Permalänk
Inaktiv

Reklam i windows 10?

Hej!
Detta är en väldigt snabb fråga då jag av någon anledning har svårt att hitta ett enkelt svar på google.
Finns det reklam i windows 10 home om man köper det i butiken?

Vänligen
Mikael

Permalänk
Medlem

Självklart finns det reklam. Annars hade man ju inte vetat om att Candy Crush finns som UWP-app i Windows Store.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Reklam hur? vet att folk har diskuterat reklam i startmenyn men det är något som går att stänga av, jag har ingen reklam eller popups som ger "tips" på andra microsoft produkter t.ex

edge använder jag mig inte av, så vet inte hur det är med saker där inne

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exeo:

Reklam hur? vet att folk har diskuterat reklam i startmenyn men det är något som går att stänga av, jag har ingen reklam eller popups som ger "tips" på andra microsoft produkter t.ex

edge använder jag mig inte av, så vet inte hur det är med saker där inne

Okey, för just nu har jag windows 10 free upgrade. Den har reklam i start menyn. Därför undrar jag om Det finns reklam ifall man köper det i en butik också då jag ska köpa en mini pc med windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246883:

Okey, för just nu har jag windows 10 free upgrade. Den har reklam i start menyn. Därför undrar jag om Det finns reklam ifall man köper det i en butik också då jag ska köpa en mini pc med windows 10

Det spelar ingen roll om du skaffar licensen genom gratisuppgraderingen eller en återförsäljare. Operativsystemet kommer fungera exakt likadant i vilket fall.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur en del lyckas få reklam i windows 10? Har själv W10 och har aldrig sett en tillstymmelse till sådant i OS'et när jag använde den inbyggda startmenyn. Den går ju dock enkelt att byta ut, mot StartIsBack eller Classic Shell.

Permalänk
Medlem

@anon246883: Jag fick också mitt windows 10 genom gratis perioden ( hade windows 7 innan ) men jag har som sagt kunnat stänga av all typ av reklam, så borde inte vara något större skillnad.

Bara gå in i inställningarna och stänga av

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon246883:

Okey, för just nu har jag windows 10 free upgrade. Den har reklam i start menyn. Därför undrar jag om Det finns reklam ifall man köper det i en butik också då jag ska köpa en mini pc med windows 10

Om du syftar på att du uppgraderat från en gammal windows utgåva till Windows 10 så är det Windows du köper är exakt samma Windows.

Det går bra att stänga av reklamen i startmenyn på Windows 10 genom att i inställningarna bocka ur "occasionally show suggestions in start" I inställningarna för startmenyn. (Vet tyvärr inte vad alternativet heter i svenska utgåvan). Se nedan.

https://www.google.se/amp/s/www.howtogeek.com/259946/how-to-g...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Klanders:

Förstår inte hur en del lyckas få reklam i windows 10? Har själv W10 och har aldrig sett en tillstymmelse till sådant i OS'et när jag använde den inbyggda startmenyn. Den går ju dock enkelt att byta ut, mot StartIsBack eller Classic Shell.

Inte blivit påtvingad Candy Crush eller annat skit som installerar sig vid varje större uppgradering? *spyr..*

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inte blivit påtvingad Candy Crush eller annat skit som installerar sig vid varje större uppgradering? *spyr..*

Så går man in i regedit och deaktiverar doldainstallationer

Permalänk
Skrivet av anon246883:

Okey, för just nu har jag windows 10 free upgrade. Den har reklam i start menyn. Därför undrar jag om Det finns reklam ifall man köper det i en butik också då jag ska köpa en mini pc med windows 10

windows 10 free upgrade? det finns vad jag vet ingen version som heter det.

@Klanders: kan lika gärna vara nån malware/trojan som lägger ads ovanpå

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

windows 10 free upgrade? det finns vad jag vet ingen version som heter det.

@Klanders: kan lika gärna vara nån malware/trojan som lägger ads ovanpå

Du förstår visst att människan i fråga har uppgraderat från antingen w7 eller w8 till windows 10 gratis.

Troligtvis reklam likt:

https://winblogs.azureedge.net/win/2016/04/Updated-Start-1024... (notera candy crush t.ex.)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ZalamanderRelic:

Så går man in i regedit och deaktiverar doldainstallationer

Svårt när det trycks in redan vid installation. Bra tips dock, skall nog uppdatera mina syspreps..

Permalänk
Medlem

Det mesta går att stänga av med WinAeroTweaker, reklam, uppdateringar, telemetri, appinstallationer, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@anon246883: så gör en ominstallation då och avinstallera dom spel/program som du inte vill ha.

@JeanC: gör jag ?

man lär sig aldrig nånting om man hela tiden blir matad den exakt den information som man frågar efter..
om jag får kritik för att jag ställer följdfrågor som inte direkt svarar på frågan, utan gör att man behöver tänka efter vilken information som man har uppgett.

med tanke på alla snöflingor som finns där ute som blir så uppjagade varje gång dom inte får allt serverat direkt, jaha vad tråkigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:
Nej men onödigt dryg kommentar av dig.

Finns två utfall:

1. Antingen så visste du exakt vad han menade och då var du bara dryg
2. Alternativ två så hade du kunnat googla på exakt det han skrev "windows 10 free upgrade" och förstått att han menade att han uppgraderat sitt Windows 10. På så vis hade du kunnat ta reda på informationen själv utan att fråga OP!

