Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon RX Vega ryktas få prislapp i linje med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulan75:

Ingen fanboy men "aktieägare" ... och aktien gick upp 100 punkter vid börsöppningen idag 😉

Edit jag fattar inte det heller 😄
Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr fortsatte inte detta... Påväg ner på samma nivåer igen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur det ska kunna prestera i närheten av ett överklockat 1080Ti på 2050 Mhz.
Priset lär ju säkert bli i nivå med 1080Ti med tanke på den stora komplicerade GPU'n och HBM2 minnet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

30:e är siggragh och RX launch... så får ju hoppas att NDA släpps vid launch :/

Edit: bah jag försvirrar mig själv. 30:e

30:e till 3:e eller 4:e. Så det är inte säkert det är den sista denna månaden.

Längesen jag såg så många förutbestämda meningar om ett kort som inte är släppt ännu.
Nästa vecka vet vi säkert. Klarar ni inte vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om prestandan är vad den rapporterats så är detta ett big fat no-no!
Hade hoppats på betydligt mindre, nu återstår det väl att se om AMD mörkat prestandan hela tiden och överraskar oss...

Hahaha ja för det brukar ju AMD göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hahaha ja för det brukar ju AMD göra

Kan man inte få drömma åtminstone

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Misstänkte mjölkning av AMD-fanboys, de enda som tänker köper detta kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något lär inte stämma bland alla ryktena.
Känns inte som att AMD lanserar en produkt som blir dyrare än 1080ti men presterar något sämmre än 1080.
Det finns liksom ingen vits då det bara skulle kosta AMD mer pengar än vad de faktiskt skulle få in på de väldigt begränsade volymer de skulle sälja.
Då hade det nog varit bättre att skrota och börja om, något som borde blivit gjort för länge sedan då AMD vetat dess ungefärliga prestanda ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Ska det bli samma fiasko som med RX 480 som innan försäljningen skulle ge 'best bang for the buck' men som i de flesta länder fick ett pris som gjorde dom till ett betydligt sämre köp än Nvidia's alternativ? Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Fast 480 gav och ger extremt bra prestanda för pengarna. Men inte i Sverige.

Permalänk
Medlem

Clickclockers.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Clickclockers.com

Skickades från m.sweclockers.com

Kamma dig. Det står "rykte" i både rubrik och undertext.

Permalänk
Medlem

Blind Gaming Test AMD RX Vega FreeSync Vs NVIDIA GTX 1080 Ti G Sync

Ny drivrutin med en del trevliga saker.

Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2 Highlights

New Features and Improvements

Radeon Settings

Radeon Additional Settings has been retired and its previously supported controls for Switchable Graphics, Color Depth and Pixel Format have all been moved into Radeon Settings

Radeon ReLive

Now supports bitrates up to 100Mbps for recording or capturing
Added new controls for camera transparency
Optimized memory usage for lower overhead while recording or capturing
Added new notifications for Instant Replay Saving, Recording Timers in Overlay Toolbar and Network Connectivity Issues when streaming
Enhanced Audio Controls: Radeon Software Crimson ReLive Edition now has support for customizable microphone volume controls, audio boost for captured replays and push to talk (mouse + keyboard) support for microphone

Radeon Chill

Now supports DirectX12 and Vulkan. For more details on new and supported games visit http://www.radeon.com/chill
Now supports Multi-GPU
Now supports Hybrid Graphics system configurations
Now supports Radeon XConnect Technology system configurations

Enhanced Sync

Enhanced Sync is a display technology which helps minimize screen tearing while decreasing latency and stuttering at an unlocked frame rate. Enhanced Sync is available in Radeon Settings Game Manager under the "Wait for Vertical Refresh" drop down menu

Per-Display Color Controls

Per-Display Color Controls are now available in the display tab of Radeon Settings allowing users to configure Brightness, Hue, Contrast and Saturation

Game Responsiveness

Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2 features optimizations for improved gaming responsiveness in DirectX9 and select DirectX11 gaming titles.

