Införa "körkort" för internet för dagens unga(r)?

Permalänk
Avstängd

Införa "körkort" för internet för dagens unga(r)?

Tjena! Infödd 89:a här och jag tycker att internet för dagens barn och blivande ungdomar borde gå en slags "internetkurs" för att få ett "körkort" i och med att internet idag inte är likadant som det var på tidiga 90-talet.

Det värsta jag lyckades hitta som yngling på internets gamla dagar var typ rotten.com och då vände man ändå bort huvudet fort. Men det är inte på grund av sådana sidor som jag tycker att internet borde "körkortsregleras".

Mina utgångspunkter i mitt resonerade är följande:

1) den mänskliga hjärnan är inte perfekt utan extremt imperfekt (se List of Cognitive Biases på Wikipedia för mer info);

2) detta leder till att den mänskliga användaren att, särskilt om personen inte är "utbildad" eller "förberedd", kan drabbas av en eller fler av tre följande typiska saker på internet:

a) radikalisering via att YouTube hela tiden visar bara samma slags innehåll i "rekommendationer" vilket betyder att du alltid bara få se ena sidan av myntet (t.ex. vid konspirationsteorier eller om politiska partier, företag, välgörenhetsorganisationer och så vidare);

b) terrorism i och med att internet är terroristernas främsta "rekryteringsplats" och om du kombinerar detta då med att det är lätt att radikaliseras på grund av den imperfekta hjärnan så betyder det att en ytterst liten andel (vilket ändå är onödigt för mycket imho) av människor kommer att tro att "dem har rätt, jag borde gå med dem!".

c) trångsynt, extremt och radikaliserande tänkande kring politik och allmänt tänkande. Personligen upplever jag just nu att majoriteten av människor antingen är "långt vänster" eller "långt höger" och att det även är hur majoriteten av människor ser varandra. Personligen är jag mer i "mitten" för jag försöker se det relevanta från båda sidor.

Vad jag tycker borde inkluderas i "internetkörkortet" är ett grundläggande skeptiskt tänkande där man förstår att ens egen hjärna inte är perfekt och att man kanske är en av dessa människor som lätt fastnar för konspirationsteorier och därmed lätt kan hamna i en fälla där man fått för sig att "världen är minsann en konspiration!" på grund av sönderbombade YouTube-klipp som blir likadana och Confirmation Bias (i Cognitive Bias-listan) aktiveras rejält.

T.ex. när jag var yngre så trodde jag att Polarstjärnan var ett UFO som ville döda mig (var en polare som ljög om det när jag var riktigt ung och det satt fast i huvudet i flera år). Sedan så var jag oxå väldigt rädd inför 2012-undergången i och med Maya-kalendern. Min räddning blev att jag började lyssna på en skeptisk podcast där jag fick lära mig att min hjärna är långt från perfekt (i och med cognitive bias-listan).

Då kunde åtminstone jag släppa på dessa irrationella rädslor och gå vidare i livet istället. Jag säger inte nu att detta är "the magic bullet" mot terrorism och radikalt tänkande, men jag tror starkt på att det är en viktig bidragande faktor. Internet verkar ses som en mänsklig rättighet idag precis som vapen ses som det i USA.

Och jag anser att internet kan vara rätt lika som vapen; om du saknar utbildningen att hantera det, så kan det lätt skada dig eller andra även om det är sjukt svårt att se den skedda skadan från internet jämfört med fysiska vapen.

Skeptiskt tänkande rent allmänt bör introduceras i grundskolan som ett ämne i sig, för då tror jag även att fler kan börja tänka mer förnuftigt om viktiga frågor i samhället och inte hamna i dessa "mentala fällor" som radikalt tänkande, konspirationstänkande och så vidare.

Så... vad anser du? Bör internet "körkortsregleras" eller är det lika ofarligt som renat vatten och bör ges som en mänsklig rättighet till folk utan några större "förberedelser" innan?

Det finns väl en anledning varför man håller undan porr från sina barn tills dem blir äldre (inte för att jag personligen tror att det är så skadligt som vissa verkar försöka få en att tro. Btw: #NoFap)

P.S. Den 'farligate' "cognitive bias" som vi människor har är Blind Spot Bias som gör att vi tror att vi inte tror att vi har några cognitive biases från början!

P.S.S. Jag reserverar rätten om att ursäkta om grammatik- & stavfel i förväg och i efterhand.

P.S.S.S. Jag erkänner att jag öppet har försökt påverka ditt politiskt tänkande mot mer "mitten" i detta inlägg.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Ja indoktrineringen av våra avkommor har allvarligt skadas av internet, där de kan få fram information och fakta som vi ej gillar. I usa har de stora problem med att tack vare internet så slutar vissa ungdomar t.o.m att tro på gud. Man skulle tro att aga hjälper, men de gör det i smyg utan föräldrarnas vetskap.

Man kan dock även se det liberala sättet, internet är farligt, precis som att gå ut på gatan också är det. Säkerheten för att ingå avtal borde se över, där högre krav på den som vill få någon att teckna avtal krävs. Likaså borde framförallt yngre flickor bättre informeras att det finns gott om riktigt sjuka personer på internet.

Men att få information ifrån olika sidor, ja låt det vara. Detta med att motverka, censurera blir inte på något sätt bättre. Men visst polisen borde kanske lägga mer resurser på sidor som uppmuntrar till brott.

Att kritisk granska information borde alla lära sig, medier som folk tror är pålitliga är det inte. Men genom att bara läsa fler medier så får folk snabbt en överblick av vad som är sant.

Och för oss som levde innan internet blev en folklig företeelse, så gick extremt många påståenden då också. Kvacksalveristernas storhetstid gällde, men skillnaden idag är att folk lättare kan granska påståenden.
Ta t.ex den opålitliga tidningen Aftonbladet kring spikmattan som troligen idag ej upprör så många idag, alla seriösa medier sa att det var bluff. Aftonbladet gjorde det motsatta och rekommenderade:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11865577.ab

Så jag tror snarare att internet har lett till att folk tror på mindre trams än det motsatta. När det gäller ungdomar så låt dem läsa vad de vill.

*edit*
Jag tycker alltså ditt förslag är dåligt, däremot borde barn lära sig mer om källkritik, argumentationsfel etc. Där lärare kunde gå igenom artiklar i våra kända medier och så ska barn få öva och se vad bristerna i slutsatserna är. -Då såklart ämnen som ej upprör som spikmattan. Politik är ett farligt ämne, då någon barn kan tillhöra en grupp som är riskkapitalister eller det motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Infödd 89:a här och jag tycker att internet för dagens barn och blivande ungdomar borde gå en slags "internetkurs" för att få ett "körkort" i och med att internet idag inte är likadant som det var på tidiga 90-talet.

Det värsta jag lyckades hitta som yngling på internets gamla dagar var typ rotten.com och då vände man ändå bort huvudet fort. Men det är inte på grund av sådana sidor som jag tycker att internet borde "körkortsregleras".

Mina utgångspunkter i mitt resonerade är följande:

1) den mänskliga hjärnan är inte perfekt utan extremt imperfekt (se List of Cognitive Biases på Wikipedia för mer info);

2) detta leder till att den mänskliga användaren att, särskilt om personen inte är "utbildad" eller "förberedd", kan drabbas av en eller fler av tre följande typiska saker på internet:

a) radikalisering via att YouTube hela tiden visar bara samma slags innehåll i "rekommendationer" vilket betyder att du alltid bara få se ena sidan av myntet (t.ex. vid konspirationsteorier eller om politiska partier, företag, välgörenhetsorganisationer och så vidare);

b) terrorism i och med att internet är terroristernas främsta "rekryteringsplats" och om du kombinerar detta då med att det är lätt att radikaliseras på grund av den imperfekta hjärnan så betyder det att en ytterst liten andel (vilket ändå är onödigt för mycket imho) av människor kommer att tro att "dem har rätt, jag borde gå med dem!".

c) trångsynt, extremt och radikaliserande tänkande kring politik och allmänt tänkande. Personligen upplever jag just nu att majoriteten av människor antingen är "långt vänster" eller "långt höger" och att det även är hur majoriteten av människor ser varandra. Personligen är jag mer i "mitten" för jag försöker se det relevanta från båda sidor.

Vad jag tycker borde inkluderas i "internetkörkortet" är ett grundläggande skeptiskt tänkande där man förstår att ens egen hjärna inte är perfekt och att man kanske är en av dessa människor som lätt fastnar för konspirationsteorier och därmed lätt kan hamna i en fälla där man fått för sig att "världen är minsann en konspiration!" på grund av sönderbombade YouTube-klipp som blir likadana och Confirmation Bias (i Cognitive Bias-listan) aktiveras rejält.

T.ex. när jag var yngre så trodde jag att Polarstjärnan var ett UFO som ville döda mig (var en polare som ljög om det när jag var riktigt ung och det satt fast i huvudet i flera år). Sedan så var jag oxå väldigt rädd inför 2012-undergången i och med Maya-kalendern. Min räddning blev att jag började lyssna på en skeptisk podcast där jag fick lära mig att min hjärna är långt från perfekt (i och med cognitive bias-listan).

Då kunde åtminstone jag släppa på dessa irrationella rädslor och gå vidare i livet istället. Jag säger inte nu att detta är "the magic bullet" mot terrorism och radikalt tänkande, men jag tror starkt på att det är en viktig bidragande faktor. Internet verkar ses som en mänsklig rättighet idag precis som vapen ses som det i USA.

Och jag anser att internet kan vara rätt lika som vapen; om du saknar utbildningen att hantera det, så kan det lätt skada dig eller andra även om det är sjukt svårt att se den skedda skadan från internet jämfört med fysiska vapen.

Skeptiskt tänkande rent allmänt bör introduceras i grundskolan som ett ämne i sig, för då tror jag även att fler kan börja tänka mer förnuftigt om viktiga frågor i samhället och inte hamna i dessa "mentala fällor" som radikalt tänkande, konspirationstänkande och så vidare.

Så... vad anser du? Bör internet "körkortsregleras" eller är det lika ofarligt som renat vatten och bör ges som en mänsklig rättighet till folk utan några större "förberedelser" innan?

Det finns väl en anledning varför man håller undan porr från sina barn tills dem blir äldre (inte för att jag personligen tror att det är så skadligt som vissa verkar försöka få en att tro. Btw: #NoFap)

P.S. Den 'farligate' "cognitive bias" som vi människor har är Blind Spot Bias som gör att vi tror att vi inte tror att vi har några cognitive biases från början!

P.S.S. Jag reserverar rätten om att ursäkta om grammatik- & stavfel i förväg och i efterhand.

P.S.S.S. Jag erkänner att jag öppet har försökt påverka ditt politiskt tänkande mot mer "mitten" i detta inlägg.

Jag tycker det är en bra idé och att det behövs, men det skulle aldrig gå eftersom de som vet "sanningen" genast skulle börja gapa om att man försöker stöpa ungarna i "PK-kakformen" eller något sådant. Lättlurade nyttiga idioter som går på allt extremt skit utan att tänka själva är precis vad extremisterna vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt skolan borde tillhanda någon internet "kurs" för lågstadie/högstadie elever. Typ basic saker om hur man beter sig, nätmobbning osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag tycker definitivt skolan borde tillhanda någon internet "kurs" för lågstadie/högstadie elever. Typ basic saker om hur man beter sig, nätmobbning osv.

Och att inte använda fusk/hacks i dataspel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och att inte använda fusk/hacks i dataspel.

Viktigaste av allt såklart.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Enda gången landets befolkning tycks vara källkritisk är 1. April.
Varför inte börja med "källkritik", både teoretisk ( t ex diskussioner ) och praktisk ( visa upp riktig och fejkad
nyhet ) i skolan, så dagens unga lär sej vara källkritiska mer och oftare än 1. April?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Ja att lära sig kritiskt tänkande är vettigt. Men det gäller ju inte bara internet utan överhuvudtaget i livet oavsett om man pratar med folk vid fikabordet eller via nätet. Så det är snarare ett livskörkort i så fall.

Men i övrigt tror jag att de unga lär sig internet snabbare själva än vad någon lärare någonsin skulle kunna lära dem. Jag ser ju det på mina barn. Sedan har ju föräldrar ett ansvar för sina barn så det är där som eventuella gränser behöver sättas och att man berättar lite om vilka konsekvenser det kan få om man gör dumma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja att lära sig kritiskt tänkande är vettigt. Men det gäller ju inte bara internet utan överhuvudtaget i livet oavsett om man pratar med folk vid fikabordet eller via nätet. Så det är snarare ett livskörkort i så fall.

Men i övrigt tror jag att de unga lär sig internet snabbare själva än vad någon lärare någonsin skulle kunna lära dem. Jag ser ju det på mina barn. Sedan har ju föräldrar ett ansvar för sina barn så det är där som eventuella gränser behöver sättas och att man berättar lite om vilka konsekvenser det kan få om man gör dumma saker.

Jo, men nätet är ju något många unga kan relatera till så det vore en vettig utgångspunkt. Nu är mitt minne lite dåligt, men den enda källkritiken jag minns från grundskolan är detta:

*Google är inte en källa.
*Wikipedia är en ogiltlig källa.

Lite mer djupgående undervisning om källkritik är något svenska skolan är starkt i behov av. Betydligt viktigare än att veta att nån random kung dödat danskar(eller någon annan för den delen). Men som vanligt tar ju ändringar alldeless för lång tid, nu mer än någonsin förr då samhället ändras så snabbt. Några grejer som hade behövts fixas:

*Ge mer makt åt lärarna.
*Bestraffa korkade föräldrar.
*Inför källkritik till något som genomsyrar alla ämnen.
*Ta bort trä/sy slöjd, helt meningslösa ämnen i dagens samhälle, iaf på det sätt det lärs ut.
*Förbjud elever från att använda mobiltelefon/dator under lektionstid och bara använda det i skolans datorsalar under bevakning.
*Introducera programmering tillsammans med NO och Matematik.

End of rant.

Permalänk
Medlem

källkritik och källgranskning är så viktigt idag så det borde vara en obligatorisk grundsten så som svenska/engelska/matte.

Även om det ingår en del i svenska/engelska så skulle det vara en egen kurs i sig.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns alltid farliga saker i livet, att bara stänga av skiten eller försöka reglera med något typ av "körkort" för vardagliga saker är helt korkat.

Det du är inne på är ungefär samma stuk som t.ex. "GTA/CoD är ansvarig för skolskjutningar i USA, måste förbjudas".

Dels kan dessa saker beror på psykiska besvär eller gamla goda uppfostran och sunt förnuft, något som inte längre vågas tas upp för det är kränkande.

Sen det här med radikalism, politiska åsikter och rektryteringar osv fanns långt innan internet, det är fortfarande bara en viss typ av människor som väljer den vägen.

Då handlar det oftast om religion, dålig utbildning eller andra dåliga omständigheter, dvs inget att göra med internet även om det underlättar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är en bra idé och att det behövs, men det skulle aldrig gå eftersom de som vet "sanningen" genast skulle börja gapa om att man försöker stöpa ungarna i "PK-kakformen" eller något sådant. Lättlurade nyttiga idioter som går på allt extremt skit utan att tänka själva är precis vad extremisterna vill ha.

Jag antar du syftar på ateisterna med deras extrema inkorrekt politiska åsikter i vissa länder? Vi har annars sålt en hel del Volvobilar till Nordkorea utan att få betalt, kanske kan vi säga att vi vill ha hjälp med att bygga upp internet som dem istället?

Vi bör lära ungdomar att tänka kritisk emot all skit, indoktrinering är inget vi ska hålla på med. Genom att vara kritisk tänkande så kommer extremismen per automatik minskas. Sedan kan man fråga sig vem som är extrem? Sverige är ett extremt land på många sätt, ta inte minns vårt miljötänk.
Nu den första Augusti så blev det olagligt att ha tjurar uppbundna, det innebär att vissa småbrukare få lägga ner. Man kan argumentera för att det är för djurens bästa, men frågan är genast har vi samtidigt förbjudet att importera kött som kommer från uppbundna tjurar? Och så håller de på hela tiden, allt för att göra svensk jordbruk mindre konkurrenskraftigt när vi redan jämfört emot en stor del av världen som har kassa åkermarker och klimat för produktion. -Antal soltimmar är katastrofalt.

Nå lättlurade idioter som du skrev som väl läser aftonbladet och annan dritt som det vore bibeln är ett stort problem, men genom att enbart lära sig att källkritik och lära sig kritisk granska artiklar så blir det bättre.

Att däremot ge sig in i politik blir känsligt om det är bara några få elever som tillhör den utsatta gruppen. Pratar man om religiös extremism och det finns någon religiös i klassen så gissa vilken elev som blir utpekad?

Permalänk
Medlem

Vad många inte tänker på är att nästan alla som har tillgång till Internet är skribenter. Allt du skriver som kan läsas av andra är en åsikt, idé eller opinionsbildning bara för att nämna några. Att man i bara farten kan såra någon tänker nog inte så många på, jag inkluderad.
När jag var tonåring i slutet av 80-talet så fick jag plocka fram papper och penna, skriva vad jag ville ha sagt, trycka ner pappret i ett kuvert, smaska på ett glatt frimärke och sedan traska iväg till närmaste postlåda. När mitt Pulitzervinnande alster sedan granskades hos den lokala blaskan så var det inte alls säkert den ens blev godkänd för att sedan bli publicerad. All den tid det tog av det jag beskrev, hur mycket hinner dagens tonåring skriva på t ex nylleboken eller Tjatter förlåt TWITTER?
Tänk er sen att det finns några miljoner tonåringar som kläcker ur sej det ena efter det andra på nämnda sociala medier knappt utan något kritiskt tänkande eller "...jag kanske ska omformulera det där lite grann..." ?
Källkritik, eller kritiskt tänkande som någon uttryckte det, borde finnas inskriven i skolan sedan länge.

Jag tror bestämt jag ser en bildskärm för mycket, ett tydligt tecken på överj#vlig trötthet. Nattens alla

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Vad många inte tänker på är att nästan alla som har tillgång till Internet är skribenter. Allt du skriver som kan läsas av andra är en åsikt, idé eller opinionsbildning bara för att nämna några. Att man i bara farten kan såra någon tänker nog inte så många på, jag inkluderad.
När jag var tonåring i slutet av 80-talet så fick jag plocka fram papper och penna, skriva vad jag ville ha sagt, trycka ner pappret i ett kuvert, smaska på ett glatt frimärke och sedan traska iväg till närmaste postlåda. När mitt Pulitzervinnande alster sedan granskades hos den lokala blaskan så var det inte alls säkert den ens blev godkänd för att sedan bli publicerad. All den tid det tog av det jag beskrev, hur mycket hinner dagens tonåring skriva på t ex nylleboken eller Tjatter förlåt TWITTER?
Tänk er sen att det finns några miljoner tonåringar som kläcker ur sej det ena efter det andra på nämnda sociala medier knappt utan något kritiskt tänkande eller "...jag kanske ska omformulera det där lite grann..." ?
Källkritik, eller kritiskt tänkande som någon uttryckte det, borde finnas inskriven i skolan sedan länge.

Jag tror bestämt jag ser en bildskärm för mycket, ett tydligt tecken på överj#vlig trötthet. Nattens alla

Jag var också ung på 80 talet jag minns inte en enda klasskamrat som skrev någon artikel som kom med i någon tidning, men gick det då inga felaktiga påståenden? Min upplevelse är att raka motsatsen emot idag gällde, det var så otroligt mycket skit man trodde på. Idag är det dock så himla enkelt att granska information och de allra värsta påståendena försvinner.
-Med skit så menar jag allt möjligt, både historiska påståenden men även politik och ekonomi. Liksom den stora källan vi hade var nationalencyklopedin som visserligen är en bra källa, men vad säger en 10 år gammal sådan om vilka bidrag som staten ger idag, eller något om lokala skrönor?

Angående källkritik så bör det ingå och jag är förvånad om det ej ingår? Att barn tror på en massa trams, har vi idag några större problem med det? Visst vi har problem med att folk idag bättre kan organisera sig men det gäller att arbeta emot detta.
Om vi tar de högerextrema i sverige och bortser åren under flyktingkaoset, har de då varit så mycket mer extrema än vad de var under 80talet? Vänsterextremismen, ja när ledande tidningar samarbetar med dessa så behöver ungdomar just läsa andra medier.

Så jag tror att sverige just när det gäller information genom internet har gått rätt väg, att vi sedan har problem ibland hänger snarare ihop med konjunktur och den politik som vi har fört, det är fel att skylla internet på bilbränder etc.

*edit*
Om vi tar bilbränderna, så tror jag inte ungdomars bristande källkritik är problemet. Snarare är det annat som ilska, förakt och grupptryck, höra in i gänget och liknande som gäller. Att få bort sådant beteende är svårt, men jag tror ej fokus ska ligga på källkritik och internet.
Där jag själv bor har de nu slagit sönder en massa svindyr utrustning vid järnvägsstationen, jag har svårt att se var på internet som sånt uppmuntras. Inte är det då flashback som många kritiserar.

*edi2*
Ett exempel på dumheter som jag minns jag trodde på 80talet. Några personer skulle gräva täckdikning på en åkermark och hade med sig 2st koppartrådar som var vikta som ett L. Dessa snurrade man runt sedan skulle man gå och när de gick ihop så fanns det ett vattendrag under. http://www.currylinjer.com/test.htm
När man var en liten valp så frågade man de äldre visa på byn och alla så självklart fungerade dem, det är dock inte alla som har tekniken för att använda dem och man skulle öva.

Det dröjde tills man fick internet så man kunde utvidga sina källor från de "äldre visa i byn" till internet innan man insåg vilken trams det var. Och det gällde inte bara skit som detta, utan vissa äldre sa att lite tobak är bra o.sv.

Min upplevelse är alltså det motsatta, tack vare internet har folk/ungdomar blivit visare/klokare. Det skulle kunna vara så att ungdomar organiserar sig i grupper, men jag tror att rätt väg att gå är inte införa censur snarare upplysa folk.
Jag hade klasskamrater som stödde Bevara_Sverige_Svenskt https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevara_Sverige_Svenskt
Även om vi idag har lite problem med högerextrema, så är det då inte många som är så extrema som de var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag antar du syftar på ateisterna med deras extrema inkorrekt politiska åsikter i vissa länder? Vi har annars sålt en hel del Volvobilar till Nordkorea utan att få betalt, kanske kan vi säga att vi vill ha hjälp med att bygga upp internet som dem istället?

Vi bör lära ungdomar att tänka kritisk emot all skit, indoktrinering är inget vi ska hålla på med. Genom att vara kritisk tänkande så kommer extremismen per automatik minskas. Sedan kan man fråga sig vem som är extrem? Sverige är ett extremt land på många sätt, ta inte minns vårt miljötänk.
Nu den första Augusti så blev det olagligt att ha tjurar uppbundna, det innebär att vissa småbrukare få lägga ner. Man kan argumentera för att det är för djurens bästa, men frågan är genast har vi samtidigt förbjudet att importera kött som kommer från uppbundna tjurar? Och så håller de på hela tiden, allt för att göra svensk jordbruk mindre konkurrenskraftigt när vi redan jämfört emot en stor del av världen som har kassa åkermarker och klimat för produktion. -Antal soltimmar är katastrofalt.

Nå lättlurade idioter som du skrev som väl läser aftonbladet och annan dritt som det vore bibeln är ett stort problem, men genom att enbart lära sig att källkritik och lära sig kritisk granska artiklar så blir det bättre.

Att däremot ge sig in i politik blir känsligt om det är bara några få elever som tillhör den utsatta gruppen. Pratar man om religiös extremism och det finns någon religiös i klassen så gissa vilken elev som blir utpekad?

Det är väl förjävla märkligt. Vi verkar överens om att det vore bra om folk lär sig källkritik, vilket många helt enkeelt inte ens vet vad det är idag, men resultatet det skulle få verkar vi tycka är helt olika.

Folk idag är mer intresserade av sådant som redan bekräftar deras världsbild än sanningen. Så jag tror i alla fall att en utbildning i att en stor del av internet är bonnfångeri och att man bör fundera innan man sväljer saker, även om det "låter bra" vore rimligt.

Sen har jag inget emot att Sverige är extremt, sålänge vi är "extremt bra". Jag är stolt över att bo i ett föregångsland som sätter miljön och mjuka värden framför kronor och ören.

Naturligtvis finns det enorm "potential" för utveckling om fullt fokus hade varit på kronor och ören jämt, men så vill inte jag ha det. Fråga dig själv om du skulle tycka det var kul att vara fastkjedjad. Ditt svar där ligger nära vad tjurarna tycker. Men du kanske gärna ställer upp och kedjar fast dig bara jordbruket blir mer lönsamt?

Nej, jag är inte emot lönsamhet, men när ökad lönsamhet innebär ökat lidande så säger jag stopp och belägg. Sån är jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Körkort" för internet låter inte som en bra grej. Däremot är jag helt med på tåget angående att lära ut vettig källkritik i skolan.

När jag växte upp på sjuttiotalet fanns det i princip inga regler, inga curlingföräldrar, inga barnstolar i bilar, inga cykelhjälmar i princip ingen som TÄNKTE PÅ BARNEN.

Guess what, vi överlevde som generation födda på sextotalet trots det laglösa samhället.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du kan inte jämnföra en modern (utgår ifrån detta) människa i Sverige 2017 med ett kreatur som har för avsikt att hamna på min tallrik så att jag kan bli mätt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Enda gången landets befolkning tycks vara källkritisk är 1. April.
Varför inte börja med "källkritik", både teoretisk ( t ex diskussioner ) och praktisk ( visa upp riktig och fejkad
nyhet ) i skolan, så dagens unga lär sej vara källkritiska mer och oftare än 1. April?

För att källkritik är farligt för vårat samhälle. Det mesta som politiker och media säger är rent ljug och om alla fattar det blir det problem med att styra och utnyttja fåren. Det man vill ha är slavar som lydigt tål att trampas på, innan var det religion idag är det media som sköter det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Du kan inte jämnföra en modern (utgår ifrån detta) människa i Sverige 2017 med ett kreatur som har för avsikt att hamna på min tallrik så att jag kan bli mätt.

Jämför med en människa någon annanstans som sliter för att du ska leva loppan i Sverige 2017. Du tror inte att allt som gör din vardag kommer från himlen utan att någon jobbat skiten ur sig för att du ska få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo, men nätet är ju något många unga kan relatera till så det vore en vettig utgångspunkt. Nu är mitt minne lite dåligt, men den enda källkritiken jag minns från grundskolan är detta:

*Google är inte en källa.
*Wikipedia är en ogiltlig källa.

Lite mer djupgående undervisning om källkritik är något svenska skolan är starkt i behov av. Betydligt viktigare än att veta att nån random kung dödat danskar(eller någon annan för den delen). Men som vanligt tar ju ändringar alldeless för lång tid, nu mer än någonsin förr då samhället ändras så snabbt. Några grejer som hade behövts fixas:

*Ge mer makt åt lärarna.
*Bestraffa korkade föräldrar.
*Inför källkritik till något som genomsyrar alla ämnen.
*Ta bort trä/sy slöjd, helt meningslösa ämnen i dagens samhälle, iaf på det sätt det lärs ut.
*Förbjud elever från att använda mobiltelefon/dator under lektionstid och bara använda det i skolans datorsalar under bevakning.
*Introducera programmering tillsammans med NO och Matematik.

End of rant.

Håller med till viss del men håller INTE med att ta bort trä/sy slöjd.
Folk måste ju lära sig göra saker med händerna (mer än att knappra på ett tangentbord). Det är för lite praktiska moment i skolan, det man hör i media är att tex idrottslektionerna blir färre och färre. Alla blir mer och mer stillasittande

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Den dagen då någon myndighet ska bestämma vad jag får se på internet, den dagen kommer jag totalt ignorera samtliga lagar och regler som jag anser inte ska gälla mig.

(Jag har inte läst hela tråden och är alldeles säker på att det skrivs en hel del bra säker, men, jag skriver här ifall Stefan Löfven, Annie Lööf, Gustav Fridolin eller någon annan idiot av någon händelse skulle läsa den här tråden och få nån korkad idé. Sätter ni censur på internet så får ni åtminstone en till "galning" att ta hand om i Sverige, han kommer att gå under namnet Anarkisten Baptisten.)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur skolan fungerade när ni gick i den, men jag går igenom grundskolan just nu och vi får lära oss både källkritik samt lite grundläggande programmering osv.

Nu har jag även växt upp med föräldrar som i alla fall någulunda förstår sig på datorer och liknande vilket jag har förstått att många föräldrar inte gör och det har väl gett mig ett lite mer källkritiskt tänkande.

Jag ser dock ingen anledning till att införa någon form av licens för att få använda internet, jag tror att skolan (i alla fall där jag bor) tar hand om det ganska bra redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till och med gamla SweClockers rävar länkar till sidor som är proppfulla med Trackers/Spårare och Java Script.
Alla spårare och Java script är inte av "ondo" men om sidorna fungerar utan dom så kanske man kan påverka Internets utveckling genom att bojkotta dessa sidor/sajter.

Även Swedclockers har några suspekta spårare och onödiga script.
Varför skulle man vilja ha deras SSL.Sifomedia kaka på sin dator?
Vad gör Java scriptet adtech.de för något gott på SwedClockers?

Har stängt av båda och SwedClockers är fortfarande surfbart.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du vill införa körkort?
Tror inte du skulle få ett med tanke på ditt konstanta användande av citationstecken.

Permalänk
Medlem

Född 1992 , i 4:e klass fick vi lära oss vad källkritik var under "datorkunskapen".

På den tiden så var nog 4:e klass rätt tid att börja , idag kan jag tycka att man gärna får börja lite i lägre klasser då barn idag i större utsträckning har kontakt med internet i lägre åldrar.

Vi fick t.ex lära oss att inte tro allt vi läser på nätet och att information kan vinklas.

Jag är ganska ifrågasättande och kritisk till vad folk säger i allmänhet , men jag tror att jag inte hade haft en sådan kritisk syn på internetinformation som jag har om skolan inte hade lärt mig att vara källkritisk. Ta ALLT med en nypa salt.

Jag vet att min bror ( född 1994 ) inte fick lära sig detta under "datorkunskapen" i skolan, så det har jag fått pränta in i skallen på honom.

Kanske bara var vår skola som slutade med det , men jag har en känsla av att ganska många slutade med det om man ser till hur samhället faktiskt beter sig.

/H

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Du kan inte jämnföra en modern (utgår ifrån detta) människa i Sverige 2017 med ett kreatur som har för avsikt att hamna på min tallrik så att jag kan bli mätt.

Det gjorde jag nyss, och det gock fint. Och uppenbarligen så har lagstiftarna också gjort det, och det gick ju också fint.

