, så valet föll på ett 16GB kit som kan köras i 2666MHz, inga kompatibilitetsproblem ÖHT och kommer fungera bra direkt ur lådan.

Ett bra nätagg är viktigt, valet föll på Fractal Design Edison 750W, tillverkat av Seasonic för FD, grymt bra för 1399 kr och väldigt prisvärt, räcker gott och väl för denna dator, endast 150mm långt kommer det passa fint i chassit.

Samsung 960 Evo 256GB är M.2 NVMe disken jag har valt som OS disk, ruskigt snabb och stabil och egentligen det självklara valet, utan konkurrens i dagsläget.

2.5 tum SSD blev Samsung 850 Evo 500GB, SSD för spel och program som du vill köra extra snabbt.

2TB Seagate Barracuda 7200RPM, duglig disk som är perfekt för en normal användare, här kan du ha spel där du ej bryr dig om laddningstider, filmer, mm.

När det kommer till tysta processorkylare så är Noctua det självklara valet, i detta fall NH-U14S, stor och tyst med 100% kompatibilitet med alla minnesmoduler är den given, lägger även till ett fäste för AM4.

Slutligen har vi kommit till grafikkortet, och här är det endast Titan Xp eller 1080Ti som är gott nog att driva din upplösning på ett bra sätt med ögongodis påslaget. Det finns många olika modeller, jag valde ett där komponenterna håller hög kvalité, och särskilt då fläktarna som många ggr är en svaghet på grafikkort och går sönder / börjar låta dåligt efter ett tag.

Detta är alltså mitt förslag;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552694/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10552694/

Mvh

Fastnat mest för dina val, öppnade ögonen för mindre chassin och blev lite sugen på itx och så, men kanske blir svårt att få tysta och svala med en 1080ti.