Radeon WattMan

Now supports memory underclocking
Now supports power state controls

Frame Rate Target Control

Now supports DirectX12 and Multi-GPU

Shader Cache

Shader Cache is now supported for select DirectX9 titles

Radeon Software Vanguard Beta Program

The Radeon Software Vanguard Beta Tester program aims at opening a channel for selected participants to work directly with AMD, giving a voice and platform to share their passion for Radeon Software. For more information about Radeon Software Vanguard visit www.Radeon.com/Vanguard

Radeon.com Feedback and Feature Voting

Radeon Software feedback and feature voting has been updated. Visit www.radeon.com/feedback to provide Radeon Software feedback and vote on future Radeon Software features.

Fixed Issues

Mass Effect: Andromeda may experience incorrect colors when using an HDR display and a secondary SDR display connected in extended mode
Fan speeds when using Radeon WattMan may remain elevated and not drop back to idle states after 3D workloads
Some video playback applications may experience stutter in fullscreen with AMD FreeSync technology enabled
Radeon ReLive may exhibit corruption in recordings when capturing Microsoft Office applications
Radeon ReLive may experience recording or streaming issues when task switching using ALT+TAB

Dold text

Man kan alltså rösta på funktioner som ska komma vilket var lite mysigt här: https://gaming.radeon.com/en-us/radeonsoftware/feedback/?sess...

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag hoppas VERKLIGEN detta bara är ett RYKTE...
9000 kronor, ingår valfri Freesync skärm på köpet då eller?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

30:e till 3:e eller 4:e. Så det är inte säkert det är den sista denna månaden.

Längesen jag såg så många förutbestämda meningar om ett kort som inte är släppt ännu.
Nästa vecka vet vi säkert. Klarar ni inte vänta?

Officiell AMD info

On July 30, kick off SIGGRAPH by attending our spiciest AMD Capsaicin yet. Experience our fieriest additions to the cutting-edge Radeon™ “Vega” architecture.

Share this event
DATE AND TIME

Sun, 30 Jul 2017, 6:30 PM –
Mon, 31 Jul 2017, 12:00 AM PDT

6:30PM PDT - Doors open
7:30PM - 8:45PM PDT - Formal presentation
8:45PM - Midnight PDT - Demos and reception

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Misstänkte mjölkning av AMD-fanboys, de enda som tänker köper detta kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för lam kommentar är detta? Du vet inte hur prestandan kommer vara och du har egentligen ingen koll på priset heller.
Ironiskt nog så känns kommentaren som den kommer från en klockren Nvidia fanboy.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hjälpsam

Stämmer ryktet, så presterar troligen Vega ungefär som 1080Ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Jag hoppas VERKLIGEN detta bara är ett RYKTE...
9000 kronor, ingår valfri Freesync skärm på köpet då eller?

Du kan nog vara lugn. AMD vill säkert sälja några kort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Hmm missade jag något nu, eller talade dom inte om vad för upplösning det rörde sig om? Gällde det fler spel eller bara "Doom 4" som jag tycker mig se i bakgrunden.

Missvisande och fjantigt är det enda jag kan komma att tänka på med ett test som detta. Såvida det inte är 4K upplösning och en rad olika spel så finns det ingen som helst anledning till testet, förutom att lura pontentiellt dumma kunder vill säga. Man får väl dock hoppas på att dom som handlar grafikkort i den här prisklassen har lite koll.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hmm missade jag något nu, eller talade dom inte om vad för upplösning det rörde sig om? Gällde det fler spel eller bara "Doom 4" som jag tycker mig se i bakgrunden.

https://www.youtube.com/watch?v=2CE-wSU1KMw&t=8m18s

Permalänk
Medlem

Tack för det, där hade vi upplösningen. Men annars nästintill meningslös test, som han själv mer eller mindre säger.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fury var också snordyrt vid lansering oroa er inte det kommer sjunka när lagrena blir överfulla med osålda kort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Triton242:

Jag tror att HBM2, kombinerat med den väldigt stora dien gör att kortet blir mycket dyrare än Nvidias 1080 vid tillverkning.

300 watt är en hel del kräm. För compute kommer Vega vara överlägsen precis som Fury X var. Men för spel kommer den vara mindre lämpad

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: vilket rykte?

Enda rykterna vi har hört är att den ska prestera "som ett $300 dyrare system" och då inkluderar dom skärmen i detta pris. Ungefär var prisdeltat är mellan gsync och freesync.

Detta kort kommer vara 1080 prestanda i 80% av spelen, dom övriga 20% kommer nvidia vinna i. Över lag lär det bli ett dåligt köp.

Ingen bryr sig i "fine vine", om två år när den börjar komma ikapp 1080TI så har nvidia kommit med 1180TI och då är amd efter 1 år igen.

Permalänk
Medlem

Uppenbart stämmer detta inte, finns ingen logik i det.
Lustigt vad folk tar ett rykte som dessutom är helt orimligt på fullaste allvar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja stämmer detta så blir det årtiondets flopp!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av boibo:

@Ratatosk: vilket rykte?

Enda rykterna vi har hört är att den ska prestera "som ett $300 dyrare system" och då inkluderar dom skärmen i detta pris. Ungefär var prisdeltat är mellan gsync och freesync.

Detta kort kommer vara 1080 prestanda i 80% av spelen, dom övriga 20% kommer nvidia vinna i. Över lag lär det bli ett dåligt köp.

Ingen bryr sig i "fine vine", om två år när den börjar komma ikapp 1080TI så har nvidia kommit med 1180TI och då är amd efter 1 år igen.

Det finns tre möjligheter.

  1. Ryktet är falskt.

  2. Ryktet är sant, AMD kan sätta detta pris eftersom det ligger ganska lika med 1080Ti.

  3. Ryktet är sant, alla på AMD har vakum i sina huvuden, de sätter detta pris trots att Vega presterar betydlig sämre än 1080Ti.

Det sista alternativet finner jag vara osannolikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det finns tre möjligheter.

  1. Ryktet är falskt.

  2. Ryktet är sant, AMD kan sätta detta pris eftersom det ligger ganska lika med 1080Ti.

  3. Ryktet är sant, alla på AMD har vakum i sina huvuden, de sätter detta pris trots att Vega presterar betydlig sämre än 1080Ti.

Det sista alternativet finner jag vara osannolikt.

Eller är bara Vega försenad och dyr krets som måste kosta så mycket för att det ens ska vara lönsamt. Alternativet att ställa in Vega är heller inte aktuellt såklart.

Det är ju inte första gången AMD i så fall skulle vara sent till kalaset med samma prestanda fast mindre hett pris. Så jo det är fullt möjligt att HBM-tåget inte var det bästa.

Men sen vet jag lika mycket som du. Inte ett skit!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: fler källor från europeiska butiker, priserna matchar det som står i artikeln.

Hutlösa priser och i dagsläget blir jag förvånad om dom ens kommer i närheten av 1080 TI.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av boibo:

@FredrikMH: fler källor från europeiska butiker, priserna matchar det som står i artikeln.

Hutlösa priser och i dagsläget blir jag förvånad om dom ens kommer i närheten av 1080 TI.

Samma skit som med RX480 o RX580!! Fast VÄRRE!! Innan var det bara dyrt i Sverige, nu i hela förbannade Europa!

Alltså AMD....dafuq..!?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Samma skit som med RX480 o RX580!! Fast VÄRRE!! Innan var det bara dyrt i Sverige, nu i hela förbannade Europa!

Alltså AMD....dafuq..!?

I fallet Rx480 var det väl inte AMDs fel att korten blev dyra för oss i sverige (och australien)? Det var väl grossister och importörer som gjorde sig en hacka när tillfälle gavs. Var det inte ett par artiklar om det?

Angående Vegas pris så har jag egentligen inga kommentarer förrens vi vet någonting. Det är väl det som är nyckeln om det ska bli en storsäljare eller ej.
Min personliga gräns går någonstans runt 5000kr. Mer än så kan jag inte tänka mig lägga på ett grafikkort.
Jag har ju ett väl fungerade rx480 i min burk nu så jag sitter inte direkt i sjön. Nackdelen är bara att när jag bytte skärm för ett par månader sen så gick jag upp till 1440p och där är inte rx480 helt optimalt. Vega hade blivit perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Är väl tack vare den överskattade HMB som gör så att priset skjuts till skyn..

De borde ha haft de klassiska GDDR5 för att hålla ner priserna, HMB(2) är vi inte redo för ännu.

Håller med, sjukt dumt att designa helt nya minneskontrollers kring onödigt dyr och ny teknik som drar upp priset. Vega verkar så dött som de kan bli.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X