Vore bra om man praktiserar det man predikar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Inte blivit påtvingad Candy Crush eller annat skit som installerar sig vid varje större uppgradering? *spyr..*

Väljer att skita i alla appar som följer med. Använder StartIsBack och där kan man dölja alla appar i Startmenyn

Permalänk
Medlem

Ja det finns men du kan stänga av app förslagen så reklamen inte syns och tas bort om man väljer det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Klanders:

Väljer att skita i alla appar som följer med. Använder StartIsBack och där kan man dölja alla appar i Startmenyn

Men de finns fortfarande installerade.
Avinstallerar det jag inte vill ha med CCleaner och stänger av förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men de finns fortfarande installerade.
Avinstallerar det jag inte vill ha med CCleaner och stänger av förslag.

Fast så där kan man inte heller säga - en del vill ju faktiskt ha Candy Crush, Skype, Edge, Paint och vad det nu är som kommer med. Det du efterfrågar är ju ett alternativ under installation att bocka i de appar man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Väljer att skita i alla appar som följer med. Använder StartIsBack och där kan man dölja alla appar i Startmenyn

Men skiten finns kvar även om du inte ser det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Förstår inte hur en del lyckas få reklam i windows 10? Har själv W10 och har aldrig sett en tillstymmelse till sådant i OS'et när jag använde den inbyggda startmenyn. Den går ju dock enkelt att byta ut, mot StartIsBack eller Classic Shell.

Skrivet av UMJ:

Ja det finns men du kan stänga av app förslagen så reklamen inte syns och tas bort om man väljer det.

den spårar vad ni gör ändå, och reklam har även visat sig på inloggningsskärmen eller skärmsläckaren har jag hört och sett nått ex på.

Jag tror det är bara början än. Det kommer... och just nu kan man stänga av delar av det i startmenyn, eller använda 3:e part startmeny, men inbilla er inte att ni har kontroll över dessa Win 10 Home/Pro versionerna... det har ni inte.

Ni har ca 6 mån, sen kommer ny version, men nya funktioner vare sig ni vill det eller ej. Enda chansen att slippa är att totalt döda hela WU och alla säkerhetspatchar. Och det räcker med en "säkerhets-patch" som egentligen är något annat (som MS redan har gjort flera gånger) så får ni något nytt skit.

Mest vanliga kommentaren jag ser om Windows 10s "problem" är... "jag har aldrig sett det...".
Jag har aldrig sett ett terrordåd heller med egna ögon, innebär inte att hotet inte finns. Frågan är väl därför, har du haft tur och inte blivit påverkad än, eller är det verkligen inte ett problem? "Ignorance is bliss".

Men vi får se hur det urartar sig. Jag tror dock fler och fler börjar se nackdelar och problemen med OSet, så att vi kan skrika lite på MS för att få bort dem, istället för att ignorera dem och hoppas du slipper bry dig om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

den spårar vad ni gör ändå, och reklam har även visat sig på inloggningsskärmen eller skärmsläckaren har jag hört och sett nått ex på.

Jag tror det är bara början än. Det kommer... och just nu kan man stänga av delar av det i startmenyn, eller använda 3:e part startmeny, men inbilla er inte att ni har kontroll över dessa Win 10 Home/Pro versionerna... det har ni inte.

Ni har ca 6 mån, sen kommer ny version, men nya funktioner vare sig ni vill det eller ej. Enda chansen att slippa är att totalt döda hela WU och alla säkerhetspatchar. Och det räcker med en "säkerhets-patch" som egentligen är något annat (som MS redan har gjort flera gånger) så får ni något nytt skit.

Mest vanliga kommentaren jag ser om Windows 10s "problem" är... "jag har aldrig sett det...".
Jag har aldrig sett ett terrordåd heller med egna ögon, innebär inte att hotet inte finns. Frågan är väl därför, har du haft tur och inte blivit påverkad än, eller är det verkligen inte ett problem? "Ignorance is bliss".

Men vi får se hur det urartar sig. Jag tror dock fler och fler börjar se nackdelar och problemen med OSet, så att vi kan skrika lite på MS för att få bort dem, istället för att ignorera dem och hoppas du slipper bry dig om dem.

Aldrig varit med om reklam på inloggningsskärmen, finns ju sekretess inställningar där du kan välja vad du ska dela eller inte dela.

Själv väljer jag dela den information jag anser kan vara lönade och dela för förbättra systemet som underlättar användningen och stänger av resten.

Win10 är klockren nu verkligen finslipad sedan första lanseringen.

Dock kommer Windows aldrig någonsin bli lika klockren som Linux eller ens Unix.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Men skiten finns kvar även om du inte ser det

Visst gör det, men då stör jag mig inte lika mycket på det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MsSmith:

Fast så där kan man inte heller säga - en del vill ju faktiskt ha Candy Crush, Skype, Edge, Paint och vad det nu är som kommer med. Det du efterfrågar är ju ett alternativ under installation att bocka i de appar man vill ha.

Nej, det har jag aldrig påstått..

Fast det vore fint iofs, en AROMA-installer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Aldrig varit med om reklam på inloggningsskärmen, finns ju sekretess inställningar där du kan välja vad du ska dela eller inte dela.

Själv väljer jag dela den information jag anser kan vara lönade och dela för förbättra systemet som underlättar användningen och stänger av resten.

Win10 är klockren nu verkligen finslipad sedan första lanseringen.

Dock kommer Windows aldrig någonsin bli lika klockren som Linux eller ens Unix.

Välj windows spotlight och då kommer du se det.
https://www.howtogeek.com/269331/how-to-disable-all-of-window...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@tcntad: Jo visst är det så men avinstallera allt och sedan deaktivera tysta installationer det gör att du inte kommer få tillbaka dem iallafall

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen