Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gigabyte Aero 15

Hej

Gjorde för någon vecka sedan en lång tråd om lite funderingar kring en ny laptop, men den tog inte riktigt fart (kanske lite för lång, eller tråkig hehe). I alla fall, den handlade om en idé om att köpa nyaste MBP och ev. bygga ut med extern grafikkort i framtiden (går att läsa här om inte annat).

Har dock funderat vidare en del, och att lägga 30k på en laptop i dagsläget känns lite väl mycket. Mitt ursprungliga tak var 20k ca vilket känns mer rimligt.

I alla fall, det jag tänkte fråga här är om någon här som har köpt Gigabyte Aero 15? Den verkar riktigt bra, iaf utifrån några recensioner.

Laptopen går dock inte att betsälla från Sverige, utan går bara att köpa från utlandet - har ni några erfarenheter ifrån bra europeiska affärer? De som säljer den som jag funnit hittills är bl.a.

scan.co.uk
overclock.co.uk
caseking.de

Priset på alla sidorna är liknande.

Och en sak till - tangentborden har då en engelsk layout, men jag antar att det är bara att ladda ned ett svenskt tangentbordslayout och ev. mappa om tangenterna lite?

Permalänk
Medlem

Du får ju problemet med tangentbordet såklart, men annars verkar den ju ok.

Jag såg i din förra tråd där att du kollat på Lenovo X1:an och jag personligen sitter med den (YOGA fast med OLED, några tusen till). Vääääldigt trevlig dator, snabb och effektiv, smidig på alla sätt och vis. MEN, spel går sådär... det är ett bra intel grafikkort, men det gör "bara" flash/etc spel bra (riktigt bra), alla filmer flyter hur bra som helst och beräkningar/grafik är totalt problemfritt (jag ritar en hel del på min med den supertrevliga pennan, typ i stil med wacom). På jobbet har jag dessutom dubbla skärmar kopplade till deras Onelink+ dockningstation. Då klarar grafikkortet upp till dubbla 4k + den inbyggda skärmen samtidigt. Så, med det sagt... supernice dator men jag tror inte det är för dig

Men vill du spela, något spel som är annat än i facebook / .io så ska du stoppa in något från gröna eller röda laget, inte bara köra blått.

Om du vill ha bra med pulver till allt annat än spel, med bra grafik för du gillar photoshop och vill ha korrekta färger, eller håller på med musik eller annan media... kör MBP-spåret, annars sikta på motsvarande Aero 15.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gigabyte_Michael Du kanske kan vara till hjälp här om du har tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du får ju problemet med tangentbordet såklart, men annars verkar den ju ok.

Jo, men det känns som att det borde vara ganska enkelt att ordna genom att binda om lite knappar. Eller? Tydligen har Aero 15 även haft problem med en del knappkombinationer, typ vänstra ctrl + alt + (någon tangent på nedersta raden) som inte alls fungerat. Vet inte om de löst det än, men verkar vara mjukvaru-relaterat. Är väl mest excelfolk som gnällt, för mig personligen är det nog inte så stor fara.

Citat:

Jag såg i din förra tråd där att du kollat på Lenovo X1:an och jag personligen sitter med den (YOGA fast med OLED, några tusen till).

Jo, den är ju ett alternativ. Har du någon erfarenhet av generation 4? Har sett dem för runt 8k på ett ställe, verkar vara ett riktigt bra pris.

Huvudtanken var att kunna spela en del på den nya laptopen när man vill; så precis, det jag söker är mer en multimediadator än en ren arbetsdator... men har inte spelat på flera år så överlever ju utan, kände att det kunde vara kul bara aja, får fundera på det. Tack för att du skrev.

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen kommer ta in Aero 15 med svenskt tangentbord. De brukar ju ta in Gigabyte.

Permalänk

Jag kan höra efter med våran laptopavdelning på måndag och se hur det ser ut med leveranser av Aero 15 till Sverige ev. med Svenskt/Nordiskt tangentbord så återkommer jag med med information snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar, Michael B

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Tror Webhallen kommer ta in Aero 15 med svenskt tangentbord. De brukar ju ta in Gigabyte.