Om du bara ser djur som något som så småningom skall hamna på din tallrik så att du kan bli mätt så behövs ju inga regler om djurhållning alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Källkritik, osv, är med i läroplanen (Mor min är lärare. Det är där). Vissa lärare har nog svårt att lära ut det däremot. Men nog är det där. Vissa går så långt att eleverna måste styrka allt de skriver med källhänvisning. Vilket på sätt och vis är bra. Sjukt frustrerande, men bra.
Mer än vad som idag ska läras ut, skulle jag inte predika för. Drar vi det för långt så kommer lärarna färga sina elevers tänkande, och vi alla bör känna till att vuxna är precis lika dåliga på detta område. Vilka är det som kommit på allt knäppt?
Därefter så måste resterande fungera. Och trots att alla kids inte vill erkänna att de tar efter föräldrarna, så gör de det. Lycka till att bli av med alla knäppgökar. Alla har fel och brister. Dessa kommer inte försvinna. Även jag och ni själva är nog lite knäppa på något plan.
Den enda "lösningen" jag kan se, är att klura ut hur vi ska färga folket till att alltid sträva efter förbättring.

Sedan så kan man ju fråga sig vem ansvaret ska ligga på, när dagens kids har en padda/teffelon från dagen de ploppar ut. Kanske föräldrarna kan göra sitt jobb? Nej, det var ju hämskt av mig..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Källkritik, osv, är med i läroplanen (Mor min är lärare. Det är där). Vissa lärare har nog svårt att lära ut det däremot. Men nog är det där. Vissa går så långt att eleverna måste styrka allt de skriver med källhänvisning. Vilket på sätt och vis är bra. Sjukt frustrerande, men bra.
Mer än vad som idag ska läras ut, skulle jag inte predika för. Drar vi det för långt så kommer lärarna färga sina elevers tänkande, och vi alla bör känna till att vuxna är precis lika dåliga på detta område. Vilka är det som kommit på allt knäppt?
Därefter så måste resterande fungera. Och trots att alla kids inte vill erkänna att de tar efter föräldrarna, så gör de det. Lycka till att bli av med alla knäppgökar. Alla har fel och brister. Dessa kommer inte försvinna. Även jag och ni själva är nog lite knäppa på något plan.
Den enda "lösningen" jag kan se, är att klura ut hur vi ska färga folket till att alltid sträva efter förbättring.

Sedan så kan man ju fråga sig vem ansvaret ska ligga på, när dagens kids har en padda/teffelon från dagen de ploppar ut. Kanske föräldrarna kan göra sitt jobb? Nej, det var ju hämskt av mig..

Problemet är nog att det inte går lära fullt ut. Det krävs en hel del erfarenhet med.

Det är som när man diskuterar krig, 99% av de som har faktiskt upplevt det riktat mot sig och sitt samhälle är emot medan de som upplevt det i spel är för och tror att det är något trevligt och bra. Svårt att fatta sig på sådana saker innan man känner av det på sin egen back. Liknande, om mindre extremt, är det med många saker.

Permalänk
Medlem

Borde garanterat tas upp i större utsträckning, egentligen borde det vara en del av allmänbildningskurser, alltså samhällskunskap. Finns så mycket man borde ta upp egentligen, vett och etikett, nätmobbning, datasäkerhet, källkritik osv.

Tror hela samhället skulle ha stor nytta av detta, har märkt stor skillnad från den tiden då man själv växte upp då Internet började växa fram när man var liten grabb men först där kring senare delen av 90-talet som det började användas i större utsträckning.

Den största skillnaden jag har märkt är hur aggressivt man beter sig på nätet då man hålls "anonym", språket som används är oftast ganska oacceptabelt tycker jag. Den är det största oron jag har, hur det översätts till hur folk tänker sen i riktiga livet osv. Även ogillar jag nätmobbningen starkt i skolor, psykisk mobbning dvs där det kan skrivas riktigt styggt då man inte är face to face.

Datasäkerheten är allmänt bristfällig i ungdomars användande, det ska va smidigt och så att använda, man bryr sig inte i datasäkerheten tillräckligt som kan ha stora följder för även andra folk senare i livet osv.

Nä det borde verkligen satsas ordentligt på detta tycker jag. Känns som sociala median har fördummats ungdomen till viss del, man tänker sig inte för tillräckligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det gjorde jag nyss, och det gock fint. Och uppenbarligen så har lagstiftarna också gjort det, och det gick ju också fint.

Om du bara ser djur som något som så småningom skall hamna på din tallrik så att du kan bli mätt så behövs ju inga regler om djurhållning alls.

Mmm mat är gott. Dock så finns det ingen vettig anledning att djuren plågas under sitt liv. Det är faktiskt betydligt vettigare att de lever bra och slipper onödiga transporter i jakt på subventioner då det hjälper oss. Vettigare djurhållning betyder mindre sjukdomar och andra resistans problem. Färre transporter betyder betydligt mindre risk för spridning av sjukdomar plus mindre miljöskada.

Man behöver inte vara vegan för att vilja att djuren behandlas väl