Drog ett mejl och frågade.

Skrivet av Gigabyte_Michael:

Jag kan höra efter med våran laptopavdelning på måndag och se hur det ser ut med leveranser av Aero 15 till Sverige ev. med Svenskt/Nordiskt tangentbord så återkommer jag med med information snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar, Michael B

Tack, det vore kul att veta! Annars får det nog i sådant fall bli från Tyskland, har mest lika tangentbordet

Permalänk
Medlem

Proshop säljer vad jag vet Aorus och även Gigabyte så kan vara värt höra med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du får ju problemet med tangentbordet såklart, men annars verkar den ju ok.

Jag såg i din förra tråd där att du kollat på Lenovo X1:an och jag personligen sitter med den (YOGA fast med OLED, några tusen till). Vääääldigt trevlig dator, snabb och effektiv, smidig på alla sätt och vis. MEN, spel går sådär... det är ett bra intel grafikkort, men det gör "bara" flash/etc spel bra (riktigt bra), alla filmer flyter hur bra som helst och beräkningar/grafik är totalt problemfritt (jag ritar en hel del på min med den supertrevliga pennan, typ i stil med wacom). På jobbet har jag dessutom dubbla skärmar kopplade till deras Onelink+ dockningstation. Då klarar grafikkortet upp till dubbla 4k + den inbyggda skärmen samtidigt. Så, med det sagt... supernice dator men jag tror inte det är för dig

X1 har väl bara dual core om jag minns rätt, annars hade jag med största säkerhet köpt en själv redan.

Permalänk
Medlem

Aero 15 kommer börja säljas av proshop. Dom väntar bara på pris och leverans från deras leverantör. Mailade som ang denna dator senast i måndags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

X1 har väl bara dual core om jag minns rätt, annars hade jag med största säkerhet köpt en själv redan.

Finns ju mer än en X1:a och du kan bestycka med olika cpu:er/minnesvarianter/etc, men japp... min har en 6600u (dual core)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Finns ju mer än en X1:a och du kan bestycka med olika cpu:er/minnesvarianter/etc, men japp... min har en 6600u (dual core)

Ja, men senast jag kollade var det bara dual core som gällde...och verkar gälla än idag. Säkert inget problem för många köpare dock, men väl för mig.

Permalänk
Medlem

Är också intresserad av Aero 15 och om den kommer att säljas i Sverige inom snar framtid!

Permalänk
Medlem

Webhallen har inte svarat än, men såhär skrev proshop.se igår

Citat:

Hej,

Ja det er en laptop som vi får ind.
Du vil kunne se den her når den bliver aktiv : https://www.proshop.se/Laptop/GIGABYTE-Aero-15/2596187
Vi ved desværre bare ikke hvornår den kommer ind og er klar til salg endnu.

Vi får den med Nordisk layout også.
Det er bare at holde øje med hjemmesiden så ligger vi den nordiske version op når vi kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Webhallen har inte svarat än, men såhär skrev proshop.se igår

Jag skrev detta i tråden 29/7 redan, 3 inlägg upp. Jag fick svar ang. denna dator redan i måndags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Jag kan höra efter med våran laptopavdelning på måndag och se hur det ser ut med leveranser av Aero 15 till Sverige ev. med Svenskt/Nordiskt tangentbord så återkommer jag med med information snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar, Michael B

Någon mer info än? Väntar med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Jag kan höra efter med våran laptopavdelning på måndag och se hur det ser ut med leveranser av Aero 15 till Sverige ev. med Svenskt/Nordiskt tangentbord så återkommer jag med med information snarast möjligt.

Med vänliga hälsningar, Michael B

Väntar också med spänning. Ska utomlands om en månad och hoppad på att den kommer ut innan dess :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kakan1994:

Någon mer info än? Väntar med spänning

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Levan:

Väntar också med spänning. Ska utomlands om en månad och hoppad på att den kommer ut innan dess :s

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr ingenting ännu, jag kommer dock att få mer information angående detta under morgondagen så jag återkommer med mer information då.

MVH
Michael

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Är också sjukt sugen på denna laptop så drog samma mejl till webhallen och inet idag, fick precis svar från webhallen:

Hej!
Ingen aning tyvärr men har bett våra inköpare kolla om det är något vi kan få in i sortimentet, återkommer så fort jag har något svar där.

Med vänliga hälsningar / Kind regards ...

Permalänk

Som det ser ut i dagsläget så bör modellen dyka upp hos ett urval av Nordiska återförsäljare i början av September, jag har dock ingen information gällande exakt vilka konfigurationer som kommer att säljas men samtliga kommer att komma med Nordiskt tangentbord.

MVH
Michael

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Som det ser ut i dagsläget så bör modellen dyka upp hos ett urval av Nordiska återförsäljare i början av September, jag har dock ingen information gällande exakt vilka konfigurationer som kommer att säljas men samtliga kommer att komma med Nordiskt tangentbord.

MVH
Michael

Hej igen, och tack för svar. Åker precis i början av september så det blir nog tyvärr lite för tight för mig att vänta.

Funderar i sådant fall på att beställa från Tyskland, finns det något jag bör tänka på med att köpa en Gigabyte-dator med det som du kommer på? (Den tyska layouten är väl väldigt lik den nordiska såvitt jag vet )

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Som det ser ut i dagsläget så bör modellen dyka upp hos ett urval av Nordiska återförsäljare i början av September, jag har dock ingen information gällande exakt vilka konfigurationer som kommer att säljas men samtliga kommer att komma med Nordiskt tangentbord.

MVH
Michael

Det sög ju, börjar högskolan nu i slutet av augusti så måste skaffa en laptop innan det så då blir det inte en aero 15

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Som det ser ut i dagsläget så bör modellen dyka upp hos ett urval av Nordiska återförsäljare i början av September, jag har dock ingen information gällande exakt vilka konfigurationer som kommer att säljas men samtliga kommer att komma med Nordiskt tangentbord.

MVH
Michael

Kommer det nordiska tangentbordet med samma tangentkombinations-bekymmer (http://forum.gigabyte.us/thread/1102/aero-15-keyboard-issues) som det engelska tangentbordet?

Är thunderbolt-porten PCIE 3.0 eller 2.0 (http://forum.notebookreview.com/threads/official-gigabyte-aer...)?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Kommer det nordiska tangentbordet med samma tangentkombinations-bekymmer (http://forum.gigabyte.us/thread/1102/aero-15-keyboard-issues) som det engelska tangentbordet?

Är thunderbolt-porten PCIE 3.0 eller 2.0 (http://forum.notebookreview.com/threads/official-gigabyte-aer...)?

Tack för detta. Satt själv och väntade på att den skulle komma in i lager men nu släpper jag den. Kommer inte köpa en dator med ett obrukbart tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Michael:

Som det ser ut i dagsläget så bör modellen dyka upp hos ett urval av Nordiska återförsäljare i början av September, jag har dock ingen information gällande exakt vilka konfigurationer som kommer att säljas men samtliga kommer att komma med Nordiskt tangentbord.

MVH
Michael

Kommer man ha samma problem med det nordiska tangentbordet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xenedras: Jag har skickat vidare era frågor till våran notebook-avdelning, återkommer när jag fått mer information.

MVH
Michael

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Finns att beställa hos PC-Konsulten nu för den som är intresserad
https://pc-konsulten.se/produkt/gigabyte-aero-15-ne325tb/

Permalänk
Medlem

Var just förbi en kollega som lyckats lägga vantarna på en Aero 15. Tror han nyss fått den så han hade inte hunnit testa så mycket men han menade att från början fungerade inte vissa kombinationer men efter firmware-update via Fusion så fungerade det. Sen hade han väl bara testat left ctrl + left shift + zxc men de verkar ha gjort nåt iaf.

Permalänk

Någon som fått hem en och testat? Verkar ju bara få bra betyg online och alla tester. Riktigt sugen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Michael:

@Xenedras: Jag har skickat vidare era frågor till våran notebook-avdelning, återkommer när jag fått mer information.

MVH
Michael

Ingen ny info?

Skickades från m.sweclockers.com